Laterna magika se rozloučí s Antikódy

Laterna magika se rozloučí s Antikódy

Email Tisk

Po dvou letech se na Nové scéně Národního divadla rozloučíme s inscenací Laterny magiky ANTIKÓDY. Experimentální projekt, který je inspirován stejnojmennou sbírkou vizuální poezie Václava Havla, bude mít derniéru již tuto neděli 29. března od 20.00 hodin. Tvůrčí tým pod vedením režiséra Braňo Mazúcha pracuje s Havlovými typogramy jako s vizuálním materiálem a stejně tak i s jejich kritickým a humanistickým obsahem. Inscenace v průběhu uvádění prodělala několik změn v dramaturgii a od začátku minulé sezony byla uváděna s novou hudbou.

 

 


Na konci roku 2013 byly Antikódy hostem na krátkém turné ve Spojených státech, ve Washingtonu, Miami a New Yorku. Braňo Mazúch v době, kdy inscenace vznikala, definoval svůj přístup k látce takto: „Havlovy typogramy mě oslovují svou jednoduchostí, hravostí, promyšleností, vnitřním pohybem a dynamikou; na jedné straně ornamentálností, ale na druhé také minimalismem. Většinu typogramů lze považovat za živou strukturu s vlastním příběhem. A právě přenést tyto příběhy do scénických situací bylo naším úkolem.“

Na současné podobě inscenace se podílí dramaturgyně Marta Ljubková, multimediální umělec Dan Gregor, který je spoluautorem celé koncepce inscenace a specialistou na nová a vizuální média, zvukový designér Stanislav Abrahám, hudebník Filip Míšek a v neposlední řadě choreografka Věra Ondrašíková, která inscenaci oblékla do současného pohybového slovníku. Možnosti propojení nových technologií a tance zkoumá už řadu let. „Antikódy stojí především na interakci s technologií a na spoluvytváření vizuálních prvků, vše je ale nutné pohybově zpracovat, tanečníci musí ovládat tělo a dynamiku, přesně vědět, jak daleko nebo blízko se mohou přiblížit k interaktivní ploše, vznikají mezi nimi vztahy,“ vysvětlovala choreografka před premiérou v rozhovoru pro server Opera Plus, „V naší inscenaci nejde o to převyprávět autobiografii politika a filosofa, nechceme zobrazovat jeho život, i když by to bylo také lákavé. Zabýváme se životem tvůrce, který bilancuje.“ Antikódy tedy rozhodně nejsou jen hrou se slovy a obrazy, ačkoli vizuální stránka představení zaujme diváky vždy nejvíce. Autoři vybrali básně, které odkazují k nadčasovým hodnotám svobody a lidství a zasazují je do nového kontextu, přitom ale s úctou k myšlenkám Václava Havla.

antik

 

Inscenace využívá nové technologie, které na scéně vytvářejí interaktivní prostředí reagující v reálném čase na performery – na jejich pohyb, jeho směr, intenzitu. Je tedy v přímém kontrastu s většinou inscenací Laterny magiky, které naopak pracují s pevným časovým harmonogramem a předtočeným vizuálním a zvukovým materiálem, kterému se účinkující přizpůsobují. V Antikódech je naopak herec a tanečník tím, kdo určuje, jak dlouho daná akce potrvá či jakou bude mít definitivní podobu. Ať už je využíván princip „real-time trackingu“ (detekování lidí a objektů v předem určených zónách) nebo obří dotyková plocha symbolického psacího stroje, o výsledné podobě inscenace rozhoduje lidský faktor. Po každé repríze, a výjimkou nebude ani derniérový večer, mají diváci možnost po představení zůstat na krátký open stage workshop a seznámit se s použitými technologiemi na vlastní kůži. Inscenace vznikla ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla, která ve stejné době vydala druhou edici původní sbírky Antikódy, která byla poprvé publikována v roce 1964. Vznik inscenace umožnil také účelový dar Mecenášského klubu ND, který na tvorbu experimentálního projektu věnoval nemalou částku. Antikódy nyní mizí ze stálého repertoáru, ale zůstávají v nabídce pro festivaly a hostování.


Z ohlasů v médiích:

„Promyšlenost scény, která zesiluje hodnotu každého nového slova, které je na jevišti vytvořeno, je dokonale provázána s dynamikou pohybu tanečníků-herců. Limitována není ani ornamentálnost jednotlivých básní, jejichž význam a smysl je ovšem diváku tím více přiblížen, čím výmluvnější je doprovodný pohyb a gesta protagonistů. (…) Působivě jsou zpracovány celky, kde projekce téměř plně ovládne scénu a obrazně se valí na diváka. Díky těmto technickým trikům lze sugestivně percipovat „konstruktivní satiru“ s jízlivostí slov, která se přebíjí a vytlačují, až se nakonec sesypou v nepřehledné hromadě, se kterou si můžeme hrát jako se včerejší zprávou, jako s něčím, co pozbylo na významnosti a stalo se hromádkou znaků, kódů, ve kterých se můžeme přehrabovat jako ve sněhových vločkách. (…) Projekt Antikódy se stává díky divadelnímu zpracování geniálním dekonstruktem Havlova konstruktu, odkazu bez časových a konceptuálních hranic, který důmyslně vystihuje dnešní postmoderní dobu kódování a dekódování, šifrování a dešifrování.“ (Martina Doležalová, Bavte.se, 2013)

„Minimalistická režie Braňo Mazúcha se účelně snoubila s ironickou formou Havlovy politické poezie. Jednoduchost, přímost a síla nadsázky v jevištním zpracování amplifikovala básníkovy verše, jednotlivá písmena křičela z jeviště, slova se drala divákovi pod kůži a zanechávala silné echo v lidském svědomí. Osamělý boj jedince s realitou slov, který věcně zpodobňovala civilní choreografie Věrky Ondrašíkové, mrazil svou aktuálností.“ (Lucie Burešová, Taneční aktuality.cz, 2013)

 

ANTIKÓDY
Koncept: Braňo Mazúch, Dan Gregor
Režie: Braňo Mazúch
Interakce: Dan Gregor
Choreografie: Věra Ondrašíková
Hudba: Filip Míšek
Sound-design: Stanislav Abrahám
Kostýmy: Kristýna Javůrková
Dramaturgie: Marta Ljubková
Premiéra: 21. 3. 2013
Derniéra: 29. 3. 2015, Nová scéna Národního divadla, 20.00


www.narodni-divadlo.cz


 

Rozhovor

Rockeři z Turba: Ještě se nám vůbec nechce bilancovat

turbo skupinaV pátek 24. srpna bude pro mnoho lidí velkým dilematem. V Horčápsku, nedaleko od Příbrami budou v tento den vystupovat SkaliSka, Eviwat, punková legenda E!E a několik DJs. V té samé době rozezní l...

Hledat

Chaty s osobností


Literatura

Hvězdou letošního ročníku festivalu „Město čte knihu“ se stal Ivan Kraus

festival mesto cte knihu200Festival „Město čte knihu“ potěšil milovníky kvalitní literatury v Šumperku. Široká kulturní nabídka je už podvanácté donutila, aby opustili domácí čtenářská zákoutí a vydali se konfrontovat své literární zážitky...

Divadlo

Jak je důležité míti po ruce Charleyovu tetu

200divCharleyova teta se celosvětově řadí mezi nejhranější a nejoblíbenější komedie. Ze dne na den proslavila autora hry Brandona Thomase, jenž byl do té doby spíše průměrným až podprůměrným dramatikem. Na českém jevišti se hra objevila už v roce 1894, tedy je...

Film

Výrazné ochlazení: 4. ROČNÍK FESTIVALU SEVERSKÁ FILMOVÁ ZIMA PROBĚHNE V PRAZE A REGIONECH

sfklub perexNa konci února se v pražském kině Lucerna a dalších regionálních kinech výrazně ochladí. Bude zde probíhat festival severských filmů, který již čtvrtým rokem přináší českým divákům pravidelnou dávku drsného severského humoru, syrových ničím nepřik...