Banner

Antikódy Václava Havla vycházejí v nové podobě za doprovodu unikátních litografií Štefana Tótha

Email Tisk

Typografické básně Václava Havla, kterými komentoval dění kolem sebe, prozrazoval milostné zkušenosti a vyjadřoval filozofické názory i přátelská vyznání jiným literátům, vycházejí v moderním grafickém provedení Johany Kratochvílové a ve výtvarném doprovodu mladého a světově úspěšného malíře Štefana Tótha.

 


Nakladatelství Teapot jde ve svém speciálním vydání Antikódů proti zavedené tradici, polemizuje s ní a představuje básně zcela nově. Vůbec poprvé jsou například sázeny jiným písmem, než je zaznamenal autor. Mohou tak vyvolat polemiku, nakolik jsou Havlovy typogramy spojeny s poetikou psacího stroje a nakolik jsou na něm nezávislé.
Vznikly by některé Havlovy básně, kdyby je psal dnes a měl k dispozici zásobu fontů, jež jsou výbavou každého textového editoru? Nebo by jeho poezie vypadala úplně jinak?

Antikody 1


Nová kniha obsahuje výběr třiceti Antikódů, který představuje komentář k současné podobě a kondici světa, v němž žijeme. Básně jsou rozdělené do pěti oddílů po šesti číslech a každý oddíl tvoří příběh na havlovské téma - člověk, společnost, láska a další.
Jedinečný doprovod v celé knize představují unikátní litografie výtvarníka Štefana Tótha, který Havlovy texty vizuálně dekonstruoval a následně znovu konstruoval. „Havlovy Antikódy nelze ilustrovat, neboť představují volné spojení poezie a výtvarného umění. Proto jsem se pokusil tuto sémantickou poezii se sofistikovaným výtvarně-typografickým jazykem doprovodit vizuálním přívlastkem několika přístupů: vztahem vědomí vzpomínky, materializací viděného, direktivou emocí,“ píše v doslovu knihy Tóth.
Unikátní vydání sbírky Antikódy Václava Havla bude za účasti jejích realizátorů slavnostně pokřtěno v Knihovně Václava Havla 2. října v 19:00 z rukou jejího ředitele Michaela Žantovského.
Lze vydat obrazové básně a změnit jejich obraz? A lze je vydat v doprovodu obrazů? Antikódy Václava Havla jsou sbírka specifické, převážně politické a filosofické poezie, jejíž poetika je opřena také o obrazy, které jednotlivé básně vytvářejí. Vypadají třeba jako mrak, pták, šibenice, mříž anebo srdce… Nyní vycházejí v unikátní sběratelské edici jako jedinečné umělecké dílo.

Antikody 4


Václav Havel psal své obrazové básně celý život, takzvaným typogramům se nejvíce věnoval v šedesátých letech 20. století. Představovaly pro něj jeden z prostředků, jak komentovat československou politiku, ale i způsob pro vyjádření svých filosofických názorů, milostných zkušeností i přátelských vyznání jiným literátům.
Antikódy vycházely zpravidla jako chronologický soubor, který se však neustále zvětšoval. Dodnes není znám přesný počet antikódů, které Havel vytvořil, grafické typogramy se stále objevují. Při každém publikování vyšly v původní grafické podobě, v jaké je autor pořídil na psacím stroji či později v textových počítačových editorech.

TEAPOT
Nakladatelství a knihkupectví Teapot bylo založeno v roce 1990 Vladimírem Benešem pod názvem Bonaventura, nový název nese od roku 2013. Pokračuje v práci, již od roku 1967 formovala činnost Komorního sdružení pro hudbu, poezii a výtvarné umění Lyra Pragensis. Kniha v pojetí vydavatelství Teapot je chápaná jako umělecký artefakt – harmonický součin a soulad všech řemesel a umění, jež se na její výrobě podílejí. Samozřejmé propojení textu s ilustrací je tak rozvíjeno autorskými a inovativními písmy, papíry, moderní typografií a ruční vazbou. Antikódy Václava Havla jsou po poémě Jiřího Suchého Černá vzducholoď druhým titulem profilové ediční řady nakladatelství Teapot Bonaventura. Ta navazuje na tradice české bibliofilské tvorby, ale rozvíjí ji o moderní výtvarný názor. Vyrábět krásné knižní unikáty je totiž dobrodružství plné potýkání, míjení, překvapivých shod i náhod.

ŠTEFAN TÓTH
Narodil se v roce 1974 v Žatci, žije a pracuje v Praze. Vystudoval scénografii na pražské DAMU, Akademii výtvarných umění v Praze a vysokou uměleckou školu École nationale supérieure des beaux-arts v Paříži. Spoluzakládal výtvarná uskupení Kontextual 2005-2007 a Neue Kontextual 2008. Obdržel několik uměleckých cen, mimo jiné Barceló Prize, Barceló Foundation, Palma de Mallorca 2005 a Louis Vuitton Moët Hennessy Prize, Paříž 2006. Uskutečnil řadu skupinových i samostatných výstav, například v roce 2014 prezentoval svoji tvorbu v Národní galerii v Praze.
Ve své tvorbě se Štefan Tóth dotýká otázky interpretace a reinterpretace, vnímá, že každý umělecký počin vychází, vztahuje se či se vymezuje k tomu, co se již v dějinách výtvarného umění objevilo. Skutečné a aktuální pochopení umění podle něj vyžaduje nový přístup ve čtení: námětu, techniky, přístupu k věci. Rád zkoumá nové trendy ve výrobě barev a materiálů či efekty, které dokáží vyvolat nové tóny akrylových barev na různě velkých plochách. Tóth se ve své tvorbě vrací od modernismu a obrazů jako ploch cestou zpět přes malbu realistických malířů 19. století k malbě barokních autorů.

Popisky k fotografiím
1) Výsek laserem v Centru digitálního tisku, foto Johana Kratochvílová

2) Štefan Tóth – příprava na tisk, foto Johana Kratochvílová


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

LENKA KLESTILOVÁ

ředitelka terénní pečovatelské služby Kvalitní podzim života, z.ú

Film:


PHAR LAP

Nejsem ani fotbalista a ani hokej mě nebaví. Vlastně žádný sport mě nenadchl natolik, abych ho sledovala natož, abych se mu věnovala, ale nasel se jeden hrdina, který mě vážně inspiroval. Emotivní příběh z doby třicátých let, kdy v Austrálii řádila ekonomická krize, je plný nadějí a odhodlání vyhrát, ale i pádů. Krásně ukazuje, jak zkažená umí být lidská povaha. Moc, bohatství a závist, které světem vládnou. Australský film z roku 1983 mi přinesl mého sportovního hrdinu - Phar Lapa. Tenhle anglický plnokrevník byl osobnost. Přestože byl o 10 cm větší a o 150 kg těžší než jeho vrstevníci a prohrával závod za závodem, jeho trenér věřil v jeho dobrý rodokmen a trénoval ho až do úmoru. Jednoho dne se ryzák, od kterého už nikdo nic nečekal, najednou začal posouvat dopředu, až na konec zaujal první pozici. Od té doby byl jasným vítězem ve všech dostizích, ve kterých startoval. Pro sázkaře byl jistotou, ale Austrálii rozdělil na dvě části. Jednou byl milován, druhou nenáviděn. A to natolik, že jednoho dne zemřel. Hypotéz o příčině jeho smrti je mnoho, avšak ta pravá nebyla nikdy objasněna. Ať už za smrt toho koně může kdokoliv, jedno je jisté, můžou za to lidi a jejich hamižnost po penězích. Viník bohužel nikdy nebyl potrestán. Stále ho můžeme vidět v Melbournském muzeu. Snad se mi někdy povede se tam zajet podívat. Díky filmu se mi opravdu vryl do srdce!

Banner

Anketa


Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Literatura

Star Trek: Původní série

star trek 200Právě jsem se vrátil z hvězdného cestování s přátelskou federativní lodí Enterprise. Za svého pobytu na této lodi jsem se seznámil s hlavními členy posádky, se kterými jsem byl společně v mnoha ...

Divadlo

Mirotické setkání loutek a hudby

altDevátý ročník výjimečné události pro všechny milovníky malých hudebních a divadelních skupin se už blíží. Druhý srpnový víkend v Miroticích bude patřit loutkám, performerům, alternativní hudbě a především příjemné atmosféře. Na co všechno se návšt...

Film

Film Ghoul

ghoul 200Film Ghoul je temný thriller inspirovaný skutečnými událostmi, který má 26. Února celosvětovou premiéru v České republice.

...