Reklama
Banner

Antikódy Václava Havla vycházejí v nové podobě za doprovodu unikátních litografií Štefana Tótha

Email Tisk

Typografické básně Václava Havla, kterými komentoval dění kolem sebe, prozrazoval milostné zkušenosti a vyjadřoval filozofické názory i přátelská vyznání jiným literátům, vycházejí v moderním grafickém provedení Johany Kratochvílové a ve výtvarném doprovodu mladého a světově úspěšného malíře Štefana Tótha.

 


Nakladatelství Teapot jde ve svém speciálním vydání Antikódů proti zavedené tradici, polemizuje s ní a představuje básně zcela nově. Vůbec poprvé jsou například sázeny jiným písmem, než je zaznamenal autor. Mohou tak vyvolat polemiku, nakolik jsou Havlovy typogramy spojeny s poetikou psacího stroje a nakolik jsou na něm nezávislé.
Vznikly by některé Havlovy básně, kdyby je psal dnes a měl k dispozici zásobu fontů, jež jsou výbavou každého textového editoru? Nebo by jeho poezie vypadala úplně jinak?

Antikody 1


Nová kniha obsahuje výběr třiceti Antikódů, který představuje komentář k současné podobě a kondici světa, v němž žijeme. Básně jsou rozdělené do pěti oddílů po šesti číslech a každý oddíl tvoří příběh na havlovské téma - člověk, společnost, láska a další.
Jedinečný doprovod v celé knize představují unikátní litografie výtvarníka Štefana Tótha, který Havlovy texty vizuálně dekonstruoval a následně znovu konstruoval. „Havlovy Antikódy nelze ilustrovat, neboť představují volné spojení poezie a výtvarného umění. Proto jsem se pokusil tuto sémantickou poezii se sofistikovaným výtvarně-typografickým jazykem doprovodit vizuálním přívlastkem několika přístupů: vztahem vědomí vzpomínky, materializací viděného, direktivou emocí,“ píše v doslovu knihy Tóth.
Unikátní vydání sbírky Antikódy Václava Havla bude za účasti jejích realizátorů slavnostně pokřtěno v Knihovně Václava Havla 2. října v 19:00 z rukou jejího ředitele Michaela Žantovského.
Lze vydat obrazové básně a změnit jejich obraz? A lze je vydat v doprovodu obrazů? Antikódy Václava Havla jsou sbírka specifické, převážně politické a filosofické poezie, jejíž poetika je opřena také o obrazy, které jednotlivé básně vytvářejí. Vypadají třeba jako mrak, pták, šibenice, mříž anebo srdce… Nyní vycházejí v unikátní sběratelské edici jako jedinečné umělecké dílo.

Antikody 4


Václav Havel psal své obrazové básně celý život, takzvaným typogramům se nejvíce věnoval v šedesátých letech 20. století. Představovaly pro něj jeden z prostředků, jak komentovat československou politiku, ale i způsob pro vyjádření svých filosofických názorů, milostných zkušeností i přátelských vyznání jiným literátům.
Antikódy vycházely zpravidla jako chronologický soubor, který se však neustále zvětšoval. Dodnes není znám přesný počet antikódů, které Havel vytvořil, grafické typogramy se stále objevují. Při každém publikování vyšly v původní grafické podobě, v jaké je autor pořídil na psacím stroji či později v textových počítačových editorech.

TEAPOT
Nakladatelství a knihkupectví Teapot bylo založeno v roce 1990 Vladimírem Benešem pod názvem Bonaventura, nový název nese od roku 2013. Pokračuje v práci, již od roku 1967 formovala činnost Komorního sdružení pro hudbu, poezii a výtvarné umění Lyra Pragensis. Kniha v pojetí vydavatelství Teapot je chápaná jako umělecký artefakt – harmonický součin a soulad všech řemesel a umění, jež se na její výrobě podílejí. Samozřejmé propojení textu s ilustrací je tak rozvíjeno autorskými a inovativními písmy, papíry, moderní typografií a ruční vazbou. Antikódy Václava Havla jsou po poémě Jiřího Suchého Černá vzducholoď druhým titulem profilové ediční řady nakladatelství Teapot Bonaventura. Ta navazuje na tradice české bibliofilské tvorby, ale rozvíjí ji o moderní výtvarný názor. Vyrábět krásné knižní unikáty je totiž dobrodružství plné potýkání, míjení, překvapivých shod i náhod.

ŠTEFAN TÓTH
Narodil se v roce 1974 v Žatci, žije a pracuje v Praze. Vystudoval scénografii na pražské DAMU, Akademii výtvarných umění v Praze a vysokou uměleckou školu École nationale supérieure des beaux-arts v Paříži. Spoluzakládal výtvarná uskupení Kontextual 2005-2007 a Neue Kontextual 2008. Obdržel několik uměleckých cen, mimo jiné Barceló Prize, Barceló Foundation, Palma de Mallorca 2005 a Louis Vuitton Moët Hennessy Prize, Paříž 2006. Uskutečnil řadu skupinových i samostatných výstav, například v roce 2014 prezentoval svoji tvorbu v Národní galerii v Praze.
Ve své tvorbě se Štefan Tóth dotýká otázky interpretace a reinterpretace, vnímá, že každý umělecký počin vychází, vztahuje se či se vymezuje k tomu, co se již v dějinách výtvarného umění objevilo. Skutečné a aktuální pochopení umění podle něj vyžaduje nový přístup ve čtení: námětu, techniky, přístupu k věci. Rád zkoumá nové trendy ve výrobě barev a materiálů či efekty, které dokáží vyvolat nové tóny akrylových barev na různě velkých plochách. Tóth se ve své tvorbě vrací od modernismu a obrazů jako ploch cestou zpět přes malbu realistických malířů 19. století k malbě barokních autorů.

Popisky k fotografiím
1) Výsek laserem v Centru digitálního tisku, foto Johana Kratochvílová

2) Štefan Tóth – příprava na tisk, foto Johana Kratochvílová


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA ŠŤASTNÁ

PR manažer a fundraiser v neziskové organizaci

Kniha:


JIŘÍ HOLUB - PROSTĚ NA MĚ ZAPOMNĚLI

Prošla mi rukama dlouhá řada knih, rozhodně desítky, ne-li pár stovek. Ale na první místo jednoznačně stavím tenkou knihu z pera Jiřího Holuba s názvem Prostě na mě zapomněli. Vydalo ji JaS nakladatelství, s.r.o. v roce 2015. Dlouho mi trvalo, než jsem ji vstřebala. Při čtení jsem se stala osmiletou Klárkou a žila její příběh. V létě roku 1945 jsem opustila Prahu a s rodiči a malým bratříčkem zamířila do staré vyrabované sudetské vesnice Svatý Wolfgang. Na tatínka tady čekalo slušně placené místo v kaolínce, maminka se těšila na život hospodyňky. Okamžitě jsem si zamilovala hory a okolí kolem domu, a protože jsem zvědavá a lačná po dobrodružství, vydávala jsem se, navzdory maminčiným zákazům, dál od domu. Při jedné cestě na maliny, jsem potkala Helgu - starou, otrhanou, vyhladovělou, ale přátelskou a vděčnou ženu, která tady vyrostla, starala se o svoji rodinu, vychovala děti a pak najednou zůstala úplně sama. Všichni ji opustili a jí zbyl jen smutek, trápení a obrovská bolest. A do té její beznadějné samoty jsem přišla já – malá holka bez předsudků, nechápající podlost a touhu po pomstě. Helga tak byla vytržena ze své beznadějné letargie a i přes to, že se zprvu bránila otevřít ta dávno zavřená dvířka do zraněné duše, nakonec pustila ven všechno, co ji trápilo, čím prošla a co ji zlomilo. Opustila svoji hrůznou minulost a otevřela svoje bolavé srdce. Díky mně už nebyla jen ta, na kterou jednoho děsivého dne ve vesnici všichni zapomněli. Na jedné straně to bylo velmi smutné, na straně druhé to ale vedlo k záchraně jejího života….

Jiří Holub mě vtáhnul mě do děje nejen slovy, ale i popisem. Úplně zřetelně jsem cítila emoce. Radost vystřídal strach, který mi ježil chloupky na rukách, byla jsem blažená, ale taky mě píchalo u srdce, když Helga vyprávěla o tom, co viděla a zažila. Měla jsem vztek a zlost a nakonec jsem si poplakala.

Banner

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Kouzlo starého antikvariátu

okamik uvodka„Máte srdce z papíru,“ řekla. „Voda ho může rozpustit. Země ho může pohřbít. Vítr ho může odvanout.“ Shelly Kingová ve své prvotině Okamžik všeho popsala kouzelný svět starého zaprášeného antikvariátu, ve kterém se dají najít opravdové poklady...

Repríza Dvořákovy opery Rusalka ve Státní opeře v Banské Bystrici bude událostí sezóny

opera banska bystrica perexHvězdného obsazení se dočká ve Státní opeře v Banské Bystrici repríza Dvořákovy opery Rusalky, která proběhne 4. června. V hlavních rolích tohoto mimořádného představení vystou...

POST MORTEM - film o krvavém převratu v Chile!
ImageFilm Post mortem je o životě v Chile v roce 1973, kdy došlo k násilnému převratu a tisícovky lidí byly zabity nebo zmizely neznámo kam. Jak to vypadalo v tamní márnici?
...
Reggae v Čechách aneb proč jsme v poznávání reggae tak pozadu?
ImageReggae je styl hudby, jehož původ vzniku se datuje do 60. let 20. století. Jde o celkem moderní žánr, který si v krátké době získal solidní počet fanoušků na celém světě. Proč jsou tedy Čechy tak ...