Reklama
Banner

Skončil 14. ročník Přehlídky animovaného filmu v Olomouci, festivalu filmové animace a současného umění

Email Tisk

paf20014. Přehlídka animovaného filmu v Olomouci probíhala od čtvrtka 3. do neděle 6. prosince 2015 v Uměleckém centru Univerzity Palackého (Konvikt), Galerii U Mloka, Vitríně Denisce, Divadle hudby a ScreenSaverGallery. Festival navštívilo přes 100 hostů z USA, Japonska, Malawi, Slovenska, Velké Británie, Norska, Portugalska a České republiky.

 

 

Bohatý program PAFu nabídl prostřednictvím 70 programových bloků na ploše pěti sekcí širokou škálu odpovědí na otázku Co je to animace?, jež je tradičním podtitulem festivalu. Filmové projekce, přednášky a prezentace střídaly zvukové a obrazové performance, koncerty, workshopy a výstavy. Festival přinesl v českém kontextu unikátní propojení historických podob animace a ilustrace s nejaktuálnějšími experimenty se zvukem, světlem a prostorem. Důležitým milníkem v historii festivalu byla expanze soutěže Jiné vize, klíčovými body programu pak byly světové premiéry řady mezinárodních audiovizuálních projektů, které PAF inicioval a produkoval.


Velkolepé Jiné vize
Devátý ročník jediné soutěže českého pohyblivého obrazu Jiné vize zaznamenal přesun soutěžní výstavy do rozsáhlého prostoru Atria. Poprvé v historii tak soutěž opustila typické instalační podmínky a nabídla rozmanité instalační situace. Koncepci připravila kurátorka soutěže Jiné vize 2015 Lenka Střeláková ve spolupráci s umělci-architekty Matějem Al-Alim a Tomášem Moravcem. Součástí výstavy byla performance jednoho z finalistů Davida Helána a také série komentovaných prohlídek s autory instalace, kurátorkou a finalisty soutěže.

paf09

 

Vítězem soutěže Jiné vize 2015 se stal konceptuální umělec Janek Rous s pětikanálovou videoinstalací Zvuk z pouště. Hlavní cenu mu udělila mezinárodní porota ve složení Samson Kambalu (MW/GB), Jonathan Monaghan (US), Daniela Arriado (CL/NO) a Gabriel Florenz (US). Zvláštní uznání bylo uděleno Petře Lellákové a Vladimíře Večeřové za jejich video Marmotour, cenu diváků si pak odnesli Aleš Čermák a Michal Cáb za video Země se chvěje. Desítku finalistů dále doplnili David Možný, Tereza Adámková, Petr Krátký, Helush Yiraq, David Helán, Jakub Jurásek a David Přílučík.

Výběr deseti soutěžních videí bude v průběhu následujícího roku prezentován PAFem v zahraničí i v České republice pod názvem Jiné vize 2015. V prosinci 2016 v rámci 15. ročníku PAFu oslaví soutěž Jiné vize své 10. výročí


Program PAF 2015 – highlighty

V rámci série unikátních AV performancí, jež byla součástí sekce Animace animace, vystoupila řada mezinárodních hostů. Norský hudebník TCF (Lars Holdhus) představil ve světové premiéře novou čtyřkanálovou zvukově-obrazovou kompozici vytvořenou speciálně pro prostor barokní Kaple Božího Těla, která nabídla zážitek na pomezí filmové projekce a sound artové instalace. Japonský umělec Takashi Makino vystoupil s projektem Space Noise 3D, v němž zkombinoval digitální a filmovou projekci spolu s hlukovou hudební složkou. Diváci v sále pak výsledný obraz vnímali skrze speciální 3D fólie. Další světovou premiérou byla společná performance amerického hudebníka Lotica a českého umělce Michala Pustějovského v Divadle hudby. Lotic představil svou vizi dekonstruované klubové hudby v prostředí Pustějovského živé animace z několika světelných zdrojů. Britský filmař Greg Pope společně s českou skupinou Salvia (Kateřina Koutná, Veronika Vlková) pak v české premiéře naživo performovali představení Stone Horizon, v němž Popeovy naživo manipulované diasnímky islandské krajiny prostupovaly organickou elektroakustickou hudební složkou. Divácky výborně přijata byla performance Vessela & Pedro Maiy, v rámci níž britský hudebník Vessel přetavil zaplněný sál Divadla hudby na klubové prostředí, jež rámovala Maiova frenetická živá projekce. Jedním z vrcholů festivalu byla nedělní performance PLAIN. Projekt slovenského hudebníka Jonatána Pastirčáka a vizuálního umělce Jána Šicka se představil v české premiéře a naživo kombinoval Šickovu prostorovou práci se světlem a Pastirčákovu futuristickou hudební složku. V samotném závěru festivalu pak publikum v Kapli Božího Těla nadchnul objev britské alternativní scény posledních let, melancholický rapper Blue Daisy.
Performance Lotic & Michal Pustějovský, Greg Pope & Salvia a PLAIN byly iniciovány a produkovány PAFem.

paf0

 


Krabička Svatopluka Pitry, která byla oficiálně představena na PAFu 2015 v rámci sekce Divoká 60., je unikátním souborem artefaktů a materiálů ze života a tvorby grafika, ilsutrátora a výtvarníka animovaných filmů Svatopluka Pitry. Krabička obsahuje DVD se snímkem Tucet mých tatínků (1959), na němž se Pitra podílel jako výtvarník, a rozhovor s Pitrovým spolužákem, grafikem a ilustrátorem Vratislavem Hlavatým. Dále v krabičce najdete leporelo s tuctem tatínků, reprodukci plakátu k výstavě Karikatury a jiné nepříjemnosti (1957), brožuru obsahující články z dobového tisku, fotografie a ilustrace, a také faksimile první části Pitrových vzpomínek. Na grafické úpravě publikace PAF spolupracoval s prestižním studiem Anymade a v následujících letech by měly pod hlavičkou knižní Edice PAF vzniknout i další publikace mapující klíčové osobnosti historie české animace. Sekce Divoká 60., zaměřená na důležitou epochu tuzemské animované tvorby, dále nabídla aktualizovaný pohled na fenomén Laterny magiky či reflexi politického vlivu na tehdejší televizní tvorbu. Sekci připravil jako hostující dramaturg pedagog a archivář Pavel Ryška a navázal tak na sekci Pestrá padesátá, kterou pro PAF zrealizoval v roce 2013.

paf89

 

Sekce PAF Art přinesla sérií několika původních výstavních projektů. Newyorský módní návrhář Alexander Campaz připravil výstavní extenzi své letošní spolupráce s PAFem. Minimalistická instalace Infinity +1 odkazuje k sérii jedenácti unikátních modelů triček, která Campaz připravil a ručně vyrobil exkluzivně pro PAF 2015 a která budou distribuována PAFem po celý následující rok. Ve spolupráci s festivalovými fotografy rovněž vznikla série fotografií, v nichž světelné prostředí přímo reaguje na jednotlivé odstíny triček.
V prostředí podkroví Konviktu se pak diváci také setkali s trojicí formálně rozličných výstavních projektů – americký digitální umělec Jonathan Monaghan v instalaci Escape Pod, která bude v roce 2016 uvedena na festivalu nezávislých filmů Sundance v americkém Utahu, představil animovaný příběh zlatého jelena, Marq Delong a Anna Slama ve spolupráci Lumírem Nyklem připravili precizní instalaci SANDBOX FRONTEX LITANY. Na obrazovkách počítačů v press centru pak diváci zhlédli výstavu autorských preloaderů PAFScreenSaver – Animace animace. Tato instalace, která byla skrze výstavní prostor ScreenSaverGallery dostupná zároveň celosvětově, nabídla exkluzivně návštěvníkům PAFu možnost hlasovat o příští výstavě v této galerii digitálního umění.
Výtvarník David Možný v instalaci Open Space ve Vitríně Denisce připravil doslovný průřez tématem úzkostné situace zaměstnanců ve velkých kancelářských komplexech. Výstava bude otevřena až do 3. 1. 2016. Malawský umělec Samson Kambalu pak na své první středoevropské výstavě Nesnesitelná lehkost filmů Nyau představil jednokanálovou video instalaci s autorským výběrem svých filmů Nyau. Kambaluova výstava v Galerii U Mloka bude otevřena široké veřejnosti až do 11. 1. 2016.
Součástí sekce PAF Art bylo rovněž slavnostní zahájení festivalu spojené s předáváním Ceny od Vladimíra Havlíka, jejímž laureátem se stal ostravský performer Jiří Surůvka. Devátý ročník putovní ceny pro umělce nad 35 let uděluje každoročně iniciativa Umělec má cenu. Surůvka cenu převzal z rukou olomouckého výtvarníka Vladimíra Havlíka, loňského laureáta. Havlík pro slavnostní ceremoniál připravil unikátní performance – upravenou Přednášku o ničem Johna Cage, vlivné osobnosti amerického konceptuálního umění 20. století.

Sekce Aport animace nabídla klasické animované filmy, prezentace nových a vznikajících českých počítačových her (Dark Train, Other Inside a Rememoried) a bohatý program pro dětské diváky. Představen byl také nejnovější film Píseň moře (2013) režiséra Tomma Moorea, jenž v roce 2008 na PAFu osobně prezentoval vznikající film Brendan a tajemství Kellsu. Součástí programu byl i celovečerní film režiséra Alê Abreua Chlapec a svět (2013) nebo snímek Břetislava Pojara Zahrada. Ve středoevropské premiéře pak byl promítnut nejnovější počin režiséra Jana Bultheela Cafard (2015). Tvůrčí dílna pro děti Malí animátoři s animátorkou Pavlou Baštanovou z pražské UMPRUM pak účastníky seznámila s technikou stop motion animace.


PAF 2015 – projekty iniciované a produkované PAFem:

Lotic (US) & Michal Pustějovský (CZ)
světová premiéra 5. 12. 2015 v Olomouci
Greg Pope & Salvia (Kateřina Koutná a Veronika Vlková) – Stone Horizon (2015)*
česká premiéra 4. 12. 2015 v Olomouci
Jonatán Pastirčák & Ján Šicko – PLAIN (2015)*
česká premiéra 6. 12. 2015 v Olomouci
Lars Holdhus (TCF) – 40 FC 4A 83 F9 BD A8 30 3F F2 33 C3 0B 5E 34 50 04 9C D9 4C 93 59 BE 6D 2E 36 D6 B3 9A D7 34 39 (2015)*
světová premiéra 4. 12. 2015 v Olomouci


PAF nekončí
Od roku 2008 jsou aktivity PAFu celoroční, v průběhu příštího roku PAF organizuje řadu výstav, projekcí a prezentací, pokračovat bude i spolupráce s partnerskými festivaly, kulturními institucemi a galeriemi v ČR a v zahraničí. Na podzim 2016 proběhne druhý ročník veletrhu autorských a uměleckých publikací LITR. Pro příští rok se připravují také nové publikace z Edice PAF.

Více informací o aktuálních aktivitách platformy PAF najdete vždy na http://www.pifpaf.cz

 



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA ŠŤASTNÁ

PR manažer a fundraiser v neziskové organizaci

Kniha:


JIŘÍ HOLUB - PROSTĚ NA MĚ ZAPOMNĚLI

Prošla mi rukama dlouhá řada knih, rozhodně desítky, ne-li pár stovek. Ale na první místo jednoznačně stavím tenkou knihu z pera Jiřího Holuba s názvem Prostě na mě zapomněli. Vydalo ji JaS nakladatelství, s.r.o. v roce 2015. Dlouho mi trvalo, než jsem ji vstřebala. Při čtení jsem se stala osmiletou Klárkou a žila její příběh. V létě roku 1945 jsem opustila Prahu a s rodiči a malým bratříčkem zamířila do staré vyrabované sudetské vesnice Svatý Wolfgang. Na tatínka tady čekalo slušně placené místo v kaolínce, maminka se těšila na život hospodyňky. Okamžitě jsem si zamilovala hory a okolí kolem domu, a protože jsem zvědavá a lačná po dobrodružství, vydávala jsem se, navzdory maminčiným zákazům, dál od domu. Při jedné cestě na maliny, jsem potkala Helgu - starou, otrhanou, vyhladovělou, ale přátelskou a vděčnou ženu, která tady vyrostla, starala se o svoji rodinu, vychovala děti a pak najednou zůstala úplně sama. Všichni ji opustili a jí zbyl jen smutek, trápení a obrovská bolest. A do té její beznadějné samoty jsem přišla já – malá holka bez předsudků, nechápající podlost a touhu po pomstě. Helga tak byla vytržena ze své beznadějné letargie a i přes to, že se zprvu bránila otevřít ta dávno zavřená dvířka do zraněné duše, nakonec pustila ven všechno, co ji trápilo, čím prošla a co ji zlomilo. Opustila svoji hrůznou minulost a otevřela svoje bolavé srdce. Díky mně už nebyla jen ta, na kterou jednoho děsivého dne ve vesnici všichni zapomněli. Na jedné straně to bylo velmi smutné, na straně druhé to ale vedlo k záchraně jejího života….

Jiří Holub mě vtáhnul mě do děje nejen slovy, ale i popisem. Úplně zřetelně jsem cítila emoce. Radost vystřídal strach, který mi ježil chloupky na rukách, byla jsem blažená, ale taky mě píchalo u srdce, když Helga vyprávěla o tom, co viděla a zažila. Měla jsem vztek a zlost a nakonec jsem si poplakala.

Banner

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Dvacátým stoletím Na vlastní kůži

na vlastni kuzi academiaKniha Na vlastní kůži líčí osudy Hedy Margoliové - Kovályové, která „na vlastní kůži“ zažila nacismus i komunismus, tedy oba totalitní režimy, které se tak nechvalně podepsaly ...

Festival Bazaar představuje nové světy středoevropských nezávislých scén

bazaa200Ve dnech 18. – 20. března 2016 proběhne v Alfredu ve dvoře, ve Studiu ALTA a divadle PONEC v Praze mezinárodní festival současného tanečního a pohybového divadla BAZAAR. Přehlídka uvede exkluzivní večerní představení významných osobností nezávislých sc...

Hardcore Henry

hh200Zběsilý a šílený akční nářez v neuvěřitelném tempu. Hardcore Henry je první film na světě natočený kompletně, a tím je myšleno od úplného začátku až do úplného konce, z pohledu první osoby. Přesně jako počítačové střílečky, které jsou samozřejmě stěžejní insp...

John Newman: Revolve nebo Remake?


revolve uvodkaJohn Newman před dvěma lety vtrhl do hudebního éteru s hitovkou Love Me Again, která se ozývá z reproduktorů na tanečních zábavách i dnes. Po desítkách koncertů po celém světě se po na pultech objevuje nové album s názvem Revolve. C...