Mrtvý pes v čistírně a ve studiu Marta
Banner

Mrtvý pes v čistírně a ve studiu Marta

Email Tisk


Energicky vyzývavou hrou Mrtvý pes v čistírně: Silní od performerky, režisérky a intelektuálky Angélici Liddell se v nedělní premiéře 11. prosince uvedou ve studiu Marta. Scéna Divadelní fakulty JAMU tak v režii Juraje Marušice představí postdramatický text jedné z klíčových postav současného románsko jazyčného divadla. Představení začíná v 19 hodin. První dvě reprízy následují vzápětí 12. a 13. prosince.  


Nová inscenace bude prvním absolventským projektem Ateliéru režie a dramaturgie letošního akademického roku. „Hra samotná je úzkostným gestem. Jde o facku, nápor, štípanec v náměsíční letargii našeho mezidobí evropské či západní situace,“ poznamenal k nezvyklému textu dramaturg Matěj Nytra. Podle překladatele Petra Gojdy je jedna ze dvou posledních her Angéliky Lidell (nar. 1966) fragmentarizovaným dramatem-básní, ve kterém se na pozadí střetu jedince a společnosti, podrobuje zkoumání a kritice současné politicko-sociální zřízení a jeho směřování. Je ale také velmi osobní autorčinou výpovědí a zpovědí. Hra byla uvedena ve světové premiéře v listopadu 2007 na jedné ze scén Národního dramatického centra v Madridu v režii samotné autorky, která si v inscenaci i zahrála. Z inscenace se stala neobvyklá kulturní událost.
Mezinárodně proslulý materiál byl pro absolvující režijně-dramaturgický tandem výzvou k aktivní scénické komunikaci s generačně nesjednoceným publikem. „Angélica Liddell vycházela v kompozici po rozchodového textu z literárních i myšlenkových tradic evropského kulturního dědictví, ale i z platných postmoderních filozofických analýz, jakými je třeba foucaltovský koncept dohledu a věznění. Ve hře se propojuje niterně osobní vrstva se společensko-kritickou rovinou a obojí do sebe neústupně prosakuje ve špíně jakéhosi antiutopického světa zřejmě kdesi v blízké budoucnosti,“ popisuje dramaturg.
Octavio a Getsemaní (herci Dominik Teleky a Michaela Rykrová) jsou sourozenci i milenci, kteří spolu žijí v čistírně. On je posedlý čistotou a masturbuje se šaty svých zákaznic, ona prostitutka a zdravotní sestra. Čistírnu postupně navštěvují Lazar (Marek Šenkyřík), hlídač, který pod psychickým tlakem opustil své muzeum, a Hadewijch (Dagmar Kopečková), narušená učitelka základní školy. Politické, osobní a sexuální jsou podle autorky jedno a totéž. Jednotlivé situace a dialogy navíc tematizují jednotlivé objekty její kritiky jako je válka, kontrola, represe, xenofobie, média, kultura, civilizace Hrou provází dvě postavy: herec, který hraje psa (tady v podání Jaroslava Tomáše). Je to herec, který je nespokojený se svou epizodní, statickou úlohou a nespoutaně štěká publiku do tváře kritiku úplatné herecké profese i pokrytecké pozice diváků lačnících jen po zábavě či výkonu. Druhým hrdinou je Combeferre, který je jakýmsi vědomím a alter egem celé hry (v podání Petra Hanáka) a odkazuje k Bídníkům Victora Huga.
„Pes je jediným na scéně, kdo je navzdory své mizivé funkci v ději hry nejvíce svobodným aktérem. Cítí, jako pes, v čem je problém a proti čemu by se mělo v umění bojovat, a vzpírá se. Protože je ale v realitě hry od samého začátku mrtvý, jeho apelativní výstupy a argumenty míří pouze směrem ven, nemohou ovlivnit celé drama, které jej postupně potlačuje,“ glosuje režisér Juraj Marušic.
Motiv demaskování iluze a kontrastů mezi hloubkovou realitou a plochou zhmotňuje v představení scénografický a kostýmní koncept studenta 4. ročníku Jana Matýska. Sešité plochy reklamních a propagačních bannerů mohou upomínat na ironický, warholovský pop-art v konzumní éře. Jde však o vědomý ready-made a upcyklaci získaných odpadových a vadových materiálů (tisků, pláten, látek). Matýsek z nich svépomocí vytvořil též tělesné kostýmní overaly, ukazující uniformitu a deformativnost, poznamenávající postavy v rámci jejich světa. „Způsob získávání materiálů měl za úkol jinou formu výroby, než je ta předpokládaná, běžná, standardní. V našem plánu nesmělo existovat sloveso koupit. Přetvořením darovaných bannerů věci najdou svoji druhou životnost, což se ovšem většinou nestane s našimi těly,“ popisuje Matýsek. Scéna, zahlcená pestrobarevnými reklamními poutači a prázdnými informacemi, propagující takto všemožné mámivé, prodejné náhražky štěstí a smyslu, v závěru vstupuje do souboje s reálným interiérem Marty, když se postavy noří do své destruktivní části. Je to nestylizovaná, tvrdá, špinavá realita zákulisí divadla. Podle tvůrců šlo mimo jiné o to, nevytvářet skrze divadlo pouze umělé, pomíjivé vrstvy, ale nabídnout i ozdravný pohled za, pohled, který otevírá naději na naše pokračování.
Mgr. Luboš Mareček

Mrtvý pes v čistírně: Silní
autorka: Angélica Liddell
překlad: Petr Gojda
režie: Juraj Marušic
dramaturgie: Matěj Nytra
výprava: Jan Matýsek
produkce: Anna Burianová
hrají studenti 4. r. Ateliéru Niky Brettschneiderové
Pes: Jaroslav Tomáš
Combeferre: Petr Hanák
Octavio: Dominik Teleky
Lazar: Marek Šenkyřík
Hadewijch: Dagmar Kopečková
Getsemaní: Michaela Rykrová
Dozor: Jan Mansfeld, Tomáš Žilinský, Markéta Hausnerová, Taťána Janevová

Premiéra 11. prosince 2016

mrtvy pes

Juraj Marušic
Nar. 1990 v Bratislavě. Od roku 2012 student činoherní režie na JAMU, dříve absolvoval na Slovenské technické univerzitě. V rámci studia byl mj. režisérem 25. Mezinárodního festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Byl na stáži v ND Brno a s bakalářskou inscenací hry Elfriede Jelinek uspěl na festivalu Young Artists Week v Salzburgu.

Matěj Nytra
Nar. 1988 v Brně. Absolvent filmové vědy na FF MU, věnující se filmové publicistice či spolupráci s festivaly (MFF Karlovy Vary). V rámci studia divadelní dramaturgie na JAMU napsal diplomovou práci o fenoménu Live Cinema. Festival ...příští vlna/next wave..., který uvedl jeho autorskou inscenaci Ice Pøz, jej jmenoval Objevem roku alternativního umění. Od jara 2016 je dramaturgem v HaDivadle.


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 32

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Revue Bublifuk nabízí novou porci komiksových bublin

bublifuk perexJiž šestkrát mě potěšila komiksová revue Bublifuk, tentokrát s názvem Moře bublin. Klára Smolíková, editorka Bublifuku a autorka několika zařazených komiksů, v úvodu sděluje, jaké změny se spoluautory v Bublifuku učinila tentokrát: míst...

Divadlo

DIVADELNÍ SOUBOR STUDIO MLADÝCH UVÁDÍ HOSPODKÁL – MUZIKÁL TAK TROCHU JINAK

Hospodkal perexDivadelní soubor Studio mladých uvede druhou premiéru dlouho očekávané čtvrté autorské inscenace. Nová hra, na kterou se početná fanouškovská základna velmi netradičního souboru z Roztok u Prahy těšila už více než rok, se ...

Film

Očekávaný krimiseriál Nezvěstná začne 11. října exkluzivně na AXN

axn-200První z deseti dílů očekávaného kriminálního thrilleru Nezvěstná z prostředí FBI uvede ve středu 11. října v premiéře exkluzivně televize AXN. V hlavních rolích se objeví Stana Katicová, známá ze seriálu Castle na zabití, anebo Ralph Ineson, který si zahrál v seriálech Hra ...