Za pivem do Belgie

Za pivem do Belgie

Pivni kralovstvi Belgie 200Ve vydavatelství Radioservis vyšla kniha pracovníka Českého rozhlasu Filipa Nerada s názvem Pivní království Belgie a podtitulem Nejen o pivu očima zahraničního zpravodaje Českého rozhlasu.

Kniha mě zaujala hned ze dvou důvodů – jednak zbožňuju pivo a za druhé jsem v Belgii strávila moc pěkné časy. A těch piv jsme tam v rámci našeho středoškolského výměnného pobytu měli také hodně. Právě oživení vzpomínek jsem si od knihy slibovala.

Obal knihy je decentní, ale velmi nápaditý – znázorňuje belgickou vlajku, kde je žlutý pruh vyměněn za pivo, tedy za jeho bublinky a pěnu. Tleskám za tento na první pohled jednoduchý, ale velmi dobře fungující nápad.

Kniha má přes dvě stránek a je rozdělena na několik částí. Putování po pivovarech a zajímavých místech je doplněno třemi pivními přestávkami v podobě rozhovorů. Ty mě obzvlášť zaujaly a dovedla bych si osobně představit knihu sestavenou jen z nich. První rozhovor je s odborníkem na kvašená piva a milovníkem těch kyselých Italem Lorenzem Dabovem. Druhý je pak s pivním sommelierem Lucem De Raedemaekerem a poslední pak potěší naši vlasteneckou notu. Odborník na pivo Denis De Keukeleire zde totiž tvrdí, že naše plzeňská piva jsou nejlepší na světě.

Filip Nerad se v rámci svého putování vydává například za trapisty do kláštera, k výrobcům kyselého lambiku, za ovocnými pivy, za silnými pivy, za pivem bez chmele, nebo na nejrůznější akce. Moc mě zaujal festival vánočních piv v Essenu, kde se za víkend dá ochutnat až šedesát piv. To však zvládnou jen nejzapálenější vyznavači těchto piv, protože jsou opravdu silná. Zajímavé jsou i řádky o chmelu – o Poperinge, se kterým má náš Žatec partnerství. Překvapily mě také gurmánské chmelové výhonky a s nostalgií jsem četla o pivních sklenicích (na originální servírování Kwaku se nedá zapomenout).

Kniha je plná názorných fotografií. Ty se týkají jak piva (například pivní tácky nebo loga), tak popisovaných míst, lidí nebo událostí. K textu tak skvěle zapadají, čtenáři nepřekáží a naopak dotváří celek. Podobně jako trefné a moudré citáty na začátcích kapitol jako ten od Benjamina Franklina: „Pivo je důkazem, že Bůh nás miluje a chce, abychom byli šťastní.“

Pivní království Belgie se velmi dobře četlo, dozvěděla jsem se díky němu spoustu zajímavostí a musím přiznat, že mě také nahlodalo k nějaké (nejen pivní) dovolené. Vyprávění je řemeslné, je znát, že jde o vypsaného novináře, který nemá s písmenky žádný problém. Co mi však na řádcích knihy hodně chybělo, byly osobní poznatky, dojmy a názory autora. Mnohdy by mě zajímalo, jak mu dané pivo chutná, jaké je, v čem je jiné a podobně a to jsem se bohužel nedozvěděla.

Filip Nerad (*1980) je zahraničněpolitickým analytikem Českého rozhlasu se zaměřením na dění v Evropské unii a v NATO. Pivo je jeho největší životní vášeň a má ji v genech po prarodičích, kteří žili vedle pivovaru a pracovali v něm. Vystudoval na Univerzitě Karlově historii a ve své specializaci na dějiny mezinárodních vztahů získal dva doktoráty. Tehdy napsal svou první knihu Búrská válka a poté se začal věnovat novinařině. Deset let působil v ČTK, poté přešel do Českého rozhlasu, kde nejprve působil jako zahraniční zpravodaj u evropských institucí a v Beneluxu.

Pivni kralovstvi Belgie

Pivní království Belgie
Nejen o pivu očima zahraničního zpravodaje Českého rozhlasu
Autor: Filip Nerad
Žánr: cestopis
Nakladatelství: Radioservis
Rok vydání: 2019
Počet stran: 226

Někdy najdete lásku tam, kde ji nečekáte

na hrane noci perexPíše se rok 1942. Anton Starzmann kdysi býval mnichem. Když nacisté jeho řád rozpustili, vrátil se do rodného domu. Jakmile v novinách uvidí inzerát mladé vdovy, která hledá někoho, kdo jí pomůže postarat se o její tři dě...

Ústecké baletní úlety

LBperexSólista ústeckého baletního souboru Severočeského divadla opery a baletu Vladimír Gončarov má na svém kontě již pěknou řádku hlavních mužských rolí v nejrůznějších baletních kusech. Nedávno učinil odklon ze zaběhnutých ste...

Nerozlučná tvůrčí dvojice Ken Loach a Paul Laverty obdrží v Karlových Varech cenu za celoživotní přínos filmovému umění

FFKV perexScenárista PAUL LAVERTY (*1957) a režisér KEN LOACH(*1936) zosobňují příklad pevně ukotvené umělecké dvojice, která se už patnáct let ideálně doplňuje: Laverty zajistí skvěle napsaný příběh, Loach se postará o jeho neméně skvělou realizaci, která...