Pianista Igor Ardašev zahájí cyklus “Gideon Klein. Klavírista terezínského ghetta”

Tisk

vecna nadeje igor 200Koncert Igora Ardaševa, jednoho z nejrespektovanějších tuzemských pianistů současnosti, představí 27. března v Anežském klášteře koncertní aktivity hudebního skladatele a klavíristy Gideona Kleina v ghettu Terezín. Zahájí tak čtyřletý cyklus, během kterého festival Věčná naděje seznámí s Kleinovým terezínským repertoárem.

Johann Sebastian Bach, Leoš Janáček, Ludwig van Beethoven, Bedřich Smetana, Pavel Haas. Strohý výčet skladatelů, jejichž hudbou se Klein v terezínském ghettu zabýval. Vynikajících hráčů bylo v Terezíně hned několik - mezi nejžádanější klavíristky ghetta patřily Alice Herz-Sommerová, Edita Steinerová-Krausová nebo Renée Gaertneová-Geiringerová, vynikal také Bernard Kaff, špičkový brněnský sólista a pedagog, jež často doprovázel Karla Fröhlicha při jeho sólových vystoupeních, a samozřejmě Gideon Klein, který často doprovázel hudební představení nastudované Rafaelem Schächterem. Zpočátku utajovaná improvizovaná setkání s hudbou získala na jaře 1942 oporu v organizaci „utváření volného času“, v níž Gideon Klein později vedl sekci instrumentální hudby. Tehdy patnáctiletý houslista Paul Kling vzpomínal: „Klein byl pro nás mladé spiritus agens veškerého terezínského koncertního života“.

Gideon Klein se podílel na koncertech vlastními recitály, jako klavírní doprovazeč, v komorních formacích, jako korepetitor – a komponoval. V Terezíně začal úpravami a skladbami pro sbor, následovala Fantazie a fuga pro smyčcové kvarteto, Klavírní sonáta. Posledním Kleinovým dílem se stalo Smyčcové trio, datované 7. října 1944, týden před transportem, jímž odjel do Osvětimi. Pro většinu spoluvězňů z tohoto transportu to byla cesta přímo do plynové komory. Gideon Klein ještě unikl a byl přemístěn do Fürstengrube, kde v lednu 1945, několik měsíců před koncem války, zahynul během likvidace tábora, když nacisté zametali stopy před blížící se Rudou armádou.

Vecna nadeje 1

Igor Ardašev reprezentuje už dlouho české pianistické umění na mezinárodním fóru. Jeho talent byl formován zprvu otcem, později na konzervatoři i na JAMU Inessou Janíčkovou, v mistrovských kurzech Paulem Badurou-Skodou v Rakousku a Rudolfem Serkinem v USA. Kromě úspěchů v juniorských soutěžích se Ardašev stal laureátem Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, královny Alžběty v Bruselu (zde získal též cenu belgického rozhlasu a televize), Marguerite Long-Jacques Thibaud v Paříži. Roku 1990 obdržel 1. cenu v soutěži Marie Callasové v Aténách. Interpretační úroveň dovoluje virtuózně disponovanému pianistovi pořádat samostatné recitály, hrát čtyřručně i na dva klavíry (s Renatou Ardaševovou), spolupracovat s komorními soubory i vynikajícími světovými orchestry a dirigenty (Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Královská liverpoolská filharmonie, BBC Londýn).

Kromě domácích pódií je zván na renomované evropské hudební festivaly. Z jeho nahrávek připomeňme např. Čajkovského koncert b moll, čtyřruční Dvořákovy Slovanské tance a klavírní verzi Smetanovy Mé vlasti s Renatou Ardaševovou, sólové kompozice Lisztovy, Martinů, Ježkovy, Prokofjeva, Musorgského, Beethovenovy ad. Kromě koncertní činnosti působí rovněž jako pedagog na HF JAMU a je zván do porot významných klavírních soutěží.

Jarní část festivalu Věčná naděje zakončí v dubnu dva vyprodané koncerty formace Petra Ernyei Quartet s názvem Jazzové a židovské písně ve Vile Volman v Čelákovicích. Zazní i nová skladba inspirovaná básněmi Ilse Weberové zkomponovaná přímo pro festival. Program podzimní části bude brzy oznámen. Vstupenky na festival zakoupíte v prodejní síti GoOut.

Kompletní informace a program naleznete na webu www.vecnanadeje.org

Zdroj foto: Libor Galia


 

Zobrazit další články autora >>>