U ministra kultury se jednalo o Státní opeře a Národním divadle
Reklama
Banner

U ministra kultury se jednalo o Státní opeře a Národním divadle

Email Tisk

Ministru kultury Danielu Hermanovi předložil ředitel Národního divadla Jan Burian spolu s garanční radou kompletní koncepci fungování první scény. Buriana vzápětí u ministra vystřídala exposlankyně Kateřina Klasnová a spolu s ní zástupci Státní opery Praha. Ti si ministrovi postěžovali mimo jiné na to, že s nimi Burian nekomunikuje a například jeho novou koncepci nikdo v divadle nezná. 

 

 

„Vnímám, že chybí dialog, a určitě to budu chtít napravit,“ uvedl Herman. Ministerstvo začalo tím, že se s Burianem dohodlo na zveřejnění celé koncepce i s přílohami, aby byla dostupná odborným připomínkám a aby posloužila k dohodě nad směřováním Národního divadla napříč politickým spektrem. 

Schůzky u ministra kultury Daniela Hermana se kromě Kateřiny Klasnové zúčastnili Michaela Svobodová, členka sboru Státní opery Praha, Petr Pergl, šéf odborů orchestru SOP, Miroslav Svoboda, člen Unie zpěváků a nezávislý operní manažer Richard Kolář. Ke stolu s nimi kromě ministra zasedl i náměstek Miroslav Rovenský, který má na starosti živé umění, a ředitel odboru umění Milan Němeček. „Mrzí nás, že nemůžeme říci ani konkrétní poznatky ke koncepci ředitele Buriana, protože nás s ní vůbec neseznámil,“ uvedli zástupci Státní opery. „A to přesto, že podle závazku exministryně Hanákové měl ředitel vše prodiskutovat s uměleckými soubory," připomněl operní manažer Richard Kolář. Herman souhlasil, že dialog mezi vedením Národního divadla a umělci všech scén je prioritní. „Neměl by ale probíhat prostřednictvím ministerstva,“ uvedl Herman s tím, že zjedná nápravu. Zároveň zástupcům Státní opery nabídl kontakt jak s ním samým, tak s náměstkem Miroslavem Rovenským, který se bude situací kolem Národního divadla a Státní opery zvýšeně zabývat. 

Jde nejen o údajnou výhodnost transformace (sloučení obou scén se přitom podle údajů ministerstva financí prodražilo jen v roce 2012 o téměř 55 milionů s tím, že existují i další, těžko vyčíslitelné náklady), ale i o to, že Státní opeře ubývají diváci od chvíle, kdy nad prodejem vstupenek převzalo záštitu Národní divadlo. „Také jsme byli zvyklí na minimálně čtyři premiéry ročně, i o tom si dnes můžeme nechat zdát,“ uvedl sborista Miroslav Svoboda. Připomněl i fakt, že před sloučením obou scén na sebe byla Státní opera schopna vydělat z 50 %, což je nevídané.

Řeč byla i o chystané rekonstrukci budovy Státní opery. „Ředitel Burian přislíbil, že nebude rušit žádný operní soubor,“ uvedl náměstek Rovenský s tím, že on vidí jako optimální rekonstrukci za provozu Státní opery. Nemělo by tedy dojít k uzavření celé budovy až na několik let. 

A řešily se i personálie. Účastníci jednání se shodli, že je neúnosné, aby v Národním divadle pracovalo 536 umělců a jedenapůlkrát více (811) neuměleckých profesí. Kateřina Klasnová, jako bývalá členka sněmovního podvýboru pro kulturu a stávající zastupitelka Prahy 1, připomněla, že exministři Jiří Besser a Alena Hanáková obvykle více jednali se zastánci sloučení Národního divadla a Státní opery, aniž by tato transformace měla jasně určené mantinely. „Je smutné, že, téměř více než tři roky od představení nápadu sloučení SOP a ND, teprve nyní dostává ministerstvo na stůl návrh koncepce fungování scén. Sloučení bylo opřené výhradně o argumenty o ekonomické výhodnosti, která se ovšem neprokázala. Později o sedmistránkovou koncepci garanční rady, ze které nebylo téměř nic jasné a poskytovala spíše důvody k obavám,“ dodala Klasnová. Exministr Jiří Balvín se pak, dle svých výroků při jednání s Klasnovou, zase necítil být kompetentní k jakýmkoli zásadním krokům, protože byl v demisi. „Proto jsem zástupce Státní opery představila novému panu ministrovi a jsem ráda, že je ochoten naslouchat i jejich názorům,“ řekla po dnešním setkání Klasnová. 


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 30

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

David Michie: Dalajlamova kočka

200 kockaMaličkého kotěte, kterému hrozí nešťastný osud, se ujme samotný dalajlama. V jeho přítomnosti a díky jeho příkladu chytré zvířátko zjišťuje, jak naplnit dvě základní touhy všech živých tvorů: být šťastný a vyhnout se utrpení. Postupně se himálajské k...

Divadlo

Nestvůra Adolf Eichman na prknech Činoheráku. Ostravská Aréna přiveze do Ústí špičkové divadlo

Slyseni perex
Činoherní studio čeká na konci března divadelní událost. Dne 30. března zde bude hostovat Komorní scéna Aréna Ostrava se svou ceněnou inscenací Slyšení. Hra dramatika Tomáše Vůjtka, autora veršované dramatizace činoheráckého Malého princ...

Film

Trans: Uvnitř mysli. Mimo zákon.

trans plakat 200„Šílený thriller“, tak charakterizuje svůj nejnovější počin oscarový britský režisér Danny Boyle (Milionář z chatrče, 127 hodin), který tentokrát vyzval ke spolupráci scenáristu Johna Hodge, s nímž v mi...