Reklama

U ministra kultury se jednalo o Státní opeře a Národním divadle

Email Tisk

Ministru kultury Danielu Hermanovi předložil ředitel Národního divadla Jan Burian spolu s garanční radou kompletní koncepci fungování první scény. Buriana vzápětí u ministra vystřídala exposlankyně Kateřina Klasnová a spolu s ní zástupci Státní opery Praha. Ti si ministrovi postěžovali mimo jiné na to, že s nimi Burian nekomunikuje a například jeho novou koncepci nikdo v divadle nezná. 

 

 

„Vnímám, že chybí dialog, a určitě to budu chtít napravit,“ uvedl Herman. Ministerstvo začalo tím, že se s Burianem dohodlo na zveřejnění celé koncepce i s přílohami, aby byla dostupná odborným připomínkám a aby posloužila k dohodě nad směřováním Národního divadla napříč politickým spektrem. 

Schůzky u ministra kultury Daniela Hermana se kromě Kateřiny Klasnové zúčastnili Michaela Svobodová, členka sboru Státní opery Praha, Petr Pergl, šéf odborů orchestru SOP, Miroslav Svoboda, člen Unie zpěváků a nezávislý operní manažer Richard Kolář. Ke stolu s nimi kromě ministra zasedl i náměstek Miroslav Rovenský, který má na starosti živé umění, a ředitel odboru umění Milan Němeček. „Mrzí nás, že nemůžeme říci ani konkrétní poznatky ke koncepci ředitele Buriana, protože nás s ní vůbec neseznámil,“ uvedli zástupci Státní opery. „A to přesto, že podle závazku exministryně Hanákové měl ředitel vše prodiskutovat s uměleckými soubory," připomněl operní manažer Richard Kolář. Herman souhlasil, že dialog mezi vedením Národního divadla a umělci všech scén je prioritní. „Neměl by ale probíhat prostřednictvím ministerstva,“ uvedl Herman s tím, že zjedná nápravu. Zároveň zástupcům Státní opery nabídl kontakt jak s ním samým, tak s náměstkem Miroslavem Rovenským, který se bude situací kolem Národního divadla a Státní opery zvýšeně zabývat. 

Jde nejen o údajnou výhodnost transformace (sloučení obou scén se přitom podle údajů ministerstva financí prodražilo jen v roce 2012 o téměř 55 milionů s tím, že existují i další, těžko vyčíslitelné náklady), ale i o to, že Státní opeře ubývají diváci od chvíle, kdy nad prodejem vstupenek převzalo záštitu Národní divadlo. „Také jsme byli zvyklí na minimálně čtyři premiéry ročně, i o tom si dnes můžeme nechat zdát,“ uvedl sborista Miroslav Svoboda. Připomněl i fakt, že před sloučením obou scén na sebe byla Státní opera schopna vydělat z 50 %, což je nevídané.

Řeč byla i o chystané rekonstrukci budovy Státní opery. „Ředitel Burian přislíbil, že nebude rušit žádný operní soubor,“ uvedl náměstek Rovenský s tím, že on vidí jako optimální rekonstrukci za provozu Státní opery. Nemělo by tedy dojít k uzavření celé budovy až na několik let. 

A řešily se i personálie. Účastníci jednání se shodli, že je neúnosné, aby v Národním divadle pracovalo 536 umělců a jedenapůlkrát více (811) neuměleckých profesí. Kateřina Klasnová, jako bývalá členka sněmovního podvýboru pro kulturu a stávající zastupitelka Prahy 1, připomněla, že exministři Jiří Besser a Alena Hanáková obvykle více jednali se zastánci sloučení Národního divadla a Státní opery, aniž by tato transformace měla jasně určené mantinely. „Je smutné, že, téměř více než tři roky od představení nápadu sloučení SOP a ND, teprve nyní dostává ministerstvo na stůl návrh koncepce fungování scén. Sloučení bylo opřené výhradně o argumenty o ekonomické výhodnosti, která se ovšem neprokázala. Později o sedmistránkovou koncepci garanční rady, ze které nebylo téměř nic jasné a poskytovala spíše důvody k obavám,“ dodala Klasnová. Exministr Jiří Balvín se pak, dle svých výroků při jednání s Klasnovou, zase necítil být kompetentní k jakýmkoli zásadním krokům, protože byl v demisi. „Proto jsem zástupce Státní opery představila novému panu ministrovi a jsem ráda, že je ochoten naslouchat i jejich názorům,“ řekla po dnešním setkání Klasnová. 


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Banner

Přihlášení

K21 se představuje

JANA LANGEROVÁ


redaktorka, tvůrce soutěží, 26 let (Štír a občas Střelec)

  • pochází z malé vesničky Zádveřice a nyní žije s manželem v ještě menší Lhotě, která leží 13 km od Zlína
  • Jana je čerstvou absolventkou fakulty multimediálních komunikací v oboru vztahy s veřejností a pracuje jako tisková mluvčí festivalu Chillibraní
  • s K21 je spojená už sedm let, začínala jako editorka a vypracovala se až k zástupkyni šéfredaktorky, nyní domlouvá soutěže a píše pro radost hlavně do literatury a mluveného slova. Udržuje se tak v tempu, má přehled a plní si knihovničku skvělými tituly
  • ve volném čase kromě kulturních věcí také moc ráda zahradničí (zajímají ji bylinky i pokojovky) a vaří různé dobroty. S manželem se věnují geocachingu - hledají poklady po okolí, často navštěvují různé metalové koncerty a jsou s partou přátel. Aktuálně propadli speedmintonu!
  • a Janino motto:To od Johna Lennona: „Každý září jako měsíc, jako hvězdy, jako slunce. Každý září. Přidej se.“
Banner

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 23

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Temná Raven poznává tajemství Florencie

TemnaRaven perexNakladatelství XYZ přináší všem čtenářkám, které si oblíbily romanticko-erotickou Gabrielovu trilogii kanadského spisovatele Sylvaina Reynarda, novou trilogii nazvanou Raven, jejíž první díl se jmenuje ...

Divadlo

Studio Hrdinů předvede Sněhurku

snehurka 200Ve svém (post-pohádkovém) dramatu „SněhurkaRobert Walser rozvíjí komplexní usmiřovací fantazie, které vedou ke kolektivnímu vytěsnění traumatu Sněhurky, myslivce a královny. Otrávené jablko a 7 trpaslíků poté...

Film

Ježíšek letos nepřijde

prijde letos jezisek plakat 200Po filmu Křídla Vánoc přichází do kin další "sváteční" snímek Přijde letos Ježíšek?, opět spjatý motivem stěží uchopitelného zázračna, které může do lidských životů zasáh...