U ministra kultury se jednalo o Státní opeře a Národním divadle

Email Tisk

Ministru kultury Danielu Hermanovi předložil ředitel Národního divadla Jan Burian spolu s garanční radou kompletní koncepci fungování první scény. Buriana vzápětí u ministra vystřídala exposlankyně Kateřina Klasnová a spolu s ní zástupci Státní opery Praha. Ti si ministrovi postěžovali mimo jiné na to, že s nimi Burian nekomunikuje a například jeho novou koncepci nikdo v divadle nezná. 

 

 

„Vnímám, že chybí dialog, a určitě to budu chtít napravit,“ uvedl Herman. Ministerstvo začalo tím, že se s Burianem dohodlo na zveřejnění celé koncepce i s přílohami, aby byla dostupná odborným připomínkám a aby posloužila k dohodě nad směřováním Národního divadla napříč politickým spektrem. 

Schůzky u ministra kultury Daniela Hermana se kromě Kateřiny Klasnové zúčastnili Michaela Svobodová, členka sboru Státní opery Praha, Petr Pergl, šéf odborů orchestru SOP, Miroslav Svoboda, člen Unie zpěváků a nezávislý operní manažer Richard Kolář. Ke stolu s nimi kromě ministra zasedl i náměstek Miroslav Rovenský, který má na starosti živé umění, a ředitel odboru umění Milan Němeček. „Mrzí nás, že nemůžeme říci ani konkrétní poznatky ke koncepci ředitele Buriana, protože nás s ní vůbec neseznámil,“ uvedli zástupci Státní opery. „A to přesto, že podle závazku exministryně Hanákové měl ředitel vše prodiskutovat s uměleckými soubory," připomněl operní manažer Richard Kolář. Herman souhlasil, že dialog mezi vedením Národního divadla a umělci všech scén je prioritní. „Neměl by ale probíhat prostřednictvím ministerstva,“ uvedl Herman s tím, že zjedná nápravu. Zároveň zástupcům Státní opery nabídl kontakt jak s ním samým, tak s náměstkem Miroslavem Rovenským, který se bude situací kolem Národního divadla a Státní opery zvýšeně zabývat. 

Jde nejen o údajnou výhodnost transformace (sloučení obou scén se přitom podle údajů ministerstva financí prodražilo jen v roce 2012 o téměř 55 milionů s tím, že existují i další, těžko vyčíslitelné náklady), ale i o to, že Státní opeře ubývají diváci od chvíle, kdy nad prodejem vstupenek převzalo záštitu Národní divadlo. „Také jsme byli zvyklí na minimálně čtyři premiéry ročně, i o tom si dnes můžeme nechat zdát,“ uvedl sborista Miroslav Svoboda. Připomněl i fakt, že před sloučením obou scén na sebe byla Státní opera schopna vydělat z 50 %, což je nevídané.

Řeč byla i o chystané rekonstrukci budovy Státní opery. „Ředitel Burian přislíbil, že nebude rušit žádný operní soubor,“ uvedl náměstek Rovenský s tím, že on vidí jako optimální rekonstrukci za provozu Státní opery. Nemělo by tedy dojít k uzavření celé budovy až na několik let. 

A řešily se i personálie. Účastníci jednání se shodli, že je neúnosné, aby v Národním divadle pracovalo 536 umělců a jedenapůlkrát více (811) neuměleckých profesí. Kateřina Klasnová, jako bývalá členka sněmovního podvýboru pro kulturu a stávající zastupitelka Prahy 1, připomněla, že exministři Jiří Besser a Alena Hanáková obvykle více jednali se zastánci sloučení Národního divadla a Státní opery, aniž by tato transformace měla jasně určené mantinely. „Je smutné, že, téměř více než tři roky od představení nápadu sloučení SOP a ND, teprve nyní dostává ministerstvo na stůl návrh koncepce fungování scén. Sloučení bylo opřené výhradně o argumenty o ekonomické výhodnosti, která se ovšem neprokázala. Později o sedmistránkovou koncepci garanční rady, ze které nebylo téměř nic jasné a poskytovala spíše důvody k obavám,“ dodala Klasnová. Exministr Jiří Balvín se pak, dle svých výroků při jednání s Klasnovou, zase necítil být kompetentní k jakýmkoli zásadním krokům, protože byl v demisi. „Proto jsem zástupce Státní opery představila novému panu ministrovi a jsem ráda, že je ochoten naslouchat i jejich názorům,“ řekla po dnešním setkání Klasnová. 


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 27

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Zachraň, co zbývá z ráje

strazci prebal 200Mystický příběh Jona Steela Strážci nese podtitul: Zachraň, co zbývá z ráje, než vládu převezme peklo. Opravdu jde o zásadní linku příběhu – mystického, bizarního, neuvěřitelného. Ač se zdá být všechno v něm přitažené za vlasy ...

Divadlo

Z malého brouka v hlavě velké divadlo

brouk v hlave 200Městské divadlo Zlín se derniérou rozloučilo s hrou Brouk v hlavě, ve které v dvojroli exceluje Pavel Vacek, a nejen on.

...

Film

Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

hanzelkazikmund perexV dobách, kdy československé televizní vysílání bylo teprve v plenkách a kdy informace o dění ve světě dostával divák především prostřednictvím filmu (a to jak díky cestopisným dokumentům, tak týdeníkům, uváděným před celovečer...