Pevnost představí historii kinematografie

Pevnost představí historii kinematografie

Tisk

Muzeum 200Fortová pevnost v Křelově, která byla součástí opevnění Olomouce, se od srpna promění v muzeum kinematografie. Návštěvníkům se představí desítky exponátů, od jednoduchých optických hraček, přes promítací přístroje z 18. století, až k promítací technice z konce 20. století.

Zájemci se seznámí s tím, jak zachytit obraz a jak vznikaly první filmy. Součástí expozice bude také promítání prvních filmů a tvořivá dílna. Výstava Kinematograf, mapující vývoj promítacích přístrojů bude otevřena po celý srpen.

Cílem výstavy je představit návštěvníkům vývoj filmu, jakým způsobem se původně statické obrázky promítají a jak se ze staticky promítaného obrázku stal hraný film. Výstava také představí vývoj promítacích přístrojů a multimédií v domácnosti. Většina exponátů pochází ze soukromých sbírek.

Muzeum2

První část výstavy provede návštěvníky počátky kinematografie. Představena bude legendární laterna magica, předchůdce projektorů, pomocí které se budou moci zájemci podívat na vzácné ručně kolorované obrázky z 19. století. Ve druhé části výstavy budou představeny projektory z minulého století. Na závěr výstavy si budou moci návštěvníci vychutnat atmosféru klasického kina včetně krátkých ukázek prvních filmů.

Výstavu Kinematograf chystá v prostorách vojenské pevnosti z poloviny 19. století studio Bez Kliky ve spolupráci s Fortem XVII. a katedrou divadelních a filmových studií olomoucké filozofické fakulty. 

Muzeum1

Objekt Fort Křelov XVII. Na olomoucku byl vybudovaný v letech 1851 až 1854. Hlavním obranným těžištěm  objektu je mohutný zemní val, na němž byla rozmístěna těžká dělostřelecká výzbroj. V současné době je Fort XVII využíván jako muzeum se stálou expozicí o historii pevnosti a sbírkou militárií. Celý areál nabízí 60 tis. m2 plochy a je vyhledávanou lokalitou pro pořádání nejrůznějších akcí, dětských dnů, historických bitev a jarmarků.

 

Zdroj: www.forty.cz


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Všechno na světě je absurdní – Tereza Dobšovičová

tereyzka 200Teprve šestnáctiletá Tereza Dobšovičová vletěla na českou literární scénu jako vichřice. Jejím výjimečným talentem je ohromena nejedna významná osobnost, a tak je jí prorokována nadějná autorská budoucnost. Jaké jsou její vz...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...


Literatura

„Sbírání bylin ve velkém není pro slabší povahy“

Do tmy 200Do tmy je název velmi zajímavé knihy o sbírání bylin, která ze všeho nejvíce připomíná staré české klasiky. Vydejte se s hlavní hrdinkou na cestu, ze které není snadné uniknout…

 

...

Divadlo

Gazdova krv vás dostane korektními i nekorektními vtipy

altDivadelní festival Střetnutí Stretnutie zahájila hra Gazdova krv, ve které excelovala tvář festivalu Szidi Tobias a nejen ona.

 

...

Film

Jak se kdysi odečítal film

I dnes se stává, že diváci prožívají nekonečné seriály (proč by se na ně jinak dívali?), že mají tendenci vztahovat postavu na jejího představitele. Oblibu nezaručuje sebelépe zvládnutá role v "kusovém" pořadu, ale ustavičně se vracející typizované figurky: vždyť kdo vítězí třeba v soutěži TýTý?...