Nová expozice gotického paláce představuje rytířskou kulturu středověku

Nová expozice gotického paláce představuje rytířskou kulturu středověku

Tisk

hradec 200Hrad a zámek v Jindřichově Hradci nabízí návštěvníkům v rámci druhé prohlídkové trasy novou expozici Následovníci sv. Jiří. Unikátní soubor nástěnných maleb, zobrazující téma svatojiřské legendy, zachovaný v prostorách gotického paláce, je veřejnosti prezentován nejen ve své autentické podobě, ale také prostřednictvím animovaného filmu.

 

Expozice přibližuje rytířský život majitelů jindřichohradeckého hradu, poukazuje na jejich celoevropské společenské kontakty. Kromě jiného jsou zde vystavené dvě ojedinělé středověké sakrální památky – gotická desková malba Madony z Jindřichova Hradce a dosud neprezentovaná opuková socha Piety z Lodhéřova. Expozice byla vytvořena jako součást projektu Národního památkového ústavu Lucemburský rok.

Výstava oživuje místnosti starého gotického, zčásti ještě románského paláce, dobudovaného v první polovině 14. století Oldřichem III. Z Hradce. Centrem je komnata s nástěnnými malbami, zobrazujícími legendu o sv. Jiří, patronu rytířů. Svatojiřská legenda ve vstupní síni Oldřichova hradu je jedním z nejrozsáhlejších cyklů svatojiřských legend v celoevropském kontextu; tvoří ho pásmo více než padesáti scén z legendy o sv. Jiří, křesťanském rytíři, vítězícím nad krutými pohany.

hradec2

V nové expozici získá legenda díky osvětlení a dalším úpravám středověkého sálu, například vitrážím v oknech, znovu atmosféru, jakou měla v době, kdy se v sále scházel k rokováním výkvět české šlechty. Erby zúčastněných rodů jsou vymalovány pod scénami legendy.
Výjevy legendy koncipoval v Jindřichově Hradci s největší pravděpodobností jeden z příslušníků zdejší komendy Řádu německých rytířů na objednávku Oldřicha III. z Hradce. Výmalby byly v následujících staletích přemalovány a objevil je až v roce 1838 nadšený milovník historie hrabě Karel Evžen Černín.

hradec3

Snahou nové expozice je seznámit návštěvníky s historií rodu pánů z Hradce, jejich sídlem a  životem od 13. století až po největší slávu ve druhé polovině 15. století. Jindřichohradecké sídlo pánů z Hradce tvořilo díky přeshraničním společenským i rodinným kontaktům kulturní most, jímž mezi českou šlechtu pronikal rytířský způsob života i myšlení.
Dobu největší slávy hradu ve druhé polovině 15. století symbolizuje jeho vystavený model. Poprvé jsou ve větší šíři prezentovány archeologické nálezy. Největší pozornost zasluhují dosud neznámé a zcela ojedinělé gotické figurální kachle ze 14. – 15. století. Zájemci uvidí také předměty denní potřeby, militárie, ale i součásti oděvů.

hradec5

Samostatnou část expozice představují dvě vzácná sakrální umělecká díla, která jsou k vidění v bývalé sakristii. Jedním z nich je gotický deskový obraz Madony z Jindřichova Hradce, pocházející z doby kolem roku 1460. Druhou velmi cennou památkou je opuková plastika Piety z Lodhéřova z 80. let 14. století, která je pro veřejnost dosud neznámá a vystavena je díky spolupráci s Biskupstvím českobudějovickým.  Oba exponáty doprovází panelová výstava o jejich historii a technologii výroby.
Kromě zmíněných exponátů je pozornost věnována i jednotlivým členům rodu pánů z Hradce, Menhartovi z Hradce, Oldřichovi IV. z Hradce, ale především Jindřichovi II. z Hradce.  
Foto: Národní památkový ústav, www.npu.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Daniela Krolupperová tráví léto v kraji Klíčníků…

200 danielaLetošní léto předvedlo různé podoby, kdy slunce pálilo o sto šest, na mnohé se nalepilo dovolenkové tempo (můj manžel ho nazývá „plážové“) a občas seslalo přílivy deště. Co dělají spisovatelé a ilustrátoři v létě? Jak se jim píše či kreslí pod sl...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...


Literatura

Je libo trochu světového street artu?

street 200Jedenadvacáté století je stoletím, v němž se všechno extrémně zrychluje, na vše je málo času a lidé se z různých důvodů vzájemně odcizují. S tímto trendem mnohdy souzní i umění, které má mnoho forem a už dávno neplatí, že abychom viděli obrazová umělecká díla, mu...

Divadlo

Rychlé šípy aneb Kam se poděli gentlemani? … o zábavu a humor není nouze

rychle sipy divadlo radostKdyž jsem šel na představení Rychlé šípy, nevěděl jsem, co od toho mám čekat. Pětici kamarádů zná snad každý. Všichni vědí, kdo to byl Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Čer...

Film

Ponorná řeka kinematografie je dobře ukrytá pod povrchem

200filmVše, co nabízejí kina a co chrlí televize, jsou iluzionistické rozprávky vystavěné na více či méně snadno rozlišitelných příbězích. Jenže o nich kniha Ponorná řeka kinematografie nepojednává. Její autor Martin Čihák hned v prvních velkými písmeny psaný...