Za pivem do Belgie

Za pivem do Belgie

Pivni kralovstvi Belgie 200Ve vydavatelství Radioservis vyšla kniha pracovníka Českého rozhlasu Filipa Nerada s názvem Pivní království Belgie a podtitulem Nejen o pivu očima zahraničního zpravodaje Českého rozhlasu.

Kniha mě zaujala hned ze dvou důvodů – jednak zbožňuju pivo a za druhé jsem v Belgii strávila moc pěkné časy. A těch piv jsme tam v rámci našeho středoškolského výměnného pobytu měli také hodně. Právě oživení vzpomínek jsem si od knihy slibovala.

Obal knihy je decentní, ale velmi nápaditý – znázorňuje belgickou vlajku, kde je žlutý pruh vyměněn za pivo, tedy za jeho bublinky a pěnu. Tleskám za tento na první pohled jednoduchý, ale velmi dobře fungující nápad.

Kniha má přes dvě stránek a je rozdělena na několik částí. Putování po pivovarech a zajímavých místech je doplněno třemi pivními přestávkami v podobě rozhovorů. Ty mě obzvlášť zaujaly a dovedla bych si osobně představit knihu sestavenou jen z nich. První rozhovor je s odborníkem na kvašená piva a milovníkem těch kyselých Italem Lorenzem Dabovem. Druhý je pak s pivním sommelierem Lucem De Raedemaekerem a poslední pak potěší naši vlasteneckou notu. Odborník na pivo Denis De Keukeleire zde totiž tvrdí, že naše plzeňská piva jsou nejlepší na světě.

Filip Nerad se v rámci svého putování vydává například za trapisty do kláštera, k výrobcům kyselého lambiku, za ovocnými pivy, za silnými pivy, za pivem bez chmele, nebo na nejrůznější akce. Moc mě zaujal festival vánočních piv v Essenu, kde se za víkend dá ochutnat až šedesát piv. To však zvládnou jen nejzapálenější vyznavači těchto piv, protože jsou opravdu silná. Zajímavé jsou i řádky o chmelu – o Poperinge, se kterým má náš Žatec partnerství. Překvapily mě také gurmánské chmelové výhonky a s nostalgií jsem četla o pivních sklenicích (na originální servírování Kwaku se nedá zapomenout).

Kniha je plná názorných fotografií. Ty se týkají jak piva (například pivní tácky nebo loga), tak popisovaných míst, lidí nebo událostí. K textu tak skvěle zapadají, čtenáři nepřekáží a naopak dotváří celek. Podobně jako trefné a moudré citáty na začátcích kapitol jako ten od Benjamina Franklina: „Pivo je důkazem, že Bůh nás miluje a chce, abychom byli šťastní.“

Pivní království Belgie se velmi dobře četlo, dozvěděla jsem se díky němu spoustu zajímavostí a musím přiznat, že mě také nahlodalo k nějaké (nejen pivní) dovolené. Vyprávění je řemeslné, je znát, že jde o vypsaného novináře, který nemá s písmenky žádný problém. Co mi však na řádcích knihy hodně chybělo, byly osobní poznatky, dojmy a názory autora. Mnohdy by mě zajímalo, jak mu dané pivo chutná, jaké je, v čem je jiné a podobně a to jsem se bohužel nedozvěděla.

Filip Nerad (*1980) je zahraničněpolitickým analytikem Českého rozhlasu se zaměřením na dění v Evropské unii a v NATO. Pivo je jeho největší životní vášeň a má ji v genech po prarodičích, kteří žili vedle pivovaru a pracovali v něm. Vystudoval na Univerzitě Karlově historii a ve své specializaci na dějiny mezinárodních vztahů získal dva doktoráty. Tehdy napsal svou první knihu Búrská válka a poté se začal věnovat novinařině. Deset let působil v ČTK, poté přešel do Českého rozhlasu, kde nejprve působil jako zahraniční zpravodaj u evropských institucí a v Beneluxu.

Pivni kralovstvi Belgie

Pivní království Belgie
Nejen o pivu očima zahraničního zpravodaje Českého rozhlasu
Autor: Filip Nerad
Žánr: cestopis
Nakladatelství: Radioservis
Rok vydání: 2019
Počet stran: 226

Rozhovor - Henrich Šiška

heno 200Rozhovor - Henrich Šiška alias Heňo
„Nejsou všechny věci jenom tak, jak vypadají.“

...

Zatímco jsi spala

zatimco jsi spala 200„Co znamená ne?“

...

Zuberská Divadelní SPONA zahraje poprvé před meziříčským publikem

spona zubri 200Ochotnický spolek mladých divadelníků ze Zubří uvede novou divadelní hru ve velkém sále Kulturního zařízení města Valašského Meziříčí. Tvůrčí tým pod vedením režisérky Kateřiny Gazdové zde představí ve středu 11. května hudební komedii Vz...

Annabelle vrací úder

anna200Film Annabelle (2014) je dost zvláštní klasický horor plný detektivního pátrání a překvapivých lekavých scén. Nikdy nekončící boj dobra se zlem začíná tentokrát u nastávajících rodičů John a Mia.

...