Reklama

Do století páry v Lužné u Rakovníka

Email Tisk

MuzeumZeleznice perexMuzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají nyní radost železničním nadšencům i všem zájemcům o historii železniční dopravy.


Areál muzea je umístěn v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji Křivoklátských lesů.

Ve zdejších sbírkách jsou k vidění mnohé technické unikáty; jak parní lokomotivy z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy, nebo ukázky technických zařízení na železnici. Pravidelně sem míří také jízdy nostalgických parních vlaků.

MuzeumZeleznice1

Pohled do historie
Předchůdcem dnešního depa v Lužné byla výtopna Lužná–Lišany, která vznikla pro potřeby trati Buštěhradské dráhy z Kladna do Chomutova již v roce 1871.
Výtopna byla postavena naproti staniční budově jako remíza se dvěma stáními a administrativní budovou, jež současně sloužila jako vodárna. Objekt se zachoval dodnes; neslouží však již svému původnímu účelu.

Jak objem dopravy narůstal, přestávala kapacita zařízení postačovat požadavkům. Proto bylo rozhodnuto vystavět výtopnu novou, a to v prostorách současného depa. Ani ta však zanedlouho nebyla dostačující; proto byla v roce 1924 zprovozněna výtopna další, která již svou kapacitou vyhovovala až do ukončení provozu depa na konci dvacátého století.

S rozvojem motorové trakce se provozní význam depa začal měnit; stále větší význam nabývaly opravy kolejových vozidel.

V osmdesátých letech dvacátého století zde byla vystavěna hala pro opravy motorových lokomotiv; kvůli ní muselo být strženo několik původních objektů. Provoz depa se postupně omezoval, až byl v roce 1996 zcela zastaven.

Po ukončení provozu zde začala působit řada spolků železničních nadšenců. Svými aktivitami se snažili o další využití depa nejen pro pravidelnou výstavní činnost, ale i pro soustřeďování a opravy historických parních lokomotiv a dalších památek na jejich provoz. Od roku 1999 na tuto činnost navázaly České dráhy, které zde založily železniční muzeum. To v současné době spadá pod Depo historických vozidel.

MuzeumZeleznice3

Co můžete v muzeu najít
Většině zájemců si v souvislosti s historickou železnicí vybaví lokomotivy ze století páry. Ty jsou dnes hlavním lákadlem muzea, neboť jich má ve svém držení více než tři desítky.

Najdeme tu exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století, až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parního provozu ve druhé polovině století dvacátého. Větší část exponátů je neprovozní; přesto jejich konstrukce i mohutnost dodnes vzbuzují zasloužený údiv návštěvníků muzea.

Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv zastoupených ve zdejších sbírkách, patří lokomotiva, vyrobená v roce 1899 v Rakousku; na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu spolehlivě sloužila až do padesátých let dvacátého století.

K dalším zajímavým představitelům parní éry patří lokomotiva „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. O kvalitě její konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy složily až do sedmdesátých letech dvacátého století.

MuzeumZeleznice2

Zástupcem elitních rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je stroj „mikádo“, opět ze sbírek Národního technického muzea, který na první pohled zaujme zejména průměrem svých kol, který se blíží dvěma metrům. Lokomotivy této řady se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích.

Vrcholem parní trakce pak byla lokomotiva „papoušek“, která se v provozu udržela až do konce sedmdesátých let.

Z parních exponátů ve sbírkách zdejšího muzea nelze opomenout ani motorový vůz s parním pohonem „Komarek“ z roku 1903, jenž byl zapůjčen ze sbírek Národního technického muzea.

Kromě parních lokomotiv se ovšem ve sbírkách muzea v Lužné nacházejí i motorové vozy.

V muzeu jsou k vidění také úzkorozchodná vozidla – jde o parní a motorové lokomotivy, které byly používány v závodové dopravě v hutních provozech v Kladně. Kromě nich je to i několik nákladních vozů.

MuzemZeleznice

Provozuschopné lokomotivy dnes slouží spolu s upraveným vozem pro přepravu cestujících k projížďkám po úzkorozchodném okruhu v areálu muzea.

Ve vnitřních prostorách muzea jsou k vidění další mnohé exponáty z různých odvětví železniční dopravy. Vedle modelů se zde nachází řada dokumentů, fotografií, trojrozměrných exponátů i různých částí lokomotiv. Rozsáhlá je také expozice zabezpečovací a sdělovací techniky.

Prostor před rotundou je využit k výstavě sbírky lokomotiv a vozů. Jsou umístěny okolo točny a na kolejích před halou oprav.

Muzeum - Jak se tam dostanete
Z Prahy je nejjednodušší cestovat vlakem z pražského Masarykova nádraží. Muzeum se nachází v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka a cestu k němu od nádraží vyznačují ukazatele.

Buštěhradská dráha a její historie
Buštěhradská dráha, zkratka B.E.B. (z německého: Buschtěhrader Eisenbahn) byla privátní železniční společností na území Čech. Společnost provozovala v letech 1855–1922 síť železnic v severozápadních Čechách. Její síť spojovala Krušné hory a Podkrušnohorsko s Prahou.

Otvírací doba muzea je od 9.30 do 17.00 hodin
19.4. až 31.5. sobota, neděle + svátky
1.6. až 31.8. úterý až neděle + svátky
1.9. až 28.10. sobota, neděle + svátky

Ctibor Čejpa, podle podkladů Muzea ČD Lužná u Rakovníka, ilustrační foto autor, kontakt: www.cdmuzeum.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Banner

Anketa

Počasí v ČR


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 26

Čtěte také...

Zkus Kuks – na kole

Kuks200Labská stezka z Hradce Králové na Kuks přilákala loni 225 tisíc návštěvníků. V uplynulém roce se ať už na kole, nebo pěšky vydalo po Labské stezce na trase Hradec Králové – Kuks 225 tisíc lidí. Téměř 92 tisíc jich pak dorazilo až k hospitálu Kuks.

...

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Komiksová série Mýty vás zve do pohádky

Myty 200Komiksová nakladatelství Crew a Netopejr nám na podzimní dny nadělila kouzelnou sérii Mýty, v pořadí již osmý díl s kusým názvem Vlci. Vstupte do pohádky pro dospělé a nechte se pohltit světem Mýtů, rozhodně nebudete litovat!

Divadlo

Velký Gatsby v režii Petra Gábora poprvé na českém jevišti

Gatsby 200Soubor činohry Národního divadla moravskoslezského čeká v divadelní sezóně poslední titul – česká premiéra dramatizace jednoho z nejslavnějších románů moderní americké literatury Velký Gatsby. Očekávaná inscenace, kterou připravil kmenový režisér a...

Film

Václav Marhoul dokončil druhou fázi natáčení filmu Nabarvené ptáče

ptace 1Skončila druhá z celkového počtu sedmi etap natáčení adaptace světového bestselleru Jerzy Kosińského Nabarvené ptáče v režii Václava Marhoula. V první polovině června štáb pracoval nejdříve na Slovensku, konkrétně pak na lokacích u řeky Váh, poté  v br...