Do století páry v Lužné u Rakovníka
Banner

Do století páry v Lužné u Rakovníka

Email Tisk

MuzeumZeleznice perexMuzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají nyní radost železničním nadšencům i všem zájemcům o historii železniční dopravy.


Areál muzea je umístěn v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji Křivoklátských lesů.

Ve zdejších sbírkách jsou k vidění mnohé technické unikáty; jak parní lokomotivy z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy, nebo ukázky technických zařízení na železnici. Pravidelně sem míří také jízdy nostalgických parních vlaků.

MuzeumZeleznice1

Pohled do historie
Předchůdcem dnešního depa v Lužné byla výtopna Lužná–Lišany, která vznikla pro potřeby trati Buštěhradské dráhy z Kladna do Chomutova již v roce 1871.
Výtopna byla postavena naproti staniční budově jako remíza se dvěma stáními a administrativní budovou, jež současně sloužila jako vodárna. Objekt se zachoval dodnes; neslouží však již svému původnímu účelu.

Jak objem dopravy narůstal, přestávala kapacita zařízení postačovat požadavkům. Proto bylo rozhodnuto vystavět výtopnu novou, a to v prostorách současného depa. Ani ta však zanedlouho nebyla dostačující; proto byla v roce 1924 zprovozněna výtopna další, která již svou kapacitou vyhovovala až do ukončení provozu depa na konci dvacátého století.

S rozvojem motorové trakce se provozní význam depa začal měnit; stále větší význam nabývaly opravy kolejových vozidel.

V osmdesátých letech dvacátého století zde byla vystavěna hala pro opravy motorových lokomotiv; kvůli ní muselo být strženo několik původních objektů. Provoz depa se postupně omezoval, až byl v roce 1996 zcela zastaven.

Po ukončení provozu zde začala působit řada spolků železničních nadšenců. Svými aktivitami se snažili o další využití depa nejen pro pravidelnou výstavní činnost, ale i pro soustřeďování a opravy historických parních lokomotiv a dalších památek na jejich provoz. Od roku 1999 na tuto činnost navázaly České dráhy, které zde založily železniční muzeum. To v současné době spadá pod Depo historických vozidel.

MuzeumZeleznice3

Co můžete v muzeu najít
Většině zájemců si v souvislosti s historickou železnicí vybaví lokomotivy ze století páry. Ty jsou dnes hlavním lákadlem muzea, neboť jich má ve svém držení více než tři desítky.

Najdeme tu exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století, až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parního provozu ve druhé polovině století dvacátého. Větší část exponátů je neprovozní; přesto jejich konstrukce i mohutnost dodnes vzbuzují zasloužený údiv návštěvníků muzea.

Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv zastoupených ve zdejších sbírkách, patří lokomotiva, vyrobená v roce 1899 v Rakousku; na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu spolehlivě sloužila až do padesátých let dvacátého století.

K dalším zajímavým představitelům parní éry patří lokomotiva „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. O kvalitě její konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy složily až do sedmdesátých letech dvacátého století.

MuzeumZeleznice2

Zástupcem elitních rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je stroj „mikádo“, opět ze sbírek Národního technického muzea, který na první pohled zaujme zejména průměrem svých kol, který se blíží dvěma metrům. Lokomotivy této řady se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích.

Vrcholem parní trakce pak byla lokomotiva „papoušek“, která se v provozu udržela až do konce sedmdesátých let.

Z parních exponátů ve sbírkách zdejšího muzea nelze opomenout ani motorový vůz s parním pohonem „Komarek“ z roku 1903, jenž byl zapůjčen ze sbírek Národního technického muzea.

Kromě parních lokomotiv se ovšem ve sbírkách muzea v Lužné nacházejí i motorové vozy.

V muzeu jsou k vidění také úzkorozchodná vozidla – jde o parní a motorové lokomotivy, které byly používány v závodové dopravě v hutních provozech v Kladně. Kromě nich je to i několik nákladních vozů.

MuzemZeleznice

Provozuschopné lokomotivy dnes slouží spolu s upraveným vozem pro přepravu cestujících k projížďkám po úzkorozchodném okruhu v areálu muzea.

Ve vnitřních prostorách muzea jsou k vidění další mnohé exponáty z různých odvětví železniční dopravy. Vedle modelů se zde nachází řada dokumentů, fotografií, trojrozměrných exponátů i různých částí lokomotiv. Rozsáhlá je také expozice zabezpečovací a sdělovací techniky.

Prostor před rotundou je využit k výstavě sbírky lokomotiv a vozů. Jsou umístěny okolo točny a na kolejích před halou oprav.

Muzeum - Jak se tam dostanete
Z Prahy je nejjednodušší cestovat vlakem z pražského Masarykova nádraží. Muzeum se nachází v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka a cestu k němu od nádraží vyznačují ukazatele.

Buštěhradská dráha a její historie
Buštěhradská dráha, zkratka B.E.B. (z německého: Buschtěhrader Eisenbahn) byla privátní železniční společností na území Čech. Společnost provozovala v letech 1855–1922 síť železnic v severozápadních Čechách. Její síť spojovala Krušné hory a Podkrušnohorsko s Prahou.

Otvírací doba muzea je od 9.30 do 17.00 hodin
19.4. až 31.5. sobota, neděle + svátky
1.6. až 31.8. úterý až neděle + svátky
1.9. až 28.10. sobota, neděle + svátky

Ctibor Čejpa, podle podkladů Muzea ČD Lužná u Rakovníka, ilustrační foto autor, kontakt: www.cdmuzeum.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa

Počasí v ČR


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Mimísek 35

Čtěte také...

BETLÉM HLINSKO

Vanoce Hlinsko 200Památková rezervace lidové architektury, expozice bydlení drobných městských řemeslníků v roubených domcích z poloviny 19. století. Ukázka bydlení domáckého tkalce, výrobce dřevěných hraček, prodejna upomínkových předmětů, bylinek...

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Úvod do vizuální kultury

uvod do vizualni kulturyVětšina lidí - zejména těch méně soudných, neschopných orientovat se v záplavě informací a dospět k vlastnímu pohledu - si svou představu o okolním světě a dění tam probíhajícím vytváří zejména prostřednictvím televiz...

Divadlo

V Lomnici nad Popelkou proběhlo klání ochotnických souborů
ImageOchotnický soubor při Tylově divadle v Lomnici nad Popelkou má poměrně dlouhou tradici. Jeho historie se datuje už od roku 1825. Ve dnech 1. -  4.března 2012 uspořádal domácí Divadelní spolek J. K. Tyl již tradiční př...

Film

Pí a jeho život aneb Proč začneme s tygrem komunikovat?!

pi a jeho zivotNový film „Pí a jeho život“, jehož režie se ujal oscarový Ang Lee, můžeme poprvé zhlédnout, ve 3D provedení, již pár dní před letošním Štědrým dnem. Chlapec, tygr a moře – to jsou hlavní hrdi...