Příliš osobní známost - kýč v novém střihu
Banner

Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

POZ perexZatím se nezdá, že by slábl příliv slaboduchých kalendářových (či spíše telenovelních) historek, které se vesměs vyznačovaly odrazující umělohmotností prostředí, postav i zápletek. Patří sem zejména komedie jako Ženská na vrcholu, Poslední aristokratka, Špindl 2, Šťastný nový rok, Případ mrtvého nebožtíka, avšak vyskytovat se začínají i dojemná melodramata o nebývalých rodinných protivenstvích – před nedávnem Můj příběh, nyní následuje PŘÍLIŠ OSOBNÍ ZNÁMOST, jejíž románová předloha se souběžně dostává i na pulty knihkupectví.

 


Přitom zpočátku příběh vykazuje určité komediání rysy, avšak postupně se do přehledně rozestavěných vztahových uspořádání vkrádá nesoulad a konflikty. Dvě kamarádky Simona (Tatiana Dyková, dříve Vilhelmová) a Natálie (Petra Hřebíčková), ženy již odkvetlejší, blížící se střednímu věku, avšak s reakcemi dorostenek, okouší záchvěvy štěstí se svými novými partnery, dokud zdánlivě vysnění muži neselžou. Z jednoho si vyklube věčně nadržený žárlivec, druhý podlehne beznaději, bolestínské agresivitě a pití, když zjistí, že jeho dosud prosperující firma krachuje, neboť společník jej podvedl. Ale naštěstí není nic ztraceno, když oba muži si přece jen uvědomí své pochybení…

POZ 1

Kýč v novém střihu
Režisérka Marta Ferencová, které se příliš nepovedly předchozí tituly Řachanda a Všechno nebo nic, natočila tento pramálo zábavný produkt podle stejnojmenné předlohy slovenské spisovatelky Evy Urbaníkové, jež se soustředí na spisování historek poplatných klišé dávné červené, případně modré knihovny, jen uzpůsobené současnému očekávání a poměrům. Urbaníkovou svým zacílením můžeme přirovnat k její české kolegyni, předčasně zesnulé Simoně Monyové, která však do svých příběhů vkládala přece jen víc životních zkušeností a poznání vůbec. Urbaníková naopak splácává své historky ze snadno předvídatelných prefabrikátů. Motiv ovdovělého tatínka (Janko Popović Volarić), jenž spolu s dcerkou přebývá u své laskavé tchyně (Eliška Balzerová), která si zdánlivou odměřeností jen prověřuje citovou ryzost jeho nové přítelkyně Natálie, patří k nejpitomějším nápadům.

POZ plakat

Z filmu v každém okamžiku čiší mondénnost a okázalá exkluzivita, která se týká nejen zvolených interiérů, ale zejména rozkreslení jednotlivých motivických oddílů, které se zapouzdří do tří mileneckých dvojic, hojně glosujících sexuální vybití jako nezbytnou součást každého vztahu i věku. Však i Balzerové babička zjistí, že prožitek z tělesné lásky nelze vytěsnit, když se zaláskuje do charismatického, stejně jako ona hudby a umění milovného důchodce (Predrag Manojlović). A autorky s trapnou, až rádoby voyeurskou otevřeností poodhalují, jak ženy vnímají sexuální potěšení, jak se vzájemně svěřují a komentují je, dokonce spatříme, jak Simona sedí ve škopíku s vodou, aby si ulevila nepříjemným pocitům, které jí náruživý milenec způsobuje.

POZ 2

Kde nic není, ani herci neuspějí
Herecké obsazení je kvalitní, přitažlivé, dokonce mezinárodní. Ale až na spontánní, bezprostředně se chovající představitelku pětileté holčičky, se dospělí herci ocitají v zajetí vyprázdněné machy, neboť jejich postavy postrádají niternou opravdovost. To platí nejen pro výše zmíněné české herečky, ale i pro jejich zahraniční kolegy, ať již pocházejí ze Slovenska (Luboš Kostelný, Marián Mitaš) či bývalé Jugoslávie (Janko Popović Volarić, Branislav Trifunobić, Predrag Manojlović). Ti své mužské postavy se shodnou bezradností karikují – či možná jen přizpůsobují dikci televizních seriálů, třeba počinům jako Modrý kód a Slunečná. Česko-slovenský film Příliš osobní známost je pro uvádění v tuzemských kinech přirozeně nadabován celý do češtiny.

Film, který produkčně zaštítila i televize Prima (takže se v budoucnu objeví v jejím vysílání), získal i podporu Státního fondu kinematografie. Zřejmě tam sedí zaslepení, nesoudní lidé, kteří na jedné straně odmítnou podpořit společensky závažný projekt o rizicích masové migrace muslimů (prozatím odložený snímek Jako v ráji), zato přikývnou na kdejakou hloupost včetně této…

Příliš osobní známost / Príliš osobná známosť
Česko / Slovensko 2020, 107 minut
Režie: Marta Ferencová
Námět: Eva Urbaníková
Scénář: Eva Urbaníková, Marta Ferencová
Kamera: Mário Ondriš
Hrají: Petra Hřebíčková, Tatiana Dyková (dříve Vilhelmová), Eliška Balzerová, Luboš Kostelný, Marián Mitaš, Janko Popović Volarić, Branislav Trifunović, Predrag Manojlović
Premiéra: 23.1.2020
Distributor: Bioscop
Hodnocení: 20 %
Foto: Bioscop
bioscop.cz/databaza/prilis-osobni-znamost/



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

JÍT TRVDOHLAVĚ ZA SVÝM

black mountain1Některé zákaznice mají sbírku i několika desítek Black Mountain modelů. Jejich návrhářka Lucie má na Dyzajn marketu již pevné místo. Přivítáme ji na Piazzetě i o prázdninách 6. a 7. srpna. Za značkou Black Mountain stojí Lucie Erin Če...

Hledat


Literatura

Arcikuplířka

DEKAMERON 200Arcikuplířka je přezdívka jedné z nejslavnějších knih všech dob – Dekameronu. Současníci Dekameronu prý kvůli frivolnímu obsahu přezdívali Kníže Galeotto; ten se proslavil jako prostředník lásky mezi Lancelotem a královnou Ginevrou v legendě o...

Divadlo

Být za Husáka rebelujícím teenagerem nebylo vůbec lehké

200divRevolta jde obvykle ruku v ruce s mládím. Kdy jindy se má taky člověk plný ideálů a snů bouřit proti autoritám ve škole a doma, u kterých nenachází žádné pochopení. Studentka gymnázia Helena Součková, jejíž jedinou starostí kdysi dávno bylo, jestli jí ro...

Film

Bláznivé nebo geniální? Oldřich Kaiser a Jiří Lábus stříhají jednu rolu za druhou...

pension lola kaiser labusPension Lola (1993) je padesátiminutový televizní film dvou komiků, který působí trochu jako rarita. Oldřich Kaiser a Jiří Lábus v něm obsadili úplně všechny postavy ...