Unikátní muzeum představuje řadu technických unikátů

Tisk

luzna1Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se již od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel, která dělají radost železničním nadšencům i všem zájemcům o historii dopravy. Areál muzea je umístěn v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji křivoklátských lesů.

Ve zdejších sbírkách jsou k vidění jak parní lokomotivy různých kategorií a z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy či ukázky technických zařízení na železnici. Pravidelně se zde také konají jízdy nostalgických vlaků. Většině zájemců se v souvislosti s historickou železnicí vybaví parní lokomotivy. Ty jsou hlavním lákadlem muzea, neboť jich má ve svém držení více než tři desítky. Jedná se o exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parní dopravy v druhé polovině století dvacátého. Většina z těchto exponátů je neprovozní; přesto jejich elegantní konstrukce i mohutnost dodnes vzbuzuje údiv a uznání. Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv patří lokomotiva, vyrobená v roce 1899; na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu sloužila až do padesátých let minulého století.

K dalším zajímavým zástupcům parní éry patří například provozní lokomotiva „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. Zástupcem rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je stroj „mikádo“ ze sbírek Národního technického muzea. Tyto lokomotivy se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích. Zástupcem vrcholu parní trakce je lokomotiva „papoušek“, která byla Československým státním drahám dodána pro příměstskou a lehkou rychlíkovou dopravu v polovině padesátých let dvacátého století. Lokomotivy této řady se v provozu udržely téměř do konce sedmdesátých let.

luzna2

Z parních exponátů nelze opomenout motorový vůz s parním pohonem M 124.001 „Komarek“ z roku 1903, jenž je zapůjčen ze sbírek Národního technického muzea. Kromě parních lokomotiv se ve sbírkách muzea nacházejí i zástupci trakce motorové. V muzeu jsou udržována také úzkorozchodná vozidla; jde o parní a motorové lokomotivy, které byly používány v závodové dopravě v hutních provozech v Kladně. Kromě nich je tu i několik nákladních vozů. Provozuschopné lokomotivy jsou spolu s upraveným vozem pro přepravu cestujících používány k projížďkám po úzkorozchodném okruhu v areálu muzea. Ve vnitřních prostorách muzea jsou k vidění exponáty z různých odvětví železniční dopravy. Vedle modelů se zde nachází řada dokumentů, fotografií, trojrozměrných exponátů i různých částí lokomotiv. Rozsáhlá je také expozice zabezpečovací a sdělovací techniky.

Oblast provozu reprezentují různé typicky železniční předměty, jako je výpravka, svítilny, jízdenky nebo kleště na jejich označování. Expozice o údržbě tratí obsahuje ukázky ručního nářadí, různých druhů kolejí a částí výhybek. Prostor před takzvanou rotundou je využit k prezentaci sbírky lokomotiv a vozů. Jsou umístěny okolo točny a na dalších kolejích před halou oprav.

luzna3

Kalendář akcí muzea v roce 2016

První parní víkend v ČD Muzeu - 14. a 15.5.2016
Dětský den v Železničním muzeu - 28.5.2016
Chmelový okruh – 11.6.2016 Luženská setkání 2016 - 25. a 26.6.2016
Setkání motorových vozů – 10. a 11.9.2016
Poslední parní víkend v ČD Muzeu – 15.10. a 16.10.2016
Uzavření ČD Muzea Lužná u Rakovníka – 30.10.2016

Otevírací doba 2016vždy od 9.30 do 17.00 hodin

23.4. až 29.5. sobota, neděle a svátky

31.5. až 4.9. úterý až neděle a svátky 5.9. až 30.10. sobota, neděle a svátky

Ctibor Čejpa, ilustrační foto autor, www.cdmuzeum.cz

( 0 hlasů )


 

Zobrazit další články autora >>>