Pojďte objevovat svět s Amerigem a Magalhãesem

amerigo a magalhes 200Přemýšleli jste někdy, proč se Amerika nejmenuje podle svého obyvatele Kolumbie? Pokud byste se rádi dozvěděli víc nejen o pojmenování Nového světa, vydalo pro vás nakladatelství Beta knihu o dvou význačných mořeplavcích. Výborný romanopisec Stefan Zweig v knize Amerigo a Magalhães líčí dva odlišné příběhy cestovatelů, kteří změnili vnímání světa.

Stefan Zweig (1881–1942) byl rakouský prozaik židovského původu, esejista, básník a překladatel z francouzštiny a angličtiny do němčiny. Absolvoval filozofii, germanistiku a romanistiku v Berlíně, v roce 1904 získal ve Vídni titul doktora filozofie. Často cestoval. Po anšlusu Rakouska v roce 1938 emigroval do Velké Británie. Psal, pořádal přednášková turné a vystupoval proti fašismu. V roce 1941 odjel se svou druhou ženou a spolupracovnicí Lottou Altmannovou do brazilského města Petropolis, kde společně dobrovolně ukončili svůj život poté, co se k němu dostaly zprávy o ničení kulturních hodnot nacisty.

Kniha je rozdělena na dvě nevyvážené části. První se jmenuje Amerigo a věnuje se zajímavé premise: Kolumbus objevil Ameriku jako zemi, ale až Vespucci objevil světadíl pro lidi. Uvádí do kontextu historickou situaci a lépe tak osvětluje, jak to v minulosti bylo s mořeplavci a objeviteli. Bohužel mi první část přišla velmi deskriptivní, nezáživná a použití vsuvek původního jazyka s následným překladem mě iritovalo. Klidně bych si vystačila se závěrečnou kapitolou Kdo byl Vespucci?, která shrnuje život tohoto italského dobrodruha.

Druhá a o poznání delší část s podtitulem Příběh velkého muže se zabývá životem a odkazem portugalského objevitele Fernãa de Magalhãese. Už úvodní kapitola, ve které autor přemítá o tom, proč ho zaujal životní příběh Magalhãese zaujme a pohltí. Oproti první suché části je tato sekce plná nadšení a čte se velmi dobře. Líbí se mi, že i zde autor poskytuje informace o pozadí toho, proč se v minulosti vlastně cestovalo, tedy za kořením. Dává nám i informace o samotném Portugalsku, jak to bylo s jeho geografií i historií a připomíná nám další významné mořeplavce této země (Vasco da Gama, Caboto, Pinzón). Nebudu tady rozpitvávat životopis Magalhãese, ale jeho odkaz, obeplutí zeměkoule a tudíž důkaz, že je země kulatá, je tu s námi pořád.

Autorovi muselo dát pořádnou práci, dát příběhy dohromady, jelikož jsou plné fakt, informací a svědectví z dob dávno minulých. Objevování nových světů je vděčná látka a Zweig se jí zhostil na výbornou. Tato kniha však není čtením pro masy, jelikož je nabytá fakty a první část je dosti suchopárná. Jistě se zalíbí zeměpisářům a dějepisářům, ale pro čtenáře ne tak znalé kontextu a reálií bude znamenat trochu oříšek. Přesto ji doporučuji na čtení a doplnění vzdělání, přinejmenším druhý oddíl jistě upoutá!

amerigo a magalhes

Název: Amerigo a Magalhães
Autor: Stefan Zweig
Originální název: Amerigo.Die Geschichte eines historischen Irrtums/ Magellan.Der mann und seine Tat. (1954)
Žánr: historie
Nakladatelství: Beta
Rok vydání: 2019, pevná vazba
Počet stran: 320
Hodnocení: 65 %

Jak se nenechat napálit

Nove zbrane vlivu perexSociálně-psychologické vědecké práce Roberta B. Cialdiniho, psané popularizujícím stylem, a tedy všeobecně srozumitelné, jsou nám známy už delší čas jako zaručená kvalita. Po původních Zbraních vlivu po letech přichází...

Herec Jan Mazák oslaví životní jubileum

Jan Mazak200Nezaměnitelný hlas a soustředěné herectví – to jsou typické znaky Jana Mazáka, který ve čtvrtek 30. června 2022 oslaví své šedesáté páté narozeniny.

...

Producent Petr Jákl vyjádřil svoji účast a politování nad tragédií při natáčení westernu Rust

Petr Jákl 5

Obrovský smutek zavládl při natáčení westernu Rust, kdy došlo k naprosto neuvěřitelné tragédii. Americký herec Alec Baldwin při jedné ze scén vystřelil ze zbraně, která sloužila jako rekvizita a zasáhl hlavní kameramanku, dvaačtyřicetil...