Pojďte objevovat svět s Amerigem a Magalhãesem

amerigo a magalhes 200Přemýšleli jste někdy, proč se Amerika nejmenuje podle svého obyvatele Kolumbie? Pokud byste se rádi dozvěděli víc nejen o pojmenování Nového světa, vydalo pro vás nakladatelství Beta knihu o dvou význačných mořeplavcích. Výborný romanopisec Stefan Zweig v knize Amerigo a Magalhães líčí dva odlišné příběhy cestovatelů, kteří změnili vnímání světa.

Stefan Zweig (1881–1942) byl rakouský prozaik židovského původu, esejista, básník a překladatel z francouzštiny a angličtiny do němčiny. Absolvoval filozofii, germanistiku a romanistiku v Berlíně, v roce 1904 získal ve Vídni titul doktora filozofie. Často cestoval. Po anšlusu Rakouska v roce 1938 emigroval do Velké Británie. Psal, pořádal přednášková turné a vystupoval proti fašismu. V roce 1941 odjel se svou druhou ženou a spolupracovnicí Lottou Altmannovou do brazilského města Petropolis, kde společně dobrovolně ukončili svůj život poté, co se k němu dostaly zprávy o ničení kulturních hodnot nacisty.

Kniha je rozdělena na dvě nevyvážené části. První se jmenuje Amerigo a věnuje se zajímavé premise: Kolumbus objevil Ameriku jako zemi, ale až Vespucci objevil světadíl pro lidi. Uvádí do kontextu historickou situaci a lépe tak osvětluje, jak to v minulosti bylo s mořeplavci a objeviteli. Bohužel mi první část přišla velmi deskriptivní, nezáživná a použití vsuvek původního jazyka s následným překladem mě iritovalo. Klidně bych si vystačila se závěrečnou kapitolou Kdo byl Vespucci?, která shrnuje život tohoto italského dobrodruha.

Druhá a o poznání delší část s podtitulem Příběh velkého muže se zabývá životem a odkazem portugalského objevitele Fernãa de Magalhãese. Už úvodní kapitola, ve které autor přemítá o tom, proč ho zaujal životní příběh Magalhãese zaujme a pohltí. Oproti první suché části je tato sekce plná nadšení a čte se velmi dobře. Líbí se mi, že i zde autor poskytuje informace o pozadí toho, proč se v minulosti vlastně cestovalo, tedy za kořením. Dává nám i informace o samotném Portugalsku, jak to bylo s jeho geografií i historií a připomíná nám další významné mořeplavce této země (Vasco da Gama, Caboto, Pinzón). Nebudu tady rozpitvávat životopis Magalhãese, ale jeho odkaz, obeplutí zeměkoule a tudíž důkaz, že je země kulatá, je tu s námi pořád.

Autorovi muselo dát pořádnou práci, dát příběhy dohromady, jelikož jsou plné fakt, informací a svědectví z dob dávno minulých. Objevování nových světů je vděčná látka a Zweig se jí zhostil na výbornou. Tato kniha však není čtením pro masy, jelikož je nabytá fakty a první část je dosti suchopárná. Jistě se zalíbí zeměpisářům a dějepisářům, ale pro čtenáře ne tak znalé kontextu a reálií bude znamenat trochu oříšek. Přesto ji doporučuji na čtení a doplnění vzdělání, přinejmenším druhý oddíl jistě upoutá!

amerigo a magalhes

Název: Amerigo a Magalhães
Autor: Stefan Zweig
Originální název: Amerigo.Die Geschichte eines historischen Irrtums/ Magellan.Der mann und seine Tat. (1954)
Žánr: historie
Nakladatelství: Beta
Rok vydání: 2019, pevná vazba
Počet stran: 320
Hodnocení: 65 %

4. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

4 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům...

Vytváření nepřítele a jiných fikcí, které se mohou stát Skutečností

eco vytvareni nepritele 200Italský estetik, literární vědec a spisovatel Umberto Eco patří u nás nejznámějším osobnostem, většina jeho knih, zvláště pak románů, vyšla v českém překladu - naposledy Pražský hřbitov. Nejnověj...

Celodenní akcí s pouličním divadlem Leošovy stopy si brněnská JAMU opět připomene 70. výročí svého založení

TKDIFAJAMUCelodenní akcí s pouličním divadlem Leošovy stopy si brněnská JAMU opět připomene 70. výročí svého založení.

...

Internetová televize Stream.cz uvede čtvrtou řadu seriálu Kancelář Blaník, začne na Silvestra

blanik 200Legendární Tonda Blaník hlásí po půlroční pauze návrat. Na první díl nové řady oblíbené politické satiry, která vzniká v koprodukci internetové televize Stream.cz a společnosti Negativ, se mohou diváci těšit už ve čtvrtek 31. prosince.

...