Jak to dopadne, když si zvířátka na farmě hrají na lidi.

FarmaZvirat perexMilé děti! Byla jedna farma a na ní žila šťastná a spokojená zvířátka. Korýtka a misky měla vždy plné a hodný hospodář se staral, aby měla čisté boudičky a chlívky... Pardon, to jsme někde jinde. Tohle není Farma zvířat George Orwella! Tak znovu a lépe.

Příběh o nabytí svobody, počátečním entuziasmu, euforii, postupném vystřízlivění a následném rozčarování z pera George Orwella zrcadlí změny, které se udály v průběhu staletí na nejrůznějších místech již mnohokrát. Hromadící se nespokojenost většinou vyvolá nepokoje, které nezřídka vedou k revoluci. Tentokrát se v hlavních rolích představují tvorové doposud podřízení člověku. Vítejte na Farmě zvířat!

Orwell vizionář
Když se nespokojená zvířátka díky charismatickému vůdci sjednotí v jeden šik a vymaní se z krutovlády lidí, začnou si na farmě vládnout sama. Na vedoucích pozicích, u korýtek, se ocitají prasata, ke korytu nejvýše postavenému se dostane pořádný kanec. Časem se jejich pomocníky stávají oddaní a stále hladoví psi, kteří jsou schopni za kousek kosti udělat cokoli. Těžkou práci oddřou tahouni – trpěliví a klidní koně, další zvířátka jsou součástí davu. Počáteční idyla a pospolitost se mění v atmosféru plnou intrik, záludností, dezinformací a dalších zrůdných praktik. Charismatický vůdce začne být nenáviděn a očerňován, nakonec zlikvidován. Stává se z něj jakási legenda. Vedoucí kanec tloustne a zvyká si na stále větší moc. Ano, to je pořád ještě recenze MP3 Farma zvířat od Radioservisu.

Toto podobenství je stejně nadčasové jako další Orwellův román, 1984. Oba nosiče jsou perlou do vaší audiotéky i díky kvalitní dramatizaci Českého rozhlasu. Farmu zvířat nahráli v roce 1994, do MP3 podoby byla převedena v roce 2009 nakladatelstvím Radioservis. Vypravěčem je Josef Vinklář, jehož hlasový projev, již sám o sobě tak signifikantní, vás rozhodně nebude nudit ani ukolébávat ku spánku. Hudební improvizace Jiřího Hoška a hlasy zvířátek dokreslují celou atmosféru absurdního dramatu, v němž se, čas od času, zmanipulovaný animální dav povzbuzuje protivnou budovatelskou hymnou. Pokaždé, když zvířátka spustila svůj oblíbený song, byla to jediná chvíle, kdy mě popadla touha přehrávač okamžitě vypnout. Jinak se dá celý příběh pohodlně vyslechnout i na jeden zátah, věnujete-li mu 4 hodinky a 4 minuty svého času.

Farma zvířat
George Orwell

farma zvirat

Překlad: Gabriel Gössel
Překlad veršů: Miloš Holub
Dramatizace: Marie Kamenová
Dramaturg: Jiří Hubička
Hudební improvizace: Jiří Hošek ml.
Režie: Pavel Linhart
Čte: Josef Vinklář
Stopáž: 4 hodiny 4 minuty

( 1 hlas )

Doteky zabitých – detektivka od Ivy Procházkové

doteky zabitych perex„U stolu sedí žena s plavými vlasy. Dalo se čekat, že přijde. Zabití přicházejí. Touží po pozornosti, touží po doteku. Plavovláska má roztržené šaty a pořezaný krk, je bledá. Ptá se: „A kdo umře teď?“

...

Dramatizace románu o ženách, víře a zlu

Bila Voda200Brněnská rodačka Kateřina Tučková, autorka románů Vyhnání Gerty Schnirch, Žítkovské bohyně a dalších, je v současné době jednou z nejlepších a nejprodávanějších českých spisovatelek. Na její poslední román s názvem Bílá Voda čekali čtenáři celýc...

S Pepikem Hnátkem je Okresní přebor konečně úplný

alt„Na žádnej ťukes nemáte, jste dřeváci, a proto taky hrajete vokres.“ Tahle věta stačí, aby si divák udělal dojem nejen o celém filmu (i seriálu), ale také o hlavním hrdinovi Pepikovi Hnátkovi a jeho fotbalovém m...