Kdo lehce nabude, lehce také pozbude

Kdo lehce nabude, lehce také pozbude

Tisk

kdo 200Kdo z nás by nechtěl přijít k velkému jmění, aniž by musel vynaložit příliš velké úsilí pro jeho získání či vydělání. Avšak takový štědrý movitý i nemovitý dar se může velmi rychle proměnit v dar danajský. Své o tom ví i hlavní protagonistka inscenace Kvartýr, která vznikla na motivy povídky Johannese Urzidila Poslední zvonění.

 

Po odchodu z Divadla Komedie našel režisér David Jařab mnoho jiných divadelních stánků, kde mohl pokračovat ve své režisérské činnosti. Prostor pro naplnění své umělecké vize našel i na Nové scéně Národního divadlo, kam přivedl mimo jiné i další zdramatizované dílo prozaika a esejisty Johannese Urzdila.

Spisovatel Johannes Urzidil, patřící do okruhu takzvaných pražských německých literátů, vychází ve své povídce Poslední zvonění částečně ze své vlastní zkušenosti, kdy spolu se svou manželkou Gertrudou emigrovali z protektorátního Československa, a zanechali tak své služce vybavený byt i peněžní hotovost. Co se však v povídce přihodí služebné Mařce po odjezdu pánů, už je založeno na pouhé Urzidilově literární fantazii a nikoli reálných faktech.

kdo 4

 

V nastoleném protektorátu v Čechách i na Moravě už není pro židovské obyvatelstvo bezpečno. A protože se v Praze chystá postarší manželský pár k emigraci, připadne jejich veškerý movitý i nemovitý majetek jejich služce Mařce. Mladá dívka netuší, co si má s takovým bohatstvím počnout, a tak k sobě pozve svou mladší sestru Jožku. Ta se ve starém německém městě rychle aklimatizuje a naváže známost s nacistickým vojákem Flaschenkopfem, který se k sestrám brzy nastěhuje. Z bohaté a nezávislé Mařky se zase stane chudá posluhovačka sloužící Jožce a jejímu milenci, který s pomocí kolaborantky Hákošky provádí v domě čistky. Mařka je z tolika ďábelských činů, které vzešly z jejího kvartýru, natolik zničená, že se rozhodne udělat přítrž veškerému zvěrstvu zabitím Jožky.  

kdo 1

 

„Tenhle kvartýr je jako krypta“
Režisér David Jařab sáhnul po Urzidilově díle již podruhé. A ačkoli měl při realizaci povídky Weissenstein ve všech směrech šťastnou ruku, při převedení Posledního zvonění z papíru na divadelní prkna už tolik úspěchu nezaznamenal. Přitom je námět pro hru Kvartýr skvěle zvolený, a přestože se příběh odehrává za protektorátu, svým obsahem zůstává aktuální dodnes.

I scéna, kterou si navrhl David Jařab sám, stojí za zmínění. Jeviště je totiž rozděleno na dvě části. V jedné polovině je jeviště klasicky zastavěno kulisami a rekvizitami dobového bytu. Druhá polovina jevištního prostoru už ale vytváří dojem zákulisí, kde herci čekají na svůj výstup, nápověda pečlivě sleduje text a popřípadě ho i nahodí a odkud se také line hudební doprovod.

Nastolenou atmosféru umocňuje i výborná hudba Petra Haase, jenž si při komponování vystačil pouze s metronomem a klavírem, na který během představní hraje Jana Holmannová

Nejpozoruhodnějším prvkem inscenace je Jařabova práce s časem. Příběh se v Kvartýru neodvíjí lineárně, nýbrž dochází k prolínání časových rovin událostí i postav. Krvavá skvrna na koberci už na začátku představení předesílá tragický konec a postavy setrvávají na scéně i poté, kdy tam jejich úloha již skončila. V čem tedy Kvartýr přesněji selhává? Možná to nejlépe vystihuje replika tajného: „Nemůžeme čekat hodinu, než se všichni aktéři vykecají. Mám dojem, že lidi očekávají jasný příběh s jasným smyslem.“

kdo 2

 

Vypravěčem a zároveň i středobodem vyprávění je trochu nemastná i neslaná služka Mařka Natálie Řehořové. Mladá herečka, která v Národním divadle pouze hostuje, bohužel zatím nedosahuje takových kvalit, aby dokázala utáhnout celé představení na svých bedrech sama. Daleko výraznější a propracovanější je její sestra Jožka, kterou hraje Jana Pidrmanová. U postavy Jožky divák zaznamená přerod z hloupoučké vesnické dívky od krav k vypočítavé potvoře, která se neštítí páchat zločiny proti lidskosti kvůli pár korunám.

Herečtí bardi a dlouholetí členové Národního divadla Jana Preissová, Jan Kačer, Milan Stehlík a Eva Salzmannová sice vystupují v malých úlohách, i přesto však dokáží vykreslit své postavy do detailu. O něco větší prostor dostala Hana Igonda Ševčíková, jejíž kolaborující sousedku Hákošku dobře charakterizuje replika ze hry: „Češi jsou Češi, Němci jsou Němci a svině jsou svině.“.

kdo 3

 

Tajní Tomáš Jeřábek a Jiří Maryško připomínají svou groteskností hlídače z Kafkova Procesu. Nejhlasitější a pravděpodobně i největší emoci vyvolal v divácích Jiří Maryško, když snědl tvaroh z bavorského vdolečku, který předtím seškrábl ze země.

Inscenace Kvartýr režiséra Davida Jařaba, která hodinu a 40 minut líně plyne na jevišti Nové scény Národního divadla, se snaží divákovi nabídnout vedle chytlavého tématu i zajímavé nápady.

Název představení: Kvartýr    
Uvádí: Národní divadlo
Režie: David Jařab
Autor textu: Johannes Urzidil
Hrají: Natálie Řehořová j. h., Jana Pidrmanová, Matěj Nechvátal j. h. / Martin Pechlát, Jana Preissová, Jan Kačer, Eva Salzmannová, Milan Stehlík, Jiří Černý j. h., Hana Igonda Ševčíková, Tomáš Jeřábek j. h., Jiří Maryško j. h.
Premiéra: 13. března 2014
Hodnocení: 60 %

Foto: www.narodni-divadlo.cz, Martin Šandera


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jan Révai – herec a hrdý otec

revai200Jan Révai momentálně vystupuje v inscenaci Osmý světadíl v divadle Kalich.

...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Zlínská inscenace Válka Roseových nebude! pojede na GRAND Festival smíchu

valka roesovych200Inscenaci Válka Roseových nebude! hraje Městské divadlo Zlín od konce prosince 2021. Napsal ji bývalý ředitel divadla Petr Michálek pro sebe a svou manželku Kateřinu Liďákovou. Hra na pomezí skutečnosti a fikce, která se těšila po celý ...


Literatura

Šrámkova Sobotka očima Reného Nekudy, lektora dílny tvůrčího psaní (ve zkratce)

Jananas sramkova sobotkaPrvní týden v červenci patřila, patří a věřme, že i patřit bude Sobotka Festivalu českého jazyka řeči a literatury. Na několika ročnících jsem byla (ještě jako zaměstnanec nakladatelství Albatros a posléze Amulet),...

Divadlo

Komediomat: “Vždycky se snažíme o určitou míru kultivovanosti a inteligentní humor.”
ImageMáte rádi Whose Line Is It Anyway? Nebo českou či slovenskou Partičku? Pak si jistě rádi přečtete rozhovor s improvizační partou Komediomat, která brázdí česká divadla a přináší do nich smích, ú...

Film

Téměř ztracené Brehy nehy se vracejí

altFero Fenič natáčel svůj televizní hraný debut Brehy nehy v roce 1982 (jak nasvědčuje i datum na školní tabuli) a v témže roce jej dokončil, protože záhy - v měsíčníku Film a doba 3/1983 - na něj v rámci širší studie upozorňuje...