Divadlo na Vinohradech uvádí: Peter Shaffer - AMADEUS

Divadlo na Vinohradech uvádí: Peter Shaffer - AMADEUS

Email Tisk

ama 200Pražské Divadlo na Vinohradech uvedlo 7. listopadu premiéru Amadea známého britského dramatika Petera Shaffera. U diváků oblíbenou inscenaci připravuje režisér Martin Čičvák na scéně Toma Cillera s Jiřím Dvořákem jako Salierim, Ondřejem Brouskem v roli Wolfganga Amadea Mozarta a Ivanou Uhlířovou jako jeho ženou Konstancí Weberovou. V dalších rolích se objeví například Michal Novotný, Luboš Veselý, Václav Svoboda, Marek Holý a Daniel Bambas.

 

Pár slov o hře

Snad žádný jiný příběh posledních třiceti dekád nedosáhl u divadelního publika takové popularity jako právě Amadeus britského dramatika Sira Petera Shaffera. Jistě k tomu výrazně přispěl i stejnojmenný oscarový film Miloše Formana z roku 1984.
Senzační, skoro detektivní příběh o příčinách smrti nejslavnějšího klasicistního skladatele, který pro světovou dramatickou literaturu objevil už A. S. Puškin (Mozart a Salieri) a který je založený především na dobových fámách, posloužil Shafferovi k demonstraci „srážky génia s průměrností“, jak sám pojmenovává téma své hry. Ve vinohradské inscenaci však nepůjde o nerovný souboj muže nadaného s mužem bez talentu, ale – abych si pomohl tenisovou metaforou – o finále Wimbledonu, ve kterém proti světové jedničce nastoupí světová dvojka. Oč horší je být věčně druhý než věčně dvacátý, třicátý, stý…
Kdyby se Shafferova efektní hra jmenovala „Salieri“, bylo by to adekvátní prostoru, jaký autor tomuto věčnému Mozartovu rivalovi ponechává na vlastní obhajobu. Salieriho, patrona všech průměrných, musí zahrát „herecký Amadeus“. S pointou Shafferova textu pak souvisí, že Mozart Salieriho „přeznačkuje“ také ve vlastním názvu hry.
Shaffer dramatik, dnes osmaosmdesátiletý, měl rozhodně vždy šťastnou ruku při výběru svých látek – dá se říct, že je autorem „geniálních námětů“. V každém případě se mu podařilo to, oč se v závěru jeho hry bez úspěchu pokusí Salieri. S Mozartovým jménem obletělo svět i jméno dramatika Shaffera! A i když se na českých a moravských jevištích usazuje jeho nejslavnější hra poměrně často, z jeviště vinohradského divadla – přes propast dlouhých 250 let, až z Vídně 2. poloviny 18. století, z města intrik a pletich – nás Antonio Salieri osloví vůbec poprvé.

ama 1

Cesta Petera Shaffera k divadlu

Peter Shaffer (1926, Liverpool) se narodil do dobře situované rodiny (otec byl ředitelem realitní kanceláře), pochází z dvojčat, bratr Anthony se později stal také dramatikem. V letech 1947-50 studoval Peter na Trinity College v Cambridge a získal titul bakaláře v oboru historie. Společně s bratrem vydávali studentský časopis Granta.
V roce 1951 publikoval pod pseudonymem román Žena ve skříni, první ze tří detektivních románů, které napsal s bratrem. Nesetkaly se s výraznějším ohlasem, zato jeho první divadelní hra Solná země (1954) byla uvedena v televizi a měla slušné kritiky, což motivovalo Shaffera k další tvorbě. Odešel do New Yorku, prošel řadou různých zaměstnání (prodavač v knihkupectví, knihovník, pracovník letištního terminálu atd…). v polovině 50. let se vrátil do Londýna a pracoval pro hudební vydavatelství Boosey a Hawkes, v letech 1956-57 působil jako literární kritik v časopise Truth. V roce 1957 uvedl v rozhlase svou hru Marnotratný otec a v televizi hru Rovnováha hrůzy.  
V roce 1958 se mu podařilo prorazit hrou Cvičení pro pět prstů. Hrála se nejprve v Londýně a poté (1959) se objevila i na Broadwayi, což Shaffer považoval za skutečný počátek své kariéry dramatika. V roce 1962 uvedlo divadlo Globe Theatre v Londýně jeho dvě jednoaktovky Soukromé ucho a Veřejné oko.
Úspěch měly jeho hry Královský hon na slunce (1964), Černá komedie (1965) a psychologické drama Equus (1973), které se hrálo na Broadwayi více než 1200 krát, a v roce 1977 bylo zfilmováno. Shaffer napsal dvacítku divadelních her různých žánrů a z toho několik opravdových hitů ceněných jak kritikou, tak publikem. Nejznámějším je bezesporu právě Amadeus z roku 1979, hra byla uvedena v režii Petera Halla v Národním divadle v Londýně, získala řadu ocenění, hrála se i na Broadwayi a v mnoha dalších zemích. V roce 1984 vznikla filmová verze Miloše Formana, byla oceněna osmi Oscary, Shaffer získal Oscara za scénář.  
Z dalších Shafferových titulů připomeňme např. hry Yonadab (1985), komedii Andělika a laskavec (1987), monodrama pro herečku Koho mám tu čest oslovit? (1989), Dar Gorgony (1992).

Premiéra: 7. listopadu 2014
Nejbližší představení: 14.11., 18.11., 8.12., 29.12., 30.12.2014

ama 2

Inscenační tým:

Překlad / Martin Hilský
Režie / Martin Čičvák
Scéna / Tom Ciller
Kostýmy / Marija Havran
Choreografie / Tomáš Krivošík
Šermy / Karel Basák
Dramaturgie / Milan Šotek
Asistent režie / Michal Skočovský

Hrají:

ANTONIO SALIERI / Jiří Dvořák
WOLFGANG AMADEUS MOZART / Ondřej Brousek
KONSTANCE WEBEROVÁ, Mozartova žena / Ivana Uhlířová
JOSEF II., rakouský císař / Michal Novotný
VĚTŘÍČEK I. (hrabě Johann Kilian von Strack, císařský komoří) / Luboš Veselý
VĚTŘÍČEK II. (hrabě Franz Orsini-Rosenberg, ředitel císařské opery) / Václav Svoboda
VĚTŘÍČEK III. (baron Gottfried van Swieten, prefekt císařské knihovny) / Marek Holý
VĚTŘÍČEK IV. (operní pěvec) / Daniel Bambas
KATEŘINA CAVALIERI, Salieriho žákyně / Dana Marková / Josefína Voverková
STRACK, ROSENBERG, VAN SWIETEN a BONNO, první královský kapelník / Karel Leixner, Ivo Jirásek, (Jaroslav Jan Kozel), Lumír Suk / Jan Zajíček a Miroslav Berka
CÍSAŘŮV ŠERMÍŘ / Karel Basák / Lukáš Wágner



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 40

Čtěte také...

Ve hře Závislosti navzdory si ve Švandově divadle posvítí na alkoholismus

zavislosti 200Režisér Dodo Gombár a kolektiv připravili u Švandů novou tragikomedii o boji s alkoholem na všech frontách. Příběh inspirovaný skutečnými událostmi, včetně tzv. metanolové aféry, svede dohromady opravdu pestrou společnost lidí, kteří se každý...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Příliš krásná dívka – nepříliš povedené čekání na motiv

krasnadivka perexKlasik praví „za vším hledej ženu“. V případě detektivního románu z pera Jana Seghertse Příliš krásná dívka to platí do puntíku. 

 

...

Divadlo

Kočár plný neřesti i ctnosti

valmont 200Láska k jedné osobě na celý život a věrnost k tomu? Pro vyznavače volnomyšlenkářství je tato životní filozofie naprosto nepřípustná. Libertinové se právě naopak velmi rádi pouští nejen do neřízených sexuálních dobrodružstvích, ale také do milostný...

Film

Válečný hrdina jinak: Příběh muže, který rozluštil kód Enigmy

Kod enigmy 200Film Kód Enigmy (The Imitation Game) přináší do kin příběh trochu netradičního hrdiny druhé světové války. Profesor Alan Turing vedl tým vědců, kteří rozluštili šifrovací kód Enigmy, a později položil základy moderní informatiky.