Divadlo na Vinohradech uvádí: Peter Shaffer - AMADEUS

Divadlo na Vinohradech uvádí: Peter Shaffer - AMADEUS

Email Tisk

ama 200Pražské Divadlo na Vinohradech uvedlo 7. listopadu premiéru Amadea známého britského dramatika Petera Shaffera. U diváků oblíbenou inscenaci připravuje režisér Martin Čičvák na scéně Toma Cillera s Jiřím Dvořákem jako Salierim, Ondřejem Brouskem v roli Wolfganga Amadea Mozarta a Ivanou Uhlířovou jako jeho ženou Konstancí Weberovou. V dalších rolích se objeví například Michal Novotný, Luboš Veselý, Václav Svoboda, Marek Holý a Daniel Bambas.

 

Pár slov o hře

Snad žádný jiný příběh posledních třiceti dekád nedosáhl u divadelního publika takové popularity jako právě Amadeus britského dramatika Sira Petera Shaffera. Jistě k tomu výrazně přispěl i stejnojmenný oscarový film Miloše Formana z roku 1984.
Senzační, skoro detektivní příběh o příčinách smrti nejslavnějšího klasicistního skladatele, který pro světovou dramatickou literaturu objevil už A. S. Puškin (Mozart a Salieri) a který je založený především na dobových fámách, posloužil Shafferovi k demonstraci „srážky génia s průměrností“, jak sám pojmenovává téma své hry. Ve vinohradské inscenaci však nepůjde o nerovný souboj muže nadaného s mužem bez talentu, ale – abych si pomohl tenisovou metaforou – o finále Wimbledonu, ve kterém proti světové jedničce nastoupí světová dvojka. Oč horší je být věčně druhý než věčně dvacátý, třicátý, stý…
Kdyby se Shafferova efektní hra jmenovala „Salieri“, bylo by to adekvátní prostoru, jaký autor tomuto věčnému Mozartovu rivalovi ponechává na vlastní obhajobu. Salieriho, patrona všech průměrných, musí zahrát „herecký Amadeus“. S pointou Shafferova textu pak souvisí, že Mozart Salieriho „přeznačkuje“ také ve vlastním názvu hry.
Shaffer dramatik, dnes osmaosmdesátiletý, měl rozhodně vždy šťastnou ruku při výběru svých látek – dá se říct, že je autorem „geniálních námětů“. V každém případě se mu podařilo to, oč se v závěru jeho hry bez úspěchu pokusí Salieri. S Mozartovým jménem obletělo svět i jméno dramatika Shaffera! A i když se na českých a moravských jevištích usazuje jeho nejslavnější hra poměrně často, z jeviště vinohradského divadla – přes propast dlouhých 250 let, až z Vídně 2. poloviny 18. století, z města intrik a pletich – nás Antonio Salieri osloví vůbec poprvé.

ama 1

Cesta Petera Shaffera k divadlu

Peter Shaffer (1926, Liverpool) se narodil do dobře situované rodiny (otec byl ředitelem realitní kanceláře), pochází z dvojčat, bratr Anthony se později stal také dramatikem. V letech 1947-50 studoval Peter na Trinity College v Cambridge a získal titul bakaláře v oboru historie. Společně s bratrem vydávali studentský časopis Granta.
V roce 1951 publikoval pod pseudonymem román Žena ve skříni, první ze tří detektivních románů, které napsal s bratrem. Nesetkaly se s výraznějším ohlasem, zato jeho první divadelní hra Solná země (1954) byla uvedena v televizi a měla slušné kritiky, což motivovalo Shaffera k další tvorbě. Odešel do New Yorku, prošel řadou různých zaměstnání (prodavač v knihkupectví, knihovník, pracovník letištního terminálu atd…). v polovině 50. let se vrátil do Londýna a pracoval pro hudební vydavatelství Boosey a Hawkes, v letech 1956-57 působil jako literární kritik v časopise Truth. V roce 1957 uvedl v rozhlase svou hru Marnotratný otec a v televizi hru Rovnováha hrůzy.  
V roce 1958 se mu podařilo prorazit hrou Cvičení pro pět prstů. Hrála se nejprve v Londýně a poté (1959) se objevila i na Broadwayi, což Shaffer považoval za skutečný počátek své kariéry dramatika. V roce 1962 uvedlo divadlo Globe Theatre v Londýně jeho dvě jednoaktovky Soukromé ucho a Veřejné oko.
Úspěch měly jeho hry Královský hon na slunce (1964), Černá komedie (1965) a psychologické drama Equus (1973), které se hrálo na Broadwayi více než 1200 krát, a v roce 1977 bylo zfilmováno. Shaffer napsal dvacítku divadelních her různých žánrů a z toho několik opravdových hitů ceněných jak kritikou, tak publikem. Nejznámějším je bezesporu právě Amadeus z roku 1979, hra byla uvedena v režii Petera Halla v Národním divadle v Londýně, získala řadu ocenění, hrála se i na Broadwayi a v mnoha dalších zemích. V roce 1984 vznikla filmová verze Miloše Formana, byla oceněna osmi Oscary, Shaffer získal Oscara za scénář.  
Z dalších Shafferových titulů připomeňme např. hry Yonadab (1985), komedii Andělika a laskavec (1987), monodrama pro herečku Koho mám tu čest oslovit? (1989), Dar Gorgony (1992).

Premiéra: 7. listopadu 2014
Nejbližší představení: 14.11., 18.11., 8.12., 29.12., 30.12.2014

ama 2

Inscenační tým:

Překlad / Martin Hilský
Režie / Martin Čičvák
Scéna / Tom Ciller
Kostýmy / Marija Havran
Choreografie / Tomáš Krivošík
Šermy / Karel Basák
Dramaturgie / Milan Šotek
Asistent režie / Michal Skočovský

Hrají:

ANTONIO SALIERI / Jiří Dvořák
WOLFGANG AMADEUS MOZART / Ondřej Brousek
KONSTANCE WEBEROVÁ, Mozartova žena / Ivana Uhlířová
JOSEF II., rakouský císař / Michal Novotný
VĚTŘÍČEK I. (hrabě Johann Kilian von Strack, císařský komoří) / Luboš Veselý
VĚTŘÍČEK II. (hrabě Franz Orsini-Rosenberg, ředitel císařské opery) / Václav Svoboda
VĚTŘÍČEK III. (baron Gottfried van Swieten, prefekt císařské knihovny) / Marek Holý
VĚTŘÍČEK IV. (operní pěvec) / Daniel Bambas
KATEŘINA CAVALIERI, Salieriho žákyně / Dana Marková / Josefína Voverková
STRACK, ROSENBERG, VAN SWIETEN a BONNO, první královský kapelník / Karel Leixner, Ivo Jirásek, (Jaroslav Jan Kozel), Lumír Suk / Jan Zajíček a Miroslav Berka
CÍSAŘŮV ŠERMÍŘ / Karel Basák / Lukáš Wágner



Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Soutěž

Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

David Stránský: V Laterně magice se podařilo uskutečnit projekt, na který můžeme být všichni po právu hrdí!

stransky perexU příležitosti premiéry inscenace Human Locomotion, která vznikla v únoru na Nové scéně Národního divadla pod hlavičkou souboru Laterny magiky, jsme se rozhodli podívat na tento nový projekt a práci v divadle jako takovou o...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (25)

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • Opera na Špilberku 2019

    Teplé letní večery je nejlepší strávit pod hvězdami s hudbou, a proto soubor Janáčkovy opery NdB přináší již čtvrtým rokem operní představení do...

Čtěte také...

Rychlé šípy aneb Kam se poděli gentlemani? … o zábavu a humor není nouze

rychle sipy divadlo radostKdyž jsem šel na představení Rychlé šípy, nevěděl jsem, co od toho mám čekat. Pětici kamarádů zná snad každý. Všichni vědí, kdo to byl Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Čer...


Literatura

Konečně mám koně

Konecne mam kone perexNajít svůj sen nebo se k němu vrátit v pozdějším období života vám může přinést úplně jiný druh užitku, než jaký vám připadal důležitý v mládí. Torresová mluví o tom, že plavání ji naučilo, jak „ovládnout své myšlenky, vráti...

Divadlo

22. Setkání Stretnutie je za námi, návštěvnost vzrostla

Setkani Vasaryova 20022. ročník česko - slovenského divadelního festivalu Setkání Stretnutie 2017 v Městském divadle Zlín se vydařil. Ve dnech 16. - 20. května přilákal pestrý nejen divadelní program 7500 diváků, což je o 1500 více než loni. Patro...

Film

ANIFILM 2019 vybral filmy do všech kategorií festivalových soutěží

anifilm perexV únoru skončila práce výběrové komise Mezinárodního festivalu animovaných filmů ANIFILM 2019, který proběhne 7. až 12. května. Celkově se do jednotlivých soutěžních kategorií přihlásilo přes 1 400 animovaných filmů z celého...