Úspěšně lze cestovat do pravěku nejen na filmovém plátně, ale i na divadelních prknech

Úspěšně lze cestovat do pravěku nejen na filmovém plátně, ale i na divadelních prknech

cesta-do-praveku 200Říká se, že pachatel se vrací na místo činu. Občas je těch pachatelů víc, třeba čtyři. A vracejí se na míst více. Třeba do Zlína a třeba do pravěku. Přesně tak tomu bylo v neděli 2. listopadu, kdy se ve zlínském Městském divadle uskutečnila premiéra pohádky Cesta do pravěku. Nutno dodat, že ostře sledovaná premiéra, neboť v hledišti zasedli paní Zemanová, manželka Karla Zemana a pánové Josef Lukáš a Zdeněk Husták, kluci, kteří před lety cestovali do pravěku ve filmu.

 

Jeden z výrobců telekomunikačních zařízení ve svém reklamním sloganu hlásá, že spojuje lidi. A právě mobilní telefony jsou prvopočátkem příběhu, ony jsou příčinou a prostředkem, že se sejdou čtyři dávní kamarádi – Růža, Mirek, Láďa a Karel. Kamarádi jsou od toho, aby nám pomáhali. S kamarády se dají zvládnout lépe a ve větší pohodě i „vopruzy“ typu úklid bytu. A pokud se v hromadě harampádí navíc někde skrývá bonus v podobě deníku se záznamy dávných dobrodružství, tak se z vopruzu může stát i snesitelná činnost. Navíc není vůbec na škodu si dát od uklízení pauzu a odskočit si třeba klidně i do pravěku, mezi prazvířata, přesličky a plavuně nebo dál až do prvohor.

cesta-do-praveku04


Karel Zeman nasadil svým filmem laťku proklatě vysoko. Snaha navázat na jeho dílo, by se dala nazvat skoro troufalostí. Odvážný se našel, režie se chopil Jiří Jelínek, brněnský divadelní režisér, herec a muzikant, umělec téměř neomezených možností, který ze sebe chrlí nápady jako pravěký vulkán. Ten si spolupráci se zlínským divadlem již osahal, když režíroval inscenaci Carmen – opera podle Fagi. Jestli se Jiřímu Jelínkovi něčeho dostává měrou vrchovatou, pak je to hravost a fantazie. Tento jeho tvůrčí rukopis má jistou podobnost s rukopisem Karla Zemana. Jak filmový, tak divadelní režisér si bohatě vystačili s omezenými „výrobními prostředky“, nepotřebovali moderní technologie, aby vytvořili dílo působivé, které do sebe diváka, zvláště toho dětského, vcucne jako černá díra. Vcucne a následně vyplivne o několik milionů let zpátky. Jak na filmovém plátně, tak i na divadelním jevišti čtyři přátelé proplouvají scenériemi – kulisami, jež v sobě kloubí jednoduchost a nápaditost.
A co herci? Hrají nebo si hrají? Místy to lze jen těžko rozlišit.  V každém případě je však více než patrné, že je cestování proti proudu času baví a baví i (nejen dětské) publikum v hledišti. Nelze jim plné nasazení nevěřit, vždyť který herec by si nechtěl alespoň chvilku připadat jako stvořitel a řídit evoluci, nebo jediným pohybem způsobit vyhynutí dinosaurů.

cesta-do-praveku08


Již v inscenaci Kabaret Astragal se mohl nejeden divák přesvědčit, že s Tomášem Davidem přišla do zlínského divadla nejen mladá neokoukaná tvář, ale i muzikant k nezaplacení. Někteří dětští diváci běžně při představení neposedí. Při cestě do pravěku však pravidelně při hudebních vsuvkách seskakovali ze sedadel, pohupovali se do rytmu, ti ostatní alespoň tleskali. Tomáš David ví, jak na dětského diváka.
Pravěk táhne. Po pohádce O človíčkovi se ve zlínském divadle rozhodli, že v pradobách zůstanou. To, zda se jedná o dobrý tah, ukáže teprve čas. Premiéra však naznačila, že tato pohádková inscenace má našlápnuto výborně, že její reprízy budou plnit hlediště po dlouhý čas. Možná až tak dlouhý, že se při derniéře bude jevit premiéra jako událost kdysi v pravěku.

 

Název představení: Cesta do pravěku
Žánr: pohádka
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Jiří Jelínek
na motivy filmu Karla Zemana
Hrají:
Láďa – Pavel Vacek
Karel – Tomáš David
Mirek – Vojtěch Johaník
Růžena – Jana Drgová
Premiéra: 2. listopadu 2014
Hodnocení: 92 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín


 

Rozhovor

Překladatelka Porodní báby, Jitka Hanušová: potřebuji textu věřit

porod200Jitka Hanušová je překladatelka velmi výjimečného díla. Finský román Porodní bába se dostal mezi české čtenáře, kde šokuje, ukazuje syrovost válečných let na severním finském pobřeží a vše ukazuje očima ženy. A že to ženy za války vůbec neměly lehké. Př...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Jaká je budoucnost Divadla Na zábradlí?

altSoučasná ekonomická situace, potažmo i kulturní založení obyvatel, není rozhodně příznivou dobou pro instituce věnující se umění. Zejména pak pro divadla, která jsou speciálním odvětvím. Není to film, jejich návštěva není rozhodnutí z minuty na minutu. Chce to p...


Literatura

Manolito Brejloun pobaví

mano 200Manolito Brejloun je přezdívka malého španělského kluka. Ten se ve skutečnosti jmenuje Manolito García Moreno, ale nikdo ho pod jeho skutečným jménem nezná. Jeho příběhy okouzlily svět a jsou vydávány v řadě zemí. Dočkaly se i filmového zpracování. ...

Divadlo

Etiketa je životní styl

dobre mravy 200Už v předminulé sezóně, v červnu roku 2016 mělo premiéru představení Dobré mravy, které se inspirovalo a vycházelo z nikoho jiného z etikety Ladislava Špačka, guru českého společenského chování. Co toto ztřeštěné představení přineslo?

Film

Vítězný film Berlinale 2016 FUOCOAMMARE: POŽÁR NA MOŘI se představí na festivalu Be2Can

berlinale 200Dokumentární snímek FUOCOAMMARE: POŽÁR NA MOŘI  se stal letos v únoru vítězným snímkem 66. ročníku filmového festivalu Berlinale. Působivý snímek oceněný Zlatým medvědem přináší dosud nevídaný pohled na uprchlickou krizi, kterou sleduje nikoli...