Divadlo Tramtarie chystá Europeanu: Stručné dějiny dvacátého věku

Divadlo Tramtarie chystá Europeanu: Stručné dějiny dvacátého věku

Email Tisk

europeana 200Čtvrtou premiérou olomouckého Divadla Tramtarie v sezóně 2014/2015 je divadelní adaptace provokativního textu Patrika Ouředníka Europeana, s podtitulem Stručné dějiny dvacátého věku. Patrik Ouředník je svérázný, česky a francouzsky píšící spisovatel a překladatel, žijící ve Francii, autor nekonvenčních slovníků, esejů, románů a literárních mystifikací, který v roce 2014 získal Státní cenu za literaturu. Jeho Europeana získala v roce 2001 Cenu lidových novin za nejlepší knihu roku a byla nominována na Cenu Magnesia litera. Zároveň jsou Europeana nejpřekládanější českou knihou vydanou po roce 1989, neboť byla přeložena do více než dvou desítek jazyků.

Předloha Patrika Ouředníka:

Europeana jsou v první řadě podivuhodným výletem dějinami dvacátého století. Ouředník nás ve svém žánrově nesnadně definovatelném textu, pohybujícím se na pomezí beletrie a esejistiky, provádí krajinou válečného běsnění, stěžejních myšlenkových proudů, dějinami sexuality i nejrůznějších vynálezů dvacátého století – podprsenky, antikoncepce či toaletního papíru. To vše je vyprávěno v mystifikačně naivním tónu, jako by byl průvodcem Forrest Gump či Haškův Švejk. Nejkrvavější století lidského věku je tak paradoxně popisováno s nebývalou lehkostí, humorem a ironií.

Ukázka z textu:

Američané, kteří v roce 1944 padli v Normandii, byli urostlí chlapci a měřili v průměru 173 cm, a kdyby se nakladli jeden za druhého, chodidla k temenům hlav, měřili by dohromady 38 kilometrů. Němci byli také urostlí chlapci, a nejurostlejší ze všech byli senegalští střelci v první světové válce, ti měřili 176 cm, a tak je posílali do prvních řad, aby se jich Němci polekali…

…A když senegalští střelci viděli poprvé letadlo, mysleli, že je to ochočený pták, a jeden senegalský voják vyřezával z mrtvých koní kusy masa a házel je co nejdál od sebe, aby letadla odlákal…

europeana 2

„Europeana uvádíme v Divadle Tramtarie v rámci dramaturgické linie autorských literárních adaptaci českých a zahraničních textů, ve které jsme v nedávné minulosti uvedli například Hrubínovu Romanci pro křídlovku, Čapkovo R.U.R. či Saroyanova Tracyho tygra. Jako stěžejní linku knihy vnímáme aktuální a diskutované téma Evropanství, v jehož kontextu jsme ke spolupráci přizvali mladou režisérku polského původu Ewu Zembok.“ (Vladislav Kracík, umělecký vedoucí souboru a dramaturg inscenace)

Ačkoliv jsou Europeana textem v principu výsostně nedivadelním, je na zahraničních divadelních scénách, zejména ve frankofonních zemích, nebývale často uváděn. V Čechách se dočkají teprve svého druhého uvedení, poprvé ho uvedla brněnská Reduta v režii Jana Mikuláška.

Premiéra se uskuteční v Olomouci v Divadle Tramtarie v úterý 17. března, v hlavních rolích se představí kmenoví herci domácího souboru Petra Konvičková, Bára Šebestíková, Tereza Čápová, Václav Stojan a Jan Konopčík. Autorkou scény a kostýmů je hostující Jana Hauskrechtová, autorem hudby je olomoucký hudebník Lukáš Mareček.

Režisérka Ewa Zembok pochází z Katowic. V Polsku vystudovala filmovou vědu, nová média a sociologii, v Česku potom divadelní režii na DAMU. Pravidelně spolupracuje s divadly z nezávislé scény v Česku i Polsku. Ve své tvorbě se zabývá sociální a politickou tématikou. Věnuje se různým jevištním formám: činohře, autorským a site-specific projektům, zkoumá prolínání se žánrů, zajímá ji propojování divadelních, filmových, výtvarných a hudebních prvků. V Polsku v roce 2012 debutovala filmem Matka. Sporadicky pracuje také jako překladatelka. Je spoluzakladatelkou Divadla X10, ve kterém působí jako kmenová režisérka. Její dosud poslední režijní prací je Den Bez Rusáka Doroty Maslowské v pražském Strašnickém divadle.

europeana 1

3 otázky pro Ewu Zembok:

Proč inscenovat Europeana? Čím tě text oslovil?

Europeana jsou režijní výzva, inspirující setkání s dějinami dvacátého století. Je to text hodně bohatý, plný zajímavostí, obrazů vložených do slov. Hlavní otázkou/problémem je, jak tuto literární, nedivadelní předlohu zpracovat na jevišti, jak oživit esej na divadelních prknech.

Co je pro tebe zásadní téma nové inscenace?

Místo člověka v dějinách. Nejde ani tolik o historii samotnou, ale o to, jak se člověk vypořádá s otázkou své existence. Kam ten náš život spěje? A jak se za každou cenu snažíme přežít.

Jaké diváky mohou tramtarijní Europeana oslovit?

Myslím, že divácké spektrum je dost široké. Od žáků středních škol až po ty, co válku zažili na vlastní kůži. Důležitá je také skutečnost, že divák nemůže brát tento text dogmaticky, neboť je to ve své podstatě hra se stereotypy, o nějakém ukotveném vnímání dějin. Doufám, že to bude inscenace inspirující diváky k vlastnímu přemýšlení – o našem světě, společnosti, i o nás samotných, to vše s jistou dávkou drsnosti, ale i nadhledu.

Autorka scény a kostýmů Jana Hauskrechtová studovala SPŠ textilní v Brně, poté scénografii na DAMU. Má za sebou celou řadu divadelních i filmových prací (např. Ocas ještěrky, Den draka, Spojení). Spolupracovala např. s Činoherním studiem v Ústí nad Labem, Divadlem Komedie, Slováckým divadlem aj., rovněž pracovala v zahraničí, především v Polsku. Zúčastnila se dánského divadelního festivalu Meating v Aarsu. V roce 2011 získala Cenu Josefa Hlávky.

europeana plakat

Europeana: Stručné dějiny dvacátého věku

Autor: Patrik Ouředník
Režie: Ewa Zembok
Dramaturgie: Vladislav Kracík
Hrají: Petra Konvičková, Barbora Šebestíková, Tereza Čápová, Václav Stojan a Jan Konopčík
Scéna a kostýmy: Jana Hauskrechtová
Hudba: Lukáš Mareček
Light design: Aleš Hejral
Asistentka výtvarnice: Adéla Szturcová
Technika: Roman Vičík, Daniel Bodlák

Premiéra: 17. 3. 2015



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • ZMĚNA PROGRAMU: 25. dubna 2018

    Vážení diváci, přijměte naši omluvu za programovou změnu, kterou jsme nuceni učinit ve středu 25. dubna. Namísto původně plánované reprízy...

Mimísek 40

Čtěte také...

NoD zahajuje novou sezónu a představuje podzimní program

nod tomaspredkazeserieflashbackolejnaplatne2014 200Experimentální prostor NoD chystá pro svoje návštěvníky další pestrou sezónu. Těšit se můžete na pravidelná divadelní představení, vernisáže, aukce, koncerty a oblíben...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Geografie ztráty – román Němci Jakuby Katalpy

nemci200Hned na začátku je smrt. Zemřel otec čtyř dětí – Konrád. Jejich vztah k otci a otce k nim byl složitý. Celý vnitřní svět Konráda Mahlera převrátil naruby okamžik, kdy mu Hedvika Mahlerová, žena, kterou považoval za svou matku, přiznala, že balíčky, kter...

Divadlo

Láska ke třem pomerančům: komedie plná vitamínů

laska ke trem pomerancumDivadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten uvede zcela novou kouzelnou pohádku plnou vitamínů na Malé scéně ABC. Hru podle nového překladu scénáře Carla Gozziho zrežír...

Film

Nejen původní seriály, internetová televize Stream.cz teď začne točit i filmy

short stream 200Existuje-li jediné slovo, kterým lze charakterizovat legendárního lobbistu Tondu Blaníka, podnikavého majitele Autobazaru Monte Karlo Káju Čížka a Žrouta Roberta Mikluše, pak je jím přívlastek originální. A takový bude i další počin inte...