Služky - První inscenace sezony 2015-16 v BuranTeatr Brno

Služky - První inscenace sezony 2015-16 v BuranTeatr Brno

Email Tisk

Sluzky 200BuranTeatr hraje po mnoha různých stěhováních už několik let na Sokolském stadionu v Brně. Má tam své stabilní zázemí, má tam své diváky, o které díky pestré a nápadité nabídce inscenací nikdy nemá nouzi. Stejně tak bylo plno i na první premiéře sezony. Diváci se zde potkali na premiéře hry SLUŽKY Jeana Genta nejenom s inovovaným prostředím foyeru, ale také s novým uměleckým vedením, s novými i staronovými tvůrci.

 


Dramaturg Jan Šotkovský (jinak také hodně vytížený dramaturg Městského divadla v Brně) byť se může ještě stále počítat za mladé tvůrce, zde patří vlastně k doyenům, k „otcům zakladatelům“.


 Vedle dramaturga se divákům představil nový umělecký šéf, Juraj Augustín, absolvent režie na divadelní fakultě JAMU, se zkušenostmi ze zlínském a pardubickém divadle. Má zkušenosti se založením několika malých divadel, zkušenosti ze studijního pobytu na umělecké škole v Krakově, až „přistál“ na nezávislé umělecké scéně BuranTeatr.


Režisérkou první premiéry v sezóně byla Gabriela Krečmerová, absolventka divadelní vědy na Masarykově univerzitě a absolventka režie na JAMU. Také režírovala ve  zlínského divadla, z Národního divadla v Brně, také absolvovala stáž v Krakově, má za sebou hodně různých projektů včetně práce s loutkou pro děti se speciálními potřebami v Ostravě.


Hru SLUŽKY pro tři ženské role vytvořili Barbora Nesvadbová (co mi dalo práce najít ji v Google, kde jsou desítky upozornění na módní autorku bestselerů stejného jména, dcery Josefa Nesvadby) dále Alžbeta  Vaculčiaková a Kateřina Dostálová – Veselá.

Sluzky


Začnu od konce. Postavu Madam, hrála právě paní Veselá. Jediná z trojice patří už léta ke kmenovým herečkám „Buranů“, i když má za sebou více výrazných rolí v Národním divadle Brno.  U „Buranů“ jsem napočítal od roku 2009 šest různých rolí, Madam ve Služkách je tady její sedmá v tomto divadle.


Alžbeta Vaculčiaková je slovenská herečka s výbornou českou jevištní mluvou. A zase povzdech nad vyhledávačem Google. Ano, tato herečka je tam hodně zastoupena, ale předřevším proto, že hrála v seriálu Vinaři v televizi. Že má za sebou několik hezkých divadelních rolí, o tom Google mlčí. On tam má jenom to, co tam my povrchní lidé vložíme. Ale když si dáme trochu práce, zjistíme o ni, že má za sebou také Escuela Superior de Arte Dramático de Murcia, Španělsko - studijní pobyt, obor Teatro creativo a hodně zajímavých jevištních performací. Ve Služkách hrála postavu Clair.


Konečně druhou služku, Solange  hrála Barbora Nesvadbová, také absolventka DiFa JAMU. Absolvovala rolí Filippovny v inscenaci Absolutní štěstí mouchy, v roce 2015, čímž prozrazuji, že je to čerstvý herecký příslib pro divadlo BuranTeatr.


Autor dramatického textu, Jean Genet (1910-1986) je francouzský spisovatel a dramatik existencionálního ladění, které vyúsťuje až do absurdních poloh, tak jako celý jeho život. Dalo by se parafrázovat: „Vším, čím jsem byl, byl jsem nerad“. Krádeže, vězení, homosexuální prostituce, cizinecká legie a útěk z ní, zase vězení. Není divu, že se v jeho tvorbě objevují postavy ze spodiny lidské společnosti a životní skepse. To vše se odráží také v jeho prvním dramatu z roku 1947, SLUŽKY.


Dvě služky se baví tím, že si hrají na služku a madam, vyměňují si role a srší z nich až třídí nenávist k bohaté Madam. Když ji poznáváme zjišťujeme, že je sice panovačná a rozmazlená, ale konec konců opuštěná a na svých služkách závislá žena. Ráda je obdaruje obnošeným šatstvem, zachází s nimi vlastně slušně. Ale zášť služek je obrovská. A tak chtějí svou madam zabít, otrávit. Ovšem místo Madam umírá po vypití otráveného nápoje jedna ze služek.


Nic veselého, řekneme si. A jak se to dá hrát celý divadelní večer? Ano,  je to skutečně náročný kus. Ale díky citlivé režii a díky talentu těch tří protagonistek, zažije divák napínavé představení, plné zvratů,  citových vydírání, energie i duševní prázdnoty. Je to důkladný ponor do duší existenciálně vyčerpaných žen, které vlastně nedokážou normálně žít a celé jejich bytí je jedno velké trápení.


Klobouk dolu před režií, klobouk dolu před třemi protagonistkami. Už jenom znát perfektně text v tomto „nedějovém“ ději je kumšt. A naplnit věrohodně všechny citové eskapády, zvraty, proměny, to musí být hodně vyčerpávající. Duševní zdraví je nakažlivé, řekl kdysi francouzský psychiatr Paul Broca. A dodal: Duševní nemoc je ještě nakažlivější. Takže držím palce těm bezvadným herečkám, aby si zachovaly stále tolik energie, ale také zdravého odstupu od vyčerpávajících rolí.
Vaši diváci vás potřebují….


www.buranteatr.cz



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská

Čtěte také...

Vyhynutí včelstev – naše smrt

altFalešní proroci hlásali konec světa už sice bezpočtukrát, zatím to chválabohu nikdy nevyšlo, na druhé straně nemusí být takováto představa totálního zániku planety Země pouhopouhou utopií. Naplnit ji mohou, ač se to na první pohled může zdát nereálné, i

Nové komentáře


Literatura

Zahrada plná jedu: Alžběta Tudorovna pátrá po vrahovi svých příbuzných

zahrada plna jedu 200Nakladatelství BB/art přináší čtenářům milujícím historické detektivky a tudorovskou Anglii román americké autorky Karen Harperové Zahrada plná jedu (The Poyson Garden, 1999), jehož hrdinkou...

Divadlo

Kateřina Steinerová: Swing a step je pro mě velký relax

Kate 200Kateřina Steinerová je herečkou a zpěvačkou Divadla Kalich. Diváci ji nově mohou vidět v muzikálu Atlantida, dále v Osmém světadílu v hlavní roli Jany, v Tajemství a také od prosince opět v hlavní roli Sandy v muzikálu Pomáda.

Film

The Help „Odvaha přeskočila jednu generaci.“

help PEREXA je tu opět jeden ze srdcervoucích příběhů, tentokrát o tahání figurek po černých polích těmi bílými, jak se jim to na šachovnici hodí. Příběh klasicky postavený na motivu nejlepšího přátelství, které pomalu, ale jistě nakonec zpřetrhají odlišné mo...