LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK

LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK

Email Tisk

lous200Všichni se moc těšíme, až se v čase vánočním zaplní hlediště našimi nejmenšími diváky, kteří budou sledovat jeviště s rozzářenýma očima plnýma radostného očekávání. Vánoce vskutku patří především dětem a právě proto jsme pro ně připravili dárek v podobě nové premiéry s názvem Louskáček a Myšák Plyšák.

 


Po jedenácti letech uvádění úspěšné verze režiséra a choreografa Youriho Vàmose, představíme inscenaci úplně novou, jejímž tvůrcem je Petr Zuska, choreograf a umělecký šéf Baletu ND.
Legendární vánoční pohádku, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král (k němuž se Petr Zuska odkazuje názvem nové inscenace), teď diváci uvidí v novém originálním duchu.
Za zvuků krásné a notoricky známé Čajkovského hudby se bude odvíjet příběh plný poetiky, humoru, obrazů a kouzel. Kouzel zimy, adventního a vánočního času, tajemna Prahy a českých či středoevropských tradic těchto svátků a pochopitelně neohraničitelné svobody imaginace dětské duše a snů.

Zeptali jsme se tvůrce nové premiéry Petra Zusky, v čem bude jeho Louskáček nový, originální?
Nový a originální bude jistě v mnohém.
I když se více méně neodchyluji od původní Petipovy základní dramaturgické struktury dějové linie, neopírám se o žádnou doposavad vytvořenou baletní verzi. A to jak v rámci konceptu, tak režijního a choreografického uchopení.
Naprosto respektuji Čajkovského hudební podklad, neznásilňuji ho změnami, až na tři detaily nedělám žádné škrty ani přesuny, což je naopak u mnoha choreografů běžné.
Vycházím z geniality původní Hoffmanovy literární předlohy „Louskáček a Myší král“ a ač vytvářím svůj vlastní autorský pohled na příběh, snažím se dotknout podobných symbolů a metafyzických archetypů, se kterými Hoffmann úžasně pracuje. To je něco, na co naopak Petipa a později desítky dalších baletních tvůrců v podstatě rezignovali.
Opírám se o moderní divadelní výrazové prostředky, ale zároveň chci v rámci choreografie naplnit divácká očekávání virtuozity interpretační stránky z hlediska klasického a neoklasického pohybového slovníku.
A co je pro mne nejpodstatnější, pro celou „stavbu“ používám tři základní kameny: Humor, Kouzlo a Lásku.    

   lous6


    


Podle jakého klíče jste postupovali při vytváření choreografie?
Choreografii stavím v tomto případě většinou v duchu slovníku klasického baletu. To je však z hlediska tvorby celkově poměrně sekundární záležitost. Úhelným kamenem je nápad na dramaturgické uchopení a režijní struktura.
V rámci těchto dvou aspektů jsem vždy do určité míry ovlivněn zmíněným E. T. A. Hoffmannem, M. Petipou, jako autorem původního baletního libreta, a tudíž přirozeně návazně i Čajkovského hudebním rozsahem (díky za jeho nádheru). No, a pak pochopitelně ve značné míře používám „klíč“ vlastní imaginace a svého osobního autorství v daném tématu.

 

Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Libreto: Petr Zuska podle E. T. A. Hoffmanna
Choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Alexandra Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Animace: Šimon Koudela a Karel Mařík
Asistenti choreografa: Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov, Nelly Danko, Alexej Afanassiev


Dirigent: Václav Zahradník / Sergej Poluektov
Hraje Orchestr Národního divadla
I. premiéra: 3. 12. 2015 v Národním divadle
II. premiéra: 4. 12. 2015 v Národním divadle


www.narodni-divadlo.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 40

Z archivu...

Čtěte také...

Malí (a) velcí herci začali připravovat Povídky z jedné a druhé kapsy

mali velci herci200Jaký je život profesionálního herce? Intenzivní setkání se skutečným divadelním světem i jeho zákulisím nabízí letos několika desítkám žáků základních uměleckých škol ze Zlínského kraje unikátní projekt nazvaný Malí velcí herci. ...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Putování časem za Leonardem da Vinci do slunné Florencie

Da Vinci 200Takovou učitelku dějepisu bych si přála! Veronika Válková, historička a učitelka na šestiletém gymnáziu, napsala další půvabnou knížku pro své žáky i zájemce o netradiční pohledy na významné úseky historie. Začtete se do děje a už se nepustít...

Divadlo

Strakonický dudák

svanda dudak200Divadlo D21 uvede Strakonického dudáka poprvé ve čtvrtek 30. května od 19:30. Režisér Peter Chmela a dramaturg Jiří Roth uvedou představení v původním jazyce, avšak velmi rezonující se současným svět...

Film

Expendables: Postradatelní 3

Expendables 200Úspěšná a oblíbená akční série Expendables přináší ve třetím díle další výbušnou porci zábavy a jako posily nové filmové legendy. Vedle Stalloneho, Stathama, Lundgrena, Li nebo Schwarzeneggera budou nově na odstřel i Anton...