LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK
Banner

LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK

Email Tisk

lous200Všichni se moc těšíme, až se v čase vánočním zaplní hlediště našimi nejmenšími diváky, kteří budou sledovat jeviště s rozzářenýma očima plnýma radostného očekávání. Vánoce vskutku patří především dětem a právě proto jsme pro ně připravili dárek v podobě nové premiéry s názvem Louskáček a Myšák Plyšák.

 


Po jedenácti letech uvádění úspěšné verze režiséra a choreografa Youriho Vàmose, představíme inscenaci úplně novou, jejímž tvůrcem je Petr Zuska, choreograf a umělecký šéf Baletu ND.
Legendární vánoční pohádku, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král (k němuž se Petr Zuska odkazuje názvem nové inscenace), teď diváci uvidí v novém originálním duchu.
Za zvuků krásné a notoricky známé Čajkovského hudby se bude odvíjet příběh plný poetiky, humoru, obrazů a kouzel. Kouzel zimy, adventního a vánočního času, tajemna Prahy a českých či středoevropských tradic těchto svátků a pochopitelně neohraničitelné svobody imaginace dětské duše a snů.

Zeptali jsme se tvůrce nové premiéry Petra Zusky, v čem bude jeho Louskáček nový, originální?
Nový a originální bude jistě v mnohém.
I když se více méně neodchyluji od původní Petipovy základní dramaturgické struktury dějové linie, neopírám se o žádnou doposavad vytvořenou baletní verzi. A to jak v rámci konceptu, tak režijního a choreografického uchopení.
Naprosto respektuji Čajkovského hudební podklad, neznásilňuji ho změnami, až na tři detaily nedělám žádné škrty ani přesuny, což je naopak u mnoha choreografů běžné.
Vycházím z geniality původní Hoffmanovy literární předlohy „Louskáček a Myší král“ a ač vytvářím svůj vlastní autorský pohled na příběh, snažím se dotknout podobných symbolů a metafyzických archetypů, se kterými Hoffmann úžasně pracuje. To je něco, na co naopak Petipa a později desítky dalších baletních tvůrců v podstatě rezignovali.
Opírám se o moderní divadelní výrazové prostředky, ale zároveň chci v rámci choreografie naplnit divácká očekávání virtuozity interpretační stránky z hlediska klasického a neoklasického pohybového slovníku.
A co je pro mne nejpodstatnější, pro celou „stavbu“ používám tři základní kameny: Humor, Kouzlo a Lásku.    

   lous6


    


Podle jakého klíče jste postupovali při vytváření choreografie?
Choreografii stavím v tomto případě většinou v duchu slovníku klasického baletu. To je však z hlediska tvorby celkově poměrně sekundární záležitost. Úhelným kamenem je nápad na dramaturgické uchopení a režijní struktura.
V rámci těchto dvou aspektů jsem vždy do určité míry ovlivněn zmíněným E. T. A. Hoffmannem, M. Petipou, jako autorem původního baletního libreta, a tudíž přirozeně návazně i Čajkovského hudebním rozsahem (díky za jeho nádheru). No, a pak pochopitelně ve značné míře používám „klíč“ vlastní imaginace a svého osobního autorství v daném tématu.

 

Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Libreto: Petr Zuska podle E. T. A. Hoffmanna
Choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Alexandra Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Animace: Šimon Koudela a Karel Mařík
Asistenti choreografa: Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov, Nelly Danko, Alexej Afanassiev


Dirigent: Václav Zahradník / Sergej Poluektov
Hraje Orchestr Národního divadla
I. premiéra: 3. 12. 2015 v Národním divadle
II. premiéra: 4. 12. 2015 v Národním divadle


www.narodni-divadlo.cz


 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (4)

Aktuality

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Únorové programové menu v divadlech Metro, Broadway a Hybernia obsahuje skutečné divácké lahůdky

divadlo unor hamlet200Kultura21 vám zde servíruje malou ochutnávku, abyste si mohli vybrat delikatesu podle svých představ a nepropásli některý z výjimečných „kulinářských“ zážitků.

...

Literatura

Teror ve jménu víry– další výtečný komiks od F. Millera

tero200Co tak napsat v recenzi na knihu, která se věnuje situaci po útoku 11. září 2001? Co napsal jeden z nejlepších komiksových tvůrců Frank Miller? No nebude to lehké.

...

Divadlo

Dvojí domov – nová inscenace tvůrčího tria Trmíková-Prachař-Nebeský z díla Jana Čepa v Experimentálním prostoru NoD

Dvoji domov 200Prozaik a esejista Jan Čep ve svém díle často hovoří o druhém světě, který je našim očím skrytý, o druhém domovu, ve kterém, jak Čep věří „budou všechny věci přítomny zároveň a touha nebude utrpením, nýbrž slastí bez konce. Uvidíme se tam t...

Film

No, nic…

no nic 200Britskou komediální sestavu Monty Python (Terry Jones, Terry Gilliam, John Cleese, Eric Idle, Michael Palin, Graham Chapman), která svého vrcholu dosáhla v 70. letech, snad není třeba představovat - byť u nás jsme se s jejím odkazem mohli seznámit ...