Buranteatr v Brně uvádí „Šlabikář“
Banner

Buranteatr v Brně uvádí „Šlabikář“

buran200Ne to není překlep. Je to česko-slovenský projekt a proto je zde propojen slabikář se šlabikárom. Podobně filištínsky vyřešil kdysi Julo Satinský (S tebou mne baví svět) otázku, cítí-li se  Čechoslovákem nebo Slovákem, odpověděl, že on je: Človák.

 


Tak tady máme nový projekt „Buranů“. Kdo by nevěděl, jaké je to divadlo, krátce odcituji z jejich stránky: www.burantheatr.cz 
„BURANTEATR se zrodil někdy v létě 2003 v hlavách dvojice studentů Divadelní fakulty JAMU Zetela a Jana Šotkovského – z potřeby realizovat své představy o divadelním provozu mimo existující divadla. Zakladatelé se tehdy nepovažovali za žádné revolucionáře nebo výlučné umělce – byli přesvědčeni, že hlavní povinností divadla je bavit a zaujmout diváka, ať dramaty, či komediemi, ať naléhavým tématem, nečekanou formou nebo „jen“ suverénním řemeslem. Pouze se domnívali, a stále domnívají, že v kolektivu spojeném podobným divadelním programem dokáží dosáhnout umělecky i ekonomicky výraznějších výsledků než tam, kde lidi spojuje pouze společná výplatní páska. Toužili tedy naplnit sen o divadle – klubu, který stál i na počátku vlny malých českých divadel v 60. a 70. letech.“ Dále jenom stručně, po působení v Olomouci a v několika prostorech Brna se divadelníci usadili v Sokolovně, kam se naučili za nimi Brňané chodit, takže mají stále plno a jejich repertoár je bohatý, od divadelní klasiky (např. Faust, nebo Mizantrop) po vlastí tvůrčí dílny. A jedním z takových kolektivních projektů je poslední březnová premiéra pod názvem: Šlabikář.

buran

 

O čem představení je, popisují zase na svém webu. Je to: „Autorská pohybová koláž vzpomínek a představ / snů, stereotypů a ideálů generace, která by asi právě teď měla dospět a příliš neví jak. Pokus o návrat k počátkům formování sebe sama / vlastní identity (za pomoci slavného Slabikáře J. Žáčka a H. Zmatlíkové).“
Na jednoduché scéně, kde jsou 4 židle a velký dárkový balík, ze kterého se později vyklube automatická pračka, tři herečky a jeden herec rozehrávají pohybové kreace a útržky vět, ze kterých vyvstávají vzpomínky. Jednou veselé, jindy nostalgické a je to taková koláž volných asociací, z kterých člověk cítí nenaplněnost tužeb a představ, cosi jako nostalgické vzpomínání, které se někdy (dokonce dost často) dostává do ukřičené křeče. Jakoby intenzitou pohybu a hlasitostí protagonisté chtěli porazit ty své nenaplněné, nebo zmeškané touhy. Mnoho situací může být divákovi cizí, v mnoha situacích a jistě často shledává sám sebe. Vše se odvíjí v rychlém tempu. Někdy to někomu „páchne“ samoúčelností, aby se pak v dalším okamžiku ztotožnil s jinou situací, která k němu promlouvá třeba svými známými atributy z dětství.
Burani umí vtáhnout diváky do svých dějů, byť v tomto případě hodně abstraktních. Na první pohled samoúčelné repliky a pohyby v mizanscéně mají vždy svou logiku, ovšem inscenace se neúprosně valí dál, ticho střídá ukřičená dramatičnost, sporé pohyby následují po rychlých přesunech všemi způsoby po scéně, příjemné laskavé vztahy protagonistů se dokážou v okamžiku změnit v téměř surovou bitku. Těla se proplétají, jeden druhému vnucují svou představu o pohybu. Je toho až moc, co útočí na divákovy smysly. Ale určitě si každý v té mnohosti výrazových prostředků najde to své ztotožnění.
V režii Juraje Augustína a v dramaturgii Karolíny Ondrové doprovází celé představení nápaditá hudba (klavír a především bicí) Daniela Junase.  4 postavy ztvárnili Alžbeta Vaculčiaková,  Danka Kupčuláková,  Lucie Hrochová a  Zdeněk Kocián. Je to vzácně vyrovnaná čtveřice, hrající s plným nasazením. A někdy je divákovi až protagonistů líto, co všechno na sebe naložili. Nebo je to vtípek režiséra – nevím. Ale když se a ně sype například prací prášek, na těla, do tváří, tak člověk prožívá to nepříjemné peklo, co sami sobě připravují, spolu s herci.  Jako by bylo všechno dovoleno. Láska i ubližování, hravá dětská říkanka i vražedné tempo agresivních pohybů.
Konečně je tma, klid, jeviště mlčí a mlčí i diváci, nevěříce, že je už konec představení. Až asi po minutě se ozve opatrný potlesk. Ano fakt je už konec. Devadesát minut uběhlo neuvěřitelně rychle. Dávno jsem eviděl představením které by se hnalo takovým galopem od začátku do konce. Blahopřeji.

„Šlabikář“
Žánr: autorské představení
Buranteatr, Sokolovna Brno
Režie: Juraj Augustín
Dramaturgie: Karolina Ondrová
Hrají: Alžbeta Vaculčiaková , Danka Kupčuláková , Lucie Hrochová a
Zdeněk Kocián
Premiéra: 31.03.2016
Hodnocení: Kvalitní původní tvorba

Odkaz na web: http://www.buranteatr.cz/


 

Rozhovor

Turistický seriál: Zámek Sychrov

Sychrov 200Milí čtenáři, prázdniny se již chýlí ke konci a s nimi končí i náš turistický seriál v němž jsme nahlíželi pod pokličku různých turistických cílů. Seznámili jsme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podívali jsme se na zoubek strašidlům ...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • Výtěžek Dražby pro Fenix

    Na rehabilitaci vozíčkářů poputuje přes dvě stě tisíc!

  • Roky a kroky - DERNIÉRA

    Vážení diváci, 27. 2. 2020 odehrajeme poslední představení naší inscenace Roky a kroky! Nenechte si ujít tento speciální večer v...

  • Činohra NdB - Lektorské úvody

    „Divadlo je podivuhodná věc. Režisér nechápe, co chce autor, herci nerozumějí, co po nich chce režisér, a diváci nevědí, co...

Z archivu...

Čtěte také...

Skleněný pokoj: Světová premiéra původně knižního bestselleru v Brně

Skleneny pokoj 200Román britského spisovatele Simona Mawera se odehrává v Brně, mezi roky 1925 a 1968. Podkladem příběhu je osud lidí kolem slavné vily Tugendhat, světově uznávaného architekta Ludwiga Miese van der Rohe.


Literatura

Arto Paasilinna tentokrát přizval ke svému příběhu slonici

chobot 200Čeští čtenáři si měli zatím možnost přečíst přibližně třetinu Paasilinnovy tvorby. Takže ví, že autor rád své příběhy proplétá se zvířaty – ať už se jedná třeba o Zajícův rok, Les oběšených lišek – a nebojte se hororového názvu, jde o velice milý p...

Divadlo

Absolventka Harvardu a velitel zvláštních jednotek. Muzikál IAGO láká diváky na moderní pojetí Othella

Othello Lukas Adamec Iago J. Ledecky DSC1934 zarlivostMinulý týden proběhla v pražském divadle Hybernia poslední tisková ...

Film

Přehlídka severských filmů SCANDI 2020 bude ve znamení žen

SCANDI 2020 A1 Praha a regiony RGBZnámá jména i nové objevy, hrané filmy i dokumenty, dramata i thrillery, to vše přinese další ročník oblíbené přehlídky severských filmů SCANDI, kterou už po šesté uvede do...