NOVÁ SEZONA BALETU NÁRODNÍHO DIVADLA JE V MNOHA OHLEDECH MIMOŘÁDNÁ

Kultura21.cz

NOVÁ SEZONA BALETU NÁRODNÍHO DIVADLA JE V MNOHA OHLEDECH MIMOŘÁDNÁ

Email Tisk

narodni divadlo balet 200.Národní divadlo oficiálně vstoupilo do 134. sezony. V rámci slavnostního ceremoniálu v pondělí 29. srpna byl do síně slávy Národního divadla uveden Vlastimil Harapes – emeritní sólista a šéf Baletu Národního divadla, laureát Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru balet. Další ocenění, tentokrát v kategorii umělců do 35 let, si odnesl první sólista Baletu ND Ondřej Vinklát, jenž byl ohodnocen nejen za svůj talent, ale i vysoké profesionální nasazení. Ondřej je mladý talentovaný umělec s bravurní technikou, muzikalitou a charizmatem. Exceluje jak na poli klasického baletu, tak v jakémkoliv jiném stylu a žánru na širokém poli soudobého tanečního divadla.

Pro Balet Národního divadla je sezona 2016/2017 ve znamení tří výjimečných premiér a loučení s Petrem Zuskou, který po patnácti letech odchází z postu uměleckého šéfa. První premiérou bude 10. 11. 2016 ve Stavovském divadle Malá mořská víla, inscenace inspirovaná známou pohádkou Hanse Christiana Andersena. O její převedení do „jazyka“ tanečního divadla se postará stejný inscenační tým jako v roce 2013 v případě úspěšného Krabata – Čarodějova učně: choreograf Jan Kodet, režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský(SKUTR).

Další premiéra se odehraje 2. 3. 2016 v historické budově Národního divadla a půjde o celovečerní „master piece“ choreografa Nacha Duata, jednoho z nejproslulejších světových tvůrců moderního tanečního divadla. Za poněkud tajemným titulem Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness. se skrývá Nachův hold Johannu Sebastianu Bachovi. Poslední premiérou sezony, 15. 7. 2017 na jevišti Nové scény, bude Sólo pro nás dva– sólo pro Petra Zusku, odcházejícího, a Filipa Barankiewicze, přicházejícího uměleckého šéfa. A také sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek. Dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky, kteří se svou individuální tvorbou přirozeně ocitají na rozhraní polské a české identity a duše.

THE NEW CZECH NATIONAL BALLET SEASON IS GOING TO BE EXTRAORDINARY IN MANY RESPECTS

The National Theatre has officially launched its 134th season. During the opening ceremony on Monday 29 August, Vlastimil Harapes, a soloist emeritus and former Artistic Director of the Czech National Ballet, and holder of the prestigious Thalia Prize for lifelong mastery in ballet, was inducted into the National Theatre’s Hall of Fame. Another award, in the category of artists up to the age of 35, went to Ondřej Vinklát, a Czech National Ballet principal dancer, in recognition of both his talent and outstanding professional results.

In the 2016/2017 season, the Czech National Ballet will be premiering three remarkable new productions, and will also bid farewell to Petr Zuska, who after 15 years will leave the post of Artistic Director. The first premiere, on 10 November 2016, at the Estates Theatre, will be of The Little Mermaid, inspired by Hans Christian Andersen’s famed fairy tale. It will be adapted to a dance-theatre performance by the staging team who in 2013 created the acclaimed production of Krabat / The Sorcerer’s Apprentice: the choreographer Jan Kodet, and the directors Martin Kukučka and Lukáš Trpišovský (SKUTR). The next premiere, scheduled for 2 March 2016, in the National Theatre historical building, will present a feature-length masterpiece by the choreographer Nacho Duato, one of the world’s most celebrated modern dance-theatre creators. It´s somewhat unwieldytitle, Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness, encapsulates Nacho’s unique tribute to Johann Sebastian Bach. The final premiere of the season, which will take place on 15 July 2017 at the New Stage, will be the show Solo for the Two of Us – a solo for Petr Zuska, the outgoing, and Filip Barankiewicz, the incoming, Artistic Director of the Czech National Ballet. And a solo for Jaromír Nohavica and Beata Bocek, two superlative contemporary musicians and singer-songwriters, whose individual creations have naturally positioned them on the borderline between the Polish and Czech identity and psyche.  

narodni divadlo balet

BALET

PREMIERY SEZONY 2016/2017 souboru Baletu Národního divadla:

MALÁ MOŘSKÁ VÍLA
Libreto: Jan Kodet, Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů                                                                                                             
Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský)
Scénografie: Jakub Kopecký
Kostýmy: Alexandra Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Hudební nastudování: Andreas Sebastian Weiser
Dirigenti: Andreas Sebastian Weiser / David Švec
Hraje Orchestr Národního divadla
Světová premiéra: 10. 11. 2016 ve Stavovském divadle

Daleko v moři na samém dně, tam, kam by žádná kotva nedosáhla, a lidské oko nedohlédlo, bydlí obyvatelé moře. Delfíni, mořské víly, mořský král, jeho stará matka a jeho dcera, malá mořská víla. Pleť má čistou a hebkou jako lístek růžového květu, oči modré jako nejhlubší moře a nic jí nepůsobí takovou radost, jako když slyší o lidském světě daleko nahoře. Když pak večer stojí u otevřeného okna a pohlíží vzhůru tmavě modrou vodou, myslí na velké město s veškerým jeho hlukem a hlomozem. Nikoho jiného netrápí touha po tom světě tolik jako ji.
Tak začíná příběh opravdové lásky mořské panny k pozemskému princi, pro nějž obětuje to nejcennější - svůj hlas a život. Na motivy známé pohádky H. CH. Andersena vznikne světová premiéra nového baletu na hudbu Zbyňka Matějů, v choreografii Jana Kodeta a v režii známého režijního tandemu SKUTR – Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského.
Večer poetických tanečních obrazů na scéně Stavovského divadla a ve spolupráci s  Orchestrem ND je určen nejen rodinám s dětmi, ale všem, kteří milují tento nesmrtelný příběh.

NACHO DUATO
Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness.
Hudba: J. S. Bach
Choreografie a režie: Nacho Duato
Scéna: Jaffar Chalabi
Kostýmy: Nacho Duato
Light design: Brad Fields
Česká premiéra: 2. 3. 2017 v Národním divadle

Každý choreograf za svůj život vytvoří takzvaný „stěžejní kus"“, ve kterém se zračí umělcova síla, taneční rukopis, hloubka a postupem času se dílo stane kultovním, vypovídající o výjimečném talentu tvůrce. Pro Nacha Duata, světoznámého choreografa španělského původu a současného uměleckého šéfa Berlínského státního baletu, je tímto stěžejním kusem rozhodně Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness, který vytvořil ve Výmaru v roce 1999. Za poněkud filozofickým názvem se skrývá hold výjimečnému skladateli Johannu Sebastianu Bachovi.
Titul je složen ze dvou částí, v té první, rychlé (Multiplicity / Násobnost), dominuje bohatství choreografických variant, které vycházejí z různých hudebních úryvků Bachovy hudby včetně slavných Goldbergovských variací, části Braniborské koncertu, jeho sonát a varhanního koncertu. Druhá část (Forms of Silence and Emptiness / Formy ticha a prázdnoty) je založena pouze na Bachově „Umění fugy". Tato mystická a spíše duchovní pasáž odráží náladu smrti, která ostře kontrastuje s rychle se rozvíjející první části.

SÓLO PRO NÁS DVA
Hudba: Jaromír Nohavica, Beata Bocek
Námět, choreografie a režie: Petr Zuska
Světová premiéra: 15. 6. 2017 na Nové scéně

20. května 2007 se v Národním divadle odehrála premiéra mého autorského tanečního divadla Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři. Představení, které je velice specifické a v mnoha směrech ojedinělé a unikátní, se již mnoho let těší obrovskému zájmu diváků jak zde v Praze, tak i na mnoha světových destinacích, kde jsme hostovali.
Právě po deseti letech od jeho vzniku jsem se rozhodl přijít s něčím, kde bude patrná jistá návaznost, dramaturgická a symbolická. S něčím co ponese příbuzné strukturální a tematické stopy, ale zároveň bude stylově odlišným a svébytným originálem se svou vlastní novou výpovědí.
Název „Sólo pro nás dva“ obsahuje více rovin najednou. Může být sólem pro vztah mezi mužem a ženou. Sólem pro člověka a jeho démona skrytého někde uvnitř. Sólem pro dospělého a malé dítě, kterým kdysi byl a které někde po cestě ztratil. Je to rovněž sólem pro mne – odcházejícího a Filipa Barankiewicze – přicházejícího uměleckého šéfa, kterému brzy po této premiéře soubor předám. A v neposlední řadě se jedná o sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek. Dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky, kteří se svou individuální tvorbou přirozeně ocitají na rozhraní polské a české identity a duše. Tedy i z hlediska Filipa a mne se dá celá idea nahlédnout také jako Sólo pro Česko a Polsko.
(Petr Zuska)

Na repertoáru Baletu ND zůstávají v této sezoně tyto inscenace:

Národní divadlo

Petr Iljič Čajkovskij
LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK
Libreto: Petr Zuska podle E. T. A. Hoffmanna
Choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Alexandra Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Animace: Šimon Koudela a Karel Mařík
Dirigent: Václav Zahradník / Sergej Poluektov
Hraje Orchestr Národního divadla

Legendární vánoční pohádka, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna a který posléze Marius Petipa přepracoval v baletní libreto, představujeme divákům v nové originální verzi choreografa a uměleckého šéfa Baletu ND, Petra Zusky.
Za zvuků krásné a notoricky známé Čajkovského hudby se odvíjí příběh plný poetiky, humoru, obrazů a kouzel. Kouzel zimy, adventního a vánočního času, tajemna Prahy a českých či středoevropských tradic těchto svátků a pochopitelně neohraničitelné svobody, imaginace dětské duše a snů.

SNĚHOVÁ KRÁLOVNA
Hudba: Sergej Prokofjev
Libreto: Michael Corder podle H. Ch. Andersena
Choreografie a režie: Michael Corder
Scéna a kostýmy: Mark Bailey
Světelný design: Paul Pyant
Dirigenti: Václav Zahradník / Sergej Poluektov
Hraje Orchestr Státní opery

Krutá královna očarovala chlapce Kaje pomocí jednoho malého střípku z kouzelného zrcadla a uvěznila ho ve svém světě, kde není místo pro lásku. Známá pohádka dánského spisovatele Hanse Christiana Andersena o nepřekonatelné síle přátelství, které je schopno porazit zlo v jakékoli podobě se vepsala do srdcí nejednoho čtenáře či diváka. Známý příběh, byl zpracován hned v několika verzích, ať už filmové či divadelní. Baletní verzi tohoto díla vytvořil slavný anglický choreograf Michael Corder v roce 2007 pro Anglický národní balet na hudbu Sergeje Prokofjeva.

Petr Iljič Čajkovskij
LABUTÍ JEZERO
Choreografie a režie: Kenneth Greve podle L. Ivanova, M. Petipy
Scéna a kostýmy: Karin Betz
Světelný design: Pavel Kremlík
Video: Jouka Valkama
Dirigent: Sergej Poluektov / Václav Zahradník
Hraje Orchestr Národního divadla

Labutí jezero patří k nejslavnějším klasickým baletním titulům a je součástí repertoáru všech světových scén. Původem německá pohádka o princezně Odettě proměněné v labuť, o černokněžníku Rudovousovi a o nešťastném princi, který zapomene na svou přísahu, si získala nesmrtelnost díky hudbě P. I. Čajkovského a také díky původní dochované choreografii Lva Ivanova a Mariuse Petipy. Novou verzi tohoto nesmrtelného díla uvádíme v choreografii světoznámého dánského tanečníka, choreografa a současného uměleckého šéfa Finského národního baletu, Kennetha Greveho, který přistoupil k tématu s vlastní osobitostí, nápadem, kreativitou a fantazií. Kromě bohatosti a preciznosti čistě choreografické stránky se zaměřuje na to nejpodstatnější – uchopení příběhu jako celku. Je zde tedy kladen velký důraz na psychologii celého představení, stejně tak jako jednotlivých aktérů. Na jejich vztahy, city a emoce.

Ludwig Minkus
LA BAYADÈRE
Choreografie a režie: Javier Torres
Scéna: Annukka Pykäläinen
Kostýmy: Erika Turunen
Světelný desigh: Daniel Tesař
Video: Lunchmeat studio
Hudební úprava a instrumentace: Jan Valta, Václav Zahradník
Dirigent: Václav Zahradník / Sergej Poluektov
Hraje Orchestr Státní opery

Romantický balet o chrámové tanečnici z exotického prostředí Indie na hudbu Ludwiga Minkuse je dědictvím pozdního romantismu. Milostný příběh s orientálním námětem, pompézní výpravou a virtuózními tanečními výkony je často uváděn na nejproslulejších světových scénách dodnes. Balet Národního divadla uvádí tento titul v nové verzi mexického choreografa a režiséra Javiera Torrese.

ČARODĚJŮV UČEŇ
Libreto: Jan Kodet, Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů
Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský)
Scénografie: Jakub Kopecký
Kostýmy: Alexandra Grusková
Dirigent: Pavel Šnajdr
Hraje Orchestr Národního divadla

Autorské taneční divadlo na motivy lužickosrbské legendy z přelomu 17. a 18. století vypráví o chlapci Krabatovi, který se přiblížil černé magii a je jí fascinován, dokud nepozná, že ho může zahubit.
Příběh zobrazuje nebezpečí střetů se záhadnými silami, které dokážou poblouznit i uhranout. Hlavní hrdina dojde k poznání, že jen láska může přemoci i ta nejtemnější kouzla.

BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři
Hudba: Jacques Brel, Vladimir Vysockij, Karel Kryl
Námět, choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Lucie Loosová
Světelný design: Petr Zuska, Pavel Kremlík

Taneční divadlo s podtitulem „Sólo pro tři“ je strhující představení inspirované životy a písněmi tří zpívajících básníků 2. poloviny minulého století – Jacquese Brela, Vladimira Vysockého a Karla Kryla. Tři zpívající básníci, tři velcí umělci, tři lidé. Tři různé kultury, osobnosti, osudy. Ač rozdílní v rámci jazyka, hudebního projevu i poezie textů, přesto existuje daleko více toho, co je naopak spojuje. Dnes již klasici, kteří se klasiky stát nechtěli, jako by promlouvali podobnou řečí. Slovy, která tryskají hluboko z nitra hrudníku a která jsou pravdivá tak, jak pravda jen dokáže být.
Tři nekompromisní bojovníci za lidství s velkým „L“.    

Hudební divadlo Karlín

ROMEO A JULIE
Hudba: Sergej Prokofjev
Libreto: Petr Zuska podle W. Shakespeara a S. Prokofjeva
Choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Roman Šolc
Dirigent: Václav Zahradník / Sergej Poluektov
Hraje Orchestr Státní opery

Baletní ztvárnění nejslavnější milostného příběhu všech dob z pera Williama Shakespeara na hudbu Sergeje Prokofjeva vytvořil umělecký šéf Baletu ND Petra Zuska. Inscenaci vystavěl v duchu neoklasického tance a vložil do příběhu i jiné významy a symboly, čímž posunul celý příběh do vyšší roviny.
Na pozadí velké lásky a smrti stojí věčný konflikt mužského a ženského principu – rácia a iracionálna, dobře připravených plánů a toho, co se naší kontrole vymyká a tyto plány rozmetá, konflikt mezi Otcem Lorenzem a Královnou snů a stínů Mab.
Představení Romeo a Julie je skutečně pokrokové, unikátní a nepochybně se zapíše do historie moderního baletu jako novum, které v neotřelém podání propojuje hlubší aspekty lidské existence s klasickým dramatem, strhujícím původním hudebním doprovodem a originální choreografií.

Stavovské divadlo

VALMONT
Libreto: Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík
Choreografie a režie: Libor Vaculík
Hudba: Franz Schubert, Pēteris Vasks
Hudební režie: Petr Malásek
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Roman Šolc

Slavný román Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782), který na spletitém osudu dvou intrikánů zachycuje v poněkud odlehčené poloze obraz aristokratické společnosti několik let před Francouzskou revolucí, je založen na psychologické analýze odhalující osobnosti postav a pokřivenost jejich charakterů. Příběh o cynických poživačnících vytvořil  známý český choreograf Libor Vaculík na hudbu Franze Schuberta a Pēterise Vaskse v úpravě Petra Maláska. Komorní inscenace osciluje na pomezí baletu a tanečního divadla, Libor Vaculík se do detailu zaměřuje na jemné, citlivé vykreslení charakterů jednotlivých postav.

Nová scéna
OHAD NAHARIN: decadance
Choreografie: Ohad Naharin
Hudba:  Perez Prado & His Orchestra, Billy May´s Rico Mambo Orchestra, The John Buzon Trio, Dick Dale, tradiční izraelská hudba, Antonio Vivaldi, Marusha, Don Swan & His Orchestra, Dean Martin, Chari Chari, Kid 606, AGF, Fennesz, Kaho Naa Pyaar Hai, Chronomad, The Beach Boys, Rayon, Seefeel
Světelný design a scéna: Avi Yona Bueno (Bambi)
Kostýmy:  Rakefet Levy

Balet Národního divadla poprvé uvádí ve svém repertoáru dílo, dnes již legendárního Izraelce a současného uměleckého šéfa Batsheva Dance Company v Tel-Avivu, Ohada Naharina, který již několik desetiletí patří ke „creme de la creme“ světového moderního tanečního divadla.
Jedná se o zvláštní kombinaci částí či celých opusů vytvořených Naharinem v průběhu posledních deseti let do nového tvaru ať už v rámci režijní linky či choreografické struktury celého večera.
Ohadovo silné charizma, velice specifické geografické a kulturní zázemí, jedinečná a originální poetika pohybu a výrazových prostředků všeobecně, je obrovskou a novou zkušeností nejen pro tanečníky Baletu ND, ale především pro diváky, na které čeká silný a nevšední zážitek.

VERTIGO
Rain / Vertigo / Cacti
Choreografie: Radu Poklitaru / Mauro Bigonzetti / Alexander Ekman
Hudba: J. S. Bach, Jacques Brel, lidové písně / Dmitrij Šostakovič / Joseph Haydn, L. van Beethoven, Franz Schubert, Andy Stein, Gustav Mahler

Složený večer reprezentující esenci díla trojice významných a specifických současných evropských tvůrců tanečního divadla. Moldavana Radu Poklitaru, Itala Maura Bigonzettiho a Švéda Alexandra Ekmana.
Tři, navzájem ostře kontrastující poetiky těchto umělců a jejich opusů, vytvářejí magickou kombinaci lyriky, nostalgie, humoru i bláznivé absurdity… Pozor! To vše dohromady může vyvolat pocity závratě – tedy VERTIGO! Toť i název večera.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Banner

Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

Renata Petříčková: O hnědých pastelkách se mi i zdálo…

200roByla to první nabídka pro opravdové ilustrace do knihy. „Poprvé jsem vzala pastelky, abych s nimi vytvořila něco, co bude zdobit knižní stránky,“ říká Renata Petříčková, kterou zhruba před rokem s touto nabídkou oslovila autorka knihy Hvězdná obloha. Ilus...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (12)

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Balet Národního divadla v nové sezoně

Balet Bayadere 200Sezonu 2015/2016 zahájí Balet Národního divadla premiérou Louskáček a Myšák Plyšák. Po deseti letech uvádění úspěšné verze režiséra a choreografa Youriho Vàmose se chystá inscenace úplně nová, jejímž tvůrcem je Petr Zuska, choreograf ...


Literatura

Ziegler: Thothův tarot, Zrcadlo duše aneb dědictví pana Crowleyho


thoruv tarot 200Aleister Crowley a jeho tarotová sada patří ke klasice, která snad nebude nikdy překonána. Ještě více nepřekonatelná, zaplaťpánbůh, je ovšem pověst samotného autora. Tak toho byste si v dnešní době zopakovat nechtěli, věřte mi. ...

Divadlo

Kašpárkova dobrodružství v šípkovém království

kasparek a ruzena sipkova200Zlín se pyšní dvěma „oficiálními“ místy, kde se nacházejí prkna, která znamenají svět, a to Městským divadlem a Divadlem Scéna. Navíc se čas od času změní na divadelní sál část klubu Zelenáčova šopa, která pravide...

Film

FILM POD NADVLÁDOU IDEOLOGIE A POLITIKY

FILM film-a-politika perexDávný bonmot praví, že film šíří politiku, i když dává okatě najevo, že s politikou nemá nic společného. Stačí si vybavit české protektorátní komedie, které dodnes rozdávají zábavu plnými hrstmi. Zejména ty zasazen...