„My pijeme rum!“

„My pijeme rum!“

Email Tisk

zavislosti navzdory200Závislost. Máte taky na něčem závislost? Možná nějakou, která není škodlivá pro vaše okolí – dezert po obědě? Ranní káva? Že nesmíte chybět na žádné premiéře filmu, divadelní hry…? A co ty horší formy závislosti, které už ovlivňují nejen vás, ale i vaše blízké, výkonnost v práci, ale i pohled na svět? Tak o těch je nová hra Švandova divadla.

 

Hra začíná netradičně s otevřenou oponou. Na pódiu je zbudováno menší pódium z palet, které jsou na různých místech nacpané mnoha zbytečnostmi – vyfouklý míč, stará panenka… Přichází filmový režisér, který vytváří scénář svého nového filmu zabývajícího se závislostí, především tou na alkoholu. Na scéně se přehrávají jeho myšlenky, které nechává dál plynout nebo je upravuje.

Zavislosti navzdory02

Kromě režiséra Jana nás hrou provádí téma tzv. metanolové aféry. Standa – který převážel závadný alkohol, paní Janáčková, která přišla o rodinného člena v průběhu této aféry, ale setkáváme se i se státní zástupkyní, která se touto kauzou zabývala. Ale tím plejáda postav zasahujících do hry nekončí.

Zajímavě je vymyšlená scéna, která kromě pódia z palet, na kterém herci často sedí na židlích a musejí hledat rovnováhu, si hraje díky posuvným mléčným dveřím i se stínohrou. Přímo na jevišti také vzniká hudební doprovod, který vytváří jeden z herců – Tomáš Červinek. Svou postavu – mladého na drogách závislého hudebníka – zvládá opravdu bravurně a na scéně je nejvýraznějším členem celé závislé smečky.

Zavislosti navzdory01

Hraje je především „tragi“ a komedie jenom úplně okrajově. Konec vyznívá spíše otevřeně, nejasně. Démon alkohol je všudypřítomný a nepříjemný a je třeba mu úplně nepodlehnout a nenechat se opíjet vlastními nereálnými představami. Poznají postavy ze hry, co doopravdy prožívají a co se jim jen zdá? To musíte zjistit ve Švandově divadle.


Závislosti navzdory

Autor: Dodo Gombár

Švandovo divadlo, Praha

Režie: Dodo Gombár

Scéna: Michaela Horáčková Hořejší

Kostýmy: Lenka Odvárková

Hrají: JAN: Robert Jašków, TOMÁŠ: David Punčochář, STANDA: Tomáš Petřík, HOSPODSKÝ: Miroslav Hruška, MARTA: Marta Dancingerová/Anna Peřinová, STÁTNÍ ZÁSTUPKYNĚ: Martina Krátká, LENKA: Eva Josefíková, JANÁČKOVÁ: Bohdana Pavlíková, OLIN: Jacob Erftemeijer, VÁVRA: Tomáš Červinek, FARÁŘ: Petr Buchta, ZÁVISLOST: Andrea Buršová

Premiéra: 24. 9. 2016

Hodnocení: 75 %

Zdroj foto: Alena Hrbková,

www.svandovodivadlo.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

Učit děti tvořit se pro mě stalo posláním

rozhov2Její práce nalezly místo v mnoha soukromých sbírkách po celém světě, její socha Lidická madona je součástí sbírky památníku v Lidicích. Dosud uspořádala přes padesát samostatných výstav. Pravidelně se zúčastňuje kolektivních výstav n...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (28)

Z archivu...

Čtěte také...

Divadlo NoD se chystá v nové inscenaci do vesmíru

mesicni sonata perexPříběh možná největšího úspěchu v dějinách člověka a prvního dne, kdy se na sebe lidstvo mohlo podívat z pořádné výšky. Nová inscenace tvůrčího týmu Janek Lesák & Natálie Preslová s  Měsíční sonáta č. 11. ...


Literatura

Paynův Zázrak v plechovce

Zazrak v plechovce200Téměř sedmdesátiletý Američan C. D. Payne rozhodně nelení a pokračuje v chrlení poutavých knih. Tu poslední s názvem Zázrak v plechovce českým čtenářům klasicky přináší nakladatelství JOTA.

 ...

Divadlo

Divadla na Colours of Ostrava: oceněné inscenace Komorní scény Aréna, Losers Cirque Company i Spitfire Company

divadlo ostrava 200Komorní scéna Aréna Ostrava s Inscenací roku 2013 Ruská zavařenina ruské spisovatelky Ludmily Ulické, novocirkusové představení Walls & Handbags souboru Losers Cirque Company, režijní dvojice SKUTR a choreografky Jany Burkiewiczov...

Film

Podzim života Vratných lahví

vratne perexFilm Vratné lahve (2006) je zatím posledním projektem scénáristy Zdeňka Svěráka, kde si rovnou zahrál také hlavní roli. Dlouhou uměleckou kariérou člověk dozraje, ale je legrační, jen když se dokáže zamíchat s nadhledem. A pr...