Skončí to ústa - autorská inscenace J. Adámka
Banner
Chyba
  • Chyba při nahrávání RSS.

Skončí to ústa - autorská inscenace J. Adámka

Email Tisk

skonci to usta 200Divadlo DISK uvede premiéru autorské inscenace Jiřího Adámka. Na hranici nesmyslu, abstrakce a metafyziky. Mezi slovy, slovy a zase slovy se rýsuje jediné řešení: ticho.

 

 

Divadlo DISK uvede v sobotu 22. října 2016 premiéru druhé absolventské inscenace studentů herectví katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v režii Jiřího Adámka. Autorský divadelní projekt nazvaný skončí to ústa vychází z české i zahraniční experimentální poezie šedesátých let a osciluje mezi pohybovým, hudebním a výtvarným divadlem. S využitím textů, zvuků, objektů i světel vytvářejí tvůrci specifickou 3D krajinu řeči, v níž se mísí hravost, nonsens a absurdita – a smysl, který stále uniká. Slova (i lidé) mizí před očima a opět se vynořují v nečekaných souvislostech, slepé stopy odvádějí pozornost a stále neodbytněji se prosazuje otázka: jak se (ne)ztratit v labyrintu řeči?
Absolventská inscenace pracuje s texty z antologií Experimentální poezie a Vrh kostek, které v šedesátých letech sestavili a z velké části také přeložili Josef Hiršal a Bohumila Grögerová. Autoři vytvářeli ze slov systémy a struktury a někteří propojovali své experimenty s rébusy a grafickými obrazci. Jiní dospěli až k mazání písmenek a slov, a dokonce k vynechání celého textu a ponechání jednoho jediného slova někde v rohu stránky.
Kritérií pro výběr konkrétních textů pro inscenaci bylo více. „Postupně v našem výběru vykrystalizovaly texty, které nejsou samoúčelnou verbální či logickou hříčkou; které neodkazují jen samy k sobě a ke své formě, ale ještě k něčemu jinému. Díky tomu obsahují určité tajemství. Uplatňovali jsme ještě jedno hledisko, které jsme nazvali múzičností. Ukázalo se daleko nejpodstatnější, aby texty dobře zněly. Nahlas a v prostoru.”, uvádí režisér inscenace Jiří Adámek s dramaturgyní Klárou Hutečkovou.
Tak jako autoři textů vytrhávají slovo z řádku a písmeno ze slova, užíváme i my předmět nespojitě s jeho prvořadou funkcí (slovo jako slovo, předmět jako předmět). Podobně obnaženou přítomnost předmětu jako takového shledáváme ve vykloubených minutových sochách Erwina Wurma nebo v instalacích Jána Mančušky.”, doplňují inscenátoři.

Jiří Adámek (*1977)
Divadelní režisér a autor, zakladatel a vedoucí skupiny Boca Loca Lab a pedagog katedry ALD DAMU. Patří k nejvýraznějším režijním osobnostem své generace. Vyvinul originální typ hudebního divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentarizaci či rytmizaci slov, hru s poloabstraktními shluky slabik a hlásek). Svůj specifický přístup k divadlu rozvíjí s divadelní skupinou Boca Loca Lab, kterou založil v roce 2007. U svých hudebně-divadelních projektů působí nejen jako režisér, ale i autor libreta, popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical.
Od vytvoření první celovečerní inscenace „hudebně-divadelního“ typu získal různá ocenění: za inscenaci Tiká tiká politika (2006) ocenění Music Theatre Now! v Německu a Cenu za originální divadelní tvar na festivalu Kontakt v Toruni. Inscenace pro děti Z knihy džunglí (2007) získala Cenu Alfreda Radoka za scénografii, dále byla oceněna ve třech kategoriích na Mateřince v Liberci a získala hlavní cenu na festivalu Banialuka v Bialsko-Białej. Projekt Evropané (2008) získal Cenu pro nejlepšího mladého režiséra na festivalu MESS Sarajevo (2011) a mluvená opera Sezname, otevři se! (2014) byla oceněna Cenou Divadelních novin v kategorii Hudební divadlo.

skonci to usta 1

Informace o inscenaci

Inscenační tým
Scénář, režie a hudba
Jiří Adámek
Dramaturgie
Klára Hutečková
Výtvarné řešení
Natálie Rajnišová a Zuzana Sceranková
Pohybová spolupráce
Zuzana Sýkorová
Hlasová spolupráce
Eva Málková
Produkce
Luboš Louženský
Martina Náhlíková, Kateřina Císařová, Bára Vopasková
 
Hrají:
Martin Cikán, Anita Gregorec, Anežka Kalivodová, Ladislav Karda, Dominik Migač, Nataša Mikulová, Lumíra Přichystalová, Jan Strýček, Julie Šurková

Veřejná generální zkouška: 21. 10. 2016 v 11:00
Premiéra: 22. 10. 2016 v 19:30 v divadle DISK
Nejbližší reprízy: 23. 10. a 31. 10. 2016

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením).
Základní vstupné je 120,- Kč a zvýhodněné vstupné je 80,- Kč (pro studenty, seniory a ZTP).



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 35

Z archivu...

Čtěte také...

Měli bychom se na svět dívat růžovými brýlemi

ruzove bryle 200V Divadle Ungelt se v březnu představily v české premiéře dvě výjimečné herečky – Hana Maciuchová a Zuzana Byndžovská. Milan Hein pro ně vybral hru Růžové brýle...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

SVĚŽÍ MADAME CHIC

MadameChic perexPoodhalit život Francouzek, jejich neopakovatelné chování, kterým působí navenek, se snaží mnoho lidí. Co způsobuje jejich sebevědomé a vyrovnané chování, proč jejich oblečení má vždy „šmrnc“ a nosí se jako královny, proč jsou trochu zá...

Divadlo

Na podzim do divadla: Mobilstory

200 mobilstoryO prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte! Na moderní hru si zajděte do Divadla Radka Brzobohatého na představení s názvem Mobilstory...

Film

Jiřího Menzela léta rozmarná i hořká

menzelobalka perexObčas se i mezi režiséry vyskytne takový, který zatouží svým divákům sdělit, co všechno prožil a jak se kdy zachoval, zpravidla s výraznou tendencí hájit svá někdejší rozhodnutí a počiny. Tak si počínali pánové Jiří Weiss, Otakar Vá...