Banner

Skončí to ústa - autorská inscenace J. Adámka

Email Tisk

skonci to usta 200Divadlo DISK uvede premiéru autorské inscenace Jiřího Adámka. Na hranici nesmyslu, abstrakce a metafyziky. Mezi slovy, slovy a zase slovy se rýsuje jediné řešení: ticho.

 

 

Divadlo DISK uvede v sobotu 22. října 2016 premiéru druhé absolventské inscenace studentů herectví katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v režii Jiřího Adámka. Autorský divadelní projekt nazvaný skončí to ústa vychází z české i zahraniční experimentální poezie šedesátých let a osciluje mezi pohybovým, hudebním a výtvarným divadlem. S využitím textů, zvuků, objektů i světel vytvářejí tvůrci specifickou 3D krajinu řeči, v níž se mísí hravost, nonsens a absurdita – a smysl, který stále uniká. Slova (i lidé) mizí před očima a opět se vynořují v nečekaných souvislostech, slepé stopy odvádějí pozornost a stále neodbytněji se prosazuje otázka: jak se (ne)ztratit v labyrintu řeči?
Absolventská inscenace pracuje s texty z antologií Experimentální poezie a Vrh kostek, které v šedesátých letech sestavili a z velké části také přeložili Josef Hiršal a Bohumila Grögerová. Autoři vytvářeli ze slov systémy a struktury a někteří propojovali své experimenty s rébusy a grafickými obrazci. Jiní dospěli až k mazání písmenek a slov, a dokonce k vynechání celého textu a ponechání jednoho jediného slova někde v rohu stránky.
Kritérií pro výběr konkrétních textů pro inscenaci bylo více. „Postupně v našem výběru vykrystalizovaly texty, které nejsou samoúčelnou verbální či logickou hříčkou; které neodkazují jen samy k sobě a ke své formě, ale ještě k něčemu jinému. Díky tomu obsahují určité tajemství. Uplatňovali jsme ještě jedno hledisko, které jsme nazvali múzičností. Ukázalo se daleko nejpodstatnější, aby texty dobře zněly. Nahlas a v prostoru.”, uvádí režisér inscenace Jiří Adámek s dramaturgyní Klárou Hutečkovou.
Tak jako autoři textů vytrhávají slovo z řádku a písmeno ze slova, užíváme i my předmět nespojitě s jeho prvořadou funkcí (slovo jako slovo, předmět jako předmět). Podobně obnaženou přítomnost předmětu jako takového shledáváme ve vykloubených minutových sochách Erwina Wurma nebo v instalacích Jána Mančušky.”, doplňují inscenátoři.

Jiří Adámek (*1977)
Divadelní režisér a autor, zakladatel a vedoucí skupiny Boca Loca Lab a pedagog katedry ALD DAMU. Patří k nejvýraznějším režijním osobnostem své generace. Vyvinul originální typ hudebního divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentarizaci či rytmizaci slov, hru s poloabstraktními shluky slabik a hlásek). Svůj specifický přístup k divadlu rozvíjí s divadelní skupinou Boca Loca Lab, kterou založil v roce 2007. U svých hudebně-divadelních projektů působí nejen jako režisér, ale i autor libreta, popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical.
Od vytvoření první celovečerní inscenace „hudebně-divadelního“ typu získal různá ocenění: za inscenaci Tiká tiká politika (2006) ocenění Music Theatre Now! v Německu a Cenu za originální divadelní tvar na festivalu Kontakt v Toruni. Inscenace pro děti Z knihy džunglí (2007) získala Cenu Alfreda Radoka za scénografii, dále byla oceněna ve třech kategoriích na Mateřince v Liberci a získala hlavní cenu na festivalu Banialuka v Bialsko-Białej. Projekt Evropané (2008) získal Cenu pro nejlepšího mladého režiséra na festivalu MESS Sarajevo (2011) a mluvená opera Sezname, otevři se! (2014) byla oceněna Cenou Divadelních novin v kategorii Hudební divadlo.

skonci to usta 1

Informace o inscenaci

Inscenační tým
Scénář, režie a hudba
Jiří Adámek
Dramaturgie
Klára Hutečková
Výtvarné řešení
Natálie Rajnišová a Zuzana Sceranková
Pohybová spolupráce
Zuzana Sýkorová
Hlasová spolupráce
Eva Málková
Produkce
Luboš Louženský
Martina Náhlíková, Kateřina Císařová, Bára Vopasková
 
Hrají:
Martin Cikán, Anita Gregorec, Anežka Kalivodová, Ladislav Karda, Dominik Migač, Nataša Mikulová, Lumíra Přichystalová, Jan Strýček, Julie Šurková

Veřejná generální zkouška: 21. 10. 2016 v 11:00
Premiéra: 22. 10. 2016 v 19:30 v divadle DISK
Nejbližší reprízy: 23. 10. a 31. 10. 2016

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením).
Základní vstupné je 120,- Kč a zvýhodněné vstupné je 80,- Kč (pro studenty, seniory a ZTP).



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Chat s osobností

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 13

Partneři

Čtěte také...

19. DIVADELNÍ FLORA se hlásí o slovo

divadelni flora 200Od 8. do 17. 5. bude v Olomouci na jedenácti městských scénách – za účasti divadelníků ze sedmi evropských zemí – probíhat již 19. ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora.

...

Nové komentáře

  • 19.05.2017 06:43
    ...
    chia semínka miluju.
     
  • 18.05.2017 09:05
    Děkujeme
    Dobrý den, děkujeme za ...
     
  • 17.05.2017 07:55
    problém
    Nelze odeslat odpovědní ...

Facebook

Twitter


Literatura

Zoufalec: Životní příběh muže, který přišel o všechno

Zoufalec 200Nakladatelství Brána přesně před rokem vydalo velmi poutavou knihu s názvem Zoufalec z pera spisovatelky They Schejbalové. Jde o neotřelý příběh, který se díky komplikovanosti osudu hlavního hrdiny může zdát těžko uvěřitelný, jakmile si ale čte...

Divadlo

Co se škádlívá, to se rádo mívá
ImageV neděli 12.února 2012 uvedlo Městské divadlo Zlín pohádku Jak si spolu hráli. Na jedné louce se ocitli dva – Zajda a Felix. Ona veselá, hravá, trošičku potrhlá, ale v hloubi duše hodná bytůstka. On, na ...

Film

Krvavý boj za skotskou svobodu

statecne srdceTěžký historický film Statečné srdce (1995) ztvárňuje něco, co je v období každé krize velmi aktuální. I když zabíjet není právě nejlepší řešení, můžeme se podívat, jak se daly řešit podobné problémy kdysi dávno.

...