Skončí to ústa - autorská inscenace J. Adámka

Skončí to ústa - autorská inscenace J. Adámka

Email Tisk

skonci to usta 200Divadlo DISK uvede premiéru autorské inscenace Jiřího Adámka. Na hranici nesmyslu, abstrakce a metafyziky. Mezi slovy, slovy a zase slovy se rýsuje jediné řešení: ticho.

 

 

Divadlo DISK uvede v sobotu 22. října 2016 premiéru druhé absolventské inscenace studentů herectví katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v režii Jiřího Adámka. Autorský divadelní projekt nazvaný skončí to ústa vychází z české i zahraniční experimentální poezie šedesátých let a osciluje mezi pohybovým, hudebním a výtvarným divadlem. S využitím textů, zvuků, objektů i světel vytvářejí tvůrci specifickou 3D krajinu řeči, v níž se mísí hravost, nonsens a absurdita – a smysl, který stále uniká. Slova (i lidé) mizí před očima a opět se vynořují v nečekaných souvislostech, slepé stopy odvádějí pozornost a stále neodbytněji se prosazuje otázka: jak se (ne)ztratit v labyrintu řeči?
Absolventská inscenace pracuje s texty z antologií Experimentální poezie a Vrh kostek, které v šedesátých letech sestavili a z velké části také přeložili Josef Hiršal a Bohumila Grögerová. Autoři vytvářeli ze slov systémy a struktury a někteří propojovali své experimenty s rébusy a grafickými obrazci. Jiní dospěli až k mazání písmenek a slov, a dokonce k vynechání celého textu a ponechání jednoho jediného slova někde v rohu stránky.
Kritérií pro výběr konkrétních textů pro inscenaci bylo více. „Postupně v našem výběru vykrystalizovaly texty, které nejsou samoúčelnou verbální či logickou hříčkou; které neodkazují jen samy k sobě a ke své formě, ale ještě k něčemu jinému. Díky tomu obsahují určité tajemství. Uplatňovali jsme ještě jedno hledisko, které jsme nazvali múzičností. Ukázalo se daleko nejpodstatnější, aby texty dobře zněly. Nahlas a v prostoru.”, uvádí režisér inscenace Jiří Adámek s dramaturgyní Klárou Hutečkovou.
Tak jako autoři textů vytrhávají slovo z řádku a písmeno ze slova, užíváme i my předmět nespojitě s jeho prvořadou funkcí (slovo jako slovo, předmět jako předmět). Podobně obnaženou přítomnost předmětu jako takového shledáváme ve vykloubených minutových sochách Erwina Wurma nebo v instalacích Jána Mančušky.”, doplňují inscenátoři.

Jiří Adámek (*1977)
Divadelní režisér a autor, zakladatel a vedoucí skupiny Boca Loca Lab a pedagog katedry ALD DAMU. Patří k nejvýraznějším režijním osobnostem své generace. Vyvinul originální typ hudebního divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentarizaci či rytmizaci slov, hru s poloabstraktními shluky slabik a hlásek). Svůj specifický přístup k divadlu rozvíjí s divadelní skupinou Boca Loca Lab, kterou založil v roce 2007. U svých hudebně-divadelních projektů působí nejen jako režisér, ale i autor libreta, popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical.
Od vytvoření první celovečerní inscenace „hudebně-divadelního“ typu získal různá ocenění: za inscenaci Tiká tiká politika (2006) ocenění Music Theatre Now! v Německu a Cenu za originální divadelní tvar na festivalu Kontakt v Toruni. Inscenace pro děti Z knihy džunglí (2007) získala Cenu Alfreda Radoka za scénografii, dále byla oceněna ve třech kategoriích na Mateřince v Liberci a získala hlavní cenu na festivalu Banialuka v Bialsko-Białej. Projekt Evropané (2008) získal Cenu pro nejlepšího mladého režiséra na festivalu MESS Sarajevo (2011) a mluvená opera Sezname, otevři se! (2014) byla oceněna Cenou Divadelních novin v kategorii Hudební divadlo.

skonci to usta 1

Informace o inscenaci

Inscenační tým
Scénář, režie a hudba
Jiří Adámek
Dramaturgie
Klára Hutečková
Výtvarné řešení
Natálie Rajnišová a Zuzana Sceranková
Pohybová spolupráce
Zuzana Sýkorová
Hlasová spolupráce
Eva Málková
Produkce
Luboš Louženský
Martina Náhlíková, Kateřina Císařová, Bára Vopasková
 
Hrají:
Martin Cikán, Anita Gregorec, Anežka Kalivodová, Ladislav Karda, Dominik Migač, Nataša Mikulová, Lumíra Přichystalová, Jan Strýček, Julie Šurková

Veřejná generální zkouška: 21. 10. 2016 v 11:00
Premiéra: 22. 10. 2016 v 19:30 v divadle DISK
Nejbližší reprízy: 23. 10. a 31. 10. 2016

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením).
Základní vstupné je 120,- Kč a zvýhodněné vstupné je 80,- Kč (pro studenty, seniory a ZTP).



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

Václav Vydra: „Budu jezdit a věnovat se koním, dokud budu schopen nasednout.“

altDo letních dní vám přinášíme rozhovor s populárním hercem a chovatelem koní, Vaškem Vydrou. Dozvíte se v něm například, jak vzpomíná na pořad StarDance, či jaký má vztah k vaření.

 

...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (32)

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • Změna představení!

    Vážení diváci, velmi se omlouváme, ale z nenadálé zdravotní indispozice jsme nuceni zrušit dnešní a zítřejší veřejné generální zkoušky inscenace...

Čtěte také...

Tragédie Kapuletů a Monteků navléknutá do baletních střevíců

romeoajulie 200Kdo by neznal nejslavnější příběh všech dob, který pojednává o zamilované veronské dvojici, jejíž láska se kvůli nepřátelství dvou vlivných rodin dočkala tragického konce. Jen málokdo si už ale dokáže představit, že by tato tragédie mohla ...


Literatura

Jakubiskovo živé stříbro imaginace

jakubisko Zive stribro 200Na konci dubna oslavil režisér Juraj Jakubisko, kdysi jeden z nejmladších aktérů československé nové vlny, pětasedmdesátiny. Česká televize k tomu nachystala sérii jeho filmů a sám Jakubisko<...

Divadlo

Zajděte si na komorní muzikál Thril Me - Spalující vášeň

 

thrill200Ve čtvrtek 1. října 2015 se konala česká premiéra úspěšného kontroverzního muzikálu Stephana Dolginoffa s názvem Thrill Me - Spalující vášeň. Je to autorovo nejznámější dílo, za nějž byl nominován na prestižní cenu Drama Desk Award. Popr...

Film

Herecká one woman show Helen Mirren

za zavrenymi dvermi szaboO tom, že průsečík dvou světů, dvou rozdílných lidských charakterů, které formovalo prožité, vytváří mnohdy prazvláštní třecí plochu, pojednává spousta nejen filmových děl. V případě prolínání každodennost...