Reklama

Týden s Farmou v jeskyni: podmanivá představení i diskuse s politiky

Email Tisk

farma v jeskyni 200Do světa lidí, kteří nejsou schopni odolávat tlakům společnosti a žijí v absolutní izolaci, i do zákulisí fungování nadnárodních korporací a metod, jimiž se zbavují nepohodlných aktivistů – tam pozve během čtyř dnů soubor Farma v jeskyni a chystá také bonus v podobě diskusí, na níž přislíbili účast i dva senátoři. Diskuse uskuteční v divadle PONEC po představení Informátoři 13. a 14. října. Večery v pondělí a v úterý budou patřit v Centru současného umění DOX 10. a 11. inscenaci Odtržení. A na konci měsíce se Farma v jeskyni vrací s inscenací Čekárna.

Představení v divadle PONEC jsou výjimečně posunuta až na devátou večerní hodinu, ale tím program zdaleka nekončí. Pro diváky je bezprostředně po představení ještě připravena otevřená diskuse nejen s tvůrci inscenace, ale také s hosty, kteří mají s odhalováním nekalých praktik své vlastní zkušenosti. Obou diskusí se zúčastní zástupce Nadačního fondu proti korupci a oba večery mají i speciálního hosta:
Na první diskusi 13. 10. potvrdil účast senátor Václav Láska (http://www.vaclavlaska.cz/), bývalý předseda správní rady Transparency International - Česká republika, jeho advokátní kancelář poskytuje bezplatnou právní pomoc mimo jiné oznamovatelům korupce (whistleblowerům). Na 14. 10. pak senátor Libor Michálek (http://libormichalek.cz/), pravděpodobně nejznámější český whistleblower, vyznamenaný Nadačním fondem proti korupci Cenou za odvahu v r. 2011.

Mezinárodně oceňovaný soubor Farma v jeskyni pod vedením režiséra Viliama Dočolomanského dlouhodobě zkoumá „nepohodlná” témata současnosti, která pro tvůrce představují nejen inspiraci k vytvoření díla, ale i cestu pro získávání přímé zkušenosti a platformu pro osobní rozvoj. Inscenace Farmy v jeskyni není snadné zařadit, obsahují všechny myslitelné prostředky: pohybové divadlo, tanec, živá hudba, zpěv či důmyslné projekce přenášejí na diváky celou škálu emocí. A tak, i když se každá zabývá odlišným tématem, jedno společné zůstává: intenzivní smyslový zážitek na mnoha úrovních.


Informátoři jako sonda do pokřivené společnosti

„Informátoři“ či „whistlebloweři“ jsou vnímáni většinou pozitivně – jsou to ti, kteří se jako zaměstnanci organizací snaží vynést na světlo či upozornit na protiprávní jednání, korupci či jiné podezřelé praktiky, které se daná organizace snaží zamlčet. V inscenaci Farmy v jeskyni se situace obrací – informátor působí ve skupině aktivistů jako sabotér. Kontext je však shodný – ať už jde o organizace či firmy, své chyby se často snaží zamést pod koberec a terčem odplaty se stávají ti nevinní.

Základem inscenace Informátoři jsou fakta ze skutečné kauzy, jejímž hlavním aktérem byla nadnárodní potravinová korporace a měla i skandální soudní dohru. Příběh se skutečně stal: Korporace nasadila do malé skupiny aktivistů mladou ženu, která pod falešným jménem předstírala společný zájem. Ve skutečnosti však předávala soukromé informace o členech hnutí a jejich spojencích z jiných zemí. Souvislosti vedly mimo jiné k vraždám rebelujících odborových dělníků korporace ve třetím světě. Jména obětí neobjasněných vražd nejsou zapomenuta, ale stala se součástí vizuální složky inscenace.

Tvorbě předcházel pečlivý výzkum. V rámci projektu LOBBY tvůrci zkoumali vlivy korporativního lobbingu na život běžného člověka v evropském i světovém kontextu. V Bruselu se setkali s vlivnými lobbisty pracujícími pro korporace, mluvili s novináři, aktivisty a účastníky kauzy. Autentické fragmenty z rozhovorů se staly dalším živým materiálem, s nímž inscenace pracuje. Na blogu věnovaném projektu stále můžete najít materiály z výzkumu.

Informátoři / Whistleblowers
PONEC – divadlo pro tanec
13. a 14. 10. od 21:00 hod
Vstupenky k dispozici na GoOut.cz: http://bit.ly/2bQwiw7

Skryté kriminální praktiky korporací – myslíte, že se vás to netýká? Nepohodlná fakta nejsou pouze orwellovskou fantazií a z osudů lidí, kteří věděli příliš mnoho, mrazí. Čeká vás hypnotický zážitek na pomezí tance, videa a divadla dokumentu, inscenace pohlcuje intenzitou pohybu, emotivními obrazy a živou hudbou. Informátoři vás nenechají vydechnout.

Video-trailer: {youtube}0mmOgHHtMZE{youtube}

Choreografická partitura je složena z řetězců pohybových situací, šílených, zároveň exaktních, které sdělují, že politické metody od násilných dělí jen tenké stěny, a akt násilí vždy míří proti křehkým lidským tělům, jejich důstojnosti a životu. Tělesná umění jsou proto ze své podstaty přímo odsouzena k vytváření pravdivých a zároveň i vysoce emotivně zasahujících obrazů násilí. V tomto projektu Vilo Dočolomanský uplatnil jako nikdy svůj choreografický dar.“ Nina Vangeli, Divadelní noviny

farma v jeskyni


----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    


Křehký svět odtržených

V DOXu se v úterý a ve středu mohou diváci naopak ponořit do křehkého světa Odtržených – obětí fenoménu hikikomori. Jsou odtrženi: od „normální společnosti“, od nutného selhávání v každodenním souboji se „světem tam venku“. Uzavřeni do sebe, (ne)dobrovolně uvězněni ve svých bytech a pokojích, z nichž nevychází měsíce, roky, někdy i celá desetiletí. Jsou jich statisíce. V Japonsku, Brazílii, Skandinávii, v Čechách a v jiných částech světa. Generace v krizi? Nemoc současné společnosti? Hikikomori.

Japonský termín hikikomori je označení pro lidi, kteří se izolují od společnosti, v níž dále nedokážou fungovat. V extrémních případech po celé roky nebo i desetiletí nevycházejí ze svého bytu nebo i jediného pokoje. Tento fenomén byl poprvé rozpoznán v Japonsku, kde se v současnosti počet hikikomori odhaduje na více než 1 milion osob, podobné případy však existují i v jiných částech světa. Odborníci tento jev zatím neumí zcela vysvětlit – někdy se o něm hovoří jako o „nemoci současné společnosti“.

Inscenace byla vyhlášena Nejlepší taneční inscenací roku 2015 na České taneční platformě a režisér Viliam Dočolomanský získal Výroční cenu Opery PLUS za nejlepší choreografii.

Odtržení / Disconnected
Centrum současného umění DOX
10. a 11. 10. 2016 od 19:00 hod.
Vstupenky k dispozici na GoOut.cz: http://bit.ly/2c4aY2l

Mrtvé krásky nutí k zamyšlení a navozují syrovou atmosféru večera, která je jedním velkým vykřičníkem. (…) Strohé, minimalistické, fyzicky apelující pohyby, expresivní výraz, úderné použití slova i písně, autentický zvukový doprovod, maximální nasazení interpretů – vše, co už u Farmy v jeskyni bereme jako samozřejmou značku, zde ožívá v novém kabátu, využito do maxima, aby obecenstvo nenechalo vydechnout.
Lucie Hayashi, Taneční aktuality

----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    

Konec října ve znamení inscenace Čekárna!

Od 24. do 26. října se uskuteční tři výjimečná představení inscenace Čekárna, a to v prostorách nádraží Praha-Bubny.

Premiéra byla koncipována pro železniční stanici Žilina – Záriečie, ze které byli během druhé světové války deportováni Židé ze Slovenského státu. Jako vždy vycházeli tvůrci Farmy z jeskyni při tvorbě z autentického příběhu. Po deseti letech od premiéry se odehrává fascinující náhoda: pamětnice, jež se s inscenátory tehdy podělila o svůj osud, byla deportována právě z pražského nádraží Bubny. Příběh se tedy nyní vrací na místo, kde se opravdu stal.

V čekárně jako v meziprostoru se potkávají „náhodní“ cestující a nenáhodně se tam vracejí mrtví. V banálním vztahovém trojúhelníku se kumuluje privátní násilí, evokující nezhojené historické trauma, ze kterého pořád roste tichý nacionalizmus. Jsme na místě svědomí střední Evropy, kde se za tónů slovenského tanga setkáváme s přízraky těch, s nimiž jsme se nerozloučili.

Čekárna představuje špičkovou současnou režijní a dramaturgickou tvorbu, jež vede herce k výrazu skrze tělesné emoce … V halucinogenních obrazech, v nichž se setkávají živí z mrtvými, se kluzce otírá hanebnost minulá se současnou. Mistrně a hluboce zarytý prst do rány kolektivní (bez)paměti!“ (Jana Návratová, Reflex)

Čekárna se na scénu vrací po dvou letech a i tato inscenace má na kontě několik ocenění: Na 15. Festivalu Malých scén 2008 v chorvatské Rijece získala Cenu Veljka Maričiće za nejlepší představení a rovněž Cena týdeníku Respekt 2007 za nejsilnější taneční dílo.

Čekárna / Waiting Room
Nádraží Praha-Bubny
24., 25. a 26. října od 19:00 hod.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

JANA LANGEROVÁ


redaktorka, tvůrce soutěží, 26 let (Štír a občas Střelec)

  • pochází z malé vesničky Zádveřice a nyní žije s manželem v ještě menší Lhotě, která leží 13 km od Zlína
  • Jana je čerstvou absolventkou fakulty multimediálních komunikací v oboru vztahy s veřejností a pracuje jako tisková mluvčí festivalu Chillibraní
  • s K21 je spojená už sedm let, začínala jako editorka a vypracovala se až k zástupkyni šéfredaktorky, nyní domlouvá soutěže a píše pro radost hlavně do literatury a mluveného slova. Udržuje se tak v tempu, má přehled a plní si knihovničku skvělými tituly
  • ve volném čase kromě kulturních věcí také moc ráda zahradničí (zajímají ji bylinky i pokojovky) a vaří různé dobroty. S manželem se věnují geocachingu - hledají poklady po okolí, často navštěvují různé metalové koncerty a jsou s partou přátel. Aktuálně propadli speedmintonu!
  • a Janino motto:To od Johna Lennona: „Každý září jako měsíc, jako hvězdy, jako slunce. Každý září. Přidej se.“
Banner

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Partneři

Hledat

Aktuality

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 23

Z archivu...

Čtěte také...

Mamma Mia! Další vítězství Heleny Vondráčkové na muzikálové scéně

helena perex1Prozatím poslední muzikálovou rolí Heleny Vondráčkové je Donna v muzikálu Mamma Mia!, který se v Kongresovém centru Praha hraje bezmála rok. Přitom popová diva do něj vstoupila až v sobotu 21. listopadu, co...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Až příliš důkladné rozpomínky Milana Uhdeho

Rozpominky perexRozpomínky. Co na sebe vím. To je název obsáhlých pamětí dramatika, esejisty, prozaika, básníka a politika Milana Uhdeho (* 1936), které vydalo nakladatelství HOST Brno v...

Divadlo

Divadlo na cucky představuje s novým prostorem i nové logo

fin3Sezónu 2017/18 bude olomoucké nezávislé Divadlo na cucky zahajovat v novém kulturním centru na Dolním náměstí, jehož součástí bude i kavárna a galerie. Průčelí budovy ozdobí také nové logo z dílny Pavly Baštanové.

Film

Severská filmová zima – Praha, Brno, Ostrava
ImageV únoru přijde SEVERSKÁ FILMOVÁ ZIMA. Filmový festival s tímto názvem zavítá ve dnech 15.–19. února do pražského kina Atlas a do brněnského Artu. Ve dnech 17.–19. února pak budou severské fil...