Banner

Týden s Farmou v jeskyni: podmanivá představení i diskuse s politiky

Email Tisk

farma v jeskyni 200Do světa lidí, kteří nejsou schopni odolávat tlakům společnosti a žijí v absolutní izolaci, i do zákulisí fungování nadnárodních korporací a metod, jimiž se zbavují nepohodlných aktivistů – tam pozve během čtyř dnů soubor Farma v jeskyni a chystá také bonus v podobě diskusí, na níž přislíbili účast i dva senátoři. Diskuse uskuteční v divadle PONEC po představení Informátoři 13. a 14. října. Večery v pondělí a v úterý budou patřit v Centru současného umění DOX 10. a 11. inscenaci Odtržení. A na konci měsíce se Farma v jeskyni vrací s inscenací Čekárna.

Představení v divadle PONEC jsou výjimečně posunuta až na devátou večerní hodinu, ale tím program zdaleka nekončí. Pro diváky je bezprostředně po představení ještě připravena otevřená diskuse nejen s tvůrci inscenace, ale také s hosty, kteří mají s odhalováním nekalých praktik své vlastní zkušenosti. Obou diskusí se zúčastní zástupce Nadačního fondu proti korupci a oba večery mají i speciálního hosta:
Na první diskusi 13. 10. potvrdil účast senátor Václav Láska (http://www.vaclavlaska.cz/), bývalý předseda správní rady Transparency International - Česká republika, jeho advokátní kancelář poskytuje bezplatnou právní pomoc mimo jiné oznamovatelům korupce (whistleblowerům). Na 14. 10. pak senátor Libor Michálek (http://libormichalek.cz/), pravděpodobně nejznámější český whistleblower, vyznamenaný Nadačním fondem proti korupci Cenou za odvahu v r. 2011.

Mezinárodně oceňovaný soubor Farma v jeskyni pod vedením režiséra Viliama Dočolomanského dlouhodobě zkoumá „nepohodlná” témata současnosti, která pro tvůrce představují nejen inspiraci k vytvoření díla, ale i cestu pro získávání přímé zkušenosti a platformu pro osobní rozvoj. Inscenace Farmy v jeskyni není snadné zařadit, obsahují všechny myslitelné prostředky: pohybové divadlo, tanec, živá hudba, zpěv či důmyslné projekce přenášejí na diváky celou škálu emocí. A tak, i když se každá zabývá odlišným tématem, jedno společné zůstává: intenzivní smyslový zážitek na mnoha úrovních.


Informátoři jako sonda do pokřivené společnosti

„Informátoři“ či „whistlebloweři“ jsou vnímáni většinou pozitivně – jsou to ti, kteří se jako zaměstnanci organizací snaží vynést na světlo či upozornit na protiprávní jednání, korupci či jiné podezřelé praktiky, které se daná organizace snaží zamlčet. V inscenaci Farmy v jeskyni se situace obrací – informátor působí ve skupině aktivistů jako sabotér. Kontext je však shodný – ať už jde o organizace či firmy, své chyby se často snaží zamést pod koberec a terčem odplaty se stávají ti nevinní.

Základem inscenace Informátoři jsou fakta ze skutečné kauzy, jejímž hlavním aktérem byla nadnárodní potravinová korporace a měla i skandální soudní dohru. Příběh se skutečně stal: Korporace nasadila do malé skupiny aktivistů mladou ženu, která pod falešným jménem předstírala společný zájem. Ve skutečnosti však předávala soukromé informace o členech hnutí a jejich spojencích z jiných zemí. Souvislosti vedly mimo jiné k vraždám rebelujících odborových dělníků korporace ve třetím světě. Jména obětí neobjasněných vražd nejsou zapomenuta, ale stala se součástí vizuální složky inscenace.

Tvorbě předcházel pečlivý výzkum. V rámci projektu LOBBY tvůrci zkoumali vlivy korporativního lobbingu na život běžného člověka v evropském i světovém kontextu. V Bruselu se setkali s vlivnými lobbisty pracujícími pro korporace, mluvili s novináři, aktivisty a účastníky kauzy. Autentické fragmenty z rozhovorů se staly dalším živým materiálem, s nímž inscenace pracuje. Na blogu věnovaném projektu stále můžete najít materiály z výzkumu.

Informátoři / Whistleblowers
PONEC – divadlo pro tanec
13. a 14. 10. od 21:00 hod
Vstupenky k dispozici na GoOut.cz: http://bit.ly/2bQwiw7

Skryté kriminální praktiky korporací – myslíte, že se vás to netýká? Nepohodlná fakta nejsou pouze orwellovskou fantazií a z osudů lidí, kteří věděli příliš mnoho, mrazí. Čeká vás hypnotický zážitek na pomezí tance, videa a divadla dokumentu, inscenace pohlcuje intenzitou pohybu, emotivními obrazy a živou hudbou. Informátoři vás nenechají vydechnout.

Video-trailer: {youtube}0mmOgHHtMZE{youtube}

Choreografická partitura je složena z řetězců pohybových situací, šílených, zároveň exaktních, které sdělují, že politické metody od násilných dělí jen tenké stěny, a akt násilí vždy míří proti křehkým lidským tělům, jejich důstojnosti a životu. Tělesná umění jsou proto ze své podstaty přímo odsouzena k vytváření pravdivých a zároveň i vysoce emotivně zasahujících obrazů násilí. V tomto projektu Vilo Dočolomanský uplatnil jako nikdy svůj choreografický dar.“ Nina Vangeli, Divadelní noviny

farma v jeskyni


----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    


Křehký svět odtržených

V DOXu se v úterý a ve středu mohou diváci naopak ponořit do křehkého světa Odtržených – obětí fenoménu hikikomori. Jsou odtrženi: od „normální společnosti“, od nutného selhávání v každodenním souboji se „světem tam venku“. Uzavřeni do sebe, (ne)dobrovolně uvězněni ve svých bytech a pokojích, z nichž nevychází měsíce, roky, někdy i celá desetiletí. Jsou jich statisíce. V Japonsku, Brazílii, Skandinávii, v Čechách a v jiných částech světa. Generace v krizi? Nemoc současné společnosti? Hikikomori.

Japonský termín hikikomori je označení pro lidi, kteří se izolují od společnosti, v níž dále nedokážou fungovat. V extrémních případech po celé roky nebo i desetiletí nevycházejí ze svého bytu nebo i jediného pokoje. Tento fenomén byl poprvé rozpoznán v Japonsku, kde se v současnosti počet hikikomori odhaduje na více než 1 milion osob, podobné případy však existují i v jiných částech světa. Odborníci tento jev zatím neumí zcela vysvětlit – někdy se o něm hovoří jako o „nemoci současné společnosti“.

Inscenace byla vyhlášena Nejlepší taneční inscenací roku 2015 na České taneční platformě a režisér Viliam Dočolomanský získal Výroční cenu Opery PLUS za nejlepší choreografii.

Odtržení / Disconnected
Centrum současného umění DOX
10. a 11. 10. 2016 od 19:00 hod.
Vstupenky k dispozici na GoOut.cz: http://bit.ly/2c4aY2l

Mrtvé krásky nutí k zamyšlení a navozují syrovou atmosféru večera, která je jedním velkým vykřičníkem. (…) Strohé, minimalistické, fyzicky apelující pohyby, expresivní výraz, úderné použití slova i písně, autentický zvukový doprovod, maximální nasazení interpretů – vše, co už u Farmy v jeskyni bereme jako samozřejmou značku, zde ožívá v novém kabátu, využito do maxima, aby obecenstvo nenechalo vydechnout.
Lucie Hayashi, Taneční aktuality

----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    ----    

Konec října ve znamení inscenace Čekárna!

Od 24. do 26. října se uskuteční tři výjimečná představení inscenace Čekárna, a to v prostorách nádraží Praha-Bubny.

Premiéra byla koncipována pro železniční stanici Žilina – Záriečie, ze které byli během druhé světové války deportováni Židé ze Slovenského státu. Jako vždy vycházeli tvůrci Farmy z jeskyni při tvorbě z autentického příběhu. Po deseti letech od premiéry se odehrává fascinující náhoda: pamětnice, jež se s inscenátory tehdy podělila o svůj osud, byla deportována právě z pražského nádraží Bubny. Příběh se tedy nyní vrací na místo, kde se opravdu stal.

V čekárně jako v meziprostoru se potkávají „náhodní“ cestující a nenáhodně se tam vracejí mrtví. V banálním vztahovém trojúhelníku se kumuluje privátní násilí, evokující nezhojené historické trauma, ze kterého pořád roste tichý nacionalizmus. Jsme na místě svědomí střední Evropy, kde se za tónů slovenského tanga setkáváme s přízraky těch, s nimiž jsme se nerozloučili.

Čekárna představuje špičkovou současnou režijní a dramaturgickou tvorbu, jež vede herce k výrazu skrze tělesné emoce … V halucinogenních obrazech, v nichž se setkávají živí z mrtvými, se kluzce otírá hanebnost minulá se současnou. Mistrně a hluboce zarytý prst do rány kolektivní (bez)paměti!“ (Jana Návratová, Reflex)

Čekárna se na scénu vrací po dvou letech a i tato inscenace má na kontě několik ocenění: Na 15. Festivalu Malých scén 2008 v chorvatské Rijece získala Cenu Veljka Maričiće za nejlepší představení a rovněž Cena týdeníku Respekt 2007 za nejsilnější taneční dílo.

Čekárna / Waiting Room
Nádraží Praha-Bubny
24., 25. a 26. října od 19:00 hod.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Chat s osobností

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
  • Exkurze
    do Památníku Karla Čapka Před...
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 6

Partneři

Čtěte také...

Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

roky 90 200Jaká byla devadesátá léta pro generaci dnešních třicátníků? Jak jsme prožívali a vnímali dobu, kdy se naši rodiče opět stali dětmi v prchavém ráji divokého kapitalismu? Ondřej Novotný nám ve své nové divadelní inscenaci představuj...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Geografie ztráty – román Němci Jakuby Katalpy

nemci200Hned na začátku je smrt. Zemřel otec čtyř dětí – Konrád. Jejich vztah k otci a otce k nim byl složitý. Celý vnitřní svět Konráda Mahlera převrátil naruby okamžik, kdy mu Hedvika Mahlerová, žena, kterou považoval za svou matku, přiznala, že balíčky, kter...

Divadlo

Na podzim do divadla: Největší z pierotů

200divDivadla mají za sebou přípravy na další sezonu a díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte. Ojedinělou kombinaci činohry, šansonu a pantomimy nabídne říjnová premiéra Městského divadla Zlín Největší z pierotů.

...

Film

Tibetští mniši a televize

altFilm, který se může pyšnit nálepkou “první skutečně tibetský film”, Tiché svaté kameny, odpovídá kritériím profesionálního filmu délkou i technickým zpracováním. Herecké obsazení je sice poskládané z neherců, ale i ti pod režijním vedením ...