Peníze vás otráví i napnou

Peníze vás otráví i napnou

Email Tisk

Penize Dan a jeho matka perexDěj se rozbíhá: Jojco a Mirec  - dva vulgární výrostci se ženou dodávkou vyloupit banku. Jsou nezkušení, ustrašení, nervózní a nejistí.

 

 

Milena a Petr – dvě hrdličky, které mají před svatbou. Nakupují ženichovi boty na ten slavnostní den. Jenže Milena náhle Petrovi oznamuje, že si ho nemůže vzít. Nemiluje ho.

Dan žije s matkou. Divák je vtažen do skromného obydlí a živobytí. Dan si našel práci jako ochranka v bance, kde za přepážkou pracuje Erika – ambiciózní a trochu afektovaná slečinka, pro kterou je Dan vzduch, ale on by se tak rád dostal blíž k jejímu srdci…

A pak je tu pan Miško Láska – starý chromý harmonikář, kterého osud vyhnal na ulici a tak se potlouká městem, spí na všude, kde se dá, pozoruje crkot, je hodný… Ale je sám.

Další postavy – Zdeněk a prodavačka proplouvají dějem a se všemi ostatními tvoří příběh, skládající se z několika dílčích příběhů, jejichž společným jmenovatelem jsou PENÍZE.

Penize Prodavacka Petr a Milena

„Příliš mnoho lidí utrácí peníze, které nevydělali, za věci, které nepotřebují, aby udělali dojem na lidi, které nemají rádi.“ Will Smith

Hra Peníze vyhrála v roce 2015 anonymní Dramatickou soutěž agentury Aura-Pont. Sama o sobě vznikala poměrně dlouho. „Vznikala snad šest i sedm let,“ říká autor a umělecký šéf divadla Dodo Gombár. „Mám pár takových rozepsaných textů, ke kterým se tak porůznu vracím. Nechávám je si žít celkem svobodně a ony se občas přihlásí. Když nemůžu spát, nebo tak. Ono, kdybych to nedopsal, tak se vlastně nic nestane. V těchto hrách jsou témata, která se různě v čase proměňují, občas atakují každodennost, někdy zase usnou. Ale vytvářejí mi, při všech těch zkušebních a tvůrčích procesech, kde je jasný a přísný start a cíl, nekompromisně stanovený čas, krásný pocit bezčasí.“

Penize Dan a jeho matka

Stala jsem se součástí hodinu a půl trvajícího příběhu. Byla jsem otrávená z vulgarismů, které mladíci používali v každé větě. Byla jsem napnutá, jak to s tou bankou vlastně dopadne. Byla jsem naštvaná na Dana za to, jak neuctivě mluví se svojí matkou. Byla jsem znechucená arogantností Petra (kterého Robert Jašków ztvárnil úplně skvěle. Mimochodem mě napadá, proč on dostane většinou roli arogantního a povýšeného náfuky?). Žasla jsem nad tím, jak Andrea Buršová zahrála ten afekt i s nejmenšími detaily. A nejen ona, všichni se zhostili svých rolí na výbornou. A vůbec mi nevadilo, že kulisy byly multifunkční a jednoduché. Nebylo pochyb o tom, co představují. To představení mělo myšlenku, dějová linka nebyla kostrbatá a měla spád. Celé mě to vcuclo a pustilo až při děkovačce. Nakonec mi i slza ukápla.

Penize Jojco a Mirec

Abych to shrnula, použiju něco málo slov z programu Švandova divadla: Panoptikum svérázných postaviček (dva huliči trávy, majitel autobazaru, harmonikář Láska, snící sekuriťák v bance a další) dávají do pohybu kolotoč překvapivých událostí – a ty se neúprosně sbíhají do jediného bodu v časoprostoru. A to sedí, tak to přesně bylo. A ještě jsem v programu našla tuto větu: Upozorňujeme diváky, že se v průběhu představení kouří, simuluje kouření marihuany a zazní výstřel. Vzhledem k velkému počtu vulgárních slov, která jsou nezbytnou součástí dialogů hry, není představení vhodné pro diváky mladší 15 let a diváky zvláště citlivé na tento způsob vyjadřování. Jednou za čas se to snese, všichni taková slova známe a umíme je používat (a po pravdě, mnoho týpků, jak si s oblibou říkají, mladších 15 let má takový slovníček, až kolikrát žasnu). A sem dokonale zapadla. Takže nejste-li puritáni a sem tam nějaká ta p…. vás nepohorší, rozhodně se na Peníze do Švandova divadla jděte podívat. Uvidíte skvělé herecké výkony v nadčasově koncipované hře. A myslím si, že i když vznikala dlouho, nic to nemění na faktu, že téma peníze je stále aktuální napříč časem, sociálními vrstvami i generacemi. Byl to pro mě umělecký zážitek vedoucí k zamyšlení a uvědomění si, jak to ve společnosti chodí. Zkrátka příběh ze života!

 


A ještě přidám osoby a obsazení:
Jojco: Jacob Erftemeijer
Mirec: Tomáš Červinek
Miško Láska: Luboš Veselý
Dan: David Punčochář
Danova matka: Daniela Bakerová
Milena: Eva Josefíková
Petr: Robert Jašków
Zdeněk: Tomáš Petřík
Erika: Andrea Buršová
Prodavačka: Ivana Krmíčková

A inscenační tým, který také odvedl obrovský kus práce:
Překlad ze slovenštiny: Dodo Gombár
Režie: Mikoláš Tyc
Dramaturgie: Martina Kinská
Scéna: Karel Čapek
Kostýmy: Aneta Grňáková
Hudba: Jiří Hájek
Pohybová spolupráce: Halka Je Třešňáková
Produkce: Jitka Dvořáková, Eva Šojdelová
Asistent režie: Petra Štanclová

Divadelní hra Peníze měla premiéru 18.března 2017 ve Velkém sále Švandova divadla.
Délka představení: 90 minut bez přestávky
Zdroj foto: Švandovo divadlo, autor foto: ©M.Hančovský
Zpracovala: Renáta Šťastná
Hodnocení: 100%



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

MetaLinda: „Bola iná doba, asi aj lepšia, ako je teraz.“

Metalinda perexSkupinu MetaLinda založili v Bratislave v roku 1983 členovia skupiny Halušky a Regata Peter Sámel, Ján Lapoš, Vlado Suchán a Dušan Horecký. Ich začiatky ako uviedol Peťo Sáme

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (33)

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Hodně smutná „road-movie“

rumuni perexKdyž si v televizním programu nebo u anotací filmů přečtete „road-movie“, obvykle to je bláznivá (ne moc kvalitní) komedie plná alkoholu a těžko uvěřitelných situací. Co se ale stane, když si tento žánr vezme d...


Literatura

Pohádky přijdou k chuti vždycky

pohadky 200Pohádkové příběhy jsou všude kolem nás – někdo je vidí, jiný až tolik ne. Ti, co je vídají pravidelně, je dokáží přenést na papír pro nás, co to zas tolik neumíme. Vybrala jsem tři pohádkové knížky, které mi udělaly radost v posledních měsících. ...

Divadlo

Týden s Farmou v jeskyni: podmanivá představení i diskuse s politiky

farma v jeskyni 200Do světa lidí, kteří nejsou schopni odolávat tlakům společnosti a žijí v absolutní izolaci, i do zákulisí fungování nadnárodních korporací a metod, jimiž se zbavují nepohodlných aktivistů – tam pozve během čtyř dnů soubor Farma v...

Film

Každý věříme v nějakého strýčka z Ameriky

strycek z amerikyFilmovou tvorbu Alaina Resnaise, letos již devadesátiletého, odjakživa provází zájem o formální experiment a nejednoznačnost výkladu, v posledních letech prolnutý do průzkumu divadelního tvaru. Důležitým mezníkem se...