Hráči - Komorní scéna Aréna
Banner

Hráči - Komorní scéna Aréna

Hráči 200Hercům nejvyšší kategorie, těm, kteří dokážou svou profesi vypilovat na mistrovskou úroveň jemně cizelovaných detailů, říkám, čistě jen pro svou potřebu, hráči. Ostravská Komorní scéna Aréna má stejnojmennou Gogolovu klasiku na repertoáru už šestým rokem a za tu dobu ji zvládla dovést k jednomu z nejpozoruhodnějších počinů českého divadla.
 
 
Režisér Ivan Krejčí jako poctivý praktik divákům násilně nevnucuje horečnaté vize, nechává pracovat klasika a herce, sám se zodpovědně odsunul zdánlivě do pozadí. Tím celé představení nesmírně posílil, divák není rušen našroubovanými efekty, které Gogolův text rozhodně nepotřebuje. I scéna Milana Davida a kostýmy Marty Roszkopfové nepůsobí samoúčelně, jsou kvalitní a přesně zapadají do konceptu. Herci tak mají volné pole působnosti, aby mohli předvést, co dovedou. A že dovedou.
 
Icharev Alberta Čuby, mistr podvedený velmistrem, je blýskavě elegantní salonní podvodník, dost hbitě sympatický na to, aby se publikum dokázalo smát nejen jemu, ale i s ním. Zároveň mu ale dodal odpudivou úlisnost a vychloubačnou aroganci, díky níž je neomaleně přesvědčen, že schopnost podvádět, jakmile dosáhne dostatečně vysokého levelu, už zaručeně není trestná. Jeho slavnou nekaretní prohru mu tedy přejeme z hloubi srdcí škodolibého diváctva.
 
Marek Cisovský předvedl vynikající, jemně sofistikovanou hru hodnou dobře naloženého Mefista. Cesty do pekel bývají široce dlážděné dobrými úmysly, jenže někdy už jimi bývá ďábel poněkud znuděn. Přivede si proto na Komorní scénu Utěšitele a předhodí mu do Arény jiného, ve svém jednostranně zaměřeném hříchu sladce nevinného hráče, aby ho s elegancí vrcholových tanečníků nechal nenásilně prohrát poslední černý halíř.
 
Hráči
 
Švochněv a Krugel, aka Josef Kaluža a Petr Panzenberger, si spokojeně lebedí v přítmí stínu svého geniálního spolupachatele, aby v něm tiše, pečlivě a nenápadně pomohli upříst krycí pavučiny nad jámou, do které se později propadne nesmírně překvapený Icharev. Představení oživují jejich sem tam problesknuté výrazy spokojeně se krmících kudlanek nábožných, docela milých, dokud vám nedojde, že jste cvrčkem a kdykoli vás mohou dopsat na menu.
 
Michal Čapka na malém prostoru dokázal vypilovat postavu hospodského Alexeje do tak dokonale nedůvěryhodné persony, že by jí by člověk nenechal ani psa převést přes cestu. Na druhé straně by se totiž nemuselo být jasné, jestli dorazí pes, motocykl nebo udivený hospodský, který o takových zvířatech v životě neslyšel, protože lidstvo už před stovkami let domestikovalo kočkodany.
 
Pavel Cisovský rozvinul otce Glova v personu silnou v kramflecích, která působí tak neochvějně a starosvětsky poctivě, jak dokáže jedině a pouze podvodník. Glov junior zase připadl Šimonu Krupovi. Ten by nechal diváka s trápením obehraného mladíčka soucítit, málem i zaslzet, kdyby se později sám neomaleně neodhalil. Zamuchryškin Stanislava Georgieva pak na jevišti přijímá své úplatky s nemilosrdnou samozřejmostí vrcholového bosse, jehož zlato je naprosto a nefalšovaně kočičí.
 
Hráči vyžadují k úspěchu nesmírně mnoho. Kvalitní zázemí, příznivé shody okolností, dobré vedení i soubor, který se díky dlouhodobé spolupráci dokáže vyslyšet. Pak teprve mohou vzniknout. Ať už v Činoherním klubu šedesátých let nebo Komorní scéně Aréna léta páně dnes.


Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

„Přesvědčit klienta, že moje práce je nejlepší, je pro mne důležité“, říká japonská stylistka Kumie Holý

Kumie & Petr HolyPod pojmem kimono si většina z nás vybaví tradiční japonský oděv se složitým vázáním, nošený při speciálních příležitostech. Japonská stylistka Kumie Holý však boří zaběhnuté st...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • Výtěžek Dražby pro Fenix

    Na rehabilitaci vozíčkářů poputuje přes dvě stě tisíc!

  • Roky a kroky - DERNIÉRA

    Vážení diváci, 27. 2. 2020 odehrajeme poslední představení naší inscenace Roky a kroky! Nenechte si ujít tento speciální večer v...

  • Činohra NdB - Lektorské úvody

    „Divadlo je podivuhodná věc. Režisér nechápe, co chce autor, herci nerozumějí, co po nich chce režisér, a diváci nevědí, co...

Z archivu...

Čtěte také...

Sto věží, dvakrát sto repríz. Ypsilonka uvede 220. reprízu Prahy stověžaté

prahasto perexDnes už kultovní inscenace pražské Ypsilonky Praha stověžatá slaví v úterý 25. února 220. reprízu. Inscenace měla premiéru 12. a 14. května 2000, a tak současně letos na jaře uplyne čtrnáct let od prvního uvedení.          


Literatura

Iskari, Poslední Namsara, svět plný draků

Iskari, perexUž vás občas unavuje koloběh každodenního života a nejradši byste zmizeli někam úplně jinam? Tak směle do toho. Vydejte se za dobrodružstvím do zcela jiného světa. Do míst, podrobených králům, ale i drakům. Do světa plného pouštního písku, ...

Divadlo

DIVADLO JE V CENTRU aneb POZVÁNKA NA PŘÍŠTÍ DIVADELNÍ SEZÓNU DO OSTRAVY

ostrav200Národní divadlo moravskoslezské představilo seznam premiér příští divadelní sezóny – těšit se diváci mohou na Havelku, Jařaba, Kyliána a 4x Lloyda Webbera! Divadlo se svým sloganem také připojuje k debatám o centru Ostravy – DIVADLO JE V CENTRU!!! V ...

Film

Emoji ve filmu poprvé zavedou do tajného světa uvnitř mobilu

emoji perOblíbení Emoji vás vůbec poprvé zavedou do tajného světa uvnitř vašeho mobilu.

 

 

...