Demytizovaný příběh Jana Opletala na olomoucké scéně

Demytizovaný příběh Jana Opletala na olomoucké scéně

Email Tisk
opletal 200Divadlo na cucky uvedlo v rámci festivalového programu 22. Divadelní Flory premiéru autorské inscenace Opletal. Hostující režisér nastupující generace Michal Hába v ní spolu s trojicí herců připomíná osud Jana Opletala a jak jeho příběh vnímají současníci. Nejbližší reprízu divadlo uvede už tento čtvrtek od 19 hodin.
 
 
 Jan Opletal - rodák ze Lhoty nad Moravou a student litovelského gymnázia, které dodnes nese jeho jméno - byl postřelen při protinacistické demonstraci v říjnu 1939. Na následky zranění zemřel a český národ si dodnes připomíná jeho oběť. Olomoucká nezávislá divadelní scéna však ve své repertoárové novince spíše demytizuje, než rekonstruuje osudové okamžiky. „Došli jsme k tomu, že nelze udělat jen životopisnou inscenaci. Zvlášť pokud se člověk zabývá jen Opletalem, kterého vlastně málokdo zná. Lidé znají jeho jméno, ale často si ho pletou s Janem Palachem,“ uvedl režisér Michal Hába. I proto inscenace pracuje s prvky dokumentárního divadla a záměrně provokuje publikum. „Zabýváme se tím, proč v Čechách provokace nefungují. Protože se dělají špatně, nebo se česká společnost dokáže vlastně všemu zasmát, i když ji to tak trochu uraží, nebo na ně raději nechce reagovat?“ ptá se režisér Hába. Na scénáři se spolu s ním podílela i trojice herců - Růžena Dvořáková, Ondřej Jiráček a Adam Joura, scénografii měla na starosti Adriana Černá.
 
opletal
 
Vstupenky na repertoárovou novinku, kterou Divadlo na cucky reprízuje ve čtvrtek 24. května od 19 hodin, je možné rezervovat na www.divadlonacucky.cz nebo zakoupit v předprodeji na pokladně divadla. Cena vstupenek je 170 a 120 Kč.
 
 
Michal Hába (1986) vystudoval režii na KALD DAMU, v Divadle Komedie asistoval režisérům Dušanu D. Pařízkovi a Alexanderu Riemenschneiderovi. Absolvoval stáže v berlínských divadlech Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz (u Franka Castorfa) a Maxim Gorki Theater (u Sebastiana Baumgartena). Účastnil se Mezinárodního fóra při Berliner Theatertreffen (2016).
Je vedoucím divadelní skupiny Lachende Bestien, kde inscenoval Schwabovu Pornogeografii a za tuto režii získal Cenu Josefa Balvína 2016.
Angažuje se také v Divadle koňa a motora, které spojuje tradici kočovného divadla s komunitním a sociálním přesahem a které míří na kulturní oživení periferie. Pravidelně spolupracuje s Divadlem Husa na provázku, kde v příští sezóně uvede autorskou adaptaci Dostojevského Hráče, a s hradeckým Klicperovým divadlem, kde uvedl svou zatím poslední inscenaci Schimmelpfennigovy hry Černá voda v české premiéře.


Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

ImproEvents Prague - Daniel Lepkoff a Wendy Houstoun

altTřetí ročník mezinárodního festivalu taneční a divadelní improvizace ImproEvents Prague proběhne od 28. května – 8. června 2012 ve Studiu ALTA v Praze. Hosty letošního ročníku jsou americký tanečník, choreograf a improvi...

Nové komentáře


Literatura

Lovci – letní superhrdinské čtení od Františka Kotlety

kotleta lovci 200Nakladatelství Epocha nám servíruje další výborný chod, tentokráte futuristickou akční adrenalinovku od Františka Kotlety, která nese úsečný název Lovci. Kdo by si ji neměl nechat ujít a čím vším oblaží vaše smysly, se dozvíte v nás...

Divadlo

Kdo hmotnou nouzi nepoznal, ten si žije blaze! SAMODIVA /divadelní blues pro sólo matky/

samodiva perex 2Unikátní projekt divadla v sociální akci, který si za svůj cíl vzal pomoci matkám samoživitelkám v krizové životní situaci, zavítá do Zlína. A aby toho nebylo málo – díky městu Zlín, ZUŠ Zlín a divadlu Malá scéna budou vstupenky zdarma! Pro...

Film

„I já jsem vyrostl, ale na Malého Prince jsem nikdy nezapoměl“

maly princHovorí starček z minuloročnej animovanej rozprávky Malý princ, ktorá je veľmi podarenou adaptáciou knihy s rozšíreným príbehom. O tejto knihe sa na strednej škole učilo stále jedno a to isté. Je to kniha, ktorá sa dá interpretovať detskými očami ako...