Nové představení Jany Burkiewiczové a Burki&com Největší přání zkoumá fenomén tužby a motivace

Nové představení Jany Burkiewiczové a Burki&com Největší přání zkoumá fenomén tužby a motivace

Email Tisk

NejvetsiPrani perexSeskupení Burki&com kolem choreografky a režisérky Jany Burkiewiczové uvede 13. a 21. listopadu v divadle La Fabrika v premiéře představení Největší přání s podtitulem Balet ironie a štěstí. Základem rafinovaně propletené mozaiky divadelních prostředků jsou současný tanec a fyzické divadlo, nechybí například ani odkaz ke kabaretu. Nepřehlédnutelnou hudební složkou jsou přímo na scéně hrající rapeři Mutanti Hledaj Východisko. Pozoruhodná je i výrazná scénografie a kostýmy, jejímiž autorkami je dvojice mladých designérek Anna Štěpánková a Tereza Rosalie Kladošová, v loňském roce zařazené mezi objevy cen Czech Grand Design.

 


„Hledali jsme největší přání našeho života. Hledali jsme štěstí. A pak je vystavili našim pochybnostem,“ říká Jana Burkiewiczová o novince v produkci Burki&com. Společně s Jiřím Mackem, který je spoluautorem libreta, i celým souborem se v představení Největší přání s nadsázkou a humorem ptají na velmi zásadní otázky: Co je v životě člověka nejvíc? Po čem toužíme a co si z něho vlastně pamatujeme? A pamatujeme si vůbec, co jsme si tak moc chtěli zapamatovat? A po čem začneme toužit, když se splní to, po čem jsme tak moc toužili? A je vůbec nějaké absolutní, největší toužení, které nás všechny spojuje? A je to jen modlitba, anebo opravdové přání, pro které jsme schopni něco udělat?


„Každý z nás má pořád spoustu přání, spoustu věcí, co bych chtěl, potřeboval. Když dojdeme na absolutní přání, skončíme u míru a zdraví. Což jsou samozřejmě skvělé myšlenky, ale velmi abstraktní. Pokusili jsme se tedy najít podstatu našich přání, kde se berou, na kolik jsou opravdu našimi touhami, nebo jen zástupnými symboly a co vlastně tato přání vypovídají o naší společnosti,“ dodává Jana Burkiewiczová a zároveň odpovídá na otázku, proč jsou středobodem inscenace právě přání? „Přání je to to nejosobnější, co každý z nás má, a zároveň to, s čím velmi pracuje mechanismus současné společnosti. Politici, reklamy, média, hoaxy, silné značky, ti všichni pracují s našimi tužbami stejně jako se strachem. Rozlišit osobní rovinu od té nám vnuknuté jinými prostředky je často velmi obtížné a tak jsme se k tomu chtěli sami nějak postavit a možná i trochu relativizovat mýtus tužby, která je většinou motorem našeho jednání.“

NejvetsiPrani

Představení Největší přání připravili:
Choreografie, režie: Jana Burkiewiczová
Libreto: Jana Burkiewiczová, Jiří Macek
Dramaturgie: Jiří Macek
Hrají: Markéta Jandová, Eva Stará, Jakub Sedláček, Filip Staněk, Jiří Konvalinka, Jan Vejražka
Hudba: Mutanti hledaj východisko
Scénografie, kostýmy: Štěpánková & Kladošová
Světla: Jiří Šmirk
Produkce: Petra Hanzlíková

Vizuál:
Vizuální motiv k představení vytvořila mezinárodně uznávaná fotografka Bára Prášilová, mimo jiné vítězka Hasselblad Master Award 2014, která získala za plakáty pro Národní divadlo v Praze cenu PDN Photo Annual Awards 2017 v New Yorku. Ústředním motivem vizuálu jsou tanečníci poskládaní do podoby živého krasohledu. Estetika i repetetivní motiv kruhového pohybu jsou inspirovány přímo představením samotným. Autorkou grafického designu je Martina Černá / Imagery, která je například autorkou vizuálního stylu mezinárodního festivalu designu Designblok.

O souboru Burki&com:
Burki&com je již čtvrtým rokem fungující volná umělecká skupina, jejíž vůdčí osobností je mladá choreografka a režisérka Jana Burkiewiczová. Hlavním dramaturgickým záměrem seskupení byl od počátku „tanec na pomezí divadla, hudby a vizuálního umění“ – tedy propojování divadla s dalšími uměleckými obory. K tomuto formálnímu vymezení činnosti přibylo během realizace prvních projektů také vymezení obsahové, resp. snaha o postihnutí aktuálních společenských problémů či témat. V předchozích hrách tak Burki&com řešili originální a často zábavnou formou například náš vztah k ekologii či uprchlíkům (O medvědovi, který plul na kře) nebo konfrontovali chování zvířecích druhů s naším (Divočina, marnivost našich per). Ve všech představeních soubor pracuje se silnou vizualitou a nadsázkou.

O Janě Burkiewiczové:
Absolventka pražské HAMU choreografka Jana Burkiewiczová, zakladatelka souboru Burki&com, je autorkou řady choreografií pro přední české divadelní soubory včetně Opery Národního divadla v Praze. Od roku 2015 se věnuje převážně autorské tvorbě a to jak ve vlastní produkci Burki&com, tak pro jiné produkce (např. Losers Cirque Company či DOT504). Přestože výchozí prostředky její tvorby stojí na propojení současného tance, fyzického divadla a nového cirkusu, jejich hranice často volně překračuje směrem k původnímu dramatickému tvaru. Za představení Walls & Handbags pro Losers Cirque Company získala Cenu Divadelních novin v kategorii taneční a pohybové divadlo v sezóně 2014/2015. Představení Největší přání je třetí inscenací Jany Burkiewiczové v produkci Burki&com.   
Premiéra: 13. & 21. listopadu 2018, 19.30, divadlo La Fabrika, Komunardů 30, Praha 7. Vstupenky je možné zakoupit v pokladně divadla nebo na jeho webových stránkách www.lafabrika.cz.
Představení uvádí Burki&com za podpory Ministerstva kultury ČR, Magistrátu hlavního města Prahy, Prahy 7, Nadace Život umělce, Cirqeuonu a společnosti Vitra.

Největší přání (Balet ironie a štěstí)
La Fabrika
13. a 21. listopadu

www.burkicom.com



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (8)

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Farma v jeskyni – víc než jen divadlo. V červenci a v září v Praze!

 

farma 200Mezinárodní divadelní studio Farma v jeskyni svou tvorbou překračuje hranice žánrů fyzického, tanečního i hudebního divadla. Každá z inscenací je fascinujícím zážitkem, založeným na komunikaci pohybem a hlasem. Emoce, ene...


Literatura

Vrhněte se s Janem Rádlem do vod První republiky

Inspektor Radl 200Mladý novinář Marek Skřipský přichází s originální retro kriminálkou, která se odehrává v období mezi první a druhou světovou válkou. Kniha Případy inspektora rádla vyšla v nakladatelství Moba. Období První republiky přitahuje i po ...

Divadlo

Premiéra nové inscenace Jana Nebeského – Miluji tě jak po smrti v NoD

miluji te jako po smrti200Do Experimentálního prostoru NoD se v další sezóně vrací režisér Jan Nebeský s premiérou nové činoherní inscenace Miluji tě jak po smrti. V hlavních rolích se představí Lucie Trmíková, která je zároveň autorkou scénáře...

Film

Diagnózy času nabídnou projížďku dějinami českého filmu

diagnoza casu obalka 200Dějiny národních kinematografií mají zpracovány snad v celé Evropě, jen v České republice na ně čekáme marně. Přitom Československý filmový ústav (předchůdce dnešního Národního filmového archivu) práce na nich započal př...