Do DISKu se v lednu vloudí žháři. Činohra připravuje závěrečné absolventské představení

Do DISKu se v lednu vloudí žháři. Činohra připravuje závěrečné absolventské představení

Email Tisk

biedermann divadlo perexSvou čtvrtou a poslední absolventskou inscenaci s názvem Pan Biedermann a Žháři představí studenti Katedry činoherního divadla 18. 1. 2019 v Divadle Disk. Po expresionistickém dramatu, adaptaci literárního díla a postdramatické grotesce zvolil inscenační tým tragikomedii švýcarského dramatika Maxe Frische. Režie se ujala Barbora Mašková.

 

Max Frisch (1911-1991) napsal tuto „naučnou hru bez naučení” o dvou žhářích a půdě plné sudů s benzinem v roce 1958 jako reakci na únorový komunistický puč v Československu. Chování titulního hrdiny, slušného člověka Bohumila Biedermanna, v sobě odráží kompromisy a ústupky předúnorové československé vlády i netečnost většiny občanů. Frischova hra ale zdaleka není jen historickým textem o vzestupu jednoho politického systému. Podle režisérky inscenace, studentky 2. ročníku magisterského studia režie činoherního divadla, Barbory Maškové, má hra obecnou platnost coby varování před lhostejností a neschopností jednat tváří v tvář zlu. A při pohledu na dnešní českou společnost nabývá dokonce nových významů.

Nesnažíme se kritizovat základní prvky liberální demokracie, jako je tolerance, nebo humanita, byť s těmito slovy text často operuje. Naopak se snažíme zdůraznit, jak málo tyto pojmy pro Biedermanna reálně znamenají. Jsou pro něj vyprázdněné. Stávají se pouhou zástěrkou proč nejednat,” říká režisérka, která se rozhodla text zasadit do české současnosti, čemuž odpovídá i výtvarné řešení scénografky Majky Semotánové a kostýmní výtvarnice Poliny Akhmetzhanové.

Jednání hlavního hrdiny, jeho ženy i dvou žhářů, kteří se jim obratnou manipulací vetřou do přízně a ubytují se na jejich půdě, komentuje prostřednictvím veršovaných vstupů chór – hasičský sbor, složený z ikonických českých fiktivních postav. V něm nechybí například Švejk, Mirek Dušín nebo Babička. Poutavost děje umocňuje pozorování konkrétních metod, jimiž oba vetřelci postupně získávají nad svým hostitelem nadvládu. „Žháři využívají velké množství strategií, ať už je to mediální manipulace, nátlak, populismus, atmosféra strachu či relativizace hodnot, nebo holá pravda, které je někdy těžké uvěřit, pokud se neshoduje s naším iluzivním vnímáním světa a sebe sama,“ upřesňuje dramaturgyně Barbora Šupová.

Čtvrtý ročník Činoherců doplní studenti 2. ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla. Autorskou hudbu složil František Alferi, na pohybové složce spolupracovala Kamila Mottlová.

 

bidermann divadlo 01


INFORMACE O INSCENACI

autor: Max Frisch
překlad předlohy: Eva Bezděková
režie: Barbora Mašková
dramaturgie: Ondřej Novák, Barbora Šupová
scénografie: Majka Semotánová
kostýmy: Polina Akhmetzhanova
pohybová spolupráce: Kamila Mottlová
hudba: František Alferi
vedoucí produkce: Jan Honeiser
produkce: Tomáš Sosna, Judita Brodská

HRAJÍ STUDENTI 4. ROČNÍKU KATEDRY ČINOHERNÍHO DIVADLA
Adam Langer, Michala Gatialová, Sára Affašová, Pepa Honzík, Petr Jeřábek, Martina Šindelářová, Barbora Poláchová
A STUDENTI 2. ROČNÍKU KATEDRY ALTERNATIVNÍHO A LOUTKOVÉHO DIVADLA
Antonie Formanová / Matěj Šumbera, Adam Páník / Karin Vápeníčková, Kateřina Bejčková / Sára Vosobová

PEDAGOGICKÉ VEDENÍ ROČNÍKU
doc. Mgr. Jan Hančil; MgA. Juraj Deák; MgA. Jaroslava Šiktancová, Ph. D. ; MgA. Lukáš Hlavica; MgA. Marie Štípková; prof. Jan Dušek; Luboš Hlaváček; Mgr. Kateřina Štefková; MgA. Martina Bezoušková; Mgr. Jana Balašová Trčková; MgA. Michal Lázňovský, Ph. D.; MgA. Tereza Sochová

premiéra: 18. 1. 2019 v 19:30 v divadle DISK
nejbližší reprízy:  21. 1., 25. 1., 1. 2. 2019 v 19:30

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením).
Základní vstupné stojí 160 Kč, zvýhodněné vstupné 100 Kč (pro studenty, seniory a ZTP).

 

Foto: Biedermann



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

Sto zvířat: „Ještě žádné naše album není tak vymazlené.“

sto zvirat hraju na klavir v bordeluJedna z nejlepších tuzemských ska kapel Sto zvířat vydala 1. září novou desku s názvem Hraju na klavír v bordelu. V rozhovoru si o ní můžete přečíst spoustu zajímavostí z pera hudebníka ...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (28)

Čtěte také...

letní scéna galerie Harfa vstupuje do druhého poločasu

200 harfaAni v srpnu nebude na Letní scéně Galerie Harfa chybět několik současných komedií o mezilidských vztazích nastudovaných divadlem Artur. Přidají se k nim také další divadelní představení jako jsou Monology vagíny a jeho volné pokr...


Literatura

KNIHA: Tři oříšky pro Popelku

ori 200Legendární filmová pohádka Tři oříšky pro Popelku patří mezi nejpopulárnější československé filmy i když od jeho premiéry uplynulo už více než čtyřicet let. Romantický příběh udělal z křehké a krásné Libuše Šafránkové už navždy Popelku a...

Divadlo

Láska je až dvanáctá síla ve vesmíru, po gravitaci a vteřinovém lepidle

moskyti 200Městské divadlo Zlín uvedlo v české premiéře hru Moskyti od Lucy Kirkwood. Tato hra měla premiéru v v londýnském National Theatre v roce 2017 a mluvilo se o ní jako o události sezony a dodnes je považována za jeden z nejvýraznější divadelních te...

Film

Vojenské filmy majora Vláčila

200filmAsociace českých filmových klubů přichystala na podzim 2013 kolekci krátkých filmů, které František Vláčil vytvořil v rozmezí let 1953-1958 během svého nasazení v Československém armádním filmu. Ať Vláčil zpracovával jakékoli téma, snažil se je ozvláštni...