Láska je až dvanáctá síla ve vesmíru, po gravitaci a vteřinovém lepidle

moskyti 200Městské divadlo Zlín uvedlo v české premiéře hru Moskyti od Lucy Kirkwood. Tato hra měla premiéru v v londýnském National Theatre v roce 2017 a mluvilo se o ní jako o události sezony a dodnes je považována za jeden z nejvýraznější divadelních textů poslední doby.

Moskyti představují rodinnou tragikomedii z vědeckého prostředí. Autorka Lucy Kirkwood uvádí, že inspirací k napsání jí byla spekulace, že spuštění Velkého hadronového urychlovače může způsobit konec světa. Hrou chtěla dále ukázat, jak se lidé vypořádávají se strachem z vědy a jak na ni obecně reagují. Osobně si myslím, že se jí povedlo mnohem více, protože se jedná o opravdu zajímavý počin.

Děj se z velké části odehrává v Ženevě, v Lutonu, kde se svým synem žije Alice. Jedná se o chytrou vědkyni, která pracuje v CERNu a hledá takzvanou „božskou částici", Higgsův boson. Sestra Jenny je jejím pravým opakem – není tak chytrá, živí se jako telefonní operátorka a hodně dá na informace, které si vygooglí a vyčte na různých diskuzích. Jejich matka je bývalá vědkyně – v minulosti málem dostala Nobelovu cenu, ale nyní si s ní pořádně zahrávají roky.

moskyti1

Představení je plné nejrůznějších motivů – rozhodně nejde jen o vědu nebo mezilidské vztahy. Například je zde pozoruhodně i děsivě prezentován svět moderních technologií a jeho dopad na jednotlivce i společnost. Z hlediska vztahů v rodině se při řešení těžkostí stírají rozdíly v inteligenci, více jde o empatii a ve výsledku jsou si všichni z rodiny podobní a mají se rádi. Až jsem se neubránila připodobnění k podtitulu seriálu MOST! – Mají se rádi, ale ještě o tom nevědí.

Moskyti jsou rozhodně unikátní také svým prostředím a v tomto ohledu smekám před Petrem B. Novákem, který dokázal vytvořit naprosto jedinečnou scénu. Vychází ze stálé výstavy v CERNU nazvané Universe of Particles a dominuje jí právě Velký hadronový urychlovač. Ten funguje jako portál a je také skvělou dráhou pro Boson. V prostoru se nacházejí také kulatá křesla, takzvaná ball chairs, která jsou pro herce útočištěm i skrýši a kolikrát jsem žasla, kde se tam kdo vzal.

moskyti2

Divadlo dělají divadlem herci a zde předvedli dokonalé výkony, a to bez výjimky. Tamara Kotrbová jako odměřená vědkyně, Marta Bačíková zde hraje šílenství, ale ve výsledku byste ji nejraději objali a utěšili a Milena Marcilisová je zkrátka skvěle doplňuje. Moc se mi líbil také Pavel Vacek v roli Bosonu, který se nejenže dokázal nezabít na kolečkových bruslích, ale hlavně ve svých výkladech předvedl vážný, ale ne patetický výkon. PůsobiI velmi seriózně a k představení to jednoduše sedělo. Velký dojem na mě udělal i mladý pár v podání Štěpána Prince a Kristýny Dufkové.

Moskyti možná nejsou pro každého, někoho může odradit i délka, ale za mě jde o moc zajímavé a aktuální představení, které jsem ráda viděla.

moskyti3

Název představení: Moskyti
Autor: Lucy Kirkwood
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Petr Štindl
Dramaturgie: Katarína Kašpárková Koišová
Hrají: Tamara Kotrbová, Marta Bačíková, Pavel Vacek, Štěpán Princ (jako host), Kristýna Dufková (studentka ZSVOŠU Zlín), Milena Marcilisová, Gustav Řezníček, Petra Králová, Nikola Zavřelová a další
Kostýmy: Lucie Halgašová
Scéna: Petr B. Novák
Premiéra: 09. 02. 2019

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín

Rád bych oprášil písně R. A. Dvorského a jiných, říká šansoniér a herec Jiří Bartoň

jiri barton200Už před dvěma lety měl premiéru hudební pořad Staré filmové melodie, které představil zpívající herec Jiří Bartoň. Za tu dobu představil komorní recitál na řadě míst v Česku. Několikrát v Kroměříži, ale také vystoupil ve svém rodném Kyjově,...

Rok 2084? Vše pod kontrolou, i sex

DRPWinstona Smitha byste na ulici snadno přehlédli. Jak by taky ne, když je to jenom obyčejný pracovník na ministerstvu, co si svědomitě plní své povinnosti. Prostě normální nezajímavý muž, řekli byste si, ale neměli byste pravdu. Winston totiž žije v roce 2084 a je...

Úklid domácnosti nemusí být žádná věda

Pet domacich prostredku 200V nakladatelství Kazda vyšla před pár dny moc zajímavá kniha nazvaná Pět domácích prostředků nahradí celou drogerii, která je plná praktických návodů.

...

Komediomat: “Vždycky se snažíme o určitou míru kultivovanosti a inteligentní humor.”
ImageMáte rádi Whose Line Is It Anyway? Nebo českou či slovenskou Partičku? Pak si jistě rádi přečtete rozhovor s improvizační partou Komediomat, která brázdí česká divadla a přináší do nich smích, ú...

Abraham Lincoln – Lovec upírů: dřevené kolíky, česnek a jde se likvidovat

Na počátku byla kniha, alespoň co se týče tohoto filmu. Napsal ji americký spisovatel Seth Grahame-Smith, který se dostal do povědomí již předcházejícím dílem Pýcha a předsudek a Zombíci. Nyní, na základě jeho předlohy, přichází do...