Vražedkyně nebo oběť?

Vražedkyně nebo oběť?

lady macbeth z ujezdu perexMladá Kateřina vede na první pohled záviděníhodný život. Výhodný sňatek jí zabezpečil dobré společenské postavení, bohatství a pohodlí. Okradl ji však o její svobodu a vášnivou touhu žít naplno. Manžela víc než ona zajímají mladí kluci, manželův otec ji pořád jen kritizuje a omezuje…

 


Setkání s přitažlivým Johannem ji ukáže, že i ona může být šťastná. Ale za jakou cenu? Když v hněvu a zoufalství zavraždí manžela i jeho otce, mohlo by se zdát, že všechno bude takové, jaké si to vysnila. Konečně je s mužem, kterého miluje a který miluje ji, čeká dítě, nedostatkem taky netrpí… jenže svědomí se oklamat nedá.

Hru Lady Macbeth z Újezdu, která je zasazená do Prahy druhé poloviny 19. století, napsal David Jařab. Inspiroval se novelou ruského autora Nikolaje Semjonoviče Leskova Lady Macbeth z Mcenského újezdu. Příběh ženy, která uvázla v nešťastném manželství a která byla ochotná udělat cokoliv, jen aby se z něj vysvobodila, je plný emocí a klade divákům závažnou otázku, zda je Kateřina pouhou vražedkyní nebo obětí okolností.

Vášnivá i zoufalá excelující Natálie Řehořová

V hlavní roli exceluje Natálie Řehořová, která ztvárňuje velké množství často protichůdných pocitů – vášnivou lásku i spalující nenávist, tvrdou rozhodnost i bezbrannou křehkost, dechberoucí štěstí i bezbřehé zoufalství. A ve středu toho všeho je žena, která chce pouze obyčejné lidské štěstí. A to je její největší tragédií – nesmí být sama sebou a pořád se musí přizpůsobovat požadavkům svého okolí. Pokud chce o sobě rozhodnout sama, je její snaha zadupaná hned v samotném počátku. K tomu, co udělala, ji dovedlo zoufalství a beznaděj – a taky neřešitelná situace, ve které se ocitla, a která možná žádné jiné řešení než vraždu ani neměla.

lady macbeth z ujezdu

Uvěřitelný vývoj postav, podmanivá hudba, zajímavé zápletky a konec, který diváka nenechá lhostejným

Skvělé výkony ostatních herců a zajímavé kulisy jen podtrhují výjimečnost tohohle představení. Originální je propojení minulosti se současností, které hra nabízí. Na začátku vyslovuje Kateřinin syn, sirotek, slova o tom, že už o své matce nikdy nepromluví. V průběhu děje se pak na chvíli ocitneme v našem století, kde Kateřinini potomci koukají na její obraz a přemýšlejí o tom, kdo ta smutná žena je.

Proč tedy tuhle hru musíte vidět? Kromě všeho výše zmíněného nabízí uvěřitelný vývoj postav, podmanivou hudbu, která doprovází celé představení, zajímavé zápletky a konec, který vás nenechá lhostejnými.

Lady Macbeth z Újezdu
Předloha: Nikolaj Semjonovič Leskov – Lady Macbeth z Mcenského újezdu
Žánr: drama
Režie: David Jařab
Dramaturgie: David Košťák
Scéna: David Jařab
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Jakub Kudláč
Asistent režie: Olívia Fantúrová
Inspice: Blanka Popková
Produkce: Tereza Marková
Hrají: Natálie Řehořová (Kateřina Hildebrantová), Tomáš Petřík (Karel Hildebrant), Luboš Veselý (starý Hildebrant), Matěj Nechvátal (Johann), Marie Štípková (Anna), Denisa Barešová (Krista), Oskar Hes/Marek Frňka (Adam Hildebrant), hra na violu: Mojmír Kačírek starší, Mojmír Kačírek mladší, Johana Antoňová, Zuzana Kořenová, hra na violoncello: Benjamín Lajda, Jan Rezek
Uvádí: Švandovo divadlo Praha
Premiéra: 29.2. 2020
Délka představení: 2 hod 20 min včetně přestávky
Lady Macbeth z Újezdu
Zdroj foto: svandovodivadlo.cz


 

Rozhovor

Betome – betonové rámy na Dyzajn marketu

betome 200

Rozhovor s Tomášem Bečkou.

 

 

...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Ježek a sněhulák aneb když zimní spánek nahradí hřejivé přátelství

jezek a snehulak 200Závěrečná sobota zlínského divadelního festivalu Setkání Stretnutie patří tradičně dětem, dětským představením a divadelnímu rodinnému pikniku. Letos počasí festivalu nepřálo a offprogram se nemohl odehrávat v š...


Literatura

Jak průkopníci umírání hledají smysl života

Hovory k sobe perexObavy ze smrti nebo z umírání pocítí na své pouti životem snad každý člověk. Někteří lidé pocítí úzkost tak velikou, že si s ní nevědí rady a vyhledají pomoc psychoterapeuta. Irvin D. Yalom ve své nové knize opět otevírá téma ps...

Divadlo

Divadla na Colours of Ostrava: oceněné inscenace Komorní scény Aréna, Losers Cirque Company i Spitfire Company

divadlo ostrava 200Komorní scéna Aréna Ostrava s Inscenací roku 2013 Ruská zavařenina ruské spisovatelky Ludmily Ulické, novocirkusové představení Walls & Handbags souboru Losers Cirque Company, režijní dvojice SKUTR a choreografky Jany Burkiewiczov...

Film

Zákruty filmové kolektivizace

altKdyž se na televizní obrazovce izolovaně vynoří nějaký film, zpravidla bývá pro nezasvěceného diváka obtížné zařadit si ho do přiměřeného kontextu, vnímat jej jako určitý korálek umístěný na dlouhé vývojové škále. Týká se to rovněž kolektivizačního drama...