Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy
Banner

Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy

Email Tisk


altV rámci Divadelní Flory v Olomouci jsme měli možnost zhlédnout představení excelentní inscenace Goebbels/Baarová.

 

 

Samotný název by nám měl být vodítkem v tom, co můžeme od představení očekávat. Goebbels/Baarová nepředstavuje dvojici Josepha Goebbelse a Lídy Baarové, ale nacistického pohlavára a českou herečku, kteří si byli v určité fázi života blízko. Stali se milenci, ale opravdovými? V té době mohlo jít o vše a Goebbels i Baarová v nejintenzivnější fázi vztahu hráli o vše, o svoje duše, o svá postavení. Jenže Goebbels byl, jako vždy, Hitlerovi po vůli, proto byl po stížnostech Goebbelsovy manželky Magdy uveden na onu ,,správnou“ cestu moci, kterou si sám vysnil a už z ní vlastně nesešel. Baarová se tak stala pouhou krátkou epizodou v životě Němce. Časově i citově. Jenže Goebbels pro Baarovou znamenal celoživotní utrpení, kostlivce ve skříni. Milník, těžký neodvalitelný balvan, se kterým se musela naučit žít.

alt

Spadla tma, kouř stoupá

Už při samotném nástupu Goebbelse na šikmou plošinu, která tvořila základní scénu, nám byl vnucen pocit respektu a méněcennosti. Z temna vystoupila postava muže oblečena do stejně tak tmavého obleku. Za doprovodu kouřových efektů a světla měli diváci možnost rozpoznat jeho tvář a v pozadí sedící Baarovou. Stejně tak, jak se ptal herec ve své divadelní figuře: ,,Kdo je ten muž?“ Zeptala jsem se sama sebe. Byl to Martin Pechlát, kdo se dokázal vcítit do Josepha Goebbelse a přenést diváky do minulosti.

,,Hořet a nedokázat zapálit“

Jeho strhující začátek, který se přeléval z klidné rozpravy, až do scén gradujících v naprosté úsilí a fanatičnost rozhodně mohl způsobit popáleniny. Hlediště s napětím sledovalo každý pohyb Pechláta, hltalo každé slovo, každou vyslovenou myšlenku. Pechlátovi se tedy podařilo to, co Goebbelsovi ne. Hořet a zapálit.

alt

Kde je Baarová? Pouze v jeho myšlenkách?

Naštěstí ne. Jen zatím vyčkávala v pozadí scény u svého stolku se šminkami a zrcadlem. Na oné šikmé plošině se tedy skutečně Goebbels a Baarová setkali jen letmo. Slovně však Baarová, v podání Gabrieli Míčové, doplňovala některé Pechlátovy výstupy. Jednoduše se poté čistě mužská scéna proměnila v čistě ženskou scénu. Na řadu přišla ona křehká, zlomená a traumatizovaná Baarová. Dochází zde k jakémusi uklidnění, smíření, což zdaleka neubírá hereckému výkonu Míčové. Dva protiklady se tak neuvěřitelně vyvážily, až způsobily soucit k Baarové a částečně i Goebbelsovi.
    
O Goebbels/Baarové
Autoři textu: Oliver Reese, Dušan D. Pařízek
Režie a scéna: Dušan D. Pařízek
Kostýmy: Kamila Polívková
Osoby a obsazení: Joseph Goebbels - Martin Pechlát, Lída Baarová - Gabriela Míčová
Uvádí Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie, Jungmannova 1, Praha 1; premiéra 4. září 2009.

alt


Divadelní Flora, nejen Goebbels a Baarová
V rámci divadelního festivalu v Olomouci (10. května – 20. května)  jsme mohli zhlédnout širokou škálu hereckých výkonů, tanečních divadel, uměleckých počinů. Zkrátka každý si mohl nalít svého šálku čaje. Možná proto se stal letošní ročník Divadelní Flory rekordním. Téměř všechna představení byla vyprodána a nikdo neodešel zklamaný, ba naopak, kulturně obohacený a povznesený. Neměla by takto vypadat kultura? Myslím, že ano. Proto se s klidným srdcem mohou nejen divadelní nadšenci těšit na 17. Ročník Divadelní Flory v Olomouci.


Pořadatelé: Divadlo Konvikt, Moravské divadlo v Olomouci, město Olomouc
Finanční podpora: Olomoucký kraj, Ministerstvo kultury, Visegrad Fund

Zdroj foto: divadelniflora.cz


 




Hledáme do týmu...

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská

Z archivu...

Čtěte také...

Jubilejní Ceny Thálie rozdány

thalie200V sobotu 21. března byly při slavnostním 20. ročníku uděleny Ceny Thálie za nejlepší umělecké počiny v roce 2012 a celoživotní mistrovství v daném oboru.

...

Literatura

Kniha, ktorá chytí za nejedno srdce

basnirka 200Charakteristické pro velikány je, že na druhé kladou mnohem menší požadavky než na sebe.  Tak znie jeden z aforizmov, ktorý sa dočítame v novej publikácii vydavateľstva Barrister&Principal.

...

Divadlo

Žítkovské bohyně: podruhé v Praze, pošesté v Brn

zlind 200Hned v úvodu nového roku vyjíždějí zlínští divadelníci s věhlasnou inscenací Žítkovské bohyně v režii Doda Gombára za hranice Zlínského kraje, a to již podruhé do Prahy a pošesté do Brna. Navíc v Praze oslaví svoji 35. ...

Film

Hrdinové Krobotova nového filmu Kvarteto žijí hudbou a touží po štěstí

kvarteto 200Natáčení nového celovečerního filmu Miroslava Krobota Kvarteto je v plném proudu, filmaři točí v těchto dnech v Arcidiecézním muzeu Olomouc. Po divácky úspěšném Krobotově režijním debutu Díra u Hanušovic, který v kinech vidělo 153 tisíc diváků, ...