Banner

Festival DIVADLO: demonstrace v Rusku, válečné Japonsko i Ingmar Bergman

Email Tisk

ljud invasionMezinárodní festival DIVADLO oslaví od 12. do 20. záři v Plzni dvacáté narozeniny. V hlavní části připravil pro návštěvníky do 16. září přes 40 představení předních zahraničních a domácích divadel, v rámci epilogu pak 17. a 20. září dvě další. Do prostředí současného Ruska zavede diváky slavná inscenace Parchanti/Otmorozki režiséra Kirilla Serebrennikova v podání moskevského Sedmého studia. Hra, kterou společně napsali Serebrennikov a autor knižní předlohy Zachar Prilepin, jeden z nejpopulárnějších současných ruských spisovatelů, vypráví o mladých lidech, kteří demonstrují v moskevských ulicích. Představení absolventů akademického studia MCHT získalo letos nejvyšší ruské divadelní ocenění, Zlatou masku. K dalším zahraničním lákadlům patří nejslavnější inscenace budapešťského Divadla Józsefa Katony posledního desetiletí, Čechovův Ivanov, která hostovala na špičkových festivalech několika kontinentů. Dále nejlepší rumunská inscenace roku Šepoty a výkřiky podle filmu Ingmara Bergmana Maďarského divadla v Kluži, monodrama Sunken Red v koprodukci divadel Toneelhuis z Belgie a RO Theater z Holandska, kombinující několik druhů speciálních projekcí, a inscenace Kukura bratislavského Divadla Aréna v režii Rastislava Balleka, kde titulní roli nehraje Juraj Kukura, ale čtyři jiní herci. Z domácího programu diváci uvidí výběr toho nejzajímavějšího, co vzniklo za poslední sezónu – Pražské komorní divadlo, Slovácké divadlo, Divadlo v Dlouhé, Dejvické divadlo, Divadlo Husa na provázku, Národní divadlo moravskoslezské, Divadlo Reduta - Národní divadlo Brno, Naivní divadlo a inscenace hostitelských plzeňských divadel. S divadlem se obyvatelé Plzně setkají i na ulici – s invazí mimozemšťanů slovinského souboru Ljud - i v kavárně v rámci představení Etiquette britského souboru Rotozaza. Program tradičně doplní alternativní off program – soubory VOSTO5, Handa Gote, Boca Loca Lab, Buranteatr, DAMU – Divadlo DISK a Športniki, taneční, pohybová a multižánrová představení připravená občanským sdružením Johan (například Lenka Bartůňková, Lachende Bestien, VerteDance, Divadlo Archa) a dále workshopy, výstavy, projekce filmů i křest knihy Václava Havla O divadle. Vstupenky na celý festival jsou v prodeji od 20. srpna. Více informací o celém programu na: www.festivaldivadlo.cz.

---------------------------------------------------
„Otmorozki se říká mladým lidem, kteří se narodili v době kolapsu Sovětského svazu, vyrostli v bezzákonných, kriminálních devadesátých letech a dnes vyšli do ulic bojovat za spravedlnost. Poprvé se setkávají s láskou, zradou, smrtí,“ říká k názvu ruské inscenace moskevského Sedmého studia vedoucí dramaturgické rady festivalu Kamila Černá. „Jde o skutečné současné divadlo – aktuální téma, skvěle a s velkým nasazením zahrané, o čemž svědčí i nejprestižnější ruské ocenění.“ Inscenace bude uvedena nejen 13. září v Plzni, ale i mimo festival o den dříve v pražském divadle Hybernia.

otmorozki

Ivanov je nejslavnější inscenace budapešťského Divadla J. Katony posledního desetiletí. Špičkový evropský režisér Tamás Ascher využívá hereckého mistrovství, senzibility a energie souboru a inscenuje Ivanova jako precizně vedenou choreografii silných citů a vášní. „Tato inscenace objela celý svět, je hvězdným příkladem moderního činoherního herectví,“ dodává Kamila Černá. Zároveň jde o první politické divadlo v postsovětské době.

S inscenací Šepoty a výkřiky se do Plzně vrátí skvělé Maďarské divadlo z rumunské Kluže. Andrei Serban, proslulý rumunský režisér, se inspiroval scénářem Bergmanova filmu a nastudoval inscenaci, v níž se snaží postihnout vztah divadla, filmu a reality i mystérium vzniku stěžejního díla filmové historie dvacátého století. Neporušil tím však subtilnost a dramatickou sílu příběhu čtyř žen – umírající Agnes, jejích sester Karin a Marie a služebné Anny. Zajímavostí je, že v Serbanově pojetí v představení vystupuje postava samotného Bergmana, režírujícího svůj film. „Šepoty a výkřiky se staly rumunskou inscenací roku,“ vyzvedává Černá.

Po dlouhé době uvidí plzeňští diváci soubor z Belgie – přijede antverpský Toneelhuis. Režisér Guy Cassiers, mezinárodní hvězda, držitel evropské divadelní ceny Nové reality a uznávaný tvůrce především hudebního divadla, v monodramatu Sunken Red objevuje nové divadelní cesty v kombinaci několika druhů speciálních projekcí, které tvoří pozadí vynikajícímu hereckému výkonu Dirka Roofthoofta. „Scénář vznikl podle slavného holandského románu Jeroena Brouwerse, v němž hlavní hrdina vzpomíná, jak ho v dětství za války s matkou internovali v japonském zajateckém táboře,“ říká členka dramaturgické rady Dora Viceníková. „Název Sunken Red neodkazuje jen k zasunutým vzpomínkám, které není možné zapomenout, ale také k červené na vlajce Japonska, k lásce a ke krvi,“ vysvětluje Roofthooft. „Způsob, jakým Cassiers tuto hru nastudoval, je opravdu mimořádný. V představení mě sleduje pět kamer ze všech možných úhlů, výsledný obraz jako by zachycoval rozložené  spektrum  osobnosti,“  doplňuje představitel hlavní role.

ljud invasion


Zajímavé srovnání s domácí tvorbou nabídne Divadlo Aréna Bratislava s inscenací hry Martina Čičváka Kukura v režii Rastislava Balleka. Oproti inscenaci uváděné v pražském Činoherním klubu zde nehraje titulní roli sám Juraj Kukura, ale hned čtyři jiní herci. „Skandální výpověď o stavu, v němž se nachází (nejen) slovenská kultura. Hra, přímo inspirovaná působením, postojem a osobností Juraje Kukury, pojednává výsostně divadelním způsobem o tom, co dnes divadlo ohrožuje a ničí,“ líčí členka dramaturgické rady Jitka Sloupová. „Je to príbeh čarodejníka a jeho učňa podaný ako pocta učňa čarodějníkovi,“ uvádí Rastislav Ballek.

Pouliční představení Invaze slovinského souboru Ljud chce nastolit „meziplanetární" dialog. Konfrontovat publikum i kolemjdoucí s překvapivými bytostmi z vesmíru, nechat je reagovat a jejich reakcí využít při vytváření příběhu. Každá z postav mimozemšťanů má vlastní příběh a oslovuje diváky svým vlastním způsobem. Na všední jednoduché věci, které bereme už dávno jako samozřejmost, reagují odlišně. „Využitím improvizace a dalších divadelních metod otevírají účinkující skutečný a nepředvídatelný dialog s diváky. Hranice mezi herci a diváky se dočasně stírá,“ říká Dora Viceníková.
-------------------------------
Jako vůbec první z domácích souborů se v programu letošního DIVADLA představí Slovácké divadlo z Uherského Hradiště s inscenací Kalibův zločin režiséra J. A. Pitínského. „Pitínský ze silného příběhu muže, jehož nerovný sňatek a následné intriky tchýně dovedou až k tragickému konci, vytvořil dynamické drama s folklorizujícími prvky a překvapivě i s odkazy na postupy tradičního asijského divadla,“ uvádí dramaturg Jan Kerbr.

Vůbec poslední šanci vidět u nás inscenaci Odpad, město, smrt režiséra Dušana Pařízka Pražského komorního divadla budou mít právě diváci v Plzni. Múzická, lehce aktualizovaná inscenace skandální a politicky nekorektní hry německého bouřliváka R. W. Fassbindera zavede diváky do dekadentního prostředí kavárny, kde se představí plejáda chorobných a společensky nebezpečných typů.

Divadlo v Dlouhé přiveze do Plzně hru Láska a peníze v režii jednoho z nejlepších mladých českých režisérů Jana Mikuláška. Tato krutá komedie současného britského autora je o lásce v mnoha jejích podobách. „Inscenace efektně využívá mikrofonů, kamer a projekcí k vytvoření pocitu světa jako jakési reality show, z níž není úniku,“ doplňuje Jan Kerbr.

Neodolatelný černý cynický humor ovládne jeviště při hostování Dejvického divadla v inscenaci Ucpanej systém ve skvělé režii Michala Vajdičky. Jde o hospodský příběh plný vulgarismů, siláckých výroků, slangových obratů, zkomolenin a patvarů, který vysvětlí i to, proč Bůh sedí na střídačce.

Příběhem fotografa Miroslava Tichého, považovaného často svým okolím za blázna, šmíráka a alkoholika, je inspirována inscenace Tichý Tarzan režisérky Anny Petrželkové v brněnském Divadle Husa na Provázku. Mimořádně působivá scénická koláž vnáší na jeviště něco z Tichého poetiky podsvětlených, obskurních snímků.

V ruské „bibli alkoholiků“, hře Moskva – Petušky, v režii Tomáše Jirmana přední herci ostravského Národního divadla Moravskoslezského s maximální uvolněností evokují delirantní smršť.

Druhým režisérským počinem se v Plzni ukáže Jan Mikulášek – v dramatizaci knihy Europeana Patrika Ouředníka Divadla Reduta, Národní divadlo Brno. „Jde o strhující scénický komentář k uplynulému století, ve kterém sehrála důležitou roli válka, vynález podprsenky i perforovaného toaletního papíru. Originální kombinací humoru, mystifikace i historických skutečností vyvstává bizarní svědectví o světě dvacátého století,“ uvádí dramaturgyně Dora Viceníková.

Známou českou „výchovnou“ pohádku Budulínek v poněkud ironické verzi přiveze do Plzně Naivní divadlo z Liberce. V pojetí režisérky Michaely Homolové jsou dědeček s babičkou, nabádající vnoučka k poslušnosti a opatrnosti, staří, nahluchlí rockeři a naléhavé poučení se ve finále obrátí proti nim. „Dřevění lidé i zvířátka jsou ztvárněni s výtvarnou elegancí, manželský pár loutkářů suverénně zvládá loutky i muzicírování,“ popisuje Jan Kerbr.

Domácí Divadlo J. K. Tyla v rámci festivalu uvede dvě inscenace – v klubovém prostředí Enigmatické variace v režii Jana Buriana a operu Philipa Glasse V kárném táboře v režii Viktorie Čermákové a pod dirigentskou taktovkou Petra Kofroně. Divadlo Alfa se na festivalu ukáže inscenací Hamleteen v režii Jakuba Vašíčka, klasikou přepsanou pro teenagery.

-------------------------------

Otmorozki – trailery:


 

Pořadatel: Mezinárodní festival DIVADLO Plzeň
Pořádají: město Plzeň, Divadelní obec a Divadlo J. K. Tyla ve spolupráci s Divadlem Alfa
Ředitel festivalu: Jan Burian
Výkonný producent: Zdeněk Pánek
Dramaturgická rada: Kamila Černá, Roman Černík, Jan Kerbr, Jitka Sloupová a Dora Viceníková.
Čestné předsednictvo festivalu: Frank Castorf, Tankred Dorst, Ronald Harwood, Martin Huba, Krystian Lupa, Eimuntas Nekrošius a Tom Stoppard.
Generální partner: Plzeňská teplárenská
Hlavní partneři: Plzeňský Prazdroj, ČEZ
Hlavní mediální partneři: Česká televize, MF Dnes
Mezinárodní festival DIVADLO podpořilo Ministerstvo kultury ČR, město Plzeň, Plzeňský kraj, Nadace 700 let města Plzně

Zdroj foto: Festival Divadlo
  



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
  • Exkurze
    do Památníku Karla Čapka Před...
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 6

Partneři

Čtěte také...

Cube: hudba, obraz a pohyb v kostce. Laterna magika přichází s novým projektem

laterna magica 200Laterna magika připravuje novou inscenaci, která vychází z programové řady LaternaLAB – laboratoře určené k výzkumu možností, jaké Laterna magika jako druh divadla nabízí. Tvůrci tak dostávají prostor vyzkoušet nové postupy i kombina...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Modré okenice

motto 200Miluji povídky. Dobře napsané povídky, a to nehovořím o gramatické úpravě. Musím je přečíst jedním dechem a vědět, co jsem vlastně četla. Potřebuji zažít ten pocit sounáležitosti s postavami daného děje. Žel, tady jsem ten pocit neměla. Nejspíš je to ...

Divadlo

Arnošt Goldflam připravuje neotřelou tragikomedii Happy End

Happy End 200Režisér a dramatik Arnošt Goldflam připravuje v Divadle Rokoko neotřelou tragikomedii Happy End izraelské dramatičky Anat Gov, která v její zemi vzbudila velký rozruch. Otevřeně se totiž zabývá chorobou, která se dnes nějakým způsobem dotýká ...

Film

Někteří lidé nemají roboty v lásce

200filmFilm Náhradníci (2009) byl ve své době důkazem, že Bruce Willis jako herec ještě nepatří do starého železa. Akční žánr má své mouchy, protože kdo z nás si může jen tak vzít bouchačku a tím i spravedlnost do vlastních rukou? Naštěstí nikdo.

...