Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň

Email Tisk

carodejuv-ucen200Dne 28. února Národní divadlo uvedlo světovou premiéru celovečerního baletního představení s názvem Čarodějův učeň. Ambice tohoto baletu jsou veliké. Oslovit co nejvíce generací, včetně té náctileté. Co spolupráce ryze českých a slovenských tvůrců přinesla do baletního světa? Jak dílo vznikalo a co vyzařuje ve výsledku?

 

Taneční horor o chlapci Krabatovi vypráví o jeho seznámení na prahu dospělosti s temnými silami černé magie, která ho začne zcela fascinovat. Ovšem jen do momentu, než zjistí, že by mohl právě díky těmto silám i zemřít. Ale i tady platí, že dobro zvítězí nad zlem a láska je ze všech sil nejmocnější. Celý příběh vychází z lužickosrbské legendy z přelomu 17. a 18. století. Tvůrci čerpali z několika pramenů, přičemž značnou inspirací jim byla kniha Otfrieda Preußlera, českého rodáka z Liberce. Podle tohoto díla vznikl i animovaný film Karla Zemana. Z obou ztvárnění si odnesli motivy, zároveň ale spoustu věcí i změnili, například jména postav. Ty jsou v knize i filmu velmi staročeská a proto byla zvolena jména modernější. Některé scény se vyškrtaly a naopak byly jiné dějové linky přidány.

carodejuv-ucen2

Režie se ujalo duo nazývané SKUTR, které tvoří Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, který pochází ze Slovenska. Dvojice, v divadelních kruzích vyhlášená jednička, se pustila na půdu baletu s chutí a nadšením. K stvoření výjimečného díla si přizvali baletního mistra Jana Kodeta, patřícího k evropské špičce ve vyučování tance. Čtveřici nejužších tvůrců, bez kterých by představení nemohlo vzniknout v této podobě, uzavírá Zbyněk Matějů, jenž stvořil hudbu.

 carodejuv-ucen3

Čarodějův učeň je bezesporu pozoruhodným, perfektním a velmi silným zážitkem, který lze označit jediným slovem: krása! Choreografický jazyk je pozvednutý vysoko od klasiky, sahá do moderních stylů, rozvolňuje pohyb a hraje si s velkou výrazovostí. Vyžaduje od tanečníků vnitřní požitek i precizní technické dovednosti. Pozornost diváků bude beze sporu upřena na hlavní představitele. Výkony sólistů odráží emoce i charaktery do poslední figury. Mužné charisma i dívčí křehkost se zde stávají synonymem pohybů, které jsou fascinující. Silným organismem je i sbor, vnášející notnou dávku dramatičnosti i prostorové proměnlivosti. Celé obsazení na veřejné generální zkoušce ukazuje svou kompaktnost a sehranost. Technická jistota i výrazová sytost jsou excelentní. Ovšem nejen samotní tanečníci tvoří tuto vizuální krásu, velmi nápomocný je jim i světelný design a scéna. Oba elementy jsou propracované do posledních detailů, podtrhují atmosféru i samotný děj, nepostřehnutelně dotváří detaily emocí a díky tomu se stávají perfektními. To samé lze říci i o kostýmech, nápadných a jedinečných.

carodejuv-ucen4

Čarodějův učeň dokazuje, že i Češi umí vytvořit kvalitní a úchvatné baletní představení, které má vysoké ambice právem. Balet v Národním divadle tak zařadil do programu pověstný diamant a nezbývá než přát, aby byl diváky hojně navštěvován.

carodejuv-ucen5

Čarodějův učeň
Světová premiéra: 28. února 2013, Národní divadlo, 2. Premiéra 1. března 2013
Režie: Lukáš Trpišovský, Martin Kukačka
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Saša Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Dirigent: Pavel Šnajdr, Hraje: orchestr Národního divadla
Hlavní obsazení: Krabat – Ondřej Vinklát/Viktor Konvalinka, Kristýnka – Zuzana Šimáková/Morgane Lanoue, Mistr – Alexandre Katsapov/Petr Zuska, Toník – Marek Svobodník/Adam Zvonař, Dorotka – Zuzana Susová/Kristýna Němečková
Hodnocení: 96 %

carodejuv-ucen1

Zdroj foto: Hana Smejkalová, FB stránky Baletu Národního divadla


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Toulavka

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Banner

Partneři

Hledat

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • Operní přenosy na OperaVision.eu

    Asociace Opera Europa a třicítka operních domů z osmnácti zemí spojily síly a po úspěchu The Opera Platform přinášejí s přispěním programu Evropské...

Mimísek 27

Čtěte také...

Pražské Divadlo Kolowrat ovládne shakespearovské divadlo v originále

prague shakespeare festivalVýjimečnou příležitost setkat se v originální angličtině s inscenacemi Williama Shakespeara a jeho postavami budou mít čeští diváci od 21. září do 3. listopadu na scéně Národního divadla v divadl...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Zlatý poklad – pohádková kniha za všechny prachy!

zlaty poklad perex1Příběhy plné čertů s veselýma očima, vodníků, čarodějů, králů, princezen, hloupých Honzů a zvířátek, jejichž pohádkový svět se prolíná se světem nás, obyčejných smrtelníků, napsali známí ekonomové...

Divadlo

Festival DIVADLO vyvrcholí inscenací Slečna Julie s ruskými hereckým hvězdami, studenty DAMU a také čivavou z Prahy

200divVíkendový program a zároveň hlavní část festivalu DIVADLO vyvrcholí v neděli večer inscenací Slečna Julie moskevského Divadla národů v režii uměleckého ředitele berlínské Schaubühne Thomase Ostermeiera. Výborným hereckým výkonům dominují ruské filmové a div...

Film

Konečná uprostřed cesty

altTéma umírání - zpravidla následkem zhoubné choroby - se ve filmech vyskytuje odedávna, ale zpravidla bylo nějak zušlechtěno a zacíleno k významovým přesahům. Tak jsme mohli spatřit příběhy lidí, kteří přehodnotili svůj vztah...