Reklama

Když se dětská říkanka změní v rukách šílence ve smrtící zbraň

Email Tisk

200divLuxusní sídlo ležící na neobydleném ostrově skýtá mnoho příležitostí, jak příjemně strávit víkend ve společnosti osmi navzájem si cizích hostů, o jejichž potřeby se má starat manželský pár. Svou polohou a opuštěností se však může stát i příhodným místem pro spáchání zločinu.

 

 

 

Královna detektivek Agatha Christie psala kromě próz i divadelní hry. O jejím dramatickém úspěchu vypovídá vysoká hranost jejích her a nekončící divácká přízeň. Vedle Pasti na myši, která se hraje už 61 let na prknech nottinghamského Ambassadors Theatre, se stala velmi oblíbenou a mnohokrát filmově i divadelně ztvárněnou hra Deset malých černoušků. Na české scéně si ji mohou diváci vychutnat v Divadle Radka Brzobohatého pod názvem A pak už tam nezbyl ani jeden (aneb Deset malých černoušků), kde je na repertoáru už od konce roku 2011.)

div1

Tiché anglické venkovské sídlo situované na tajuplný ostrov ožije o víkendu příjezdem osmi hostů různého pohlaví a věku na pozvání sira a lady Owenových. Dokud nedorazí zbylé služebnictvo, mají se zatím o jejich pohodlí postarat manželé Rogersovi. Když se ani hostitelé včas nedostaví na večeři, pozvaní hosté začínají mít pochybnosti o jejich existenci. Jejich spekulacím učiní přítrž až hlas z nahrávky, který prostupuje celým pokojem a všemi zúčastněnými, které viní ze spáchání zločinů, za které nikdo z nich nebyl potrestán. Proto se majitel hlasu z nahrávky rozhodl vzít spravedlnost do svých rukou a vynést nad jejich hlavami rozsudek. Na krbové římse je za tímto účelem postaveno deset vojáčků představující hosty a text říkanky, z jejíchž řádků každý zví svůj osud:

Deset malých vojáčků hostil děda Vševěd,
jeden z nich se zakuckal, zbylo jich jen devět.
Devět malých vojáčků chtělo sypat kosům,
jeden se včas nezbudil, zbylo jich jen osm.
Osm malých vojáčků vyšlo si hrát před dům,
jeden z nich se potloukl, zbylo jich jen sedm.
Sedm malých vojáčků šlo naštípat klest,
jeden z nich se posekal, zbylo jich jen šest.
Šest malých vojáčků chtělo vybrat med,
čmelák píchl jednoho, zbylo jich jen pět.
Pět malých vojáčků k soudu spolu míří,
jeden z nich se soudcem stal, zbyli jenom čtyři.
Čtyři malí vojáčci nechali všech pří,
jeden z nich šel pasti klást, zbyli jenom tři.
Tři malí vojáčci šli ulovit lva,
medvěd sežral jednoho, zbyli jenom dva.
Dva malí vojáčci chodili dvě hodiny,
jeden klesl na skále a tak zbyl jen jediný.
Jeden malý vojáček vztek měl na svět zrádný,
proto se sám oběsil – a tak nezbyl žádný.

Scéna inscenace A pak už tam nezbyl ani jeden velmi dobře zachycuje prostředí anglického venkovského sídla a plápolající oheň v krbu navozuje příjemnou a poklidnou náladu lehce ukolébávající divákovu pozornost, která se ale v daný moment opět zbystří a promění se v očekávání, co nového se bude na jevišti dít. Další faktor, který dokresluje vhodnou atmosféru, je vynikající hudba Ondřeje Brzobohatého zvyšující napětí. Herci se snaží své postavy hrát přesně a věrohodně. Bohužel ale někteří občas sklouznou k přehrávání, které by se mělo profesionálnímu jevišti obloukem vyhnout. Další výtkou by z mé strany byla mohla být na hlasitost hereckých projevů některých herců, jež byla sotva slyšitelná. Závěrečná gradující scéna, jež by měla strhnout diváka a zbavit ho veškerých slov, u některých v sále vyvolala salvy smíchu. Nevím, jestli je v tomto případě chyba na straně inscenátorů či méně uvědomělých návštěvníků představení. Až na malé drobnosti zmíněné výše se ale nedá inscenaci nic vytknout a vřele ji mohu doporučit nejen milovníkům detektivních příběhů Agathy Christie.

div


Název představení: A pak už tam nezbyl ani jeden (aneb Deset malých černoušků)
Žánr: detektivka
Uvádí: Divadlo Radka Brzobohatého
Režie: Hana Gregorová, Roman Štolpa
Autor textu: Agatha Christie
Hrají: Miroslav Hrabě, Pavlína Mourková, Petr Oliva, Kateřina Velebová, Petr Vágner, Vojtěch Hájek, Jiří Chvalovský, Karel Hábl, Dagmar Čárová, Antonín Hardt
Premiéra: 21. prosince 2011
Hodnocení: 63 %


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Banner

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Banner

Partneři

Hledat

Aktuality

Mimísek 26

Čtěte také...

Divadelní společnost Jana Hrušínského oslavuje 15. narozeniny

Jan Hrusinsky predstavuje obalku knihy 15 let Divad.spol.JH200Divadelní společnost Jana Hrušínského oslaví 15. narozeniny vydáním reprezentativní knížky a Di...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Josef Jonáš, Jiří Kuchař: Zdraví v ohrožení

200litAutoři zvolili odvážné téma! Kniha s podtitulem Hořká pravda o sladkém cukru už dnes nikoho nepřekvapí. Ještě před několika lety by to byl žvást s nálepkou „konspirační teorie“, dnes se již nad škodlivostí bílého cukru zamýšlí kdekdo. A bohužel to jsou m...

Divadlo

BALLETTISSIMO

Ballettissimo 200Balet Národního divadla uvede jako druhou premiéru sezony komponovaný večer tanečních opusů význačných evropských choreografů, který v dramaturgii vystřídá inscenaci Amerikana III.

...

Film

Walt Disney a hledání genderových stereotypů

200filmHodnocení odkazu Walta Disneye (nebo Disneyho?), ať již jeho samého, nebo studia nesoucího jeho jméno, se zpravidla odvíjelo ve dvou rovinách. Jedna zdůrazňovala kýčovitost produktů, druhá obdivovala obchodní talent. Nalezneme však také badatele, kteř...