Pod slávou herectví se skrývá i jeho bída?
Reklama
Banner

Pod slávou herectví se skrývá i jeho bída?

Email Tisk

200divZajímá vás, co vše obnáší herecké povolání? Jaká dilemata musí (nebo nemusí?) umělci řešit, pokud se ocitnou v konfrontaci s represivním režimem? O tom všem pojednává kniha Sláva a bída herectví, poskládaná z řady příspěvků, které se zabývají jednak herectvím jako takovým, jednak přibližují konkrétní osudy profesní i soukromé, jak byly dohledány u několika známých osobností.

 

 

První oddíl knihy shrnuje trojici studií, které lze považovat za jakési vstupní seznámení se zvláštnostmi herectví. Jan Hančl probírá jeho charisma jako důležitý předpoklad pro oslovení diváka, neboť herec bez charismatu má postavení daleko ztíženější. Jiří Šípek probírá osobnostní zdroje herectví, upozorňuje, že právě u herců se vyskytují otevřené emoční reakce. Jaroslav Vostrý se věnuje symbolické potenci herectví, protože leckteří charismatičtí umělci - byť by postrádali do nich vkládané schopnosti - vstupují do veřejného prostoru, aby v něm promlouvali "jménem národa".

div

Někdy to bylo vystoupení vynucené (jako v případě Zdeňka Štěpánka a jeho protektorátního proslovu v Národním divadle), jindy - zejména v polistopadové době - umělci sami vstupují do politiky, stávajíce se jakýmsi maskoty politických stran, které rády využívají jejich obliby. A nečiní si jakékoli iluze: každá doba má své oblíbence, kteří vzápětí - když se změní poměry - mohou upadnout v nemilost. Výstižně píše: "Není pak ani žádný div, že i okamžitá adorace herců za jejich účast v událostech z listopadu 1989 byla brzy vystřídána málem komunisticky tvrdou prověrkou jejich nejen pracovního angažmá v minulém režimu." (s.29)

Vostrý však své zamyšlení o rozdílech mezi herectvím na jevišti (nebo před kamerou) a v civilním životě poněkud násilně a nespojitě směřuje i do ryze profesní sféry, když se zabývá rolemi Libuše Šafránkové, zejména Třemi oříšky pro Popelku (na snímku), které se v době normalizace staly jednou z výkladních skříní režimu, když dosáhly mimořádné popularity. V její tvorbě, jak Vostrý píše, jako by se zrcadlila touha společnosti vidět svůj vlastní půvab.
Vostrého kapitolu považuji za nejpronikavější a nejpřínosnější v celém souboru, i když čtenářsky přitažlivější zajisté budou studie zahrnuté do druhého oddílu, které se věnují konkrétním umělcům. V některých případech se dokonce můžeme seznámit s jakýmsi srovnávacím dvojportrétem, ačkoli se mnohdy jedná o herce, příliš spolu nesouvisející ani profesně, ani svými soukromými osudy.

Tak je vystavěn text Zuzany Sílové o Anně Letenské, popravené za války během heydrichiády (kdy pod dohledem gestapa ještě směla dokončit natáčení komedie Přijdu hned) a Nataše Gollové, jíž se po válce vyčítal milostný poměr s vysokým nacistickým úředníkem. Obdobně je pojednána i studie Marie Valtrové o Svatopluku Benešovi a Rudolfu Hrušínském, kteří se ovšem i umělecky několikrát sešli, stačí připomenout filmy jako Hostinec U kamenného stolu (na snímku) nebo později přepis Haškova románu o dobrém vojáku Švejkovi.

div2

Další příspěvky, již "monograficky" pojednané, obhlížejí osobnosti více i méně známé: Jiřího Plachého (jenž počátkem 50. let skončil sebevraždou), Oldřicha Nového, někdejšího prvorepublikového elegána, jenž si v budovatelské agitce Slovo dělá ženu navlékl dělnické montérky, Miloše Nedbala a Marii Burešovou. Ve všech případech se autoři - kromě toho, že si také všímají dobových politických podmínek - zaměřují především na divadelní tvorbu a využívají k tomu oblíbené rekonstrukce na podkladě dochovaných písemných či fotografických podkladů. Takže se dovíme, jak jednotlivé herecké úkoly posuzovali recenzenti v tisku, nechybějí ani vzpomínky či úřední záznamy jako cenný informační zdroj.

Divadelní herectví se vyznačuje tou vlastností, že současně se svým jevištním zrodem okamžitě mizí, zachováno jedině v povědomí publika. Vyskytují se tak příznivé podmínky pro vytváření nejrůznějších legend o úžasnosti toho či onoho hereckého ztvárnění - a jedině nemilosrdné svědectví případného audiovizuálního záznamu (pokud byl pořízen a pokud se zachoval) odhalí jeho častou nekomunikativnost, ba směšnost, nahlížíme-li jej z odstupu několika desetiletí. Proto jedině filmové role dovolují i po desetiletích učinit si představu o rozměrech dobového herectví a podrobněji jej rozebírat. Pisatelé však film povětšinou odsunují na okraj svého zájmu, přisuzují mu úlohu jakéhosi doplňku.

Dobře to lze vypozorovat u Rudolfa Hrušínského. Marie Valtrová, která o něm píše, sice zmiňuje jednotlivé filmové tituly, ale zpravidla se jedná o popisy ztvárňovaných postav, aniž by se dotkla proměn herectví, u Hrušínského zvlášť výmluvných. Vždyť výrazová stylizace (zejména u mluvy, ale také u pohybových aktivit), jakou si osvojil u E.F.Buriana, jej pronásledovala i před kamerou, kde bylo zapotřebí herectví daleko civilnějšího. A vsouvat jej do šalebné žánrové přihrádky "milovníka" pak považuji za úchylné, postavy vnitřně nejistých mladíků z Humoresky, Nočního motýla i Mlh na blatech přece toto vymezení překračují ke složitěji koncipovaným portrétům.

A už vůbec se nedovíme, že teprve v raně poválečném snímku Předtucha učinil Hrušínský rozhodující krok ke svému později brilantně uplatněnému "minimalistickému" stylu. Jeho postava se sice ještě vřazuje do linie dřívějších rozvrácenců navenek samolibých či dokonce násilnických, ještě se vyznačuje lyrizujícími tendencemi (stačí si povšimnout změkčované výslovnosti a sklonu k jevištní modulci hlasu gest), avšak poprvé tu zaznějí později příznačné rysy. Poprvé tam zaslechneme pověstnou hlasovou kadenci, mazlivé válení slov na jazyku, zpomaleně a jakoby do ztracena vyslovované konce vět.

div1

Zajímavé je rovněž zamyšlení Terezy Šefrné o hercích, kteří vstoupí do kalných vod televizních seriálů a záhy se stávají mediálními hvězdičkami, poskytují bezcenně žvatlavé rozhovory často jako podpůrnou propagační podporu jejich "tvorby" - stačí se zahledět na články otiskované početnými programové časopisy, třeba Týdeníkem Televize.

Šefrnová sice upozorňuje na ustavičný stres, vyčerpání, avšak ještě větší ohrožení představuje zničení hereckého potenciálu, čímž se však autorka příliš nezabývá. A zůstává otázkou, zda fenomenální paměť (zde přisouzená třeba Igoru Chmelovi), ideální pro bezproblémové a hlavně rychlé natáčení nekonečných seriálů, opravdu představuje nějakou přednost, když vyvazuje herce z nutnosti o jeho postavě aspoň trochu popřemýšlet. Natáčení seriálů totiž ze všeho nejvíce připomíná bezmyšlenkovitou pásovou výrobu bezcenného, ale lákavě zabaleného zboží...

Sláva a bída herectví
Vydalo nakladatelství Kant, Praha 2013, 236 stran.
Hodnocení: 70%

Foto: Kant, Nova


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Banner

Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 30

Čtěte také...

Nechcete být na Valentýna sami? Seznamte se v divadle!

Predstaveni pro nezadane  200Představení pouze pro nezadané ženy a muže ve věku 25 až 45 let v Divadle Rokoko se koná 9. února 2013. Pro všechny nezadané, kteří chtějí být na svatého Valentýna už zada...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Loutkař: umělec, nebo vyšinutý vrah?
ImageKrimi Loutkař z pera německé autorky Mariny Heib bude pravděpodobně správnou volbou pro milovníky rázných a přímočarých detektivek nezpomalených dlouhými popisnými pasážemi. Choromyslného vraž...

Divadlo

Mladá krev a staré kosti divadelní tradice v příští sezóně HaDivadla

hadivadlo200Brněnské HaDivadlo se ve své 39. sezóně 2013/2014 chystá obrátit svoji pozornost k protipólu dvou postav hrdina – monstrum v klasických dramatických textech. Divadlo se navrátí k ikonám české i světové divadelní tradice, jako j...

Film

DVD Pohádkář

Pohadkar 200Český film Pohádkář, který vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy spisovatelky Barbary Nesvadbové, měl loni na podzim v kině svoji premiéru. Český lev ho ocenil za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli (Matěj Hádek), nejlepší kameru, zvuk i...