Reklama

Hraběnka Marica v podání půvabné Terezy Mátlové - Severočeské divadlo v Ústí nad Labem

Email Tisk

hrabenka marica 1V pátek 13. prosince v 19.00 hodin uvedlo Severočeské divadlo s.r.o. premiéru jedné z nejoblíbenějších a nejhranějších operet Emmericha Kálmána HRABĚNKU MARICU.  Příběh lásky plný veselých zápletek, okouzlí též temperamentem a skvělou hudbou – ohnivým čardášem.

 

Hraběnka Marica, půvabná Tereza Mátlová a hrabě Tassilo Endrödy – Wittenburg, kterého ztvárnil vynikající tenorista Jaroslav Kovacs. Představení plné melodických písniček v režii Zbyňka Brabce, s nápaditou scénou Pavla Krejčího a kostýmy renomovaného Josefa Jelínka, potěší oko i ucho diváka. Choreografem je Petra Parvoničová, která toto představení obohatila  jejími nápaditými a neobvyklými choreografickými prvky s využitím celého jeviště. Orchestr SD diriguje Milan Kaňák, který na inscenaci spolupracuje zároveň jako sbormistr. Výsledkem celého inscenačního týmu je vskutku skvělá podívaná, která jistě potěší.

hrabenka marica 2

Poslední uvedení v SD: 12. ledna 2001.
PREMIÉRA:  13. 12. 2013
REPRÍZY: 28. ledna 2014 v19.00 hodin a 16. února 2014 v 17.00 hodin 
Emmerich Kálmán: HRABĚNKA  MARICA
Libreto: Julius Brammer, Alfred Grünwald
Překlad: Dr. Vlasta Reittereová
Úprava: Zbyněk Brabec
Zpěvní texty: Julius Brammer, Alfred Grünwald
Překlad zpěvních textů: Jiří Čekan
Režie: Zbyněk Brabec
Dirigent: Milan Kaňák
Choreografie: Petra Parvoničová
Výtvarník scény: Pavel Krejčí
Výtvarník kostýmů: Josef Jelínek
Sbormistr: Milan Kaňák
Asistent režie: Tomáš Christian Brázda 
OSOBY A OBSAZENÍ:
Hraběnka Marica-Tereza Mátlová
Kníže Dragomir Populescu-Petr Matuszek
Baron Koloman Župán z Varaždína-Tomáš Christian Brázda
Hrabě Tassilo Endrödy - Wittenburg -Jaroslav Kovacs
Líza, jeho sestra-Anna Klamo
Karel Štěpán Liebenberg, jeho přítel-Martin Matoušek
Kněžna Božena Guddenstein-Jarmila Baxová
Cseko, starý sluha-Radek Krejčí Manja,
cikánka-Monika Sommerová
baletní sólo ve 2. dějství-Lena Mazanova, Roberts Skujenieks, Zuzana Novoborská
SPOLUÚČINKUJE SBOR, BALET  A  ORCHESTR SEVEROČESKÉHO DIVADLA 
Korepetice: Irina Lorentz
Inspice: Zdeněk Kozlík
Nápověda: Eva Jelínková

hrabenka marica 1

Zamyšlení režiséra
Poprvé jsem se s klasickou operetou setkal jako mladý student v Hudebním divadle v Karlíně, kde jsem zažil ještě éru dnes již legendárních umělců jako Věra Macků, Dagmar Rosíková, Zdeněk Matouš, Karel Fiala a mnoho dalších, poznal základní operetní repertoár a tento druh divadelního umění si zamiloval. Své první angažmá jsem získal v souboru plzeňské operety a mou úplně první rolí na profesionální scéně byl princ Orlovský ve Straussově Netopýru. Přestože těžiště mé práce se později přesunulo do opery, vytvořil jsem na různých scénách přes deset velkých operetních rolí, některé (Sou-Chonga, Alfréda) dokonce ve více inscenacích. Při té příležitosti jsem poznal, že „lehká múza“ vůbec není lehká, ale pro všechny zúčastněné velice těžká. Je mi líto, že dnešní doba klasickým operetám příliš nepřeje (zaniklé soubory v Brně a v Teplicích), protože si myslím, že operety i dnes dokážou zaujmout naše diváky a že jim mohou připravit příjemný večer s krásnými melodiemi a vkusnou zábavou (i přes poněkud naivní děj). Jsem rád, že mohu s operetou prakticky seznamovat i své studenty na Pražské konzervatoři a jsem překvapen, jak je příprava operetních rolí baví. A také jsem rád, že mohu své zkušenosti v klasických operetách předávat i jako režisér. Po inscenacích Vídeňské krve v Opavě a Netopýra v Olomouci je mi ctí, že se v Severočeském divadle, kde jsem dosud režíroval čtyři opery, mohu představit i jako operetní režisér. Hraběnka Marica má především nádhernou hudbu. Když jsem ji začal připravovat, hledal jsem marně německý originál – všechny texty byly různě upravené. Až díky redaktorovi Českého rozhlasu Liboru Dřevikovskému jsem získal text, který ve vídeňské knihovně opsala a přeložila dr. Vlasta Reittererová. Pochopil jsem, že se dnes text musí upravovat (bez škrtů bychom Hraběnku Maricu hráli bezmála do půlnoci), nicméně jsem se snažil co nejvíce z Kálmánova originálu vycházet. Paradoxně se ukázal životaschopnější, než některé úpravy. Ve shodě s dirigentem Milanem Kaňákem jsme potlačili některé „velkooperní zpěvy“ ve finálových scénách a snažili se vytvořit představení, které má spád a kde bude dominantní Kálmánova hudba, která je nesmrtelná.  Zbyněk Brabec 

Zdroj foto: http://www.operabalet.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

JANA LANGEROVÁ


redaktorka, tvůrce soutěží, 26 let (Štír a občas Střelec)

  • pochází z malé vesničky Zádveřice a nyní žije s manželem v ještě menší Lhotě, která leží 13 km od Zlína
  • Jana je čerstvou absolventkou fakulty multimediálních komunikací v oboru vztahy s veřejností a pracuje jako tisková mluvčí festivalu Chillibraní
  • s K21 je spojená už sedm let, začínala jako editorka a vypracovala se až k zástupkyni šéfredaktorky, nyní domlouvá soutěže a píše pro radost hlavně do literatury a mluveného slova. Udržuje se tak v tempu, má přehled a plní si knihovničku skvělými tituly
  • ve volném čase kromě kulturních věcí také moc ráda zahradničí (zajímají ji bylinky i pokojovky) a vaří různé dobroty. S manželem se věnují geocachingu - hledají poklady po okolí, často navštěvují různé metalové koncerty a jsou s partou přátel. Aktuálně propadli speedmintonu!
  • a Janino motto:To od Johna Lennona: „Každý září jako měsíc, jako hvězdy, jako slunce. Každý září. Přidej se.“
Banner

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Partneři

Hledat

Aktuality

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 23

Z archivu...

Čtěte také...

Program divadla Tramtarie Olomouc na září 2015

Tramtarie 200Divadlo Tramtarie představuje svůj zářijový program. Nejvíce prostoru je dáno komediím, ale chybět nebude ani klasický kultovní horor. Chcete-li se smát a nebo trochu bát, přijměte pozvání do Tramtarie.

...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Přední francouzský spisovatel Hédi Kaddour přijíždí do Česka představit svůj podmanivý román „Protější břehy“. Na propletenci několika postav Hédi Kaddour demystifikuje střet kultur. Palčivě aktuálně zachycuje nedávnou minulost Evropy a kořeny jejích souč

kaddour 20020. léta 20. století. Severní Afrika. Zaběhnutý řád koloniálního města naruší příjezd amerického filmového štábu. Cizorodý prvek v dosud bipolárním světě rozkrývá stereotypy sžitých kultur i nevyhnutelnou  změnu společnosti. Střet velkých i malých ...

Divadlo

Festival Apostrof zve milovníky evropského divadla

altJiž čtrnáctý ročník divadelního festivalu nezávislé a amatérské tvorby startuje poslední červnový den. Celkem devět představení ve čtyřech dnech se odehraje v Divadle Na Zábradlí a v experimentálních prostorech NoDu. Objeví se ...

Film

Století Miroslava Zikmunda

Zikmund 200

Všichni znají dvojici slavných cestovatelů - Zikmunda a Hanzelku. Všichni znají jejich expedice a knihy. Nikdo ale neví, jaký žili život. Jejich zážitky z cest znají miliony lidí na celém světě. Legendární dvo...