Hraběnka Marica v podání půvabné Terezy Mátlové - Severočeské divadlo v Ústí nad Labem

Hraběnka Marica v podání půvabné Terezy Mátlové - Severočeské divadlo v Ústí nad Labem

Email Tisk

hrabenka marica 1V pátek 13. prosince v 19.00 hodin uvedlo Severočeské divadlo s.r.o. premiéru jedné z nejoblíbenějších a nejhranějších operet Emmericha Kálmána HRABĚNKU MARICU.  Příběh lásky plný veselých zápletek, okouzlí též temperamentem a skvělou hudbou – ohnivým čardášem.

 

Hraběnka Marica, půvabná Tereza Mátlová a hrabě Tassilo Endrödy – Wittenburg, kterého ztvárnil vynikající tenorista Jaroslav Kovacs. Představení plné melodických písniček v režii Zbyňka Brabce, s nápaditou scénou Pavla Krejčího a kostýmy renomovaného Josefa Jelínka, potěší oko i ucho diváka. Choreografem je Petra Parvoničová, která toto představení obohatila  jejími nápaditými a neobvyklými choreografickými prvky s využitím celého jeviště. Orchestr SD diriguje Milan Kaňák, který na inscenaci spolupracuje zároveň jako sbormistr. Výsledkem celého inscenačního týmu je vskutku skvělá podívaná, která jistě potěší.

hrabenka marica 2

Poslední uvedení v SD: 12. ledna 2001.
PREMIÉRA:  13. 12. 2013
REPRÍZY: 28. ledna 2014 v19.00 hodin a 16. února 2014 v 17.00 hodin 
Emmerich Kálmán: HRABĚNKA  MARICA
Libreto: Julius Brammer, Alfred Grünwald
Překlad: Dr. Vlasta Reittereová
Úprava: Zbyněk Brabec
Zpěvní texty: Julius Brammer, Alfred Grünwald
Překlad zpěvních textů: Jiří Čekan
Režie: Zbyněk Brabec
Dirigent: Milan Kaňák
Choreografie: Petra Parvoničová
Výtvarník scény: Pavel Krejčí
Výtvarník kostýmů: Josef Jelínek
Sbormistr: Milan Kaňák
Asistent režie: Tomáš Christian Brázda 
OSOBY A OBSAZENÍ:
Hraběnka Marica-Tereza Mátlová
Kníže Dragomir Populescu-Petr Matuszek
Baron Koloman Župán z Varaždína-Tomáš Christian Brázda
Hrabě Tassilo Endrödy - Wittenburg -Jaroslav Kovacs
Líza, jeho sestra-Anna Klamo
Karel Štěpán Liebenberg, jeho přítel-Martin Matoušek
Kněžna Božena Guddenstein-Jarmila Baxová
Cseko, starý sluha-Radek Krejčí Manja,
cikánka-Monika Sommerová
baletní sólo ve 2. dějství-Lena Mazanova, Roberts Skujenieks, Zuzana Novoborská
SPOLUÚČINKUJE SBOR, BALET  A  ORCHESTR SEVEROČESKÉHO DIVADLA 
Korepetice: Irina Lorentz
Inspice: Zdeněk Kozlík
Nápověda: Eva Jelínková

hrabenka marica 1

Zamyšlení režiséra
Poprvé jsem se s klasickou operetou setkal jako mladý student v Hudebním divadle v Karlíně, kde jsem zažil ještě éru dnes již legendárních umělců jako Věra Macků, Dagmar Rosíková, Zdeněk Matouš, Karel Fiala a mnoho dalších, poznal základní operetní repertoár a tento druh divadelního umění si zamiloval. Své první angažmá jsem získal v souboru plzeňské operety a mou úplně první rolí na profesionální scéně byl princ Orlovský ve Straussově Netopýru. Přestože těžiště mé práce se později přesunulo do opery, vytvořil jsem na různých scénách přes deset velkých operetních rolí, některé (Sou-Chonga, Alfréda) dokonce ve více inscenacích. Při té příležitosti jsem poznal, že „lehká múza“ vůbec není lehká, ale pro všechny zúčastněné velice těžká. Je mi líto, že dnešní doba klasickým operetám příliš nepřeje (zaniklé soubory v Brně a v Teplicích), protože si myslím, že operety i dnes dokážou zaujmout naše diváky a že jim mohou připravit příjemný večer s krásnými melodiemi a vkusnou zábavou (i přes poněkud naivní děj). Jsem rád, že mohu s operetou prakticky seznamovat i své studenty na Pražské konzervatoři a jsem překvapen, jak je příprava operetních rolí baví. A také jsem rád, že mohu své zkušenosti v klasických operetách předávat i jako režisér. Po inscenacích Vídeňské krve v Opavě a Netopýra v Olomouci je mi ctí, že se v Severočeském divadle, kde jsem dosud režíroval čtyři opery, mohu představit i jako operetní režisér. Hraběnka Marica má především nádhernou hudbu. Když jsem ji začal připravovat, hledal jsem marně německý originál – všechny texty byly různě upravené. Až díky redaktorovi Českého rozhlasu Liboru Dřevikovskému jsem získal text, který ve vídeňské knihovně opsala a přeložila dr. Vlasta Reittererová. Pochopil jsem, že se dnes text musí upravovat (bez škrtů bychom Hraběnku Maricu hráli bezmála do půlnoci), nicméně jsem se snažil co nejvíce z Kálmánova originálu vycházet. Paradoxně se ukázal životaschopnější, než některé úpravy. Ve shodě s dirigentem Milanem Kaňákem jsme potlačili některé „velkooperní zpěvy“ ve finálových scénách a snažili se vytvořit představení, které má spád a kde bude dominantní Kálmánova hudba, která je nesmrtelná.  Zbyněk Brabec 

Zdroj foto: http://www.operabalet.cz


 
Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

Režisér Viktor Tauš: „Pracovat s Kaiserem a Lábusem je štěstí“

taus viktor 200Režisér Viktor Tauš debutoval autobiografickým filmem o drogové závislosti Kanárek. Můžete si přečíst, jak na tento film vzpomíná a co pro něj znamenal, ale tento rozhovor se točí především kolem jeho ne...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Divotvorný vstup zlínského Městského divadla do sezóny 2013/2014

200divV sobotu 21. září uvedlo Městské divadlo ve Zlíně první večerní premiéru právě se rozbíhající divadelní sezóny. Pocty „být první v nové sezóně“ se dostalo muzikálu Divotvorný hrnec v režii umělecké šéfky zlínského divadla Hany Mikoláškové.

...

Literatura

Útlá kniha plná hlubokých strachů

cas perexČlověk může často přemýšlet, zda se jeho život vyvíjí, tak jak má. Jestli dosáhl toho, čeho chtěl a jestli je sám se sebou spokojen. Ještě větší tlak je na něj naložen, pokud se stane rodičem. Očekávání jsou vysoká. Jsem dobrá matka/jsem dobrý otec? ...

Divadlo

Je láska silnější než strach?

sipkovaruzenka perexV každé správné pohádce vyhraje dobro nad zlem. Dokáže ale křehká láska zvítězit nad tak velkým soupeřem, jakým je potichu se vkrádající strach? To se dozvíte, pokud zavítáte do Státní opery na baletní představení Šípková Rů...

Film

Ledničtí se vydají na bojiště první světové války

lednice 200Od pátku 9. do neděle 11. září proběhne v Lednici první ročník přehlídky s názvem Filmová Lednice. Program s mottem NA BOJIŠTÍCH PRVNÍ VÁLKY láká mj. na exkluzívní projekce snímků tematicky zaměřených na první světovou válku, němý film s živým hud...