Lednová premiéra HaDivadla - Maryša, krojovaná revolta v režii Lukáše Brutovského
Reklama
Banner
Banner

Lednová premiéra HaDivadla - Maryša, krojovaná revolta v režii Lukáše Brutovského

Email Tisk

Marysa perexHaDivadlo uvedlo ve dnech 10. a 11. ledna v první a druhé premiéře inscenaci hry Aloise a Viléma Mrštíkových Maryša v režii mladého slovenského režiséra Lukáše Brutovského. V hlavní roli se v alternaci představily Erika Stárková (10.1.) a Sára Venclovská (11.1.).

 

 

Inscenace legendární národní hry bratří Mrštíků je druhou premiérou letošní sezóny HaDivadla, která se nese ve znamení hrdinů a monster oživovaných skrze současné interpretace klasických titulů. Po čechovovské variaci Sežereš sám sebe (Platonov) se tedy pozornost uměleckého souboru HaDivadla v čele s hostujícím režisérem Lukášem Brutovským upírá k „národní hře národem mnohokrát interpretované“. Avšak „kde končí národ a začíná hra.. ?“ ptají se tvůrci nové inscenace. A je Maryša hrdinkou osamělé vzpoury nebo chladně vraždícím monstrem?

„ Když si na chvíli odmyslíme vesnické milieu hry, zjistíme, že myšlení a základní problémy postav stále komunikují. Maryša je kromě toho hrou o tvrdohlavé revoltě vůči tvrdohlavosti, o nonkonformismu, o protestu vůči zažitému pořádku, jehož pragmatismus hraničí s cynismem. Nás zajímá, jestli má tato vzpoura nějaký smysl ,“ popisuje hlavní téma nové inscenace režisér Lukáš Brutovský.

marysa K 1V roli Maryši Erika Stárková

Brutovského krojovaná revolta, v níž se kromě alternace v rolích Maryši a Rozáry (Erika Stárková/Sára Venclovská) dvojí také vedlejší role Strouhala a Rekruta (Marián Chalány/Jiří M. Valůšek), je inscenací, které nedominují postmoderní či post-postmoderní scénická řešení. Maryša v pojetí Brutovského jde především zpět ke kořenům původního dramatického textu, bez klišé a příkras národní inscenační tradice. Výsledkem je minimalistická, syrová a herecky exponovaná inscenace, v níž se představí celý herecký soubor HaDivadla a několik hereckých hostů včetně dětských herců.

marysa K 2V roli Maryši Sára Venclovská

Alois a Vilém Mrštíkovi: Maryša
Maryša podléhá mechanizmům společnosti, ve které žije, a spoluvytváří je. Je obětí tvrdohlavosti a tvrdohlavě trvá na oběti. Je hrdinkou proti svojí vůli a z vůle boží vražedkyní. Je zarputilost, která ji ovládá, dědičná, nebo je výrazem silné osobnosti? A vražda, kterou dnes ráno spáchá, je logickým vyústěním okolností nebo morálním apelem pro další generace diváků a účinkujících? Národní hra národem mnohokrát interpretovaná. Kde končí národ a začíná hra?

Režie: Lukáš Brutovský
Dramaturgie: Miro Dacho
Premiéra: 10. a 11. ledna 2014
Termíny nejbližších představení: 27.1.2013, 14.2.2013, 26.2.2013

Zdroj informací a foto: www.hadivadlo.cz


 

Přihlášení



Banner
Národní divadlo - Představení

Rozhovor

Signal festival je povinnost!

200signalPraha se chystá na festival světla – Signal. Půjde o půvabné videomappingové projekce, které přiveze dohromady 30 domácích i zahraničních umělců světového formátu. Praha bude zářit a svítit! Více nám o tom prozradili členové skupiny Telenoika a Caitl...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Unikátní představení OFFline 19. května v Divadle Archa

offline perex420PEOPLE – Off Projects – Please The Trees. Tři osobité soubory na jednom místě pouze v jeden jediný večer – 19. 5. od 20.00 v Divadle Archa! Mimořádný projekt OFFline vznikl ...


Literatura

Jedenáct – řetězec událostí, který odstartoval jeden „nečin“

mark watson jedenact 200Xavier Ireland je modrátorem nočního vysílání, v němž radí ostatním, jak přežít životní krize. Přitom sám se potácí ve vlastní nejistotě. V Anglii žije pět let pod novou identitou. Kdysi, to se ještě j...

Divadlo

Největší příběh všech dob

Nejvetsi pribeh 200Hra Patricka Barlowa „Největší příběh všech dob“ (Greatest story ever told). Divadelní „road movie“ se vrací! Aneb všechny cesty vedou na Golgotu...

 

...

Film

Musí se do práce, i kdyby se nechtělo!

200filmFilm Já to tedy beru, šéfe…! reaguje na tehdejší podnikovou a ekonomickou stabilitu v Československu. Pracovních míst bylo mnohem více než práceschopných a kdyby nebylo zaměstnání ze zákona povinné, museli by se lidi k činnosti přemlouvat.

...