Banner

Můj romantický příběh

Email Tisk

langova perexDivadelní zpověď Toma a Amy „Bože. To teď spolu jako chodíme? Celé odpoledne jsem si důkladně přehrával všechno, co jsem jí kdy udělal, a co ona udělala mě. A snažil se určit míru svých závazků.“ / Postava Toma ve hře Můj romantický příběh. Jacksonova hra Můj romantický příběh je sžíravou groteskní komedií s černými konturami o nesnadném hledání lásky na začátku dvacátého prvního století.

 

 

Její dva hlavní hrdinové jsou vlastně Romeem a Julií dneška, jen místo nepřízně znepřátelených rodin musí čelit něčemu ještě horšímu: svým vlastním sobeckým a nevyzrálým návykům. Během hry, která v první části sleduje příběh očima Toma, ve druhé stejný příběh nahlíží pohledem Amy a ve třetí části oba pohledy spojuje, můžeme nahlédnout hlavním postavám až do příslovečného ledví. Celá komedie je po vzoru epického divadla a žánru stand-up comedy (u nás známého jako komedie na stojáka) prostoupena komentáři hlavních postav, které uvozují, zpřesňují a někdy také ironizují dění na jevišti. Ze záplavy trefných a vtipných komentářů obou hlavních postav, které dobře ukazují i obecné rozdíly mezi pohledem muže a ženy na společné milostné situace, se ale postupně vynořují nepříjemné skutečnosti.

Tom ani Amy si nejsou schopni vzájemně říct, co od vztahu očekávají. A když už jejich vztah náhodně začne, tak veškerou energii napnou k tomu, aby jej co nejdříve ukončili. Jsou natolik zahledění do sebe, do svých vzpomínek, bolístek a nereálných představ o ideálním partnerství, že skoro nevnímají jeden druhého. Nejsou si schopni ani říct, co jim na druhém vadí, i když právě o tom vedou obsáhlé vnitřní monology. Vlastně spolu v pravém slova smyslu ani nekomunikují, ale dávají velký pozor, aby o jejich vztahu náhodou nevěděl někdo další, protože to by bylo jaksi trapné. Dojem, který vyvolávají, je pro ně mnohem důležitější realita jejich života. Oba také neustále o něčem pochybují: o sobě, svém protějšku, budoucnosti, přítomnosti a minulosti. A nemají se na koho se svými starostmi obrátit, protože rodiny jejich rodičů se dávno rozpadly. Amyina máma se bude brzy znovu vdávat, Tomova máma žije pouze s babičkou a hodlá Toma za každou cenu oženit. Mnohé napoví také to, že po celou hru není zmíněna existence otců.

Navzdory všemu a všem ale hra nakonec v závěru směřuje k opatrnému sblížení obou hlavních postav, byť mu předchází snaha se od toho druhého definitivně odpoutat. Sblížení Toma a Amy se děje za poměrně dramatických okolností, jejichž řešení není nijak snadné a předpokládá od obou jasné a nevratné rozhodnutí. Tom a Amy však pod tímto tlakem v gynekologické čekárně jakoby dospívají. Poprvé spolu skutečně mluví, poprvé o sebe vzájemně projeví skutečný zájem, poprvé se zdá, že jsou k sobě upřímní, poprvé vůči sobě projeví pochopení a cit. Závěr je to tragikomicky nejednoznačný, ale tak nějak se chce věřit, že jde o happyend. 

Pět otázek pro Lenku Langovou


Jaká je podle Vás postava Amy?
Je to normální holka, která ale odmítá dospět, protože vlastně ani nemá proč – žije život, ve kterém nic moc neřeší, jenom si užívá a vůbec nevnímá, jak rychle jí utíká čas. Hodně vydělává, žádné velké překážky v životě překonávat nemusí a domnívá se, že takhle bude moci žít donekonečna. Ve hře ale nastanou problémy, které je nucena řešit a to jí asi nakonec dospět donutí.

Máte se svou postavou něco společného?
Určitě mám, protože stejně jako ona kolikrát něco říkám a v hlavě mi běží něco úplně jinýho. A někdy se taky chovám jako blbec, stejně jako Amy.

Jak vzpomínáte na své první lásky a dobu, kdy vám bylo šestnáct?
Já na tu dobu nevzpomínám úplně v dobrém, nebyla vůbec ideální - měla jsem bouřlivou pubertu a hodně jsem se hledala, takže to bylo opravdu náročný.

A jak jste na tom dneska, přibližně ve věku postavy hry?
Jsem na tom o malý chlup líp, ale nic moc to není.

Jak se Vám hra Můj romantický příběh zkoušela?
Ještě pořád se zkouší! Ale popravdě řečeno, je to pro mě těžké, protože jde o úplně jiný druh divadla, než na který jsem zvyklá. Takže je to trošku boj, ale snažím se a doufám, že to nějak vybojuju.

Lenka Langová
Narodila se v Liberci, herectví vystudovala na pražské Vyšší odborné škole herecké. První angaţmá získala v Moravském divadle v Olomouci. Ve Švandově divadle na Smíchově hrála pohostinsky Lucy (V. Havel: Ţebrácká opera), Emílii (M. Lang: Dávníkové), Ursulu (W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic) a Báru (R. Denemarková: Peníze od Hitlera). Hrála také ve Strašnickém divadle, Městském divadle 8 v Karlových Varech a v ostravském Divadle Aréna. V roce 2010 vstoupila do angaţmá v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Z rolí: Kateřina (W. Shakespeare: Zkrocení zlé ţeny), Marie (N. V. Gogol: Revizor), Stella (T. Williams: Tramvaj do stanice Touha). Hrála také v televizním seriálu Ordinace v růţové zahradě a Znamení koně. V Divadle pod Palmovkou hrála Ţenu v Lorcově dramatu Krvavá svatba.

langova

Pět otázek pro Jana Konečného

Jaká je podle Tebe postava Toma?
Tom je podle mě mainstreamový třicátník, bez urážky. Práce, bar, kocovina, práce, koncert nebo třeba volejbal ... Mám takové kamarády.

Máš se svou postavou něco společného?
Jsme s autorem hry vrstevníci, myslím, že při psaní čerpal asi nejen z vlastních zážitků a zkušeností. A myslím, že s postavou Toma máme společného hodně, možná víc, než si chci přiznat. Jen bych řekl, že to co se Tomovi děje a jaké peripetie řeší, já prožíval zhruba před šesti lety ... Což není zas až tak dávno.

Jak vzpomínáš na své první lásky a na dobu, kdy Ti bylo šestnáct?
To byly krásné časy! Ale teď je to neméně hezké!

A jak jsi na tom dnes, přibližně ve věku postav hry?
Jsem šťastný, vše je tak, jak má být - jaké si to uděláš, takové to máš.

Jak se Ti hra Můj romantický příběh zkoušela?
Herci takové roli říkají "kláda" a já jsem rád, že můžu tuto "kládu" zkoušet a hrát.

Jan Konečný
Narodil se v Praze, herectví vystudoval na DAMU. Členem Divadla pod Palmovkou je od října 2007. Z rolí: Charlie Babbitt (D. Gordon: Rain Man – za tuto roli byl v širší nominaci na Cenu Thálie), Christopher Wren (A. Christie: Past na myši), 2. parašutista (J. Suchý, J. Šlitr: Kdyby tisíc klarinetů), Wally Wilkins (N. R. Nash: Pozor, jaguár!), Billy Bibbit a Ruckly (D. Wasserman: Přelet nad kukaččím hnízdem), Mr. Forbright (M. Cooney: Nájemníci pana Swana), Junior (P. Kohout: August August, august) aj. Účinkuje také v Divadle Aqualung. V inscenaci Shakespearova Snu noci svatojánské uváděné ve Východočeském divadle v Pardubicích ztvárnil roli Puka. Hrál v televizních seriálech a filmech Zdivočelá země, Ordinace v růţové zahradě, Tajemství. Je drţitelem Ceny Jiřího Adamíry pro mladé začínající umělce.

langova 2

Můj romantický příběh (My Romantic History)

Překlad: Jakub Škorpil
Režie: Tomáš Svoboda
Scéna a kostýmy: Anna Forstová
Dramaturgie: Ladislav Stýblo
Osoby a obsazení:
TOM ……………………………………………………………. Jan Konečný
AMY …………………………………………………………. Lenka Langová
SAŠA ………………………….………………………… Barbora Valentová
CALVIN KENNEDY ………………………………...… Jan Vlas
JESSIE, WATTO a další ……………………………….…. Radek Valenta
ALISON, SETŘIČKA a další ........................................... Petra Horváthová
Představení řídí: Jana Valachová
Text sleduje: Václav Vostarek

Vršovické divadlo MANA

premiéry proběhly 23. a 24. ledna 2014,
další reprízy jsou 28.2.2014 a 13.3.2014

D. C. Jackson
Skotský dramatik narozený v roce 1980 ve Stewartonu, malém skotském městě s přibližně 6500 obyvateli ve Východním Ayrshiru. Jeho otcem je Edward (Eddie) Jackson, zakladatel a dlouholetý ředitel významné zájezdové divadelní společnosti Borderline Theatre Company, která se programově zabývá uváděním nových divadelních textů. D. C. Jackson autorsky začínal jako scénárista krátkých kreslených seriálů v edinburském magazínu List, pracoval však také v call centru nebo jako tiskový mluvčí. Přibližně od roku 2006 se věnuje psaní divadelních textů. Jeho hry jsou z hlediska žánru černými a ironickými vztahovými groteskami či nekompromisními generačními komediemi a tragikomediemi, jejichž témata jsou obvykle spojena s pocity a prožitky společnými současné mladé generaci. Jeho hry se nevyhýbají ani tabuizovaným tématům. Není přitom náhodou, že Jackson klade zvláštní důraz na mezilidské vztahy, jejichž současná krize je důležitým motivem všech jeho děl. Momentálně žije v Glasgow. Hra Můj romantický příběh byla v České republice uvedena již dvakrát – v české premiéře to bylo v roce 2012 v Buranteatru Brno a v roce 2013 v Divadle Petra Bezruče v Ostravě.

Tomáš Svoboda
Narodil se v Plzni, po ukončení střední školy prošel řadou profesí: od kulisáka v Divadle J. K. Tyla v Plzni, přes vychovatele v diagnostickém ústavu, herce v loutkovém Malém divadle v Českých Budějovicích až po režiséra a uměleckého šéfa Divadla Nítě při Západočeském divadle v Chebu. V roce 2002 absolvoval režii na brněnské JAMU. Režíroval na mnoha českých scénách i v Polsku. Soustředí se 4 převážně na autorské divadlo. V letech 2004 až 2006 byl uměleckým šéfem a režisérem pražského divadla Rokoko (mj. zde režíroval hru V. K. Klicpery Zlý jelen). V letech 2010 až 2012 byl uměleckým šéfem Městského divadla Kladno, kde režíroval hry: P. Kolečko, T. Svoboda: Jaromír Jágr, Kladeňák a Příběhy obyčejného hovadství, T. Svoboda: Srnky … a další. Napsal hry Med a Srnky, s Petrem Kolečkem hry Game boy, Pornohvězdy, Kouzelník, Zlatý prsten Jana Třísky, Jaromír Jágr, Kladeňák a Příběhy obyčejného hovadství. Přeložil hru A. Saramanowicze Testosteron. Známým se stal jeho politický kabaret Blonďatá bestie I. a II. Spolupracuje s Českou televizí, pro kterou vytvořil televizní obdobu kabaretu Blonďatá bestie, která byla odvysílána pod názvem Blonďatá bestie v blázinci. V Divadle pod Palmovkou režíruje podruhé – na podzim minulého roku v kooprodukci s divadlem režíroval svůj autorský (napsal společně s O. Formánkem) projekt Miloš Ubu aneb ... málem králem. Vzhledem k popovodňové situaci Divadla pod Palmovkou byl tento „nemilosrdný politický kabaret“ uveden na Nové scéně ND a v současné době se hraje v divadle La Fabrika.

Texty v tiskovém materiálu: Ladislav Stýblo
Foto v tiskovém materiálu: archiv divadla a Leoš Skokan



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Chat s osobností

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 13

Partneři

Čtěte také...

V NODu praská program ve švech!

nodPo letní kompozici programu No Dimension Summer se režim v experimentálních prostorech NOD vrací do normálu.  Lépe řečeno se do programu vrátí osvědčené divadelní kousky, odehraje se několik premiérových večerů a to jak divade...

Nové komentáře

  • 19.05.2017 06:43
    ...
    chia semínka miluju.
     
  • 18.05.2017 09:05
    Děkujeme
    Dobrý den, děkujeme za ...
     
  • 17.05.2017 07:55
    problém
    Nelze odeslat odpovědní ...

Facebook

Twitter


Literatura

Hubnutí pro ty, kdo si všechno moc berou

hubnuti perexKniha z nakladatelství Synergie se začátkem března objevila mezi knižními novinkami. Napsala ji spisovatelka a psycholožka Colette Baron Reid. Je to netradičně pojatá příručka pro lidi, kterým se nedaří stále zh...

Divadlo

Taneční festival ImPulsTanz 2015

tanecni200K letní Vídni patří již tradičně mezinárodní taneční festival ImPulsTanz. Ten letošní promění město na Dunaji v jeden taneční parket v období od  16. července do 16. srpna.

...

Film

Afghánistán z blízka

200 rossNastražené bomby, třiadvacetihodinové boje a nebezpečí na každém rohu. Britský herec a novinář Ross Kemp na vlastní kůži zjišťuje, jaké je být nasazený v Afghánistánu. Nečekejte žádná klišé, patos an...