Reklama
Banner

Tentokrát Ve Smečkách Klub bláznů

Email Tisk

klicovou dirkou perexV Praze je hodně divadel, podle mého odhadu nejméně stovka. A to ta, která mají ještě malou nebo komorní scénu, počítám jen jednou. Při tomto počtu samozřejmě není divu, že mi zhusta nějaká ta premiéra uteče anebo ji nestihnu. Pak nezbyde, než poslouchat zákulisní tamtamy. Někdy je člověk rád, že ušel utrpení, jindy trochu zamrzí, že něco dobrého propásl, ale návštěva reprízy vše napraví. A tak jsem se, pod vlivem kolujících zvěstí, vypravila do Činoherního klubu na představení hry Klíčovou dírkou.


Joe Orton (1933 – 1967) je v anglojazyčné divadelní literatuře synonymem hodně černé, leckdy až pobuřující a cynické komedie, plné obskurností a absurdních zápletek. Tento herec a dramatik psal v šedesátých letech minulého století šokující hry a umřel tak, jak by bylo hodno některé z Ortonových postav – v jeho čtyřiatřiceti letech ho ubil jeho milenec kladivem.

Dramatikova komedie Klíčovou dírkou způsobila při svém prvním uvedení dost velký skandál. Orton v ní jen tak bezděky a zdánlivě jakoby mimochodem hojně používá otřepané atributy šestákových románů: chlípný a záludný terapeut, šílený psychiatr, podivný a podezřelý londýnský policajt s nápadným francouzským přízvukem, nevinná chudičká dívenka, ztracená a znovuobjevená relikvie, odložený a nalezený potomek, incestní vztahy. Nemohla jsem nevzpomenout na Krvavý román Váchala, ale na rozdíl od něj není toto vše pro Ortona podstatou děje, ale jen lehkou předehrou pro daleko neuvěřitelnější a šílenější situace.

klicovou dirkou 1

Vše začíná celkem přehledně – úspěšný psychoanalytik dr. Pretience v bravurním podání M. Fingera chce svést nezkušenou naivní sekretářku (I. Jiříčková). To mu překazí příchod jeho manželky, kterou skvěle ztvárnila G. Míčová. A pak se děj začne neuvěřitelně komplikovat. Do hry se postupně zapojují další postavy – kontrolor z ministerstva zdravotnictví, milenec manželky, policista (F. Dadák, s jeho obsazením měl režisér opravdu šťastnou ruku, v roli přitroublé ruky zákona byl neodolatelný). Všichni se před někým skrývají, někoho či něco hledají, vydávají se za jinou osobu, tak nějak se náhodou svlékají, oblékají z nouze do cizích šatů.

Nápadité scéně (Kamila Polívková), situované do psychoanalytické ordinace, vévodí obrovská pohovka téměř přes celé jeviště. (Ano, na Freuda vždycky dojde!) V režii Martina Čičváka se z psychoanalytikovy pohovky stává pomyslné vivisektárium, v němž se charaktery odhalují až na dřeň.S akrobatickou dovedností se na ní, za ní či pod ní schovávají anebo naopak vynořují jednotliví hrdinové, kteří díky přesné choreografii a načasování mizí před zraky spoluhráčů.

klicovou dirkou 2

Dral se mi neodbytně do mysli bonmot Brigitte Bardot, pocházející zhruba ze stejné doby jako tato hra: „Všichni se jednou sejdeme v jedné velké posteli.“ Na tuto černou komedii to platí doslova. Není divu, že při jejím prvním uvedení citlivé dámy dávaly nahlas najevo své pohoršení. Způsobily je nejenom zřetelně ukázané a pojmenované mimomanželské, milenecké a incestní vztahy, ale jako vrchol neslušnosti i záhada ztracené části nejintimnější partie ze sochy ctihodné a nedotknutelné britské politické veličiny - ministerského předsedy W. Churchilla. To byly věci, o kterých se doposud na divadle prostě nemluvilo ani v náznaku, natož zřetelně a nahlas.

Ale aby nedošlo k omylu – Joe Orton nechtěl v první řadě šokovat, ale pobavit. A to se mu, myslím, v Činoherním klubu podařilo; též zásluhou Čičvákovy režie, která se zaměřila především na absurditu vztahů a situací. I když dnes hra nikoho nepohoršuje tak, jako v šedesátých letech, přesto je otevřenost,s jakou hovoří o intimitě, neobvyklá A nemám tím na mysli intimitu výhradně erotickou, ale především intimitu vztahovou, introspektivní, psychologizující. Zpočátku je „blázen“ ten, kdo na sobě nemá pomyslný bílý plášť, ale jak se děj komplikuje, není už jasné, kdo je psychiatr, kdo pacient, kdo se chová „normálně“ a kdo ne. Na závěr hry můžeme na filmovém plátně sledovat, jak se za radostného zpěvu známé africké národní písně všechny postavy v jakémsi reji bláznů vydají po schodech na ulici a dále do světa, mezi lidi, mezi nás, jako poslové malého každodenního bláznovství, kterého kousek snad každý z nás v sobě skrývá.

Joe Orton: Klíčovou dírkou

klicovou dirkou

Žánr: komedie  
Uvádí: Činoherní klub, Ve Smečkách 26, Praha 1  
Režie a úprava: Martin Čičvák  
Hrají: Martin Finger, Iveta Jiříčková, Gabriela Míčová, Jiří Černý, Jan Hájek, Matěj Dadák
Scéna a kostýmy: Kamila Polívková
Premiéra: 30. října 2013  
Hodnocení: 80%  

Zdroj foto: P. Nesvadba, Činoherní klub  

www.cinoherniklub.cz

( 1 hlas )


Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Banner

Hledat

Aktuality

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 16

Partneři

Čtěte také...

Na Plovárnu jedině v lázních!

plovarna 200V rámci multižánrového festivalu LUHOvaný Vincent čeká jeho návštěvníky také divadlo. A ne ledajaké. Půjde o žonglérsko-akrobatické představení Plovárna souboru Bratři v tricku. Kde jinde strávit nedělní odpoledne rozmarného léta než v Jurkov...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Ivona Březinová se vydala po stopách Franze Kafky

200litVe svém sedmém – posledním v řadě – literárním cestopisu zůstala Ivona Březinová v hlavním městě naší země. Její hrdinové z „béčkové řady“ (béčko zde není označením jakosti románů, ale vyjádřením toho, že v řadě tituly začínají shodně na „B“ – Básník v ...

Divadlo

Zábavný kabaret o božské Marilyn

200divZnámé iniciály MM byly zárukou kasovního trháku i přesto, že jejich samotná majitelka a platinová kráska Marilyn Monroe byla velice nespolehlivá a svou image vystavěla na svém největším nešvaru - nedochvilnosti. Snad se i právem domnívala, že na hvězdu její...

Film

Whitney Houston hrála hvězdu, kterou byla

Film Osobní strážce (1992) nás už dobrých dvacet let seznamuje se zákulisím showbyznysu. Zpěvačka Rachel je zde na vrcholku kariéry, a i když se v její práci točí spousta peněz, má své osobní problémy a velmi své...