DIVADELNÍ SOUBOR STUDIO MLADÝCH UVÁDÍ HOSPODKÁL – MUZIKÁL TAK TROCHU JINAK

DIVADELNÍ SOUBOR STUDIO MLADÝCH UVÁDÍ HOSPODKÁL – MUZIKÁL TAK TROCHU JINAK

Hospodkal perexDivadelní soubor Studio mladých uvede druhou premiéru dlouho očekávané čtvrté autorské inscenace. Nová hra, na kterou se početná fanouškovská základna velmi netradičního souboru z Roztok u Prahy těšila už více než rok, se jmenuje Hospodkál aneb Boj o pípu. Opravdový muzikál z hospody, jak členové Studia sami Hospodkál titulují, diváci poprvé shlédli v pátek 11. dubna 2014 na malé scéně pražského divadla Minor. Druhá premiéra proběhne ve čtvrtek, 24. dubna v „domovských“ Roztokách u Prahy v divadelním sále Hospody na Růžku v Žalově.

 

A podle reakcí diváků pražské premiéry je vskutku nač se těšit! Po lyrickém kabaretu o všech formách lásky Je zelená opravdu zelená aneb Hádej, kolik mi to žere, interaktivní „ultradetektivní fúrii“ Co věděla Klára Kovalová (a musela zemřít) a veselém pásmu o smutných lidech Kabaret jak Brno aneb Tajemství sprchového kótečku se tvůrčí trio Tomáš Zámečník, Radek Bár a Vojta Efler rozhodlo popasovat se s žánrem, který řada divadelních diváků zbožňuje, zatímco jinými je, snad kvůli často přiznané povrchnosti a komerčnosti, okázale zatracován. Totiž s muzikálem. A samozřejmě se popasovali tak, jak je jejich dobrým zvykem – razantně, bez servítků, neokázale a hlavně bez ohledu na zažité konvence a postupy.

 studioMladych

„Zarazilo nás, že se zatím nikdo z muzikálových autorů do tak košatého prostředí, jakým je obyčejná hospoda, nevydal. Cítili jsme téměř povinnost tuto hrubou chybu světového divadla napravit,“ shodují se členové souboru, kteří jsou zároveň i autory celého kusu.

„Hospodkál je především výzva,“ usmívá se Tomáš Zámečník, představitel hospodského Mojmíra, který nejen, že spolupracoval na libretu, ale zároveň složil celkem více než hodinu hudby. „Několikrát během práce na Hospodkálu jsem měl pocit, že si už už sahám na tvůrčí dno, ale vždy se mi od něj podařilo odrazit ještě výš, než jsem byl předtím“. A jak Zámečník sám hodnotí hudbu, jíž často komponoval v bezesných nocích? „Myslím, že se mi to povedlo,“ říká skromně.

Téma Hospodkálu pak podle Vojty Eflera, představitele štamgasta Vendy, spoluautora libreta a autora písňových textů, nelze shrnout do prosté věty. „Vždyť se sami do hospody vydejte – a jedno jestli do zaplivané čtyřky nebo nějaké nóbl značkové pivnice. Nikdy nezůstane jen u jednoho tématu! Co člověk, to příběh. Jednou jímavě lidský, jindy k popukání zábavný, další k pláči dojemný. To vše jsme se pokusili zachytit a přenést na jeviště,“ zamýšlí se Efler. „Budeme šťastní, když diváci neodejdou z divadla pouze pobavení, ale také s myšlenkou, že každý z nás je jedinečný a žádný lidský příběh není bezvýznamný,“ dodává.  

Spoluautor písňových textů a představitel štamgasta Jendy Radek Bár pak popisuje složitý proces zkoušení celé inscenace. „Je to trochu vypjaté, zvláště teď, v posledních dnech před premiérou,“ přiznává Bár. „Všichni máme ještě svá civilní zaměstnání, rodiny. A přiznávám, že tu a tam se nervy projeví i v souboru,“ myslí si, ale s poznámkou, že k žádné větší hádce ještě nedošlo. „Vlastně jsme zvědaví,“ uzavírá Bár, „jak diváci Hospodkál přijmou. Kéž by odešli až po děkovačce,“ pokouší se o nadsázku, tolik pro Studio mladých typickou.

Odvážná inscenace samozřejmě žádá i odvážné výtvarné řešení. Scénografka Šárka Sedláková, která se Studiem mladých spolupracuje od úplného začátku, využila všechny své bohaté zkušenosti a navrhla pro Hospodkál jedinečný výtvarný koncept – 2D dekoraci. „Je to revoluce,“ uznávají členové souboru. „Dvourozměrnou hospodu jste na jevišti ještě určitě neviděli,“ smějí se. Oproti tomu pak ještě lépe vynikne minimalistické pojetí kostýmů. „Manšestr, bavlna, flanel, plast“ shrnuje Sedláková.

Hospodkál je počinem na české divadelní scéně ojedinělým. A jak už bylo zmíněno, reakce prvních diváků - a byly mezi nimi i celebrity! – to jen a jen potvrzují. Oblíbená herečka Dana Batulková, která představení Studia mladých navštěvuje pravidelně, neskrývala nadšení. „Nemohla jsem si to nechat ujít. Představení kluků mám strašně moc ráda. Oni jsou neuvěřitelně vtipní a kdykoli budu mít čas a budou hrát poblíž, moc ráda se na ně přijdu podívat“, uvedla pro časopis Sedmička Batulková.  Stejně tak se přišel podívat i přítel Studia mladých, „dvorní“ režisér her Václava Havla a principál divadla Na tahu Andrej Krob, který prohlásil, že jde o prozatímní vrchol tvorby Studia mladých. Ani rozhlasovou a televizní moderátorku a spisovatelku Ivu Leckou nenechal Hospodkál chladnou. „Úžasné, báječné! V záplavě braku a tuctových počinů, kterých jsou dnes plná média, to působí jako zázrak. Přeji si, aby nejen Hospodkál, ale i ostatní představení Studia mladých, vidělo co nejvíce lidí. Stojí to za to!“, poznamenává.

Studio mladých vzniklo na jaře roku 2010 jako spontánní reakce na touhu tří dlouholetých přátel dělat divadlo tak jak je baví, bez ohledů na zažité konvence, pravidla a trendy. Tvoří jej Vojta Efler, herec a moderátor, kterého každé ráno můžete slyšet na pražském rádiu City a vidět v divadle Metro či v seriálu Ordinace v růžové zahradě. V tomtéž seriálu lze v současné době spatřit i Radka Bára, který hostuje v několika představeních obnoveného Karlovarského divadla a v divadle Na tahu. Třetím členem je spisovatel, muzikant a divadelní ekonom Tomáš Zámečník, jehož hudba pronikla díky sociálním sítím i do zámoří a je tam velmi oblíbená.

Hospodkál aneb Boj o pípu je čtvrtou autorskou hrou Studia mladých, která, stejně jako ty předešlé, vznikla za laskavé podpory města Roztoky u Prahy.

Hospodkal

Pražská premiéra proběhla v pátek 11. dubna na malou scénu divadla Minor, v Roztokách u Prahy pak Hospodkál poprvé zazní ve čtvrtek 24. dubna v žalovské Hospodě Na Růžku. Představení začíná v 19:30.        

Pro více informací, fotografie a rezervaci vstupenek nás prosím kontaktujte na Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Zdroj foto:
www.studiomladych.cz
www.facebook.com/studiomladych

( 0 hlasů )



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Fleret je lék, říká autor knihy Umělci na šňůře Jakub Malovaný

200rozInspicient Městského divadla Zlín Jakub Malovaný je autorem knihy Fleret - Umělci na šňůře. Podařilo se mu nashromáždit obdivuhodné množství informací o kapele a muzikantech, kteří jí prošli (a není jich málo), které pak šikovně prošpikoval historkami ze z...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Zajděte si na komorní muzikál Thril Me - Spalující vášeň

 

thrill200Ve čtvrtek 1. října 2015 se konala česká premiéra úspěšného kontroverzního muzikálu Stephana Dolginoffa s názvem Thrill Me - Spalující vášeň. Je to autorovo nejznámější dílo, za nějž byl nominován na prestižní cenu Drama Desk Award. Popr...


Literatura

Děsivější než bomby pršící z nebe je žena v černém

zena 200Píše se rok 1940. Skupina školáků se dvěma učitelkami prchá do bezpečí z německými bombami trýzněného Londýna. Utíkají před nálety a měli by najít útočiště v Domě u Úhořího močálu. Je sice zpustlý, ale měl by být daleko od zkázy pršící z nebe. Rázná ...

Divadlo

Muzikál Mamma Mia! patří mezi české evergreeny. Vrátil se zpět v plné formě!
mamma 200Fenomenální muzikál Mamma Mia! je zpět. V pátek večer proběhla před vyprodaným sálem Kongresového centra v Praze slavnostní obnovená premiéra 23 exkluzivních představení. Protagonisté muzikálu se od diváku dočkali standing ovationu!

Film

Minulost je minulostí… dokud tě nedostihne.

temne200Od června mohou diváci v českých kineh zhlédnout mysteriozní  thriller s názvem Temné kouty. Režisérem a scénáristou je Gilles Paquet-Brenner, který v roce 2010 získal cenu diváka a nejlepší režie na filmovém festivalu v Tokiu za film Klíč k minulost...