Co nám zanechal 17. festival francouzského filmu?
Banner

Co nám zanechal 17. festival francouzského filmu?

Email Tisk

francouzsky film 200Do českých kin pronikají z Evropy i Ameriky zejména podřadné, na mentalitu stádních teenagerů zacílené horůrky, komiksovité historky o lidičkách s nadlidskými schopnostmi či přepracované verze původně počítačových her. A čest všem těm distributorům, kteří se odváží uvést i něco jiného! Také nedávno skončený 17. festival francouzského filmu, vedle Prahy konaný rovněž v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové a Ostravě, poskytl důkaz, že diváky - třebaže v omezeném množství - zajímají i jiné filmy.

Program se skládal z několika sekcí: vedle předpremiér děl již nachystaných do tuzemských kin a ohlédnutí za tituly již uváděnými se představilo devět u nás dosud neznámých soutěžních snímků, vybraných zdejšími filmovými kritiky. Zájemci se ovšem pokochat také pohledem na jednu z hvězd francouzské kinematografie, s důstojnou neokázalostí stárnoucí Juliette Binocheovou, jíž byla věnována malá retrospektiva. Připomenuta byla rovněž tvorba režiséra Benoita Jacquota - toho na rozdíl od Binocheové téměř neznáme, na DVD se mihnul jedině snímek Sbohem, královno, komorní ponor do dnů počínající Velké francouzské revoluce, nahlížené z pohledu sloužících ve versaillském zámku.

Na festivalu uváděné snímky sice nepodléhaly komerčním tlakům na to, aby se přetavily v atraktivní velkopodívanou, zato hraničily s opačným protipólem - často předstíraly třeskuté "umělečno", kterým jen zastíraly neschopnost či neochotu dotknout se reálných problémů, které hýbou současnou (nejen) francouzskou společností. Vlastně jen bratři Dardenneové upozornili v dramatu Dva dny, jedna noc, že také existuje problém nezaměstnanosti a jeho psychicky zhoubného dopadu, navíc umocněného tím, že o propuštění nebohé ženy mají rozhodnout její spolupracovníci, kteří by tak polepšili o peníze určené jí. A pak ještě zbývá upozornit na Hazanaviciusův snímek Hledání, zasazený do brutálních reálií rusko-čečenské války, během níž nejvíce trpěly opuštěné děti, které přišly o své nejbližší. Téměř se ani nechce věřit, že tentýž Hanazavicius předtím natočil hravý hold dávné kinematografii The Artist!

francouzsky film sils-maria

Jinak v nabídce vévodily veskrze vyumělkované, rádoby psychologizující, žvanivé historky nejrůznějšího, chtěně komediálního i ztěžkle vážného zaměření, pro potěchu divákova oka zasazené do přitažlivého přírodního rámce, třeba vysokohorského, do exklusivních prostranství či prostředí - to platí na filmy jako Láska je dokonalý zločin, Dehet a peří, Gemma Bovery (ta dokonce zvítězila v diváckém hlasování!), Modrý pokoj, Sils Maria, Žárlivost, Sex v Paříži, Neodolatelný muž, nemluvě o většině Jacquotových filmů včetně nejnovějšího trojúhelníkovitého melodramatu Tři srdce.

Dalším oblíbeným cílem francouzských tvůrců jsou mondénní životopisy někdy slavných, ale hlavně notně rozporných či jakkoli výlučných osobností. Třeba o módním návrháři Saint-Laurentovi vznikly hned dva životopisy, oba na festivalu uvedené. Další takto zaměřené filmy mapovaly třeba osudy hluchoslepé hrdinky, které se po mnoha nesnázích přece jen naučí komunikovat s vnějším světem (Příběh Marie), nebo sebedestruktivní počínání u nás nikdy nepřekládané spisovatelky Violetty Leducové (Violette), případně se soustředily na umělkyni zavřenou do blázinci (Camille Claudelová 1915).

francouzsky film unos

Mezi životopisné počiny lze do jisté míry také zařadit mystifikující počin, jakým je Únos Michela Houellebecqa, přirovnatelný snad k českému Roku ďábla. Slavného, také z českých vydání známého spisovatele, jenž hraje sám sebe, sice unese prapodivná partička chlápků, jenže romanopisec mezi ně vnáší svými požadavky i uměnovědnými výklady jedině neklid. Rozmarnou hříčku s otevřeným koncem, kde Houllebecq předvádí jakousi další, poněkud svéráznou variantu sebe sama, vnějškově sešlého, mumlavého umanutce, jemuž není pořádně rozumět, by jistě leckdo ocenil i u nás, přinejmenším ti, které zaujal právě Rok ďábla.

Hodnocení: 50%

francouzsky film

Foto: Festival francouzského filmu


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 32

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Desať slov modernému človeku

deset200Nová kniha na trhu s duchovnou literatúrou, ktorá príjemnou formou rozhovorov medzi kňazom  Milošom Szabom, českým čitateľom známym vďaka knihám Žít podle Bible, Manželství, to je také slib  a Zpověď, (z ktorých posledné dve menované vyšli v nakladat...

Divadlo

Zlínské divadlo vyhlašuje velkou letní prázdninovou hru „Od cedule k ceduli“

zlinske divadlo 200Počínaje červencem začínají prázdniny nejen dětem školou povinným, ale i divadelníkům. Městské divadlo Zlín popřálo svým divákům krásné léto originálním způsobem: na balkon na čelní straně divadelní budovy vyvěsilo sérii poutačů...

Film

I první Přemyslovci oslaví narozeniny ČT art

stovezata 200ČT art pokračuje v tradici přímých přenosů vybraných divadelních inscenací v den výročí zahájení svého vysílání. Po loňském Podivném odpoledni dr. Zvonka Burkeho z Činoherního klubu a předloňské inscenaci Velvet Havel Divadla Na zábradlí čeká ...