Co nám zanechal 17. festival francouzského filmu?
Banner

Co nám zanechal 17. festival francouzského filmu?

francouzsky film 200Do českých kin pronikají z Evropy i Ameriky zejména podřadné, na mentalitu stádních teenagerů zacílené horůrky, komiksovité historky o lidičkách s nadlidskými schopnostmi či přepracované verze původně počítačových her. A čest všem těm distributorům, kteří se odváží uvést i něco jiného! Také nedávno skončený 17. festival francouzského filmu, vedle Prahy konaný rovněž v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové a Ostravě, poskytl důkaz, že diváky - třebaže v omezeném množství - zajímají i jiné filmy.

Program se skládal z několika sekcí: vedle předpremiér děl již nachystaných do tuzemských kin a ohlédnutí za tituly již uváděnými se představilo devět u nás dosud neznámých soutěžních snímků, vybraných zdejšími filmovými kritiky. Zájemci se ovšem pokochat také pohledem na jednu z hvězd francouzské kinematografie, s důstojnou neokázalostí stárnoucí Juliette Binocheovou, jíž byla věnována malá retrospektiva. Připomenuta byla rovněž tvorba režiséra Benoita Jacquota - toho na rozdíl od Binocheové téměř neznáme, na DVD se mihnul jedině snímek Sbohem, královno, komorní ponor do dnů počínající Velké francouzské revoluce, nahlížené z pohledu sloužících ve versaillském zámku.

Na festivalu uváděné snímky sice nepodléhaly komerčním tlakům na to, aby se přetavily v atraktivní velkopodívanou, zato hraničily s opačným protipólem - často předstíraly třeskuté "umělečno", kterým jen zastíraly neschopnost či neochotu dotknout se reálných problémů, které hýbou současnou (nejen) francouzskou společností. Vlastně jen bratři Dardenneové upozornili v dramatu Dva dny, jedna noc, že také existuje problém nezaměstnanosti a jeho psychicky zhoubného dopadu, navíc umocněného tím, že o propuštění nebohé ženy mají rozhodnout její spolupracovníci, kteří by tak polepšili o peníze určené jí. A pak ještě zbývá upozornit na Hazanaviciusův snímek Hledání, zasazený do brutálních reálií rusko-čečenské války, během níž nejvíce trpěly opuštěné děti, které přišly o své nejbližší. Téměř se ani nechce věřit, že tentýž Hanazavicius předtím natočil hravý hold dávné kinematografii The Artist!

francouzsky film sils-maria

Jinak v nabídce vévodily veskrze vyumělkované, rádoby psychologizující, žvanivé historky nejrůznějšího, chtěně komediálního i ztěžkle vážného zaměření, pro potěchu divákova oka zasazené do přitažlivého přírodního rámce, třeba vysokohorského, do exklusivních prostranství či prostředí - to platí na filmy jako Láska je dokonalý zločin, Dehet a peří, Gemma Bovery (ta dokonce zvítězila v diváckém hlasování!), Modrý pokoj, Sils Maria, Žárlivost, Sex v Paříži, Neodolatelný muž, nemluvě o většině Jacquotových filmů včetně nejnovějšího trojúhelníkovitého melodramatu Tři srdce.

Dalším oblíbeným cílem francouzských tvůrců jsou mondénní životopisy někdy slavných, ale hlavně notně rozporných či jakkoli výlučných osobností. Třeba o módním návrháři Saint-Laurentovi vznikly hned dva životopisy, oba na festivalu uvedené. Další takto zaměřené filmy mapovaly třeba osudy hluchoslepé hrdinky, které se po mnoha nesnázích přece jen naučí komunikovat s vnějším světem (Příběh Marie), nebo sebedestruktivní počínání u nás nikdy nepřekládané spisovatelky Violetty Leducové (Violette), případně se soustředily na umělkyni zavřenou do blázinci (Camille Claudelová 1915).

francouzsky film unos

Mezi životopisné počiny lze do jisté míry také zařadit mystifikující počin, jakým je Únos Michela Houellebecqa, přirovnatelný snad k českému Roku ďábla. Slavného, také z českých vydání známého spisovatele, jenž hraje sám sebe, sice unese prapodivná partička chlápků, jenže romanopisec mezi ně vnáší svými požadavky i uměnovědnými výklady jedině neklid. Rozmarnou hříčku s otevřeným koncem, kde Houllebecq předvádí jakousi další, poněkud svéráznou variantu sebe sama, vnějškově sešlého, mumlavého umanutce, jemuž není pořádně rozumět, by jistě leckdo ocenil i u nás, přinejmenším ti, které zaujal právě Rok ďábla.

Hodnocení: 50%

francouzsky film

Foto: Festival francouzského filmu


 

Rozhovor

Arogance u mého focení nemá žádnou šanci

Spingl 200Davida Spingla (29) uchvátilo focení již při studiu na střední škole. Se svými kolegy se spolupodílí na projektu „Proč ne...?“, ve kterém fotí zajímavé tváře neznámých lidí na ulici. Tématem jeho nynějšího focení je „street swag“. Čím ho modelka zauj...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Spravedlnost má své číslo – do českých kin míří Sedm statečných!

sedm statecnych200Klasický příběh v moderním podání - to je akční western Sedm statečných z režie Antoina Fuqua, na který se můžete již 22. září těšit v našich kinech.

...


Literatura

Kruh – francouzská krimi s příchutí severu

kruh200Vedle mnoha severských či amerických autorů zaujal v letošním roce českou literární komunitu i jeden francouzský tvůrce kriminálek. Jeho jméno je Bernard Minier a nedávno mu vyšla novinka Kruh.

...

Divadlo

Mamma Mia se vrací

mamma mia 200Muzikál Mamma Mia! je plně připraven na 32 exkluzivních představení! Ačkoliv se na Silvestra 2016 odehrála velká slavnostní derniéra, muzikál Mamma Mia! se neočekávaně vrátil, a přes léto se denně hraje v pražském divadle...

Film

Rodinná pohádková klasika se opět vrací na plátna – Kráska a zvíře

Kraska a zvire film perexOd proslulé animované verze se na plátnech a obrazovkách objevilo několik dalších zpracování tohoto „pojmu“ v pohádkovém světě, avšak úspěšným a velice zdařilým se stal až snímek z letošního roku z dílny Walt Disney...