Jak spolu prchali princezna a budoucí písař

Jak spolu prchali princezna a budoucí písař

Email Tisk

princ 200Z trojice nových pohádek, které přichystala Česká televize, spatříme jako první Princeznu a písaře, a to ve stědrovečerním čase. O den později následuje Kdyby byly ryby a na druhý svátek vánoční se můžeme těšit na slovenský příspěvek Láska na vlásku, samozřejmě nadabovaný do češtiny, ježto děti prý už slovensky vůbec nerozumějí. Možná by jim měl dětský kanál České televize předkládat také pořady ve slovenštině, aby si na tuto řeč od útla zvykaly.

 

 

Tak se na nabídku podívejme blíže. Snímek Princezna a písař, navlečený do kostýmů inspirovaných barokem (což u mužských postav lze přijmout, zato volně splývavé dívčí odění jako by vypadlo ze skladu levných ateliérových pohádek), se pokouší sloučit šermířské souboje s verbální prostořekostí, po mnohačetném ohrožení přece jen následuje záchrana. O počátku tušíme, že ti tři vznešení pánové, kteří se vetřou na královský dvůr, jsou zlotřilci, mající cosi nekalého za lubem.

Autoři, scénárista Rudolf Merkner a režisér Karel Janák, k tomu přidávají téma útěku, který spojí princeznu Amálku (Monika Timková) prchající před arogantním nápadníkem s rovněž prchajícím Jankem (Matouš Ruml), jenž se ve vězeňské kobce ocitl poté, co byl neprávem obviněn ze špatného strážení. A tak se (pod)hradní prostředí, kde všude se odehrává rušný příběh, střídá s říčním tokem, lesy i bažinami.

princ 1

 

Z takto namíchaného těsta mohla vzniknout docela svižná dobrodružná komedie, jejíž plebejský hrdina se stejně obratně ohání kordem jako jazykem a kde princezna (přiznávám, že do opravdu "princeznovské" krásy jí přece jen něco schází), byť zprvu trochu domýšlivá, se nenechá zahanbit. Jenže výsledek tak trochu připomíná postup Čapkových pejska a kočičky, když spolu pekli dort. Autoři také nasypali kdeco, avšak překynutý výsledek místy drhne, místy se líně převaluje.

Vinu bych hlavně přisoudil scenáristovi (a dramaturgii), který řadu postav ani situací nedomyslel. Na některé budoucí zápletky se zbytečně upozorňuje, aby snad žádný divák nic nepřehlédl (třeba ohledně vyzvednutí pokladnice), jiné jsou divně nedomyšlené (když se ústřední dvojice málem utopí v bažinách, neznámo jak zachráněna tamním usedlíkem, z něhož se vyklube dvacet let nezvěstný Jankův tatínek, jenž celou tu dobu sedě uprostřed bažin pátral po lupičích - to už je opravdu jak od Cimrmanů).

princ 2

 

Avšak i režisér přispěl svou troškou do mlýna: některé postavy jsou zbytečně karikované (Petr Nárožný jako vlezle zbabělý rádce, Jiří Bartoška v úloze bezradně se divícího krále), jiné naopak teenagersky rozjívené, což platí i pro ústřední, stále zamilovanější dvojici. Jestliže Janákovi nevychází uchopení postav, s nimiž si herci občas nevědí rady, takže se bezmocně šklebí nebo frajersky holedbají, výstavba příběhu je ještě rozpačitější. Veškeré atraktivní scény, někdy dokonce kaskadérsky ošetřené, ať již se jedná o souboje, přelézání zdí a střech nebo plutí v loďce, jsou pojednány tak nějak nanicovatě, rozplizle, bez opravdového zaujetí. Ani melodie a písničky tentokrát neutkví v paměti.

Ale děti nejspíš budou tuto pohádku spoluprožívat - všiml jsem si, že se bály zejména o tatínka ocitnuvšího se v ohrožení, a to hned ve zdvojeném vydání. Jednak Jankův tatínek byl vinou zlotřileckých intrik uvržen do vězení, jednak sám královský tatínek, zloduchy klepnut po hlavě, skončil svázaný v pytli, když zjistil, jakému podvodu uvěřil.

Netuším, jak dopadly další dvě pohádky. Láska na vlásku (zjevně inspirovaná záměnou k nerozeznání si podobných chlapců z Twainova Prince a chuďase) však byla slovenským tiskem odmítnuta jako nezdařená. Film.sk napsal, že "rozpráva dva paralelné príbehy dvoch totožných charakterov s rovnakým osudom, čo môže fungovať ako jednorázový gag, no nie ako kostra, ktorá má uniesť celý príbeh. Fabula prakticky nemá ústredný konflikt, ktorý by rozvíjala." Divácké ohlasy navíc filmu vyčítají, že zdůrazňované obsazení na Slovensku populární zpěvačky Celeste Buckinghamové do role princezny lze označit za podvod, protože před kamerou jen krátkodobě zapózuje a sotva stihne pronést několik vět.

princ 3

 


Princezna a písař
Česká televize 2014, 81 minut.
Scénář: Rudolf Merkner
Režie: Karel Janák
Kamera: Martin Šácha
Hudba: Ondřej Brzobohatý
Hrají: Matouš Ruml (Janek), Monika Timková (Amálka), Petr Nárožný (rádce), Jiří Bartoška (král), Maroš Kramár (Dietrich), Jiří Dvořák (Jankův otec), Norbert Lichý

Premiéra ve středu 24. prosince, ČT 1, 19.00

Hodnocení: 50%

Foto: Česká televize


 
Banner

Rozhovor

Porotkyně Diana Mórová: „Aj keď som kritická, budem taká, aby som nikoho neurazila.“

Talent rozhovor 200Přinášíme vám rozhovor s dlouholetou tváří TV JOJ Dianou Mórovou, kterou v těchto dnech můžete vídat v Televizi Prima. Je totiž novou porotkyní v soutěži Česko Slovensko má talent. Kromě herectví je známá také z různých zábavných sh...

Hledat

Chaty s osobností


Literatura

Ozvěna Zory Berákové jako dobře namíchaný koktejl

kniha perexNamíchat koktejl tak, aby všechny ingredience byly v souladu a žádná nepřehlušovala svou chutí konečný výsledek, není jednoduché. Napsat dílo o životě známé osobnosti z minulosti, aby výsledkem byl čtivý román, je stejnou alchymií, která se ne ...

Divadlo

Kdo hmotnou nouzi nepoznal, ten si žije blaze! SAMODIVA /divadelní blues pro sólo matky/

samodiva perex 2Unikátní projekt divadla v sociální akci, který si za svůj cíl vzal pomoci matkám samoživitelkám v krizové životní situaci, zavítá do Zlína. A aby toho nebylo málo – díky městu Zlín, ZUŠ Zlín a divadlu Malá scéna budou vstupenky zdarma! Pro...

Film

Helena Třeštíková dokončila po třinácti letech film Mallory, který dává naději, že každý má šanci něco změnit

Mallory 200Dokumentaristka Helena Třeštíková dokončila po třinácti letech další ze svých dokumentů natočených časosběrnou metodou. V minulosti už zachytila dramatické životní osudy postav ve filmech Marcela, René nebo Katka, v nichž sledovala většinou život...