Jak spolu prchali princezna a budoucí písař

Jak spolu prchali princezna a budoucí písař

Email Tisk

princ 200Z trojice nových pohádek, které přichystala Česká televize, spatříme jako první Princeznu a písaře, a to ve stědrovečerním čase. O den později následuje Kdyby byly ryby a na druhý svátek vánoční se můžeme těšit na slovenský příspěvek Láska na vlásku, samozřejmě nadabovaný do češtiny, ježto děti prý už slovensky vůbec nerozumějí. Možná by jim měl dětský kanál České televize předkládat také pořady ve slovenštině, aby si na tuto řeč od útla zvykaly.

 

 

Tak se na nabídku podívejme blíže. Snímek Princezna a písař, navlečený do kostýmů inspirovaných barokem (což u mužských postav lze přijmout, zato volně splývavé dívčí odění jako by vypadlo ze skladu levných ateliérových pohádek), se pokouší sloučit šermířské souboje s verbální prostořekostí, po mnohačetném ohrožení přece jen následuje záchrana. O počátku tušíme, že ti tři vznešení pánové, kteří se vetřou na královský dvůr, jsou zlotřilci, mající cosi nekalého za lubem.

Autoři, scénárista Rudolf Merkner a režisér Karel Janák, k tomu přidávají téma útěku, který spojí princeznu Amálku (Monika Timková) prchající před arogantním nápadníkem s rovněž prchajícím Jankem (Matouš Ruml), jenž se ve vězeňské kobce ocitl poté, co byl neprávem obviněn ze špatného strážení. A tak se (pod)hradní prostředí, kde všude se odehrává rušný příběh, střídá s říčním tokem, lesy i bažinami.

princ 1

 

Z takto namíchaného těsta mohla vzniknout docela svižná dobrodružná komedie, jejíž plebejský hrdina se stejně obratně ohání kordem jako jazykem a kde princezna (přiznávám, že do opravdu "princeznovské" krásy jí přece jen něco schází), byť zprvu trochu domýšlivá, se nenechá zahanbit. Jenže výsledek tak trochu připomíná postup Čapkových pejska a kočičky, když spolu pekli dort. Autoři také nasypali kdeco, avšak překynutý výsledek místy drhne, místy se líně převaluje.

Vinu bych hlavně přisoudil scenáristovi (a dramaturgii), který řadu postav ani situací nedomyslel. Na některé budoucí zápletky se zbytečně upozorňuje, aby snad žádný divák nic nepřehlédl (třeba ohledně vyzvednutí pokladnice), jiné jsou divně nedomyšlené (když se ústřední dvojice málem utopí v bažinách, neznámo jak zachráněna tamním usedlíkem, z něhož se vyklube dvacet let nezvěstný Jankův tatínek, jenž celou tu dobu sedě uprostřed bažin pátral po lupičích - to už je opravdu jak od Cimrmanů).

princ 2

 

Avšak i režisér přispěl svou troškou do mlýna: některé postavy jsou zbytečně karikované (Petr Nárožný jako vlezle zbabělý rádce, Jiří Bartoška v úloze bezradně se divícího krále), jiné naopak teenagersky rozjívené, což platí i pro ústřední, stále zamilovanější dvojici. Jestliže Janákovi nevychází uchopení postav, s nimiž si herci občas nevědí rady, takže se bezmocně šklebí nebo frajersky holedbají, výstavba příběhu je ještě rozpačitější. Veškeré atraktivní scény, někdy dokonce kaskadérsky ošetřené, ať již se jedná o souboje, přelézání zdí a střech nebo plutí v loďce, jsou pojednány tak nějak nanicovatě, rozplizle, bez opravdového zaujetí. Ani melodie a písničky tentokrát neutkví v paměti.

Ale děti nejspíš budou tuto pohádku spoluprožívat - všiml jsem si, že se bály zejména o tatínka ocitnuvšího se v ohrožení, a to hned ve zdvojeném vydání. Jednak Jankův tatínek byl vinou zlotřileckých intrik uvržen do vězení, jednak sám královský tatínek, zloduchy klepnut po hlavě, skončil svázaný v pytli, když zjistil, jakému podvodu uvěřil.

Netuším, jak dopadly další dvě pohádky. Láska na vlásku (zjevně inspirovaná záměnou k nerozeznání si podobných chlapců z Twainova Prince a chuďase) však byla slovenským tiskem odmítnuta jako nezdařená. Film.sk napsal, že "rozpráva dva paralelné príbehy dvoch totožných charakterov s rovnakým osudom, čo môže fungovať ako jednorázový gag, no nie ako kostra, ktorá má uniesť celý príbeh. Fabula prakticky nemá ústredný konflikt, ktorý by rozvíjala." Divácké ohlasy navíc filmu vyčítají, že zdůrazňované obsazení na Slovensku populární zpěvačky Celeste Buckinghamové do role princezny lze označit za podvod, protože před kamerou jen krátkodobě zapózuje a sotva stihne pronést několik vět.

princ 3

 


Princezna a písař
Česká televize 2014, 81 minut.
Scénář: Rudolf Merkner
Režie: Karel Janák
Kamera: Martin Šácha
Hudba: Ondřej Brzobohatý
Hrají: Matouš Ruml (Janek), Monika Timková (Amálka), Petr Nárožný (rádce), Jiří Bartoška (král), Maroš Kramár (Dietrich), Jiří Dvořák (Jankův otec), Norbert Lichý

Premiéra ve středu 24. prosince, ČT 1, 19.00

Hodnocení: 50%

Foto: Česká televize


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa



Literatura

Doreen Virtue, Radleigh Valentine: Tarot andělů strážných

Tarot andelu straznych200Tak prý nejsladší tarotový set na světě! To jsou velká slova, milí autoři! S těmito kartami se podle nich prý budete prý cítit vždy velmi dobře. Tarotový svět vyhlazený do takové sladkosti, že snad nepoznáte strach a bá...

Divadlo

Mamma Mia! Další vítězství Heleny Vondráčkové na muzikálové scéně

helena perex1Prozatím poslední muzikálovou rolí Heleny Vondráčkové je Donna v muzikálu Mamma Mia!, který se v Kongresovém centru Praha hraje bezmála rok. Přitom popová diva do něj vstoupila až v sobotu 21. listopadu, co...

Film

Festival krátkých filmů již posedmé v Praze
ImageV termínu od 18. do 22. ledna 2012 se v pražském kině Světozor odehraje sedmý ročník Festivalu krátkých filmů Praha, pořádaného organizátory MFF Karlovy Vary. „Krátké filmy patřily na MFF Karlovy V...