Jersey Boys aneb každý si to pamatuje, jak chce

Jersey boys 200Film Jersey Boys (2014) vznikl pod rukama režiséra Clinta Eastwooda. Dlouholetá zkušenost s tvorbou komerčních filmů je na každém záběru patrná a nenechává diváka ani na chvíli odpočinout. Snad jen během hudebních vystoupení kapely The Four Seasons.

Příběh se odehrává v době, kdy byla jakákoliv záznamová média dost drahá, v šuplíku každého teenagera nebyl chytrý telefon nebo dva mp3 přehrávače. Každý poslouchal rádio, hrálo u holiče, doma během dne i při večeři, hudba se pouštěla v jukeboxech po hospodách, na kulečníku.. dá se říct, že vlastně nejde o nic zvláštního. Jenže když je poslouchání hudby tak významnou celospolečenskou událostí a rádio jediným elektronickým vybavením ve všech domácnostech, každý chce muziku hrát.

Jersey boys 1

A tak se dává dohromady čtveřice hrajících a zpívajících mladíků The Four Seasons. Ve filmu jde hlavně o, dá se říct, klasický životopisný dějový spád, mladí Taliáni vykrádají obchody, přístavy, ve vězení jsou jako doma, s policajty se znají už i jménem. Když jsou na svobodě, snaží se přijít s nápadem, jak založit úspěšnou kapelu. Až se dávají dohromady s nadějným zpěvákem Frankiem a nadaným skladatelem Bobem Gaudio. Dávají dohromady první skutečný hit, jejich kariéra se nenastartuje jako mávnutím kouzelného proutku, ale trvá jen pár let.

Populární muzika je v té době především o lásce a vztazích. Jenže co se The Four Seasons naučili, bylo dívat se kolem sebe, hledat témata, inspirovat se a dát tomu přitom jakýsi důležitý nadhled. V originále přitom vypadá tahle kapela jen jako usmívající se parta dementů, jeden vedle druhého. Tenhle film jim dal navíc všechno, co by moc potřebovali.

Tommy je zakladatelem kapely. Výbušný, energický a vede finance. Skladatel Bob chce hlavně, aby se jeho písničky hrály, byly co nejlepší a zatímco je neustále v ústraní, jeden z dalších členů, frontman a zpěvák Frankie Valli, který zpívá trochu jako holka, naopak vyčnívá. Tommy je dal dohromady, má rád nad kamarády neustálou kontrolu a umí si ji získat i násilím. Frankie je zezačátku spíš takové neschopné trdlo, snaží se s každým vycházet, ale jeho publikum mu časem dodává sebevědomí a právě tihle dva proti sobě vedou celou dobu jakousi tichou válku.

Jersey boys 2

Leckdo by si řekl, že ti hodnější bývají také spolehlivější a jsou i lepšími lidmi. Záleží v čem, protože i když Frankie vypadá na první pohled jako hlavní postava příběhu, není to úplně tak. Do vyprávění o kapele se postupně přidávají všichni čtyři členové a ze zvláštního mixu názorů na jejich situaci nakonec pokaždé vyplývá, že se neumí chovat ani jeden z nich. Přesto kapela z nějakého důvodu pořád funguje a i když se časem rozpadají, nakonec si ve stáří nad hrobem podávají ruce.

Velké hity a chytlavé písně o mezilidských vztazích vznikají však hlavně díky jejich neshodám. Podstata jejich úspěchu spočívá v tom, jak jsou jednotliví členové The Four Seasons názorově někde jinde a za svými postoji si každý z nich stojí. To jejich tvorbu dokázalo očistit od všeho, co by se třeba jednomu z nich nelíbilo a jednině tak měli nakonec šanci uspět před širokým publikem.

Říká se, že lidé ustupují nejčastěji těm, se kterými se mohou svézt a dokonce se to po nich vyžaduje. Názor druhého člověka bývá pro skutečně úspěšného jedince akceptovatelný však jen do jisté míry.

Jersey Boys
Hudební / Životopisný / Drama
USA, 2014, 134 min
Režie: Clint Eastwood
Předloha: Marshall Brickman (kniha)
Scénář: John Logan
Kamera:  Tom Stern
Hrají: Christopher Walken, John Lloyd Young, Michael Lomenda, Renée Marino, Erich Bergen,Mike Doyle, Erica Piccininni, Freya Tingley, Kathrine Narducci, Sean Whalen, James Madio,Vincent Piazza, Alexis Krause, Danielle Souza, Mark Lotito, David Crane, Rosemary Howard,Alexandria Sounis, Annika Noelle, Meagan Holder, Joseph Russo

Hodnocení: 90%

Distributor: Magicbox

Blu-ray k dostání: