Amores Perros – velkolepá, i když poněkud drsná podívaná

amoresperros 200Láska je v literatuře, filmu, písních opěvována jako něco nádherného, kouzelného, něco, o co stojí usilovat a bojovat. Proto považuji docela za odvahu dát jako podtitulek filmu Amores Perros „láska je kurva“. Režisér Alejandro Gonzáles Iñárritu má však odvahu postavit se do opozice umělcům, kteří lásku velebí.

Dopravní nehoda, srážka dvou automobilů a „srážka“ tří osudů. Dvě posádky aut a v davu přihlížejících vagabund se smečkou psů. Tři mikrosvěty, tři příběhy, které se prolnuly. Na této scéně - základním kameni staví Alejandro Gonzáles Iñárritu svůj film. Někam do základů mimo jiné zabudoval tři podoby nenaplněné lásky, které řádně komplikují život hlavním aktérům jednotlivých epizod. Epizody a jejich hlavní aktéři jsou ve vzájemném porovnání tři naprosto odlišná prostředí. Životní prostor mladého muže Octavia je nemilosrdným prostředím chudiny, která se živí rozličnou nelegální činnosti, která se pohybuje na špinavých ulicích a v nuzných bytech. Druhý svět modelky Valerie vyplňuje obdiv, sláva a luxus. A ten třetí bezdomovce a nájemného zabijáka El Chiva, to je protloukání jak se dá a žití ze smrti jiných, víceméně stranou lidí.

Všudypřítomní psi naplňují pořekadlo jaký pán, takový pes. Ti věrně kopírují charaktery svých pánů a prostředí, ve kterém žijí. Rotvajler Cofi se stejně jako jeho pán Octavio musí rvát o přežití, a to doslova. Psí zápasy a sázky na ně představují drsný způsob obživy, ve kterém slabší platí šrámy a životem. To Richie, pes-miláček, který patří slavné modelce Valerii, si stejně jako jeho panička užívá luxusu. V okamžiku, kdy však musí čelit drsnému osudu, není schopen si vlastními silami pomoci. A smečka kříženců, která doprovází bezdomoce El Chiva, si vystačí s málem a bez problémů funguje v roli opovrhovaných vyděděnců společnosti.

amoresperros 1

Charaktery postav se na první pohled mohou zdát předem nalinkované, ale v průběhu filmu divák proniká „do hlubin hrdinovy duše“ a odhaluje na první pohled ne zcela zřetelné pocity a emoce. Výstižným příkladem je pohnutí zabijáka El Chiva nad smrtí voříšků. Může se zdát, že člověk, který se živí zabíjením na objednávku, nemůže mít rád. Možná je paradoxem, že nejbližší bytosti jsou němé tváře a právě při jejich smrti se na El Chivově tváři objeví slzy. Podobně je tomu u modelky Valerie podléhající zoufalství a hysterii po autonehodě a zdánlivě tak banální události jako je tělesné poškození. Fakt, že získala lásku milovaného muže, odsouvá do pozadí. A drsňák Octavio vydělávající peníze nelegální cestou se rozplývá něžností nad dítětem své milované švagrové Susany.

Skvělou práci odvedl střihač. Díky zásahům jeho nůžek je divák donucen být neustále ve střehu, neboť prvky a detaily z jednotlivých příběhů se prolínají a přímo na sebe nenavazují. Není to však vůbec na škodu, příběhy tak nepůsobí uzavřeně a je zdůrazněna jejich paralelnost. Divák získává informace o dění na různých místech, vidí události očima rozličných postav, spojuje si souvislosti a detaily.

Alejandro Gonzáles Iñárritu ve svém prvním režisérském počinu naznačil, že má talent, a světová kinematografie si tak může do svých seznamů zapsat další jméno, které zaručuje kvalitu a dobrou podívanou. Podívanou, která však není lehce stravitelná, na kterou musí mít divák rozpoložení. Pokud se však do něj dostane a film Amores Perros zhlédne, bude v něm dlouhou dobu doznívat, ať už budou dozvuky jakékoli.

amoresperros 2

Název filmu/název filmu v originále: Amores Perros
Žánr: drama
Původ: Mexiko
Rok výroby: 2000
Režie: Alejandro Gonzáles Iñarritu
Scénář: Guillermo Arriaga
Hrají: Emilio Echevarría, Gael García Bernal, Goya Toledo, Álvaro Guerrero, Vanessa Bauche, Humberto Busto, Rosa María Bianchi, Adriana Barraza, Gustavo Sánchez Parra, Jorge Salinas
Stopáž: 154 minut
Zvukové formáty: 16:9
Titulky: české
Distributor: Magic Box

Zdroj foto: csfd.cz

Tereza Tobiášová: „Někdy se člověk prostě blbě vyspí nebo nemá svůj den, takže říká blbosti nebo mu to nemyslí.“

tobiasova tereza 200Terezu Tobiášovou už nějaký ten pátek můžeme vídat jako moderátorku na úspěšné televizní hudební stanici Óčko. Za svou kariéru měla možnost poznat nespočet kvalitních českých interpretů a dělat ...

Svět knihy 2012: Felix Francis: „Buduji odkaz mého otce.“

altOd besedy s britským spisovatelem, synem Dicka Francise jsem právem očekávala hodně. Očekávání byla bez chybičky naplněna!

...

Fantom Londýna přichází do Ostravy!

fantom-londyna 200Světová premiéra dlouho očekávaného původního českého muzikálu na motivy příběhu Jacka Rozparovače se koná 16. května. V režii Lumíra Olšovského se jako královna Viktorie představí Jitka Zelenková.<...

Tři německé filmy natočené v České republice jsou mezi nominovanými na prestižní Německou televizní cenu

mord200Tři filmy natočené za výrazného přispění českých filmových štábů budou soutěžit o Německou televizní cenu za rok 2015. Jak uspěly, to se dozvíme 13. ledna 2016, kdy proběhne v Düsseldorfu slavnostní vyhlášení. V kategorii „nejlepší televizní film“ jsou no...