Film Fotograf je stejně bohémský jako Jan Saudek

fotograf plakat 200Film Fotograf (2014) s podnázvem Dámy, radím vám ke klidu…!, který je kritiky dlouho očekáván, byl 6. ledna prvně uveden v pražském kině Atlas za doprovodu režisérky Ireny Pavláskové, fotografa Jana Saudka, představitelky hlavní role Marie Málkové, herců Zuzany Vejvodové, Václava Neužila ml. a Mariky Procházkové, kostýmní výtvarnice Jaroslavy Pecharové, dramaturga ČT Jaroslava Sedláčka a kameramana Davida Ployhara.

Tisková konference měla příjemně přátelskou atmosféru a po zhlédnutí filmu Fotograf se vzduchem linuly otázky především na režisérku Irenu Pavláskovou a fotografa Jana Saudka, kteří spolu vytvářeli společný scénář. „Spolupráce na scénáři byla perfektní a s Janem to bylo krásné,“ řekla režisérka, které bylo líto jen scén, které se do filmu nevešly, protože by film měl tři hodiny. Herečka Marie Málková poděkovala režisérce za filmovou nabídku a roli hlavní ženské představitelky i za krásně negativní filmovou postavu. Kostymérka Jaroslava Pecharová, která oblékala ve filmu hlavního představitele a dotvářela tím fotografovu image pomocí vhodného oblečení, změnila image Karla Rodena za představovaného Jana Saudka. „Je na vás, abyste zhodnotili, zda je film zdařilé děťátko, či mrzáček,“ dodal na závěr Jan Saudek. Karel Roden se ukázal veřejnosti při fotografování s představiteli filmu až na večerním promítání v pražské Lucerně.

O filmu
Film je o životním příběhu světoznámého fotografa Jana Saudka, který je nadaným umělcem. S talentem od Pánaboha se zaměřuje převážně na fotografování žen, kterými se neustále obklopuje. Je to výjimečný člověk, a jako takový se cítí být často vnitřně sám. Zve si do ateliéru milenky, které jsou jeho uměleckou inspirací, ale také zdrojem relaxace. Se ženami je jakoby ve vzájemné sounáležitosti, kdy se obklopuje citlivými dušemi, jako je on sám. Dávají mu zapomenout na maloměšťáctví a lidskou závist, která na něj vystrkuje růžky. Po smrti jeho první ženy se setkává Jan se samozvanou asistentkou Líbou, která se snaží dostat Janovi do přízně a také od něj intrikami odlákat ženy, které její snahu zmocnit se Jana značně komplikují. Roztáčí se kolotoč intrik, chamtivosti a také častých hádek mezi jeho ženami, které Jan krotí svým výrokem „Dámy, ke klidu.“ Jako by říkal „nehádejte se prosím, miluji vás, jsem vás všech“. Vztah mezi Líbou a Janem je nevyrovnaný už od začátku, a tak když později Líba cítí prohru, zmocní se jí touha po majetku Jana a také po jeho synovi, který se právě rozvedl…

Film je okořeněn Janovým typickým humorem, nečekanými zvraty, vtipnými situacemi i zvláštním smutkem bohémské duše v materialistické době.

Před začátkem projekce jsem si nedovedla představit Karla Rodena v roli Jana Saudka, coby záměny introverta za extroverta, ale jak na tiskové konferenci řekla Irena Pavlásková, každý máme v sobě z těchto protikladů půlku, a role je ztvárněna přesvědčivě.

fotograf plakat

Název: Fotograf aneb Dámy, radím vám ke klidu…!
Žánr: tragikomedie