Co je otevřené dílo a jak ho vnímat

Co je otevřené dílo a jak ho vnímat

Otevrene dilo 200Od Umberta Eca u nás vyšly již leckteré spisy, avšak jeho první velký počin - Otevřené dílo - vychází teprve nyní, po více než půlstoletí od napsání, a to opět zásluhou nakladatelství Argo. I sám Eco si této práce zjevně vážil, protože ji v pozdějších letech upravoval a doplňoval. Její nynější česká podoba se tudíž neshoduje s prvním italským vydáním.

 

Kniha, terminologicky přesně přeložená Zorou Obstovou, je opatřena několika předmluvami a úvody, které prozrazují, že z Otevřeného dílase postupem času stalo dílo klasické. Připojeny jsou totiž nejen úvody k jednotlivým vydáním, ale především kritický hlas, ať již kladný nebo odmítavý, ať již pocházel z Itálie nebo ze zahraničí; ostatně v Polsku nebo Rumunsku vyšlo dílo ještě za komunistického režimu, zatímco v někdejším Československu se o něm jen občas referovalo.

Na záložce knihy se můžeme dočíst, že "Eco ve svých úvahách rozlišuje dvojí pojetí uměleckého díla. Jedno pojetí vidí v přísně naprogramované konstrukci, jež v sobě nese pokyny předurčující jedinou možnou organizaci jeho významů. Druhé pojetí se zabývá tím, kdo dílo - literární text, obraz či hudební skladbu - konzumuje: právě on vybírá z rozmanité sítě vztahů, jež dílo nabízí, a aktivní součinností vytváří jeho konkrétní podobu."

Ve slovníkovém Průvodci po světové literární teorii 20. století (Praha 2012) se naopak dočteme, že "každé umělecké dílo je otevřené přinejmenším v tom smyslu, že může být interpretováno různými způsoby, aniž se tím naruší jeho jedinečnost. V kultuře 20. století se navíc setkáváme s takovými otevřenými díly, která jsou jako otevřená přímo naprogramována, a interpret nebo vnímatel je završuje až v okamžiku, kdy je zprostředkuje (realizace hudební skladby) či vnímá."

Chcete-li poznat, o čem Eco skutečně přemýšlí a co píše, nezbývá, než abyste se s jeho knihou seznámili sami. A to i s tím vědomím, že seznamování to věru není snadné. Z jeho textu vyplývá, že každé dílo může být vnímáno jako otevřené, závisí jen na jeho příjemci, jak bude osloven. Připouští ovšem, že zejména ve 20. století vznikají díla explicitně otevřená k bezpočtu výkladů či oslovení, jako příklad uvádí Joyceovy Plačky na Finneganem. Neméně důležité je zjišťování rozdílu mezi významem a informací, pro názorné ukázky se obrací především k básnickému jazyku.

Nezabývá se toliko literaturou, kde čtenář vlastně musí ve své mysli rekonstruovat čtené dílo, případně učením zenbuddhismu či sémantikou pojmů souvisejících s biblickým Rájem. Pozornost upíná rovněž na vizuální umění. Zkoumá nejen poetiku živého (přímého) televizní vysílání, které přes svou zdánlivou autenticitu vůbec nemusí být pouhým odrazem souběžně probíhající události, nýbrž - v menší či větší míře - bývá její interpretací. Stačí se zamyslet, co a jak kamery ukazují, na co se hlavně soustředí.

Otevrene dilo Dobrodruzstvi

Zabývá se rovněž situací v tehdy moderním, experimentujícím filmovém vypravěčství, kde "otevřené" tendence nachází nikoli u tehdy uctívaného Jeana-Luca Godarda, nýbrž u italského režiséra Michelangela Antonioniho, zvláště u jeho dramat Dobrodružství (na černobílém snímku) a Noc. Nadhazuje domněnku, že při sledování Dobrodružství by nás mohla napadnout podobnost s přímým přenosem událostí. Konstatuje, že otevřenost Dobrodružství je výsledkem montáže a že režisér chtěl divákovi vědomě zprostředkovat pocit nejistoty a neurčenosti.

Eca však nepřitahovalo jen nově strukturované umění včetně filmového. I ve volbě témat si počínal "otevřeně", takže nepřekvapí, že zasvěcené studie (publikované v časopisu Communications) věnoval takovým postavám jako Bond nebo Superman. Jeho postřehy by jistě byly inspirativní i dnes - pokud by někoho, jmenovitě redaktory z Arga, napadlo právě tyto různě rozeseté texty shromáždit a vydat.

Otevrene dilo superman

 


Umberto Eco: Otevřené dílo.
Přeložila Zora Obstová.
Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2015. 300 stran

Hodnocení: 100 %

Foto: kniha, http://islandsofthemind.tumblr.com
www.crookedscoreboard.com

www.argo.cz


 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

MerelyWild: „Naše hudba je inspirovaná životem a velkými sny“

merely wild200Na festivalu Sunday Music Jam 14. září v pražské Stromovce, se mimo jiné představí skupina MerelyWild. Vévodí jí Veronika Wildová, která nám spolu s kytaristou Martinem odpověděla na několik zvídavých otázek.  

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Dokumenty Michelangela Antonioniho se uhnízdily v Karlových Varech

altLetos někteří filmaři buď v plné síle oslavili sté narozeniny (jako japonský režisér Kaneto Šindo) nebo se před sto lety narodili (Tadaši Imai,  Alexander Mackendrick, Gene Kelly, Georges Franju,  Michelangelo Antonioni). P...


Literatura

Černá kniha: svět se drží na nohou díky příběhům
ImageV pořadí čtvrtý román Černá kniha tureckého nositele Nobelovy ceny Orhana Pamuka je – názvu navzdory – jeden z nejbarevnějších titulů, které jsem držela v ruce. Mistrovskou koláží lidských charakterů, osud...

Divadlo

Žítkovské bohyně uvidí diváci konečně i v Praze, ale nejen tam

zitko200Další zájezdové štace čekají slavnou inscenaci zlínského divadla Žítkovské bohyně v režii Doda Gombára. Konečně i pražští diváci budou mít jedinečnou příležitost zhlédnout Bohyně, o kterých se mluví po celé České republice. Městské divadlo Zlín je bude ...

Film

Filmový muzikál „Bídníci“ aneb kdy(ž) se lůzou staneme?!

bidnici 200Do nového roku 2013 vstupujeme do českých kin s novými muzikálovými „Bídníky“, kteří přicházejí z Velké Británie v režii Toma Hoopera (oscarového tvůrce filmu „Králova řeč“). Victor Hug...