Kritiky očekávaný film Dítě číslo 44 míří do kin

44 perexFilm Dítě číslo 44 s podtitulem Jak najít vraha v zemi, kde vraždy neexistují, se točil před dvěma lety v Praze a také v dalších českých městech. Na natáčení se významně podílelo pražské filmové studio Barrandov, kde v ateliérech vytvořili pro film autentickou dekoraci berlínského Říšského sněmu. Knižní předloha, která se stala bestsellerem, byla pro velký zájem přeložena do 36 světových jazyků a zaujala také filmaře. Producent Ridley Scott a režisér Daniel Espinosa se rozhodli ji přenést na filmové plátno.

Film,  jenž zakoupil český distributor Bontonfilm, poběží v českých kinech od 28. května.

V Lucerně byl film 25. května představen přítomným hostům a novinářům. Po projekci následovala tisková konference, které se zúčastnil spisovatel Tom Rob Smith a koproducent Matthew Stillman. Pan Smith řekl na úvod svého vyprávění, že inspiraci k sepsání příběhu o Čikatilovi, jenž vraždil nevinné oběti v "bezpečném" stalinovském režimu, ve kterém se slušným lidem nemůže nic stát, získal v Praze, kde se jako turista o jeho zrůdnostech poprvé náhodně dozvěděl. Začal se tedy detailně zabývat bývalým sovětským režimem a z historických reálií si dělal obrázek tehdejší doby, aby atmosféra byla v jeho knize popsána co nejpřesnější. Lákalo ho psát o veřejném tabu, co mělo být navždy skryto. "S úspěchem knihy jsem nepočítal a tak jsem si našel jinou práci. Poté co se stala úspěšnou, jsem se rozhodl oslovit nějaké producenty k filmovému zpracování. Když mi osobně zatelefonoval Ridley Scott, musel jsem si v parku sednout na lavičku, jak jsem byl zaskočen," prozradil skromně spisovatel, který se na natáčení byl dvakrát podívat. K postavám i scénáři, který se v něčem od knihy lišil, nic nenamítal. Kniha je dost obsáhlá a do dvouhodinového filmu by se vše dát nemohlo. Otázky na konferenci směřovaly také na přítomného koproducenta Matthewa Stillmana: "Ve filmu si zahrálo zhruba 100 českých herců. Chválím kreativitu českého štábu, podporu z pražského magistrátu, jež umožnilo natáčení a s filmaři jsme ocenili krásy města, které svým vzhledem do filmového děje velmi dobře zapadaly, bez větších úprav," dodal na závěr.

44 Smith

Tom Rob Smith, Foto: A. Zeminová

O filmu :

Hlavní hrdina filmu Lev Děmidov, pracuje pro sovětskou tajnou policii, která mu zajištuje lepší společenské postavení, luxusní byt jemu i jeho rodičům a slušné živobytí pro něj a jeho ženu Raisu. Ovšem nic není zadarmo a tak i tento život v luxusu je odměnou za věrnost stalinskému režimu, ve kterém se nedá nikomu věřit. Když je Raisa v jednom případě označená za zrádkyni režimu a Lev je pověřen ji zatknout, rozhodnou se režimu postavit. Je to zároveň v období, kdy se záhadně množí vraždy dětí, které tajná policie označuje za neštastné náhody, ale když je s Raisou poslán do vyhnanství, tak se setkává s dalšími dětskými vraždami...

44 plakat

Osobně se mi film líbil. V první půlce děje jsem si vybavovala obsah stejnojmené knihy, kterou jsem s nadšením před lety přečetla a do filmu si doplňovala scény, které se na plátno nevešly. Příběh inspirovaný skutečnou dobou je napínavě natočený a herecké výkony představitelů hlavních rolí byly přesvědčivé. Líbilo se mi také dějství filmu, odehrávající se za stalinského režimu, který zůstává stále tak trochu historickým tabu a v neposlední řadě i samotné prostředí natáčení, kde jsem místy poznávala Prahu. Dávám palec nahoru, za poctivou filmařinu.

Dítě číslo 44

USA, 2015, 137 minut

Režie: Daniel Espinosa